Tyhmä mieheni väitti Eestiin tarvittavan passin?Häh
Kommentit (43)
hotellissa Tallinnassa, niin passin numero tarvitaan.
mukana kyllä oli, mutta en mihinkään sitä täyttänyt.. :O
Miksi sen passin (tai muun matkustusasiakirjan) mukaan ottaminen on niin kauhean iso asia? Sitä jankataan palstalla tasaisin väliajoin. Painaako passi paljon? Viekö se tilaa? Passin voi ottaa mukaan ihan joka ikiselle matkalle, vaikka vain siitä syystä, että aina voi sattua tilanne, jossa joutuu todistamaan henkilöllisyytensä. Kasvakaa jo aikuisksi ja lopettakaa pikkuasioiden vatvominen!
Enkä viitsisi jonkun Viron-matkan takia sitä hankkiakaan.
Viro on suomalaisten keksimä nimi! Ei kukaan muu käytä sitä! On jopa semmosia ketkä ajattelee että Eesti ja Viro ovat eri maita. En käsitä vieläkään miksi semmonen nimi pitää keksiä jos on jo olemassa ihan toimiva nimi?
Kyllä periaatteessa tarvitset passin tai uudenlaisen henkilökortin käydessäsi Eestissä. Ajokortti tai muut ns. henkilöllisyystodistus ei käy. En kutienkaan muista että multa olisi passia ikinä kysytty Tallinnassa käydessäni...
tuskin kannataa uusia.
mun 8 v on pelkällä nimellä mun passissa ja hyvin kelpaa.
tuskin kannataa uusia.
mun 8 v on pelkällä nimellä mun passissa ja hyvin kelpaa.
muuten kysyttiin passit viroon mennessä
lasta ei kuvasta tunnista. Mulla lapsella 10 vuoden passi. Ja siinä olevaa reilun vuoden ikäistä taaperoa EI TODELLAKAAN tunnista samaksi nuoreksi neidoksi, nykyään 10v. Ei, vaikka kuin yrittäisi piirteitä etsiä. JA hyvin on kelvannut. Ei ole tullut edes mieleen vaihtaa passia
Mulle myös sanottiin siinä luukulla että se passi pitää vaihtaa jos poikaa ei enää tunnista. Kysyin että kuka sen päättää? kai mä nyt omani tunnistan. Virkailija rupesi nauramaan ja osasi antaa neuvoksi vaan että kannattaa kysyä joltain joka ei poikaa tunne, mutta ei rajavartialta.
Sain myös valmiin passin hakiessani lomakkeen mukaan jossa luki sama, passi pitää vaihtaa uuteen jos lapsi on kasvanut ulos kuvasta niin että sitä ei tunnista.
Maalaisjärjellä ajatellen niinhän se on, muutenhan lapsia vois ihan kenen tahansa passilla kuljetella maasta toiseen.
En tiedä miten ne noita syynää, mutta neuvo on se ja ohje, että passi pitää uusia jos ei lasta siitä kuvasta enää tunnista!
kun pelkkä nimikin vanhemman passissa riittää. käsittämätöntä!
ainakin ohjeistettiin Viking Linelta, että kaikilla, ketkä menee maihin, niin pitää olla voimassa oleva passi. Eiköhän se ole ihan jokaisen parhaaksi vaan, että on kelpaavat henkkarit mukana.
Miksei sitten suomalaiset voisi sanoa Sverige tai United States. Mennään vaan kaikki suomalaiset United Statesiin lomalle vai mentäisiinkö mieluummin Hrvatskaan? Joko se naapurin Maija tuli Elladasta lomalta? Ja Pirkkokin kävi juuri Francessa!
Viro on suomalaisten keksimä nimi! Ei kukaan muu käytä sitä! On jopa semmosia ketkä ajattelee että Eesti ja Viro ovat eri maita. En käsitä vieläkään miksi semmonen nimi pitää keksiä jos on jo olemassa ihan toimiva nimi?
Viro vai Eesti?
Helsingissä toimiva virolainen tavaratalo käyttää suomenkielisissä esitteissään kotimaastaan johdonmukaisesti nimeä Eesti ja tuotteistaan laatusanaa eestiläinen. Eräässä satunnaisessa keskustelussa tavaratalon edustaja suositti näitä sanoja myös suomalaisten käyttöön.
Virallisen kielenhuollon kanta asiaan on yksiselitteinen: Virossa virolaiset puhuvat viroa. Eestillä on suomen (kuten vironkin) kirjakielessä lyhyt historia.
