Sikiön kasvu
Hei!
Onko kellään kokemusta sikiön äkillisestä kasvukäyrän muutoksesta?
Itse olen nyt viikolla 37+2. Neuvolassa mitattiin sf-mitaksi 37cm eli yli normaalin käyrän. Aikaisemmin käyrä on ollut tasaisesti keskikäyrän kohdilla, mutta viikolla 36 tapahtui suuri harppaus ylöspäin. Joudun ensi viikolla äitiyspolille tutkimuksiin. Olisi mukava kuulla onko kellään kokemusta samasta asiasta ja jos on niin mitä on selvinnyt tutkimuksissa.
Kommentit (3)
Hei!
Itselläni oli myös hyppäystä Sf-mitassa. Viikolla 33 mitta oli 28 cm ja seuraavalla mittauskerralla viikolla 36 Sf- mitta oli 35 cm. Lääkärineuvolassa mitattiin jälkimmäinen ja ekalla mittauskerralla sai 36 cm, ja ison kasvun takia mittasi uudelleen. Eli mentiin keskikäyrän alapuolelta yli yläkäyrän.
Mulle sanottiin vain, että lapsen asento ja lapsiveden määrä saattaa olla sellainen, että mitta siksi niin iso. Päätettiin mitata seuraavalla käynnillä uudelleen ja vasta sen jälkeen tutkimuksiin, jos on aihetta. No, seuraava mittaustulos olikin 34 cm, eli palattiin normaaliin. Eli en joutunut tutkimuksiin, vaikka oman mielenrauhan takia se olisi ehkä ollut hyvä. Toivottavasti vastauksestani on kuitenkin jotain apua, juurikin sen suhteen, että mitasta huolimatta kaikki voi olla ihan normaalisti.
Siitä on kyllä jäänyt takaraivoon lievä ison vauvan pelko. Tosiaan, vauvan koko ei ole suoraan verrannollinen Sf-mittaan, mutta kai sekin jotain kertoo. Tänään neuvolassa tuli taas sellainen olo, että saattaa hyvinkin olla tulossa iso vauva, kun painoa on tullut ihan älyttömästi viikossa. Puolet siitä voi olla turvotusta, toisesta puolesta osa ihan vaan omaa painon nousua, mutta kai se vauvakin on osansa ottanut... Nyt kyllä loppui kaikki herkuttelu, vaikka en mitään mässäillyt olekaan, en ole kyllä mitenkään rajoittanutkaan, vaan olen jatkanut samoin, kuin tähänkin asti...
Tsemppiä tutkimuksiin!
Lilium 40+2
Nyt on käyty tutkimuksessa. Kaikki oli hyvin. lapsiveden määrä normaali ja vauva painoi 3200g eli ihan normaali kokoinen. Syy siihen miksi mitta pomppasi ei löytynyt. Sanoi vain että saattaa johtua minun pituudestani. Olen 158cm ja käyrät on tehty 165cm pituiselle ihmiselle.
Sf-mitat eivät ole kertoneen vauvan koosta tai muusta. Jouduin itsekin ison sf-mitan takia polille mutta mitään ei löytynyt. Joskus vauvan asento voi vaihtua, mittaajan käsikin voi olla hieman eri kohdissa jne. Ja toki vauva kasvaa noilla viikoilla ihan reippaasti.
Eli mulla on ollut aina yläkäyrän yläpuolella olevat mitat ja siltikin lapset ovat syntyessään yliaikaisinakin olleet alle 4 kiloisia.
t. p ja rv 38+3