Onko kivutonta synnytystä olemassakaan?
Saako sen lievityksen, jos tosiaan tahtoo? Kauhujuttuja olen kuullut, että kipulääkitystä viivytetään ensisynnyttäjiltä. Vauvakuume mutta pelottaa.
Kommentit (24)
Ponnistusvaiheessa elikkä viimesessä 9 minuutissa saattoi muutama poikittainen sana livahtaa =) mutta muuten hyvin rauhallinen, hallittu ja siihen ponnistukseen asti kivuton.
En tarvinnu mitään lääkkeellistä kivunlievitystä. Amme,hieronta ja akupisteiden painelu oli todella tehokkaita. Supistukset tunsi kyllä muttei ne mitään kipeitä olleet kun ammeessa lilluin suurimman osan synnytyksestä. Vähän ennen ponnistusvaihetta hyppäsin sängylle ja siinä tarvi hierontaa ja akupisteiden painamista
Vertailuphjaa löytyy myös kahdesta todella kivuliaasta synnytyksestä
ensi synnyttäjä joka ei hirveästi kipua tuntenut, ainoastaan ponnistaessa tuntui että repeän.
Toista odottaessani oli äitiysvalmennuksessa, jossa olin ainoa joka oli synnyttänyt, mukaan lukien nuori vastavalmistunut kätilö, joka suuttui minulle kun yritin toppuutella hänen kauhukertomuksiaan synnytyksen kivuliaisuuudesta.
Toinen synnytys sitten olikin jotain muuta kuin kivuton.
sanoi synnytystensä olleen kivuttomia.
Yksi kaverini sanoi, että supistukset olivat vain kuin "karannut pieru".
Omat synnytykseni ovat olleet normaalikivuliaita.
Itse en ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan lapsen kohdalla tuntenut sietämättömiä kipuja, koska sain epiduraalin.
Avainasia oli pyytää epiduraali AJOISSA!!! Itselläni meni noin 45 min siihen ennen kuin valmistelut oli tehty ja lääkäri ehti paikalle ja siinä ajassa supistukset voimistui ihan älyttömästi ja todella tarvitsin epiduraalin kun sen sain. Jos olisin pyytänyt sen vasta sillä hetkellä kun olo oli jo sietämätön, olisin joutunut kärsimään ainakin jonkin aikaa sietämättömiä kipuja. Nyt synnytykseni pysyi minusta hyvin hallinnassa vaikka tottakai siinä silti oli kivuliaita hetkiä. Mutta paniikkia tai sietämätöntä kipua en tuntenut missään vaiheessa.
Lapsen tuoma ilo ja onni on pysyvää. Älä jätä yrittämättä lasta vain siksi, että pelkäät joidenkin tuntien pahaa kipua!!!