Maannimi Viro perustuu Viron pohjoisimman maakunnan Virun nimeen. Suomalaiset ovat nimenneet koko eteläisen naapurinsa sen maakunnan mukaan, jonka ovat parhaiten tunteneet. Periaatteessa samalla tavoin ovat saaneet suomalaisen nimensä Ruotsi (Roslagenin maakunnan mikaan), Saksa (Saksin maakunnan mukaan) ja Venäjä (Itämeren etelärannalla asuneen vendien muinaisen slaaviheimon mukaan), lähimmät naapurit. Muissa kielissä näiden maiden nimet muodostuvat aivan eri pohjalta. Samalla tavalla Viron eteläiset naapurit latvialaiset käyttävät Virosta nimeä Igaunija, joka perustuu eteläisen maakunnan Ugandin nimeen. Mitä läheisemmät ja syvällisemmät suhteet jollakin kansalla on toiseen kansaan, sitä varmemmin tuosta toisesta kansasta käytetään omaperäistä nimeä.
Itämerensuomalaisten kielten tutkija Riho Grünthal on äskettäin selvitellyt perusteellisesti suomen lähimpien sukukansojen nimityksiä kirjassaan Livvistä liiviin. Siitä selviää, että Viro on lainattu varhaisilta balteilta tai germaaneilta. Se on viime kädessä samaa indoeurooppalaista juurta kuin latinan sana vir 'mies'.
Eesti-nimen alkuperä taas on hämärämpi. Sekin lienee aikanaan saatu lainana indoeurooppalaisilta naapureilta. Indoeurooppalaiset ovat käyttäneet sitä jo parituhatta vuotta sitten, mutta se on viitannut lähinnä baltteihin.
Virolaisten alkuperäinen itsestään käyttämä nimitys on maarahvas. Kielen nimitys on ollut maakeel 'maan kieli'. Eesti-nimeä virolaiset ovat alkaneet käyttää itsestään vasta 1700-luvulla, ja viron kirjakieleen tämä maannimi on tullut viime vuosisadan puolivälissä.
Suomen kielessä Eesti-sanalla on ollut vaihtelevia kohtaloita. Viron itsenäisyyden alkuaikana 1920- ja 30-luvuilla nimitystä suosivat erityisesti heimotyöstä harrastuneet; vain lievästi yleistäen sanottuna poliittisesti oikeistolaiset. Neuvosto-Viron aikana taas Eesti-nimeä hellivät vasemmistolaiset, ne jotka hellivät myös muuta neuvostokomentoa.
Suomen kielenhuolto vierastaa Eesti-nimeä siksi, että se on turha raakalaina. Saman periaatteen mukaan Ruotsista pitäisi käyttää nimeä Sverige, Saksasta Deutschland ja Venäjästä Rossija. Eesti-nimi poikkeaa edellisistä vain sikäli, että suomalaisen on se helppo ääntää.
Vaikka äkkiä ajatellen naapurikansan nimen (Eesti) lainaaminen ja käyttäminen on kohteliasta, omaperäisen nimen (Viro) käyttö on vielä kohteliaampaa. Omaperäinen nimi kantaa viestiä pitkistä, vuosisatojen ja -tuhansien aikana muotoutuneista suhteista, joita poliittiset tai kaupalliset konjunktuurit eivät heiluttele.
http://users.jyu.fi/~saarinen/Viro-seura/viro_vai_eesti.html
Viro vai Eesti?
Eteläisen naapurimaamme ikivanha suomeen vakiintunut sovinnaisnimi on Viro, naapureita itseään sanomme virolaisiksi ja heidän kieltään viroksi.
http://users.jyu.fi/~saarinen/Viro-seura/viro_vai_eesti.html
http://www.kotus.fi/?i=558&s=2760#faq_558
Myös Viron edesmennyt presidentti Lennart Meri toivoi suomalaisten käyttävän Virosta VIRO-nimeä!
luulin pieneneä et eestiläiset on saamelaisia...
lasta ei kuvasta tunnista. Mulla lapsella 10 vuoden passi. Ja siinä olevaa reilun vuoden ikäistä taaperoa EI TODELLAKAAN tunnista samaksi nuoreksi neidoksi, nykyään 10v. Ei, vaikka kuin yrittäisi piirteitä etsiä. JA hyvin on kelvannut. Ei ole tullut edes mieleen vaihtaa passia
Mulle myös sanottiin siinä luukulla että se passi pitää vaihtaa jos poikaa ei enää tunnista. Kysyin että kuka sen päättää? kai mä nyt omani tunnistan. Virkailija rupesi nauramaan ja osasi antaa neuvoksi vaan että kannattaa kysyä joltain joka ei poikaa tunne, mutta ei rajavartialta. Sain myös valmiin passin hakiessani lomakkeen mukaan jossa luki sama, passi pitää vaihtaa uuteen jos lapsi on kasvanut ulos kuvasta niin että sitä ei tunnista. Maalaisjärjellä ajatellen niinhän se on, muutenhan lapsia vois ihan kenen tahansa passilla kuljetella maasta toiseen. En tiedä miten ne noita syynää, mutta neuvo on se ja ohje, että passi pitää uusia jos ei lasta siitä kuvasta enää tunnista!
