Vinkkejä: Juoksuharrastusta aloittelemassa.
Olen käynyt kaksi kertaa tällä viikollla juoksemassa, tai no, hölkkäämässä.
Vajaan viiden kilometrin lenkki.
Ensimmäisen 0,5km kävelin reipasta vauhtia, sitten hölkkäsin noin kolme km, loppu matkan kävelin/hölkkäsin vuorotellen. Kotona venyttelin puolisen tuntia.
Alkuun tuntuu ettei saa henkeä, ahdistaa, sitten kun alkaa henki kulkemaan, alkaa jalkoja painaa ja väsyttää.
Alkaako tästä muka nauttia joskus, oikeesti?
Painoa ei ole tarkoitus pudotaa, vaan kohottaa kuntoa. Olisiko kolme kertaa viikossa sopiva? Vai riittääkö kaksi?
Kommentit (13)
ja ulkoilen muuten paljon. Edes ylipainoa minulla ei ole. Talvella hiihdin useamman viikon monta kertaa viikossa. Silti kunnossani ei tunnu tapahtuvan mitään kehitystä. Ei siis yhtään mitään. Mistä ihmeestä johtuu se, että hölkkälenkillä ei syke tahdo pysyä millään alle 160? Tänään hölkkäsin puoli tuntia mutta syke vetää kokoajan tosi korkealla vaikka menisin hitaampaa kun kävelijät. Edellisellä lenkillä sain sykkeen pidettyä kohtalaisena, mutta tosi vaikeata se on. Vaihtelee tosi paljon eri päivinä, ja tänään hölkätessä oli koko ajan yli 160. Sehän ei ole todellakaan kuntoa kehittävää, mutta kävely on turhaa koska siinä sykkeeni taas pysyy tosi matalalla, jaksan kyllä kävellä vaikka kolme tuntia putkeen.
Kova migreeni tulee myös hölkästä minulle, mutta nyt olen aloittanut verenpainelääkkeen migreenin estoon ja tuntuu että se auttaa tässäkin ongelmassa. En siis ole kärsinyt korkeasta verenpaineesta, pikemmin paineeni on matalahko. Mitä ihmettä teen väärin????
tulee vain turhaa stressiä ja sykkeet nousee entisestään. Pääasia on, että lenkkeilee säännöllisesti ja huomaa että kunto kasvaa kun jaksaa kevyemmin pidempiä matkoja. Oli syke mikä hyvänsä, kunto kasvaa ja paino laskee kun säännöllisesti treenaa!
voi olla, että esim. tuo migreeni aiheuttaa sykkeen kohoamista. Yksi vinkki kuitenkin: Isäni kohotti kuntoaan pari vuotta sitten sellaisella metodilla, että aina kun syke nousi yli sallitun rajan (=peruskunto- ja vauhtikestävyysrajan), hän käveli, kunnes syke oli taas sallituissa rajoissa. Sitten taas juoksua, ja jos syke nousi, taas käveltiin. Ei mennyt hirveän montaa viikkoa, kun hän käveli enää tosi pieniä pätkiä, ja sitten jaksoi juosta kunnolla jonkin ajan kuluttua. Mutta voi tosiaan olla, että tuo migreeni-/verenpaineasia vaikuttaa tilanteeseen ja nostaa sykettä. Itse olen ainakin huomannut, että minulla syke nousee, jos olen stressaantunut tai väsynyt tms., silloin on tosi vaikea saada syke pysymään alhaalla.
tuo migreeni tulee minulle aina "kovan liikuntasuorituksen" yhteydessä. Siis kovempi syke aiheuttaa migreenin. Tarkkailen sykettä, se nousee hyvin pian kun alan hölkkäämään. Kun pidän tasaista vauhtia (joka on siis ERITTÄIN hidas) syke vaan pysyy koholla. Jaksaisin hölkätä (tai siltä ainakin tuntuu) mutta syke repii kamalia lukemia. Tuo migreeni tulee aina suorituksen jälkeen. Voi tulla vaikka vartin hölkkäämisellä, loput puoli tuntia lenkistä voin mennä kävellen mutta silti se iskee. Runsas juominen eikä syöminen ole auttanut asiaa, tunti suorituksesta olen aivan puhki, ihan kuin olisin ollut juoksemassa 40 asteen paahteessa viisi tuntia. Saatan olla niin voimaton että hädin tuskin jaksan puhua. Migreeni vie tajun kankaalle aika nopeasti.
Ja tosiaan verenpaineeni on aina ollut alhainen kun sitä on mitattu. Ilmeisesti liikunnassa se nousee jotenkin hallitsemattomasti tms, koska nyt tuntuu että tuo verenpainelääke auttaisi tilannetta. Olen vielä ihan toimintakuntoinen vaikka päivällä on lenkki tullut tehtyä, ihanaa! En ole kuitenkaan kuullut että kenelläkään muulla olisi vastaavaa, olisi kiva tietää kärsiikö muut samasta vaivasta?
