Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4½-vuotiaalla tytöllä ei minkäänlaista ajantajua - normaalia??

Vierailija
16.06.2010 |

Haluan vain varmistaa, että onko tää ihan normaalia :)

Eli hän ei ymmärrä, että jotain voi tapahtua myös silloin, kun hän ei ole paikalla. Esim hän ei voi käsittää, että joku on herännyt ennen häntä. Vaikka hän herää viimeisenä, niin hän väittää kiven kovaa, että HÄN heräsi ensin. Lisäksi kaikki päivät ennen tätä päivää ovat "eilen". Hänelle oikea eilinen sekä vaikka kuukausi sitten ollut päivä ovat aivan yhtä eilen.

Sitten jos esim lähdetään jonnekin, sanotaan vaikka uimaan, niin hän ei tunnu ymmärtävän että ollaan lähdössä. Kaikki muut ovat innoissaan ja riemuissaan ja pakkaavat uikkareita kassiin, mutta yhtäkkiä hän saattaa taas kysyä, että "mihin me oikeen ollaan menossa?". Sitten hypätään autoon ja 5min päästä hän kysyy taas, että mihin ollaan menossa. Kun vastaan, että uimaan, niin hän taas riemastuu, että "jee!!! me mennään uimaan!" Ihan kuin hän ei olisi aikaisemmin kuullutkaan. No, vähän ajan päästä vaikka mummo soittaa kun istutaan edelleen siellä autossa ja mummo kysyy sitten puhelimessa tytöltä että mihinkäs te ootte menossa... tyttö ei muista. Automatka jatkuu, ja jossain vaiheessa tyttö taas kysyy, että mihin me mennään? -Uimaan. -Jeeee!!!!!!!!!

Onko kaikki lapset näin hajamielisiä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aiemmin ei tällaisia ajankäsitteiden ymmärtämättömyyttä ollut tai asioiden unohtelua. Enkä tarkoita, että jatkuvasti sekoittaa esim. eilisen ja huomisen jne. Toisinaan vain.

Hahmottaa myös aamupäivä, iltapäivä, ilta jne, sekä vuodenajat, mikä seuraa mitäkin. Viikonpäivistä on myös kiinnostunut ja ymmärtää, että la & su on viikonloppu, muuten ei niistä käsitä, mikä tulee minkäkin jälkeen.

Välillä kuitenkin unohtelee ihan itsestään selviä asioita, jotkut asiat muistaa tosi tarkkaan...

Vierailija
2/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuo eilen-tänään-huomenna. Siis ettei niitä ymmärrä, mitä ne tarkoittaa.

Mut muuten... kyl tuo kieltämättä vähän oudolta kuulostaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime viikolla, eilen, tänäään huomenna, ylihuomenna, viikon päästä

samoin kun tietää viikon päivät. Tietää että viides päivä viikosta alkaa viikonloppu.

Muistaa kyllä jos uimaan/mökile/kylään ollaan lähdössä.

Oudolta kuulostaa

Vierailija
4/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime viikolla, eilen, tänäään huomenna, ylihuomenna, viikon päästä

samoin kun tietää viikon päivät. Tietää että viides päivä viikosta alkaa viikonloppu.

Muistaa kyllä jos uimaan/mökile/kylään ollaan lähdössä.

Oudolta kuulostaa

Ei 4v vielä tajua moisia määreitä.

Vierailija
5/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta eskarissa alkaa hahmottua ajantaju. Mulla tuntuu vieläkin 10 vuotiaalta olevan ajantaju täysin hukassa.

Vierailija
6/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän just 4 v. täyttänyt tyttö on monesti kysynyt "onko nyt taas tänään?" :D Ja saattaa puhua huomisesta, että eilen, esim. "mulla on eilen sitten synttärit, kun yksi yö nukutaan" jne.

Myöskin tuo, ettei "muista" asioita, jos ollaan vaikka jonnekin menossa kuulostaa tosi tutulta! Autossa tosiaan saattaa ihmetellä minne ollaankaan menossa yms.

Vähän olen ollut huolissani, mutta ajattelin, että seurailen nyt kesän ja otan syksyllä neuvolassa puheeksi, jos sama jatkuu.

Ap, minkälainen tyttösi on muuten luonteeltaan? Meidän tytö on melko vilkas ja temperamentti on voimakas, kuitenkin ihan kiltti ja tarpeen vaatiessa tottelevainen ja hyväkäytöksinen (yleensä :) Olen jopa miettinyt mahdollista add:tä tai adhd:ta, kun niihin käsittääkseni saattaa liittyä mm. lyhytkestoisen (vai mikä se on?) häiriöitä... Pidemmän aika välin muisti lapsella sitten toimiikin tosi hyvin, muistaa ihan uskomattoman kaukaa asioita, jopa parin vuoden takaa. Ja asiat ovat olleet sellaisia ettei takuulla kukaan ole hänellä niistä puhunut tai ei ole valokuvia nähnyt :o

Mutta summa summarum, en siis ainakaan vielä ole tuosta kovin huolissani!

