g. onko sinusta normaalia, jos lapsiperhe käy kylässä, niin ne sotkevat?
Kommentit (17)
Riippuen vanhemmista joskus se siivotaan ennen lähtöä, joskus siivoaminen jää meille...so what!
jos ovat esim. monta yötä.
Niin, minulla on vielä vauva, joka ei sotke, mutta tuttavien lapsen sotkevat meillä ja jos ollaan heillä oltu isommalla porukalla kylässä, niin vuoroin heillekin sotkua jää.
eivätkä ainakaan ínnostaisi lapsia sotkemaan. Eroja on todella paljon suhtautumisessa. Yhden perheen lapsen annettiin vaeltaa meillä suklaakeksi kädessä (kunnes otin keksin pois ja pyyhin tytön käden kostealla rätillä), saman perheen pienempi istui eteisen lattialla ja nuoli soseisella naamalla eteisen isoa peiliä, jonka peseminen on erittäin vaivalloista. Äiti vielä kutsui nauraen minua katsomaan, miten "suloinen" tenava oli peiliä nuollessaan/levittäessään siihen sosetta :O Jeps...
Viimeksi kun oli lapsivieraita, 2-vuotiasta komennettiin napakasti olemaan lääppimättä ikkunoita ja antamani lelut korjattiin nätisti yhdessä takaisin koriin, kun vierailu päättyi.
Arvatkaa kumpi perhe kutsutaan jatkossa kylään... ;)
Niin, minulla on vielä vauva, joka ei sotke, mutta tuttavien lapsen sotkevat meillä ja jos ollaan heillä oltu isommalla porukalla kylässä, niin vuoroin heillekin sotkua jää.
papereita jätetään joka paikkaan ja roskia myös?ap
eivätkä ainakaan ínnostaisi lapsia sotkemaan. Eroja on todella paljon suhtautumisessa. Yhden perheen lapsen annettiin vaeltaa meillä suklaakeksi kädessä (kunnes otin keksin pois ja pyyhin tytön käden kostealla rätillä), saman perheen pienempi istui eteisen lattialla ja nuoli soseisella naamalla eteisen isoa peiliä, jonka peseminen on erittäin vaivalloista. Äiti vielä kutsui nauraen minua katsomaan, miten "suloinen" tenava oli peiliä nuollessaan/levittäessään siihen sosetta :O Jeps...
Viimeksi kun oli lapsivieraita, 2-vuotiasta komennettiin napakasti olemaan lääppimättä ikkunoita ja antamani lelut korjattiin nätisti yhdessä takaisin koriin, kun vierailu päättyi.
Arvatkaa kumpi perhe kutsutaan jatkossa kylään... ;)
ei minusta esim. 2 v peiliä nuoleva ja sosetta siihen levittelevä tenava mitenkään suloiselta kuullosta (eli äiti kuullostaa hieman tyhmältä eli en tulis toimeen) mutta leluja ei välttämättä meillä tartte kerätä, ei se lisäpisteitä tuo...(ja kyllä itsekin kehottaisin olemaan lääppimättä ikkunoita)
JOS vanhemmat korjaavat kaikki jäljet lähtiessään.
mutta ei kaaosta. Paikkojen töhrimistä en tajua enkä halua sellaisia meille vaikka ei meillä aina muutenkaan ole paikat tiptop. Kahvipöydän antimien kanssa ei ravata missään ja kaadetut mehut jonkun aikuisen toimesta siivotaan heti. Yksi mitä en tajua, on se helvetinmoinen pipariralli; jotkut muksut saavat ottaa pöydästä ensinnäkin posket täyteen ja loput lautaselle ja sitten naama piukassa lähtevät rymyämään. Saapuakseen hetken kuluttua takaisin haukkaamaan ja mahdollisesti ottamaan lisää täydelle lautaselle. Ja taas ravaavat johonkin. Ja taas tulevat. Ja sadannella kerralla sitten päättävät, että eivät tykkää mistään, mitä ovat syöneet ja lautaselleen kasanneet ja rääpineet ja jättävät siihen. Siis MITÄ?
on jonkun(2 eri perhettä) vieraan jäljilä kaikki ikkunat ja peilit ja lasiovet täynnä sormen ja naaman jälkiä..
ja yhden tyypin jälkeen joku tavara aina rikki tai hukassa.
esim muruja ruokapöydän alla ja leluja sekaisin. Älä kutsu jos et kestä!
Meillä yksi ystäväperhe, jonka lapsi kaataa kaikki lautapelit ja palapelit lattialle sekaisin ja vetää lelut laatikoistaan, eikä vanhemmat kehota siivoamaan vaan lähtevät vain hymyssä suin pois tyytyväisenä kun lapsella oli niin kivaa.
Totuus on, ettei tällaisia vieraita halua kutsua uudestaan kylään.
