Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola kielsi vellin, tulee kuulemma lihavia lapsia moisella laiskuudella.

Vierailija
21.06.2010 |

MItä mieltä? Kyselin iltavellin aloittamisesta isokokoiselle 4kk vauvalle ja vastaus oli kutakuinkin tuo kuin otsikossa. Vauva herää syömään tunninkin välein yöllä, ja aika poikki olen. Kuvittelin, että velli olisi hyvä ratkaisu ilmeisen kovaan ruokahaluun, mutta miten on?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vähitellen iltapuuroa ja päivälläkin vois ihan hyvin alkaa maistelemaan soseita. Näin tein itse ekan lapsen kohdalla ja aion tehdä tämän toisen kanssa samoin. Mitä niitä vellejä siihen turhaan mukaan ottamaan, kunnon ruokaa vaan ;)

Muutenkin tuo ravitsemussuositus on typerä; täysimetys 6kk:n ikään, kun saman ikäisenä pitäs olla jo kaikki ravintoympyrän osat käytössä. 4kk:n ikä on ihan hyvä alkaa opetella uusia makuja kiinteiden muodossa, jää reilusti aikaa tottua uusiin makuihin ja mahdollisten allergioiden ilmitulemiseen.

Nämä on omat mielipiteeni ja ammatiltani olen terkkari.

Vierailija
2/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen on 11 v. Vauvana alkoi nukkua kokonaisia öitä jo vähän alle 2 kk iässä. Vähän ajan päästä alkoi uudelleen heräilemään yöllä syömään, niin neuvolan täti tuumasi, että pelkkä maito ei näköjään enää riitä, annapa velliä viimeisellä syötöllä illalla. Ikää tytöllä oli silloin 2,5 kk. Kiinteät aloitettiin 3 kk iässä lähes kaikille lapsille. Terve ja hyvinvoiva lapsi meillä on, enkä tuota lihavaksi sanoisi.

Nykyään pelkällä tissillä pitäisi pärjätä suunnilleen eskariin asti. Sinä sen lapsen kasvatat, joten sinä ne päätöksetkin teet. Pidä neuvolaa vain suuntaa-antavana. Sen minä ainakin opin esikoisen kanssa ja kakkosen kohdalla en tehnyt enää sitä virhettä, että orjallisesti noudatin neuvolan ohjeita. Ne on kuitenkin vaan ohjeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiteen nuo neuvolan mielipiteet. Muitten mielipiteet tekee asioista ongelmia. Itellä hieman yli 3kk poika vauva. Ja kyllä me ollaan sillon tällöin jo annettu iltavelliä. Ei tosin paljoa mutta kuitenkin. Tosin meijän poika nukkuu jo kokonaisia öitä eikä pyydä enään yöllä ruokaa. Ite vaan ajattelin kun nukkuu niin paljon että jos antaa vähän vahvempaa ilta ruokaa niin uskaltaa antaa nukkua pitkään. Tosin oon huomannu että kun antaa velliä niin nukkuu melkein tunnin pidempään aamulla, eli se täyttää pidemmäksi aikaa. Älä välitä neuvolan mielipiteestä vaan anna vauvalle illalla velliä. Nukkuu paremmin ja saat itekkin nukuttua enemmän. Virkeenä jaksaa hoitaa vauvaakin paremmin. Ja mulle aikoinaan sanottiin että jos vauva on paljon syövää sorttia kannattaa antaa velliä niin jaksaa odottaa seuraavaa ruokaa kauemmin.

Vierailija
4/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin 3 kk nlassa, että jos näyttää, että maito ei riitä (alkaa heräillä öisin), niin antakaa velliä. Nyt kun poika 4,5 kk, aloitettiin kiinteitten maistelu ja on saanut nyt parina iltana velliäkin. Alkoi syödä niin paljon tiheämmin, että selvästi tarvetta jo muullekin ruoalle.

Vierailija
5/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vellit ovat ravitsemuksellisesti melkein sama kuin korvike. Eli suositus on, että aloitetaan sitten kiinteät mielummin. Taisi sulla olla joku vanhempi neuvolatäti? Käytännössähän se tissimaito riittää, mutta tee miten haluat. Tuossa iässä alkaa kaikki muu kiinnostamaan, joten yöt on rikkonaisia. Jos on kasvanut hyvin niin kiinteiden aloituksella ei ole kiirettä. Mutta on jokaisen oma asia miten tekee.

Vierailija
6/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai ennemmin kuin vellejä. Ei se nyt silti mitään tyylilyylin kaltaisia entrecoteita tarkoita mutta jotain vähän vahvempaa kuitenkin.

Tää lihavuusasia on kuitenkin aika ajankohtainen nykyään. Aikaisemmin lihavia lapsia oli enemmänkin alemmissa sosiaaliluokissa mutta nykyään lasten lihavuus yleistyy myös akateemisesti ja korkeammin koulutettujen äitien lapsilla. Se taas johtuu suurimmassa määrin siitä, että nämä äidit itse ovat ylipainoisia. "Kurmeetillakin" on rajansa. Vaikka ollaan hyvin toimeentulevia, niin silti kohtuus kaikessa :)!

