Moniko lähdössä suviseuroihin parin viikon päästä?
Kommentit (59)
suvis festari aiheeseen mutta liittyy itse v.lestaadiolaisuuteen ja kun täällä on äitejä niin kommentoikaa!.
Tässä muutama päivä sitten olin pyörä lenkillä ja kohtasin pyörätiellä seurueen jossa pieni lapsi työnsi tuplarattaita sellaisa johin menee kaksi lasta rinnatusten.
Työntäjä oli niin pieni että kädet kun oli ylöspäin niin yletty tankoon oisko ollu jotain 4-5?!
Mukana pienellä pyörällä (jossa apupyörät) vähän pienenpi ja kävellen vielä pienenpi ilm.just oppinu käveleen!! ja kait siellä vaunuissa oli vielä matkustaja? en kurkannu sisään.
Menivät ison tien yli koko porukka piti jäädä seuraamaan että selviävät mutta kyllä se näytti hurjalta nämä lapset oli talosta jota on nyt rakennettu jokunen vuosi eli tiedän missä asuvat matkaa sinne oli noin kilsa.
Lapsia heillä on kuulemma 12 (poikani kanssa samalla luokalla yhden tämän perheen tytön kanssa.)
Onko äiti pistänyt pienemmät nukuttamaan vauvaa mene ja tiedä mutta minä en sitä tehtävää atntaisi noin nuorille lapsille!? vastuutonta toimintaa mahtaako olla yleistäkin mega perheissä?
Aika jännä kysymys. Miksi kyselet sitä tällä palstalla? Haluatko kartoittaa, kuinka moni palstalaisista on lestadiolaisessa liikkeessä mukana?
Varsinainen juoruämmien palsta. Erikoista vain on, että kohteena on vl-yhteisö, sen perheet, äidit. Laittaisitte kokeeksi vl-sanan tilalle vaikka "mustalainen", "neekeri", "homo". Ehkä sitten tajuaisitte, kuinka alhaista, lapsellista ja kuvottavaa tämä ns palstakeskustelu on.
Hyviä huomioita sinulla!
tänäkin päivänä lestadiolaisia puhutellaan johtokuntien taholta... eli harrastetaan ihan samaa hoitokokousmeininkiä kuin 70-luvulla. Niin sairas, niin suunnattoman sairas yhteisö, ettei tosikaan.
Tämä on kyllä just näin kuten sanot. Hoitokokouksia järjestetään yhä mutta nykyisin ne kohdistuvaat yhteen ihmiseen tai perheeseen kerrallaan.
Kaikki lestadiolaiset itsekkään eivät kuitenkaan enää pidä niitä oikeina menettelhyinä. Viime aikoina liikkeen sisällä oleva nuorempi polvi on alkanut vaatimaan julkisesti muutosta ja vaatii lopettamaanhengellisen väkivaltaisuuden. Esim. Topi Linjama kirjoitti Kalevaan:
http://freepathways.wordpress.com/2010/05/31/hiljaisuus-ja-pelko/
nämä pedofiilijutut... lestadiolaisjohtohahmot ovat korostaneet tekijällekin riittävän armoa. juu, varmaan riittää. Mutta mitenkäs uhri??? Milloin yhteisössä puututaan aktiivisesti uhrin vointiin?
Samaan piittaamattomuuteen liikkeen johdon kommenteissa ovat ottaneet kantaa monet muutkin. SRK:n johtajat ovat huolehtineet tiukalla rippisalaisuudella että lasten raiskaaja saa armon ja voi jatkaa elämäänsä ja jopa rikoksiaan. He opettavat vastoin Suomen lakia että vaikenemisvelvollisuus koskisi myös tavallisia ihmisiä, vaikka näin ei lain mukaan ole. Rippisalaisuus koskee tosiasiassa vain pappeja.
Liikkeessä on pidetty sopimattomana nostaa oikeusjuttuja jos uskonveli on ollut syylline, vaan asioita on hoideltu hengellisellä tavalla, ja lapsi on jäänyt saamatta oikeutta. Ja rikollinen on kävellyt vapaalla jalalla...
Sanaakaan myötätuntoa saati lasten hyväksikäytön ennaltaehkäisemiseen liittyviä tekoja ei ole liikkeestä kuulunut, vaikka sen piirissä on ollut eniten lapsiin sekaantunita kirkossamme, jopa kymmenen seurapuhujaakin on jäänyt kiinni näissä seksuaalirikospuuhissa.
Milloin lopetetaan naisten syyllistäminen avioeron sattuessa jne.
Niin, avioerohjan on kielletty. Jos kuitenkin esim. mies ottaa ja lähtee, uskovainen nainen jää lapsijoukon kanssa yksin eikä hän saa avioitua uuden kumppanin knassa. Ei ennen kuin ex mies on kuollut! Siis yksinhuoltajan kohtalo, kasvata sitten ne 10-15 lasta yksin, ilman kumppanin tukea...
Vanhoillislestadiolaisuus on erityisen raaka ja julma naisille ja lapsille. Ikävä totuus, jota ei mielellään tunnusteta. Tästä on itsekin lestadiolainen tutkija Johanna Hurtig paljon puhunut julkisuudessa.
Kiitos kommentistasi, se oli täyttä asiaa.
Ikävistä asioista huolimatta: Hyvää kesää kaikille!