Normaali leikkiminen ja siihen liittyvä tavaroiden levittäminen on ok, mutta silloinkin minusta olisi fiksua yhdessä kerätä lelut ennen lähtöä.
eli en odota (enkä halua), että vieraat jäävät vierailun lopuksi esim. astioita tai leluja keräämään tai meille muruja imuroimaan. Mutta en toki halua alkaa mattoja tai sohvia pesemään tai vaihtamaan tapetteja vierailun sotkujen jälkeen. Ruuat syödään katetun pöydän ääressä, keksejä tai muita herkkuja ei olohuoneeseen tai makkareihin viedä. Ok, joskus toki voi joku mehuvahinko tai vauvan puklu matollekin sattua ja se on ymmärrettävää mutta systemaattista sotkemista ja tuhoamista en toki hyväksy ja tarvittaessa kyllä vieraitakin korjaan.
Ei meillä kyllä sellaisia vieraita monesti ole käynyt, yksi pieni termiittikaveri kyllä joka huone kerrallaan hajotti kaiken mitä käsiinsä sai, esim. repii pikkuautoista renkaat, seiniltä piirustukset ja julisteet, hajotti osiin kaikki oman pojan isänsä kanssa rakentamat ja säilyttämät legorakennelmat jne. Tätä kyllä piti vahtia ja seurata ja korjata edestä pois kaikki helposti hajoava. En ole tätä kaveria uudestaan kutsunutkaan, nähdään leikkipuistossa mieluummin...
Kerran oli vähän jopa surkuhupaisaa, kun ahkera 3-v. pikkuvieras oli lastenhuoneen ovien takana vähän aikaa rauhassa ja kun mentiin katsomaan, kaikki kymmenet palapelit, muistipelit, pelinappulat ym. oli lattialla seinästä seinään tasaisena kerroksena, sikin sokin... Sitä selvitellessä (lapsen äidin kanssa) menikin varmaan reilut puoli tuntia mutta se nyt oli enemmän hauskaa kuin tuomittavaa, miten tuollaisen sekasotkun saakin aikaan kymmenessä minuutissa...
esim muruja ruokapöydän alla ja leluja sekaisin. Älä kutsu jos et kestä!
mutta tuleehan niitä vieraita ainakin meille kutsumatta. mun mielestä on karmeaa kun yks lapsi hajoittaa meillä kaiken ja se äiti ei sano mitään. sitten itse alkaa sönköttää että ei niihin saa koskea kun se hajoo. ja lasta ei oikein voi komentaa itse kun se alkaa heti itkeä, jopa äidilleen ja jotenkin olen sellainen ettei mun kuulu vieraiden lapsia vahtia. jos se ei ole joku mun sisaruksen lapsi ja tosi tuttu.
että käänsivät sohvatkin toiseen asentoon että lapsilla tilaa. Pois lähtiessään ei kääntäneert takasin. Sanoinkin niitä sohvan kääntäjiks.
että käänsivät sohvatkin toiseen asentoon että lapsilla tilaa. Pois lähtiessään ei kääntäneert takasin. Sanoinkin niitä sohvan kääntäjiks.
Meillä on kanssa tuollaisia sukulaisia. Esimerkiksi viime vierailullaan pyysin, josko lapset voisivat syödä jossain muualla kuin meidän uudella valkoisella sohvalla. Lapsen vanhemmat (miehen serkku vaimoineen) olivat sitä mieltä, että heidän lapsensa luovuutta ei saa rajoittaa ja että on meidän oma vika, jos olemme ostaneet valkoisen sohvan ja se olisi pitänyt ymmärtää verhoilla heitä varten. Olin ihan et mitäääh???? Siis kai meillä on oikeus laittaa kotiimme millainen sohva halutaan ja vieraiden on kunnioitettava sitä????
Itse koitan pitää erityisesti vieraisilla kiinni ruokapaikassa syömisestä ja muutenkin hyvistä tavoista. Jos meillä käy lapsivieraita, on minusta kohteliasta edes jonkin verran kerätä leluja ja tavaroita paikoilleen ennen lähtöä. On ok jättää siivoamista minullekin, mutta ehkä ne legot voi poimia laatikkoon tai lelut lelukoriin.
Mutta en ole turhan nipo, saa niitä jäädäkin kun eihän vieras voi meillä suursiivousta lähtiessään tehdä eikä hän tiedä mihin mikäkin kuuluu. Samoin itse pyrin vieraisilla siivoamaan omista lapsista johtuneet sotkut, jossa kyllä on joskus hommaa. :D
käyneet lapsiperheet ovat kyllä kaikki aiheuttaneet sotkua ja siivonneet ennen lähtöään. Lapset nyt vain sotkevat, vanhemmissa on vikaa jos eivät osaa hillitä lasten tekemisiä tai eivät ymmärrä siivota sotkujaan.
Meidän oma lapsemme on siinä iässä, että kiskoo lattialle kaiken mihin yltää, joten kylässä on vahdittava ettei revi lehtiä tai pudottele rikki meneviä tavaroita. Jos ollaan kylässä niin pitkään, että siellä myös syödään, niin tietysti siitä voi tulla yllättäviä sotkuja, mutta en ala syöttämään lapselle mustikoita valkoisen perintöliinan ääressä. En halua jättää meistä niin pysyviä jälkiä vierailupaikkoihin.
Riippuen vanhemmista joskus se siivotaan ennen lähtöä, joskus siivoaminen jää meille...so what!