Olen joskus jaksanut juosta helpostikin 10 kilometrin lenkkejä, nyt hengästyttää, pistää, kolottaa ja tulee koti-ikävä muutaman sadan metrin jälkeen. Haluaisin kuitenkin päästä jotenkin juoksemisen alkuun. Mutta miten puijaan itseäni vaadittavat muutamat viikot/kuukaudet, että ylittäisin ahdistaa-pissattaa-tympii -olotilan? Kuinka kauan/ pitkään kannattaa juosta alussa ja miten rytmittää juoksua ja kävelyä? Lenkkimaastoni on mäkinen, kivituhkaa (tai vastaavaa, suht pehmeä siis), jaettavissa hyvin kahteen saman mittaiseen lenkkiin; koko reitin sauvakävelyyn menee tunti.
Ja ylipainoa on noin 10 kiloa... Tavoite siis sekä parantaa kuntoa että luopua siitä ällöstä hytisevästä ja tutisevasta laardista, joka on jämähtänyt erityisesti jalkojen ja takaliston pehmikkeeksi.
Tämä motivoi kovasti! Aloittelin tällä itse keväällä ja edistyn ohjelmaa soveltaen. Nyt on tullut lomailun myötä harmillinen breikki, mutta intoa riittää! Ostin heti aluksi uudet juoksulenkkarit ja se oli todella hyvä juttu. Juoksu tuntuu ihan lennolta, vaikka kunto onkin vielä alkutekijöissä :)
http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksukoulu ----
http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksuohjelma_11vkoa.pdf
Kyllä siitä alkaa nauttia yllättävän nopeastikin! 3 x viikossa kuulostaa oikein sopivalta. Kun jaksat juosta hieman pidempään, ala vaihdella lenkkien pituuksia ja nopeuksia.
Lopulta oletkin sitten koukussa. :) Itsellä treeni päällä kolmannelle maratonille.
Kunhan jaksaisin juosta tuon 5km syksyyn mennessä.
Onko väliä juokseeko asfaltilla vai hiekalla? Vai kenties pururata? Kaikki nimittäin löytyy ihan läheltä.
Tuolla pururadalla vaan on niin hirveet mäet! En ainakaan vielä uskaltaudu sinne...
Pitäiskö ostaa uudet lenkkarit, juoksukengät? Voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta oon ihan oikeesti aloittelija ja haluaisin saada tästä oikeesti harrastuksen ja hyvän kunnon!
Viimeeksi olen juossut ehkä yläasteella ne pakolliset.
Jumpat, zumbat yms..vs juoksu?
Kehukaa ja kannustakaa rapakuntoista!
...jotka itse opin kantapään kautta...
Jos aiot oikeasti jatkaa juoksuharrastusta, osta kunnon juoksukengät. Ne ovat ihan ykkösjuttu, muuten saa jalkansa kipeiksi, jos enemmän juoksee.
Muista pitää lenkkien välillä välipäiviä. Minä (ja moni muu) innostuin sen verran juoksemisesta, että kuormitin jalkoja liikaa ja sain polveni kipeäksi. Sitten huilattiinkin monta viikkoa... Eli kuuntele kehoasi...
Minulle on sykemittari ollut ihan kullanarvoinen kapistus. Ilman sitä tuppaan juoksemaan liian lujaa, ja se taas ei kehitä peruskuntoa. Ihan perussykemittari riittää, mitään hirveän hienoa ei tarvita. Mutta sykemittarin käyttö auttoi minulla juoksemisen kehittymistä ihan hirveästi, vasta sen avulla sain pidettyä sen verran hiljaista vauhtia, että kunto oikeasti kohosi ja jaksoi juosta kunnolla.
Eli malttia ja perusvälineet kuntoon! Lenkkeily on hieno harrastus, kunhan malttaa aloittaa riittävän rauhallisesti!
tuskalliselta, mutta kunhan elimistö tottuu juoksemiseen, hommasta alkaa ihan oikeasti nauttia. Itse aloitin juoksemisen kolme vuotta sitten ja peruskuntoni oli hyvä, sillä harrastin muutakin liikuntaa. Juoksu oli kuitenkin muutaman ensimmäisen viikon ajan rankkaa, sillä se oli elimistölleni ja varsinkin jalkalihaksilleni ihan uudenlaista rasitusta.
Alkutotuttelun jälkeen olen nauttinut juoksemisesta todella paljon. Kun elimistö pääsee parin ensimmäisen kilsan jälkeen oikein kunnolla vauhtiin, juokseminen tuntuu aivan ihanalta.
Olethan muuten hommannut itsellesi hyvät juoksukengät? Juokseminenhan ei ole varsinaisesti välineurheilua, mutta hyviin kenkiin kannattaa panostaa, ettei saa jalkavaivoja. Esim. polvet voi kipeytyä helposti, jos juoksukengissä ei ole kunnollisia vaimennuksia.
on monelle todella huono juoksualusta ja voi aiheuttaa esim. penikkatautia tai polvivaivoja. Sorapintainen juoksurata tai pururata on pehmeämpiä alustoja, joten ne eivät aiheuta niin helposti jalkavaivoja. Toisaalta on sitten niitä, jotka juoksevat ongelmitta millä tahansa alustoilla. Maratonitkin juostaan nimenomaan asfaltilla. Asfalttia ei siis tarvitse vältellä, vaan kannattaa kokeilla, kestävätkö jalat asfaltilla juoksemista.
Kiitos hyvistä vinkeistä!!!! :)
Maanantaina kauppaan juoksukenkiä ostamaan. Nuo "lenkkarit" on jotkut 5v sitten ostetut halpikset.
Toivon todella innostuvani lajista, alku vaan tuntuu niin hankalalta.