Tuolla ennaltaehkäisyllä autettaisiin monia, mutta kun se ei ole liikkeessä tapana puhua kun asenne on ettei meillä tällaista tapahdu. Argh. Toivottavasti suviseuroissa ottavat asiaan kantaa, mutta vahvasti epäilen.
Ja vielä tuohon avioerotilanteeseen. Tiedän useita tapauksia, joissa vaimoa on syytety avioerosta, vaikka mies on halunnut eron. Nainen on syyllistetty huonoksi vaimoksi (jopa suoraan sanottu, että kun ei anna, niin mies lähti muualle) ja juu-u, paikallisen rauhanyhdistyksen johtokunnan taholta! Että kyllä on naisen osa ihana. Huokaus.
Onko ne suviseurat tosiaan jotain sellaista, että oman lapsen syntymänkin rinnalla poisjäänti harmittaa?? Anteeksi, mutta on vaan vaikea käsittää..
On ne jotain sellaista :) Toisille, ei kaikille.
Itse en vielä tiedä pääsenkö, itsellä la:han reilu kuukausi :))
Keskiviikosta maanantaihin. Meinattiin jäädä tänä vuonna pois, mutta lapset nostivat sellaisen haloon, että päätimme lähteä lasten vuoksi. :)
Itse lähden lasten kanssa ehkä keskiviikkona vaunu perässä ja mies tulee töiden takia vasta lauantai vastaisena yönä.
Tarkotus olisi lähteä suvareiden jälkeen reissaamaan jonnekinpäin suomea:)
Sille joka ihmetteli että voiko suviseurat jollekin olla niin tärkeä.
Sanoisin että se voi olla. Meillekin se on iso tapahtuma ja todellakin lähdetään joka vuosi jos ei mitään isompaa estettä tule.
Itse olen ollut elämäni aikana jokavuosi suviseuroissa( yks kerta on tainnut jäädä väliin)
Olen kuitenkin kohta 31v.
Lapset odottaa jo kovasti reissua ja miksei itsekin ;)
ja tosiaan, totta kai lapsen syntyma on suurempi asia enta suviseurat,mutta kylla se voi harmittaa ettei paase osallistumaan, vaikkei naiden asioiden merkitysta voikaan verrata. mutta onneksi suvarit kuulee radiostakin!
että suvikset olisivat omaa lasta tärkeämpi. Joku vain mainitsi, että häntä harmittaa, kun ei pääse suviseuroihin, kun ei kehtaa pienen vauvan kanssa sinne lähteä. Niin että oman lapsensa etusijalle laittoi.
kovasti tekisi mieleni, mutta en tiedä jaksanko.
Minulla todettu paha masennus ja nyt aloittelen lääkkeitä.
En vain jaksaisi sitä härdelliä, mutta en tiedä onko pakko lähteä perheen takia. Itselleni riittäisi radioseurat tänä vuonna, mutta en jaksa selitellä kun ei ole näkyvää syytä.
Viime vuonnakin olimme pois.
Ehkä siellä mieli piristyy, tai sitten ei.
lasten kanssa tai ottaa osan mukaan niin voisit itse jäädä kotiin?
Onko teillä niin isoja lapsia että niile pitää erityisemmin selitellä. Kerrot vaan että itse et jaksa lähteä.
Tsemppiä!
kovasti tekisi mieleni, mutta en tiedä jaksanko. Minulla todettu paha masennus ja nyt aloittelen lääkkeitä. En vain jaksaisi sitä härdelliä, mutta en tiedä onko pakko lähteä perheen takia. Itselleni riittäisi radioseurat tänä vuonna, mutta en jaksa selitellä kun ei ole näkyvää syytä. Viime vuonnakin olimme pois. Ehkä siellä mieli piristyy, tai sitten ei.
viime kesänä jäi väliin, kun osui laskettuaika just sille viikon lopulle, tänä vuonna 4 siskoa jää pois kun osuu vauvan syntymä niin liki :) itellä aika vasta elokuun lopussa..
ja ollaan yhteensä kaks viikko reissussa :) Yks vuosi oltiin pois kun suvarit kaukana eikä ollu rahaa...
on kohta 1vee ja pari kk päästä vauva?!? Onnea ja jaksamista!
Mukana 2,5-vuotias ja puolivuotias. Odotan jo. :)
Pitäiskö järkätä av-mammojen miitti jonnekin jollonkin?!?
Jaahas no nyt alkaa selittymään tämä av-palstan sielunmaisema kun näitähän täällä pyörii päivät pitkät
Noh hauskoja seuroja kuitenkin. "Siellä juotiin ja siellä nussittiin..."
ja lisään vielä et tänäkin päivänä lestadiolaisia puhutellaan johtokuntien taholta... eli harrastetaan ihan samaa hoitokokousmeininkiä kuin 70-luvulla. Niin sairas, niin suunnattoman sairas yhteisö, ettei tosikaan. Juoksisin ja lujaa jos en olisi jo juossut ;)
Ja nämä pedofiilijutut... lestadiolaisjohtohahmot ovat korostaneet tekijällekin riittävän armoa. juu, varmaan riittää. Mutta mitenkäs uhri??? Milloin yhteisössä puututaan aktiivisesti uhrin vointiin? Milloin lopetetaan naisten syyllistäminen avioeron sattuessa jne.
Pahaa tekee kun ajatteleekin. Ja ihmiset sulkee silmänsä näiltä, ajattelevat, että siellä se sielunvihollinen huutelee. Puh.