apuja! vauva syö tissiä 1h välein (öin ja päivin) miten tästä eroon?
Eli meillä on tommonen viikon ikänen vauveli kotona joka on melko vaativa tapaus. Haluaa tissiä 1h välein yöt ja päivät. Itse syöminenkin on hidasta, välillä taas imaisee vain muutaman kerran ja nukahtaa. Mutta aina kerran tunnissa pitää tissiä jossain muodossa saada.
Tutti ei kelpaa korvikkeeksi. Syö kyllä tuttia päivällä esim syöttöjen välillä ihan hienosti, mutta sitten kun on tunti mennyt edellisestä tissittelystä, niin vain ja ainoastaan tissi kelpaa. Syli ei auta, röyhtyt ei auta...mikään ei auta.
Tällainen lapsentahtinen imettäminen ei oikein sovi meille, sillä minulla on isompiakin lapsia (joista pienen vielä melko pikkuinen) ja heitäkin pitäisi hoitaa ja heillekin pitäisi antaa huomiota. Tämä vaikeuttaa myös öitä kun ei voi vauvaa yhtään huudattaa esim sylissä vaan hänet pitää saada hiljaiseksi mahdollisimman pian, jotta muut lapset eivät herää.
Vauva ei myöskään suostu nukkumaan omassa sängyssä, vain minun kainalo kelpaa. Jos yritän edes hieman siirtyä vauvasta kauemmaksi niin mieletön huuto alkaa heti. En kuitenkaan haluaisi nukkua kiinni vauvassa, sillä en koe sitä turvalliseksi. Itse siis lähinnä valvon kaikki yöt.
Myös raskauden lisäksi jatkuva syöminen vaikeuttaa myös vauvan oloa. Hän kakkaa esimerkikis yössä 4-5kertaa. Myös pulauttelee melkoisesti ja itkee masukipuja. Ihmekös tuo kun syö jatkuvasti. Kyllä tässä nyt koko perheen hyvinvoinnin takia tarvitaan jotain toimenpiteitä!
Olisiko jollakulla hyviä ideoita?
Itse mietin korviketta. Vaikka maitoa tulee ja en mitään korviketta sinäänsä tarvite, mutta jos syöttäisimme korvikkeella esim illan viimeisen syötön, niin saattaisikohan vauva nukkua edes yhden pätkän pidempään. tai yöllä joitakin syöttöjä korvikkeella, niin isä voisi myös välillä syöttää ja minä voisin nukkua.Pumppaamiseen en ryhdy. Tissit ovat nyttenkin jatkuvasti käytössä, enkä edes keksi mitään väliä missä ehtisin pumppaamaan. Myös maidon tuotanto on mielestäni tällä hetkellä liiallista, joten jos tähän päälle vielä pumppaisin, niin olisi kyllä aivan liikaa maitoa tarjolla vauvalle. Ja tisitkin varmaan räjähtäisi. Eli siihen en ryhdy nyt tässä tlanteessa....
Apua!!!
Kommentit (9)
vasta kun vauva kasvaa. Vauva on viikon, se voi syödä ihan koko ajan!!
Se uusi vauva menee kyllä nyt kaiken muun edelle! Keskity enimmäkseen hänen hyvinvointiinsa, jos on suursyömäri, niin sitten on, imetät aina tarpeen mukaan. Pyydä isompia lapsia varten joku muu aikuinen tilapäisesti auttamaan.
Unohda se korvike!
vartin tai 10min kerrallaan syöttövälejä pidemmäksi. Piti minua lohtuna ja turvana ja huvitissinä usein koska imaisi vain parikertaa ja nukahti taas... eli piti opetella uudet tavat. Ei ne koskaan kovin pitkiksi ne välit venyneet, 3h jne ja yöllä sitten jossain vaiheessa vähän pitempään mutta tuolla mentiin 1v 8kk
vartin tai 10min kerrallaan syöttövälejä pidemmäksi. Piti minua lohtuna ja turvana ja huvitissinä usein koska imaisi vain parikertaa ja nukahti taas... eli piti opetella uudet tavat. Ei ne koskaan kovin pitkiksi ne välit venyneet, 3h jne ja yöllä sitten jossain vaiheessa vähän pitempään mutta tuolla mentiin 1v 8kk
mutta ongelmana on juurikin tuo huudattaminen jota en pysty täällä tekemään. Muiden lasten on kuitenkin saatava nukuttua. Periaatteessa päiväsyöttöjä voisin tuolla tekniikalla pidentää, mutta yöllä se on nyt mahdotonta.