Vierailija
7/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä vaan velliä vedetään 1 prk/ ennen nukkumaan menoa ja painoa ei ole tullut yhtään sen enempää ja maito tyrehtyi jo jo tytön ollessa 3kk ja eipä oo korvikkeesta mitenkään lihavaksi tullut. anna ite vaan lapselles sitä mitä haluat :)

Vierailija
8/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velli, vaikka onkin ravintoarvoiltaan melko lähellä maitoa, on rakenteeltaan erilaista. Pitää paljon paremmin nälkää ja lapset yleensä tykkäävät sitä syödä.

Ei siis ole sen turhempaa kuin maito muutenkaan.

Vierailija
9/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullon illassa mutta kovin ovat laihoja edelleen. ehkä se johtuu siitä että touhu lopetettiin yhden vuoden tietämillä;)

Vierailija
10/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ennemmin hyvin nukkuva, pulska vauva. Ihme läskikammoa istutetaan jo vauvoihinkin.

Vierailija
11/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä, onko hyvä vai paha asia syöttää velliä, meillä ei tarvittu missään vaiheessa. vajaa 5kk alkoi kyllä syödä puuroa iltaisin ja aamuisin, sitä meille suositeltiin neuvolassakin.

Itse en tunnin välein jaksaisi herätä syöttämään lasta, varsinkin tuon ikäisen kanssa tuntuu ihan turhalta. Ei kai lapsikaan ole kovin pirteä ja iloinen, kun noin tiheästi heräilee?

Vierailija
12/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä antaa purkista, meillä aloitettiin kiinteät perunaporkkanavellillä, eli sosetta sekoitin vähän rintamaidon sekaan ja auttoi yöuniin.

Vierailija
13/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en koskaan vauvalle antanut velliä. Kokeilin pari kertaa, kun tuttava oli pari vellipurkkia antanut lahjaksi, mutta kun pullo ei kelvannut, jäi syömättä.

Mun mielestä voi velliäkin kokeilla, jos haluat. Itse ehkä aloittelisin kiinteiden maistelun. Meillä ei vaikuttanut tosin mitään, vaikka jossain vaiheessa annoin jo kunnon satsit iltapuuroa. Meillä herättiin öisin syömään parin tunnin välein 8,5 kk ikään asti, vaikka puuroja oli syöty jo pari kuukautta iltasella ja söi päivisinkin tosi hyvin. Ja vaikkei herännyt öisin enää syömään, heräili vuoden ikään asti sitten muuten vain parin tunnin välein.

Toivottavasti teillä nyt ruokailu auttaisi sen verran, ettei ihan tunnin välein tarvitsisi herätä!

Vierailija
14/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö on nyt 8 ja seurannassa alipainon rajoilla olemisen takia ja velliä meni vauvana ihan tolkuttomasti ja tuonne 3-vuotiaaseen asti

Vierailija
15/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kumpikin sai velliä jotta saatiin nukuttua. Pienten lasten kanssa neuvolan tädin sanat saavat valtavasti painoarvoa, mutta näin jälkikäteen ajatellen sieltä emme saaneet montaakaan meille sopivaa neuvoa. Kannattaa luottaa omaan harkintaan ja siihen että kokeilemalla tietää mikä omalle lapselle sopii. Vellin syöttäminen ei tee lapsesta läskipalleroa, siihen vaikuttaa monet muutkins eikat joihin pystyy vaikuttamaan. Uni on kuitenkin niin tärkeää kaikille, että neuvolan tädin rutkutukset saa heittää romukoppaan.

Vierailija
16/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vellejä juoneet...

Vierailija
17/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velli on ihan loistavaa. Sitä saa annettua heti kunnolla (eikä muutamalla lusikalla aloittelua), ja paksumpana pysyy kuitenkin mahassa pidempään kuin maito. Pulauttelevalle esikoiselleni se oli ihan mainiota ja vauva itsekin tykkäsi niin, että huitaisi ihan silmät sikkaralla pullon tyhjäksi. Ja sai aamu- ja iltavellit 1-vuotiaaksi asti. Eikä muuten koskaan ole ollut lihava lapsi. Nyt hän on 7v ja 128/27.

Vierailija
18/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. ravitsemuksellisia perusteita, puuro on parempi, jos ja kun viljatuotteita antaa. Näin on useammassakin opuksessa selitetty.

Käytännössähän jokainen perhe tekee itse ratkaisunsa ja hyvin monet ovat ihan menestyksekkäästi kaiketi päätyneet vellin tarjoilemiseen vauvalle.

Vierailija
19/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitimme nyt 3-vuotiaalle lapsellemme vellin antamisen 3,5 -kuisena (ensin maissia ja peruna-porkkanavelliä, molempia saa kaupasta), ja tyttö on nyt erittäin jäntevä ja hyvärakenteinen lapsi, ja syö kunnon ruokaa ihan normaalisti. Neuvolan ohjeet riippuvat täsmälleen ohjeistajasta, anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
20/20 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaiset mielipiteet kannattaa jättää omaan arvoonsa. Muista et sun lapsi on sun lapsi, ei neuvolan, ja se annatko velliä vai etkö on täysin sun päätettävissä. Velli on ihan hyvää ruokaa pienellekin, ja pitää tosiaan nälän pois kauemmin kuin maito. Mä annoin omalleni sitä tuossa iässä, ja lapsi todellakin oli hurjan nälkäinen, sillä iltavellit meni hujauksessa ja yöheräilyt loppui siihen. Jos noi heräilyt ois olleet jotenkin psyykkisestä kehityksestä johtuvaa, kuten joskus väitetään, niin niihinhän ei ois lisäravinto vaikuttanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä