Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alle 3 vuotiaan kakkaongelma

Vierailija
15.06.2010 |

Kaipaisin ASIALLISIA ja OIKEITA neuvoja seuraavaan ongelmaan, joka oikeastaan ei ole minulle ongelma. Ei siis sellainen ongelma, josta kotioloissa tehtäisiin numeroa. Mutta siis näin:

Lapsi on 2,5 v.

On pissakuiva, osaa pideätellä hienosti, osaa kertoa että nyt pissattaa ja sitten mennään potalle tai pytylle. Itse ei mene, ilmeisesti housujen riisuminen on se hankaluutta tuottava ja tarvitsee apua.

Pienempänä ei suostunut potalle ollenkaan. Ei ollut siis mitään alle vuoden ikäisestä aloitettuja pottaistuntoja, koska ei suostunut istumaan potalle enkä pakottanut. Ajattelin, että teen enemmän haittaa jos pakotan. Että menee ja istuu kyllä kun itse on valmis siihen.

Aina välillä kokeiltiin, mutta kun ei niin ei.

Lapsi oli valmis siihen noin 1 (yksi) kuukausi sitten. Ja kas,s aman tien tuli pissa, ja isot kehut. Toisellakin istuntokerralla tuli pissat ja isot kehut. Ja seuraavalla kerralla lapsi seisoi polvet ristissä ja ilmoitti: pissahätä!

Ja niin hän oppi kuivaksi. Parissa päivässä.

Yöllä, ulkona ja reissussa käytin alkuun vaippaa, mutta kun se oli aina kuiva, jätin sen pois.

"ongelma" on kakka. Sitä hän ei tee pottaan eikä pyttyyn.

Alkuun oli vaippa käytössä tämän takia, että tekisi sen kakan sinne. Jätin sen siis yön jäljiltä.

No, lapsi teki sinne sitten myös pissankin ja minusta se oli takapakkia, jätettiin vaippa taas pois eikä ole otettu takaisin käyttöön eikä oteta.

Tuossa juuri pottailun opettelun alussa oli tilanne, että lapsi panttasi kakkaa, teki vain joka toinen pv, ja housuun tai vaippaan.

Lakkasin puhumasta asiasta. Lapsi alkoi tehdä kakkansa säännöllisen epäsäännöllisesti joka pv - mutta housuun.

Sotku on sama kuin vaippaan tehdessä, mutta pyykkiä tietty parit housut enemmän per päivä.

Minulle tämä ei ole ongelma enkä moiti lasta. Muistutan, että lapsi on 2,5 v ja ollut pissakuiva yötä päivää vain noin kuukauden päivät, eli kakka-asiaa ei ole lapsen kanssa vatkattu kuukausitolkulla vaan kyseessä on ollut sellainen viikon mittainen tilanne, jossa totesin, että vaipat jää kokonaan ja lopullisesti pois, ja pottakakat opetellaan jossain vaiheessa kyllä.

Olen sitä mieltä että ajan kanssa tämänkin oppii, mutta stressaan asiasta siksi, että hän on menossa parin kuukauden päästä syksyllä päiväkotiin jossa tilanne nähtiin SUURENA ongelmana (kävimme tutustumassa päiväkotiin) ja meidät, sekä lapsi että minun suhtautuminen (= tekee housuunsa ja oppii ajan kanssa lempeällä ohjaamisella) sellaisena ettei koko työhistorian aikana ole moista eteen tullut..

lisäksi purin huoleni toiselle vauvapalstalle ja sain haukut päälleni "annat lapsen paskoa housuunsa kuin minkäkin elukan". Vaippaan paskominen on hygieenisempaa kait.

Tämän pitkän selostuksen tarkoitus on esittää kysymys ja myös saada konkreettisia, asiallisia neuvoja siitä MITEN SAISIN LAPSEN TEKEMÄÄN KAKAN POTTAAN TAI PYTTYYN?

Lahjonta ja tarrat eivät vielä oikein toimi, kun on vain 2,5 v.

Rangaistuksen tielle en mene.

Vaippoja en ota takaisin.

vatsa on säännöllinen siten, että toimii joka pv, mutta epäsäännööllinen siten, että tekee isomman tarpeensa milloin tahansa, aamulla päivällä tai illalla, eikä säännöllisesti samaan aikaa.

En voi siis ennakoida.

vatsa ei ole kovalla, ei ole ummetusta.

Pitääkö minun kävellä koko pv lapsen perässä ja vahtia, missä vaiheessa alkaa tikistää kakkaansa?

Neuvo, että älä vie hoitoon, ei toimi, kun on pakko mennä jo takaisin töihin, kotihoidontuki loppuu eikä talous kestä työttömäksi jäämistä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mun ton ikäiselle toimi. tein ruudukon, johon sai laittaa tarran, 6 tarrasta sai valita lelun. Yksi tarra-arkki riitti, sitten osasi jo ja tarrat menetti merkityksen, kun oli niin ylpeä taidostaan.