Vierailija
7/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko normaalia vai ei (joo, eipä sellaista kukaan odotakaan, mutta ihan mielenkiintoista verrata kokemuksia :)). Oma kokemukseni nyt 3 v 8 kk ikäisen tyttöni kanssa on sellainen, että hän on alkanut mielestäni hyvin tajuta aikaa ja sen käsitteitä. Siis aika alkeellisesti, mutta kuitenkin. Ymmärtää mikä on tänään, tietää vuorokaudenaikojen järjestyksen. Monesti saattaa kysyä "Onko nyt vielä aamupäivä? Ahaa, sitten tulee keskipäivä ja sitten iltapäivä." Ymmärtää jokseenkin hyvin määreet eilen ja huomenna, saattaa tosin kertoa esim. pari päivää sitten olleen asian tapahtuneen "eilen". Muistaa vanhoja asioita (siis esim. vuoden ja pitemmänkin ajan takaa) ja juttelee niistä mielellään (siis oma-aloitteisiesti tuo esiin asioita, joita itse en olisi muistanutkaan, toki ilman ajanmääreitä). Kun hänelle kertoo jonkun asian tapahtuneen esim. viime kesänä, hän jatkossa sen mainitessaan kertoo sen olleen viime kesänä. Osaa luetella, minä kuukausina perheenjäsenten synttärit ovat, oikeassa järjestyksessä (seuraavaksi on isin synttärit, Xkuussa.) Odottaa tapahtumia, kyselee, montako yötä vielä nukutaan, kunnes...Muistaa ulkoa minä viikonpäivinä on kerho, ei tosin tiedä, mikä viikonpäivä on nyt ja monenko päivän päästä kerho on, mutta muistaa sen kyllä, kun on kerottu. Toki hänkään ei välttämättä aamulla muista, jos edellisenä päivänä on puhuttu, mitä tehdään, se pitää palauttaa hänelle mieleen.

Viime kuukausina hän alkanut itse oma-aloitteisesti kysellä tapahtumista, joissa ei itse ole paikalla ("Minkälaista teillä oli Pikkuveljen muskarissa?")

En tiedä, millainen tyttösi on muuten, itse ehkä hieman huolestuisin. Vaikka tietenkin jokainen on erilainen. Olen itse kyllä aika herkkä huolestumaan lasteni asioista (kuten kaiketi moni äiti).

Vierailija
8/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietää mikä oli eilen (päivä ennen nukkumista) ja huomenna (nukuttu yksi yö). Tietää aamun, päivän, illan ja yön. Kun mennään jonnekin niin sanon minne ja hyvin muistaa. Jos vaikka piipahdetaan matkalla jonnekin niin ihmettelee, kun muistaa että piti mennä vaikka postiin taikka kauppaan. Hahmottaa hyvin missä mennään ja mitä tapahtuu, on "kartalla".

Vierailija
9/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minusta tuntuu, että tilanne on mennyt tähän muistamattomuuteen vasta äskettäin. Olen ajtellut sen johtuvan siitä, että hehkutan hänelle jo hyvissä ajoin (monta kuukautta ennen, että mennään sinne ja tänne) ja sitten raukka ihan pyörällä päästään, että mentiinkö nyt minne...

Uskoisin, että normaalia, kun meillä IHAN sama tilanne!!

Vierailija
10/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtää ajankäsitteet hyvin. Ymmärtää eilen, huomennä, ylihuomenna jne. Muistaa aamulla herätessä, mitä sinä päivänä tehdään jos ollaan siitä edellisenä päivänä juteltu.

Ja jos on vaikka luvannut että ylihuomenna mennään uimaan, tyttö muistaa sen, vaikka äiti ei enää jaksaiskaan.

On kiinnostunut viikonpäivistä ja kysyy mikä päivä tänään on. Haluaa tietää eli kyselee mitä tehdään huomenna, ylihuomenna, kahden yön päästä jne.

Ymmärtää kelloakin jonkin verran. Hänelle voi sanoa, että mummu tulee klo 5 ja käy sitten parin tunnin aikana aina vilkaisemassa kuinka paljon se kello nyt on. Muskarissa oli rannekello mukana ja oli hyvin harmissaan kun kello olikin muutamaa minuuttia edellä open kelloa eikä muskari loppunutkaan vaikka olisi pitänyty.

Tuo muistamattomuus kuulostaa tosi kummalta meikäläisen vinkkelistä. Mut ehkä meitä on joka junaan ja opit tulee aikanaan.

Lapsemme on ollut vain kotihoidossa ja on rauhallinen tarkkailija.

Vierailija
11/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on myös ihan kuin tyttömme: meidän tasan 4,5 vuotias tyttö Ymmärtää ajankäsitteet hyvin. Ymmärtää eilen, huomennä, ylihuomenna jne. Muistaa aamulla herätessä, mitä sinä päivänä tehdään jos ollaan siitä edellisenä päivänä juteltu. Ja jos on vaikka luvannut että ylihuomenna mennään uimaan, tyttö muistaa sen, vaikka äiti ei enää jaksaiskaan. On kiinnostunut viikonpäivistä ja kysyy mikä päivä tänään on. Haluaa tietää eli kyselee mitä tehdään huomenna, ylihuomenna, kahden yön päästä jne.

Ymmärtää kelloakin jonkin verran. Hänelle voi sanoa, että mummu tulee klo 5 ja käy sitten parin tunnin aikana aina vilkaisemassa kuinka paljon se kello nyt on. Muskarissa oli rannekello mukana ja oli hyvin harmissaan kun kello olikin muutamaa minuuttia edellä open kelloa eikä muskari loppunutkaan vaikka olisi pitänyty.

Mutta silti jossain tilanteessa unohtaa, mihin olemme menossa. Ja on itsekin ihan hämillään, kun unohti mihin ollaan menossa.

Eli ihan normaalia edelleen!!!