Eiks se jo kerro jotain. Passeja joutuu myös aikuiset uusimaan tietyin väliajoin. Aikuinen ei tietty muutu niin kuin lapsi.
Mutta joo, tietty aina löytyy ihmisiä jotka ei ota neuvosta opiksi, vaan kyseenalaistaa ja sitten itkee jälkeenpäin kun olis pitänyt sittenkin tehdä toisin. Tuskin kukaan virkailija ihan ilkeyttää noita neuvoja antaa?
Viroon tarvitaan passi tai virallinen henkilökortti. Se sitten on eri asia tarkistetaanko niitä rajalla.
Näitä passejahan ei enää myönnetä mutta vanhat ovat voimassa loppuun asti tai siihen asti kun passiin merkitty lapsi täyttää 15 vuotta.
Tämä uudistus tuli juuri lapsen turvallisuuden parantamisen takia. Näillä nimipasseillahan voi kenet tahansa lapsen tuoda/viedä rajan yli.
Osa maistahan toki vaatii lapselta oman passin eli niihin ei kelpaa nuo nimipassit.
Norjassa ei pienet lapset saa edes kuvallisia passeja kuin 3 vuoden ajaksi juuri tunnistamisongelmien takia.
Mulle myös sanottiin siinä luukulla että se passi pitää vaihtaa jos poikaa ei enää tunnista. Kysyin että kuka sen päättää? kai mä nyt omani tunnistan. Virkailija rupesi nauramaan ja osasi antaa neuvoksi vaan että kannattaa kysyä joltain joka ei poikaa tunne, mutta ei rajavartialta.
Sain myös valmiin passin hakiessani lomakkeen mukaan jossa luki sama, passi pitää vaihtaa uuteen jos lapsi on kasvanut ulos kuvasta niin että sitä ei tunnista.
Maalaisjärjellä ajatellen niinhän se on, muutenhan lapsia vois ihan kenen tahansa passilla kuljetella maasta toiseen.
En tiedä miten ne noita syynää, mutta neuvo on se ja ohje, että passi pitää uusia jos ei lasta siitä kuvasta enää tunnista!
Todennäköistä on että sitä ei tarkisteta, mutta jos tarkistetaan, et pääse rajan yli. Kysyimme juuri niin ei päästy edes ristelylle joka menee eestin satamaan yöksi eikä oltais poistuttu laivasta, mutta ei pääse lapsetkaan ilman passia... jäi se reissu tekemättä.. ruotsiin kyllä pääsee jollai muulla kuvallisella henkilökortilla, ei viroon!
tai mitään uutta henkilökorttia. Ei niitä kysytty missään missään vaiheessa. Viru hotelli oli majapaikkana ja Viking expressillä mentiin.
Mun mielestä on kuitenkin typerää lähteä sinne ilman virallasta matkustusasiakirjaa, eli passia tai sitten sitä uutta henkilökorttia. Kaikkein idiooteimmat vievät sinne jopa lapsensa ilman mitään virallisia papereita. Mitä jos siellä tapahtuisi jotain? onnettomuus, tapaturma, ihan mitä tahansa milloin pitäsi näyttää vaadittavia papereita? Vois olla aika kusiset paikat?
Mulla meni passi just vanhaksi kun esikoinen täytti 15-vuotta. Hommattiin mulle ja kuopukselle omat passit ja sekä tälle esikoiselle jolla oli myös oma voimassa oleva passi mutta kuvasta ei enää tunnistanut välttämättä.
Tiistaina vein vietiin hakemukset ja perjantaina oli passit valmiina.
Laiskuutta jos ei yhtä passia voi hommata tai sitten ottaa sitä sinne käsilaukkuun mukaan, ei paljon paina.
Miksi sen passin (tai muun matkustusasiakirjan) mukaan ottaminen on niin kauhean iso asia? Sitä jankataan palstalla tasaisin väliajoin. Painaako passi paljon? Viekö se tilaa? Passin voi ottaa mukaan ihan joka ikiselle matkalle, vaikka vain siitä syystä, että aina voi sattua tilanne, jossa joutuu todistamaan henkilöllisyytensä. Kasvakaa jo aikuisksi ja lopettakaa pikkuasioiden vatvominen!