Vierailija
2/6 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kakattiin juurikin kun katottiin kaapoa. Toinen on se että kun lapsi menee aamupissalle ja laitat telkun päälle tai jotain mielenkiintoista käteen ja istut itse viereen joko pöntölle tai sitten missä ikinä olettekin niin siihen viereen ja alat itse ähistä. Siis sanot siinä "yh" ja ponnistat itse. Lapsi yleensä matkii ja voi alkaa ähistä itsekin :)

Tässä keino jolla meillä opetettu, mutta oppi jo aika kauan aikaa sitten...

Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan, hassua kijoittaa tällasita "ohjetta"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole ensimmäinen tai ainokainen, vaan ison sisarusparven nuorimmainen.

Minulla on omia lapsia neljä ja lainalapsia kaksi, miehen kanssa kokemusta on siis yhteensä kuudesta lapsesta, eikä kenenkään muun lapsen kanssa ollut tällaista ongelmaa tai "ongelmaa".

Isommat sisarukset ovat isoja, kouluikäisiä.

Pikkuiselle annetaan mahdollisuus istua rauhassa ja itsekseen siellä potalla kun pissalle menee.

Vierailija
4/6 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tarrahommaa voisi kokeillakin.

Kysyin juuri ja lapsi tykkäisi tietyn aiheisista tarroista. Lupasin että saa tarran ensi kerralla / sitten kun kakka on tehty pottaan tai pyttyyn.

Katotaan toimiiko.

Vierailija
5/6 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ekaa osasi jo tässä iässä potalla kakata.

Luulen että omalla kohdalla pitää nuorinta "vauvana" ja sitä "sallii" hänen olla "vauva" kun on NIIIIIN "pienikin".

Miten sitten onnistun ajattelemaan vanhemmista lapsista että ne oli jo hyvikin valmiita potalle NUOREMPINA?

Oma asenne on että tässä tämä meidän vauva nyt on jo potalla -eikä sen tartte osata vielä, onhan hän vielä NIIIIN pieni! ;)

Mutta oikeasti pienikin ihmisen taimi on fiksu ja jos tykkää tarrasta tai muusta lahjonnasta niin kyllä se tajuaa että tekemällä pisun pottaan saa jotain kivaa.

Jos olet mennyt lupaamaan niitä tarroja; niin älä hyvä ihminen sitten petä lupauksiasi!!

Meillä kakkonen muuten skippasi potan ja kävi pöntöllä -katsoi että kaikki muutkin siinä käy pisulla ja sinne kapusi itsekin.

Mutta onnea reenailuun. Tottakai voi olla vaipatta. Anna tarhan ja muitten sanoa mitä sanoo.

Vierailija
6/6 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. En pidä vauvana tai niiiin pienenä tätä pienintä, eli meillä tämä ei kyllä päde.

Lapsi on ikäistään pidempi, ja monesti pitää itseäänkin muistuttaa, että hei, hän on vasta xx ikäinen.. ettei odota tai vaadi liikaa liian aikaisin..

Hän myös puhuu paljon ja pitkiä lauseita, ilmaisee itsensä ja tahtonsa selkeästi. On taitava ja näppärä monissa sellaisissa asioissa missä tuon ikäiset eivät ole, eli huomaa, että on sisarusparven nuorin, ottaa mallia ja oppia isommista.

Kun vertaa kaverin lapseen, joka on saman iköinen ja perheen ensimmäinen, on kaverin lapsi paljon vauvamaisempi, ikään kuin nuorempi.. ja vaipoissa.

Mutta tarroja tämä pieni jo kyseli, kun pissulla kävi.

Kaksi ekaa osasi jo tässä iässä potalla kakata. Luulen että omalla kohdalla pitää nuorinta "vauvana" ja sitä "sallii" hänen olla "vauva" kun on NIIIIIN "pienikin". Miten sitten onnistun ajattelemaan vanhemmista lapsista että ne oli jo hyvikin valmiita potalle NUOREMPINA? Oma asenne on että tässä tämä meidän vauva nyt on jo potalla -eikä sen tartte osata vielä, onhan hän vielä NIIIIN pieni! ;) Mutta oikeasti pienikin ihmisen taimi on fiksu ja jos tykkää tarrasta tai muusta lahjonnasta niin kyllä se tajuaa että tekemällä pisun pottaan saa jotain kivaa. Jos olet mennyt lupaamaan niitä tarroja; niin älä hyvä ihminen sitten petä lupauksiasi!! Meillä kakkonen muuten skippasi potan ja kävi pöntöllä -katsoi että kaikki muutkin siinä käy pisulla ja sinne kapusi itsekin. Mutta onnea reenailuun. Tottakai voi olla vaipatta. Anna tarhan ja muitten sanoa mitä sanoo.