Ja jollekin toiselle joka sanoi, että unohda isommat lapset. EN TODELLAKAAN UNOHDA. Tämä on heillekin iso muutos, että äiti on koko ajan vauvaa syöttämässä, mutta he ovat minulle aivan yhtä tärkeitä lapsia kuin tämä vauvakin. En ole koskaan ymmärtänyt ajattelua, että vauvaan keskitytään 100% ja mut lapset unohdetaan tai sysätään toiselle hoidettavaksi. Ihan samanlailla isommat minua tarvitsevat.
Ehkä kokeilen sitä korviketta ainakin illalla ja katson onko siitä mitään apua. Jos vauva ja minä saisimme nukkua edes yhden pidemmän pätkän, niin olisimme varmasti molemmat iloisempia näin päivällkin.
AP
jos vauva nukkuu kainalossasi. Tiedän kyllä mistä puhut, mutta korvike ei ole ratkaisu.
Mies vaan lattialle varapatjalle ja sänky on sinun ja vauvan nämä ekat 3-4 kk. Itse hinasin itseni vauvasta kauemmaksi, kun se oli umpiunessa ja huijattu tutilla. Hyvin varovasti ujutin kädet vauvan alle ja nostin vauvan viereiseen petiin ja jätin oman hajuni. Nuku sukissa ja pyjamassa, niin et palele. Minä en käyttänyt peittoa, koska pelkäsin nukahtavani ja vauva voisi tukehtua peittoon.
Unista vauvaa voi hämätä: tee tiukka rulla esim. vauvan makuupussista, kääri sen päälle pyyhe, jota olet hangannut ihoasi vasten. Sido kolmesta kohtaa tiukasti kiinni, lyhyillä naruilla ja umpisolmuilla, ettei vauva vedä niitä suuhunsa ja tukehdu. Nosta nukahtanut vauva sänkyynsä ja laita rulla vauvan viereen. Vauvalle, joka on unessa ja suu pyörii, voit yrittää ujuttaa tissin tilalle äidinmaitoon kastetun tutin.
Tuon ikäinen kakkaa yleensä joka kerta. Yökorvikkeessa ei ole järkeä, koska nimenomaan yösyötöt on tärkeitä maidon tulolle jatkossakin. Myöskin tuo syöttäjen välin pidentäminen pikku hiljaa voisi toimia. Ajattele kaksosten äitejä! Pakko sielläkin toisen vauvan on odottaa, kun toinen syö.
Ihan oikeasti, olet minusta ihan oikeilla jäljillä eli korviketta kehiin vaan, esimerkiksi juuri tuon iltasyötön aikaan niin voisi vauva nukkua vähän pidempään. Itse olisin ainakin tullut hulluksi jos lapseni olisivat syöneet tunnin välein. Ymmärrän hyvin että haluat huomioida myös vanhempaa (vanhempia?) lastasi. Minusta on koko perheen etu, jos pidät myös omasta jaksamisestasi huolta ja jaksamisen edellytys on kyllä edes jonkinlaiset yöunet!
Voit tietysti vielä hetken katsoa, että minkälaiseksi syöminen kehittyy esim viikossa. Jatkon kannalta voisi kyllä olla hyvä totuttaa vauva syömään myös tuttipullosta. Tiedän monia, jotka ovat täysimettäneet urakalla ja sitten vauvan ollessa 4-5 kk olisivat halunneet juottaa pullosta pumpattua maitoa/korviketta, eikä vauva enää huoli tuttipulloa millään!
jo viikon päästä hän on ihan toisenlainen, virkeämpi kuin nyt.
Jos on liian tiheästi rinnalla, niin venytä välejä esim. 2 tuntiin. Silloin edellinen ateria ehtii edetä alta pois ja systeemi saa vähän lepoa.