4-vuotiaani on paljon vaativampi hoidettava kuin vauva.
Vaikka 4v on ihan normaali lapsi, vei hän minulta voimat paljon enemmän kuin vauva.
Kommentit (10)
kyllä 4 v kanssa voi asioista jo "keskustella" tai tarvitaessa käyttää uhkailu/lahjonta/kiristys kortteja ;) Itselläni 4 lasta ja aina vauva-vaihe ollut se vaativin, isompien kanssa jo pärjä kun vähän ymmärtävät asioita. Ja antavat vanhempien nukkuakin välillä! Tosin sitten isompana varmaan tulee taas uusia huolia kuten ongelmia kavereiden saamisessa,koulukiusaamista, murrosikää, tms) mutta ei vielä 4 v. Noi 4 v on oikeastaan aika ihania, innoissaan vielä ihan kaikesta ;)
minulla kaksi ihanaa, rakasta ja keskenään hyvin erilaista. Esikoisen (vajaa 4 v.) elämästä voisi ottaa lähes minkä tahansa päivän ja verrata kuopuksen (reilu 1 v.) elämän lähes mihin tahansa päivään ja esikoisen kanssa (joka ei ole mikään erityislapsi) olisi haastavampaa. Uhmaa ja (tuntikausienkin) itkupotkuraivareita on nyt ollut jo kauan, mutta hänenkin kanssan on silti helpompaa nyt kuin vauvana.
Eli jos pelkästä vaativuudesta puhutaan, minulla järjestys olisi: 1. (vaativin) esikoinen vauvana 2. esikoinen taaperona ja leikki-ikäisenä 3. kuopus tähän asti.
minusta leikki-ikäiset ovat paljon helpompia. Neljävuotiaan kanssa voi tehdä vaikka mitä. Neljävuotias osaa kertoa, mikä harmittaa eikä vain huuda suoraa huutoa. Hän leikkii pitkät tovit kavereiden tai sisarusten kanssa tai itsekseen, eikä koko ajan vaadi äidin huomiota.
Meillä kyllä lapset ovat olleet vaativia vauvoina ja mielestäni ehkä pahin ikä on tuo 1,5 v. :) 4 v osaa jo paljon ja sen kanssa pystyy keskustelemaan + sitä ei tarvitse koko ajan vahtia ja sen voi huoletta jättää hoitoonkin jo pidemmäksi aikaa jne.
meillä kyllä 3v vaativin.lapset 3-19v ja yht.5kpl.
Luulitko jotain muuta sitten?
Vauvathan on helppoja. Vuoden jälkeen alkaakin homma vaikeutua huomattavasti.
5.5 v repii hermojani enemmän kuin 1.5 v :P
vähemmän äidiltä kuin 4v, joka on jatkuvasti hokemassa "tylsää, tylsää" ja jos ei muuta keksi, niin alkaa höykkyyttää vauvaa.
ja kyllä se 4v vaatii kaikista eniten.
Luulen kyllä että murkkuikäkin asettaa aikanaan omat haasteensa. Kyllä vauvat on helppoja vielä.
Syynä tosin ensimmäisen vuoden kestäneet rikkonaiset unet ja vauvojen tyytymättömyys. Mutta jos vertaa taaperoa ja nelivuotiasta niin nelivuotias on kyllä vaativampi.