Kohdunpohjan korkeus yli käyrien - mikä vialla?
Kävin juuri neuvolassa jossa poikkeuksellisesti eri hoitaja kuin yleensä. Tämä hoitaja alkoi ihmetellä yli käyrien kulkevaa kohdunpohjan mittaa, mihin "oma" hoitajani ei ole koskaan kiinnittänyt huomiota. Pyysi vielä paikalle vanhemman hoitajan ottamaan mitan uudelleen. Kun kysyin, mikä voi olla vialla jos sf-mitta on liian iso, molemmat vain toistelivat "älä ole yhtään huolissasi" eivätkä kertoneet mikä on mahdollisesti syynä.
Sokerirasitustestiin laittoivat kuitenkin lähetteen ja varasivat heti ensi viikon alkuun lääkärinajan.
Voiko liian isoon sf-mittaan olla jotain muita syitä kuin sokerit? Ei raskausdiabetes tietenkään kiva ole, mutta nyt olen tosi huolissani siitä että on vielä jotain pahempaa hätänä :/
Kommentit (10)
ekassa raskaudessa oli sama homma, ylimääräseen ultraa laittoivat koko arvion vuoksi. lapsi syntyi siitä viiden päivän päästä rv 38+2 3640g eli ihan normi kokonen.
nyt ois taas sama homma 36+5 oli sf- mitta 36 cm.... ens viikolla taas ylimääränen ultra, mutta empä ole huolissani.
minulla myös sen mallinen kohtu että kasvaa suoraan eteenpäin ja takaa ei voi huomata että olisin edes raskaana. sivusta kylläkin ;)
maha on sen kokonen että vois veikata kyse olevan kaksosista. (ei onneksi ole=))
eli älä ole huolissasi toisilla se maha vaan kasvaa eritavalla ja ajattele positiivisesti: saatpahan extra ultran =)
Jos kasvaa tasaisesti omalla käyrällään niin en olisi huolissani. Yleensä nuo sijaiset panikoivat eniten ja laittavat tutkimuksiin.
Nyt on 35+4 ja kohdunpohjan korkeus 35. Itseasiassa kun nyt tuota käyrää katson niin aiemmin on ollut nipin napin yläkäyrällä, mutta tällä kertaa sen yli.
Tietysti on hyvä että tutkitaan mutta olisi paljon parempi mieli jos olisivat antaneet jotain vinkkiä mistä tässä voi olla kyse. Nyt sitä keksii vaikka mitä kauhukuvitelmia. Ei varmaan ole mitään vähemmän rauhoittavaa kuin hoitaja joka toistelee lausetta "Älä nyt ole yhtään huolissasi".
Minulla sf-mitta yli käyrien kaikissa kolmessa raskaudessa ja ekasta hoitaja laittoi ylimääräiseen ultraan, sama hoitaja ei enää seuraavista, kun muisti, että se vain on minun kohtuni tapa kasvaa. Vauvan kokoa minulla sillä ylimääräisellä ultralla tsekkattiin. Suurin painoi 3,5 kg, joten ei sekään ollut syynä. Kohtuni kasvoi suoraan ylöspäin eikä minusta ihan vikoillakaan viikoilla takaapäin nähnyt, että olisin ollut raskaana.
mittaajatkin ovat erilaisia ja tuo tulos olisi voinut olla eri oman terkkasi mittaamana. Parempi se varmaan on, että tutkivat, eihän siitäkään haittaa ole. Ei se mahan kokokaan kerro lapsen kokoa. Viime raskaudessa menin keskikäyrällä kokoajan ja synnytin 4.5 kiloisen. Nyt taas keskikäyrällä rv 32 ja katsotaan kuinka käy.
Kiitos vastauksista, ilmeisesti ei ole sen isompaa syytä huoleen. Ei vaan ollut terkkojen puolelta hyvällä psykologisella tatsilla hoidettu, mutta ehkä mä tässä koitan rauhoittua.
Itse olen lyhyt 155cm ja ekassa raskaudessani sf-mitta huiteli reippaasti yläkäyrän YLÄpuolella koko ajan aivan viimeisille viikoille asti. Lapsi ultrattiin ylimääräisen kerran mutta saatiin kooksi normaali kuitenkin. Painoni nousi 12 kg, painoindeksi ennen raskautta 21. Lapsi syntyi viikko lasketun ajan jälkeen ja painoi vajaa 3,8.
Minulla mittaan vaikutti ilmeisesti pituus ja se että vatsa nousi makuulla ollessa suoraan ylöspäin. Vatsani oli niin ekassa kuin toisessa raskaudessakin hyvin kapea kuten olen muutenkin.
Nyt tässä toisessa raskaudessa sf-mitta on otettu kerran ja se oli taas tutusti ihan yläkäyrän yläpuolella ja pitkälti! Th vain sanoi että ei syytä huoleen, pääasia että menee omalla käyrällään!
Sokerirasitukseen minua ei ole laitettu kummassakaan raskaudessa.
vaikuttaa, missä asennossa vauva on masussa mittaushetkellä..
kuin mun kirjotus ois voinu olla pari vuotta sit.Menin ihan paniikkiin, kun th rupes kauhisteleen mittaa ja laitto sit ylim.ultraan.Kaikki hyvin, oli vaan vauva ollu ehkkä eri asennossa ja oli eri mittaaja kuin ennen. Ois vaan mittaaja voinu olla vähän rauhallisempi.
uudelleen (edellinen ja pissat puhtaat) mutta onneksi menin muista yistä ä-polille ultraan ja siellä vauvan painoarvio alle keskikäyrän, eli todellakaan ei ole mistään sokerilapsesta kyse. Mittailkoot neuvolassa mitä mittailee.