Vauvan syke loppuraskaudessa, laskeeko?
Onko teillä muilla vauvan syke laskenut loppuraskaudesta? Meillä tähän asti neuvolassa syke ollut aina 150-160 ja nyt se oli 130-140.
Terkka puhui jotain vauvan nukkumisesta ja sydämen kasvamisesta, mutta silti itseä hieman huolettaa. Edellisessä loppuraskaudessa kävi samalla tavalla ja sen vuoksi sykkeitä tarkkailtiin mun pyynnöstä, mutta kuulemma syke oli normaaleissa rajoissa, eikä jatkotutkimuksiin laitettu. Nimimerkistä voi päätellä miten lopulta kävi.
Kysymys siis oli se, että onko tää ihan normaalia?
Enkelinäiti rv 36
Kommentit (7)
vauvan syke laskee loppuraskaudessa juuri tuonne 130-140 tietämille, varsinkin jos vauveli nukkuu. Syke nousee, kun vauva liikahtelee ja nimenomaan tuo sykkeen vaihtelu on tärkeää. Omalla vauvelillani ovat sykkeet juuri olleet tuota 130-140 luokkaa viimeisillä neuvolakäynneillä. Tsemppiä loppuodotukseen! T:Toukokuu 36+5.
Vauvan syke on laskenut loppuraskautta kohden. Aikaisemmin on huidellut 150-170 ja nyt viimeksi oli 140. Vauvan liikkuessa nopeutui vähän.
Nyt viikolla 37+3
Hei,
Mulla on rv31 ja alkaa itseä jo huolettaa kun meillä on rv23 asti sykkeet olleet aina mitattaessa 140 tai alle (3 käyntiä, rv23--> 140, rv28 -->135, rv29 -->138) ja varmasti on hereillä ollut ja paljon potkinut kun niitä on mitattu. En oo niistä niin huolissani ollut ennenkuin nyt kun lueskelin näitä.
~s~
Sepentiini, aivan normaalit sykkeet:) Kyllä sulle oltaisiin sanottu jos olisi "liian" laiskat sykkeet. Mulla on 4 lasta, ja kaikki olleet "rauhallisia" masuasukkeja, rauhallisia kyllä vauvanakin, ja koskaan ei ole meilläkään lasten sykkeet olleet yli 140! Sikiön sykkeen perustaso on 140, kaikki 120-160 välillä on normaalia, tärkeintä on syketason vaihtelevuus! Mutta muista se, että sinulle kyllä kerrotaan jos joku ei ole normaalia. Huolet pois:)
mami
Mun luottamus neuvolantoimintaan on ainakin melko nollassa. Nyt kun oon sairaalaan ja neuvolan seurannassa, niin mielipide erot on hurjat monista asioista. Mutta 120-180 on tosiaan normaali vaihteluväli. Ja niinhän sitä sanotaan, että lapsen sukupuolella voi olla merkitystä sykkeeseen.
Edellinen raskaus meni vaan niin esimerkillisesti rv 41+2 asti, että ei se terkka osannut ottaa sykkeenlaskua ja liikkeiden vähenemistä merkkinä, vaikka kuulemma olis pitänyt.
Pointti tässä oli se, että kuinka suuri sykkeen vaihteluväli on yhdellä masuasukkaalla ollut? Edellisessä mulla laski viikossa sen 40 lyöntiä. Onneks maanantaina taas sairaalaan, niin pääsee kysymään lääkäriltä.
Normaalit sikiön sydänäänet on vahvat, soinnikkaat, ja tasaiset. Pysyvä tiheälyöntisyys (takykardia) eli yli 160 tai pysyvä hidaslyöntisyys (bradykardia) eli alle 120 ja tostuvat lisälyönnit on syy lähettää äiti jatkotutkimuksiin. Eli vaihteluväliä saa olla noitten "rajojen" välillä. Pahoittelut enkelinäidin kokemuksiin:(
Hei!
Meilläkin on sykkeet ennen olleet aina yli 150, mutta viimisten kolmen käynnin aikana syke on laskenut ja ollut 140-145. Vauva on kyllä nukkunut mittauskerroilla ainakin kahdella kertaa. Viimeisimmässä mittauksessa syke lähti nousuun, kun lapsi alkoi liikkumaan, mutta sitä ei enää kauaa kuunneltu, enkä tiedä, mihin se nousi.
Toivottavasti kuitenkin kaikki on kunnossa ja tuo sykkeiden vaihtelu on normaalia! Mulle ainakin sanottiin, että mulla on kaikki arvot kunnossa ja vauva voi hyvin, että kyllä se sitten sykkeistä huomattais, jos jotain olis. Tosin, näin pitkällä kun ollaan, on neuvolakertoja tihennetty ja ensi viikolla on kaksi neuvolaa, jotta juuri sykkeitä voidaan seurata (on kuulemma suositus).
Muuten en osaa vastata, miten normaalia tuo on, mutta ainakin se on meillä näin.
Lilium 40+2