Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin viime viikonloppuna yo-juhlissa, joissa tarjoiltiin alkoholia

Vierailija
10.06.2010 |

alaikäisille... 16-vuotias tyttö joi olutta ja boolia, äitinsä istui vieressä.

Kaiken "huippu" oli se, että oma äitini tarjosi 14-vuotiaalle tyttärelleni boolia sanoen: "kyllä sinä nyt yhden lasillisen voit maistaa".

Suvussani on aina suhtauduttu teinien alkoholikokeiluihin melko sallivasti, aikuiset näyttävät hyvää esimerkkiä (kukaan ei humallu, vaan otetaan fiksusti).

Itse sain alaikäisenä maistaa alkoholia kotona eikä minusta ole tullut alkoholiongelmaista.

Suvussamme ei tietääkseni ole ketään alkoholistia.

Mitä mieltä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa blaa blaa. Sorry vain, mutta tuo kukkahattutätien teksti ei vakuuta ; )

vanhempana valita, millainen isä tai äiti haluaa olla.

Olen mielestäni hyvä äiti, vaikka lapseni saavatkin maistaa pieniä määriä alkoholia ennen 18-vuoden ikää.

Ja omat vanhempani ovat olleet hyviä vanhempia minulle.

Kyllä ne ovat ihan muut asiat, joista "huono vanhemmuus" lähtee kuin se, saako 16-vuotias maistaa kulauksen siideriä...

Vierailija
22/28 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vanhempien lepsuilut alkoholin suhteen on huomattu. Naapuri osteli 12 v lapselleen siidereitä., ja ylpeili sillä. Parin vuoden päästä tyttö huostaanotettiin. Alkoholi jäi liiaksi veriin.

Ostaa pullotolkulla tai antaa maistaa kulaus.

Tai onko kyseessä 12-vuotias vai 16-vuotias...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoja kokemuksia alkoholista, siitä varmaankin jyrkkä suhtautuminen

nuoren kanssa ei totaalikielloilla pitkälle pötki, siis jos on nuori, joka aikoo alkoholia nauttia

Vierailija
24/28 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa blaa blaa. Sorry vain, mutta tuo kukkahattutätien teksti ei vakuuta ; )

vanhempana valita, millainen isä tai äiti haluaa olla.

Olen mielestäni hyvä äiti, vaikka lapseni saavatkin maistaa pieniä määriä alkoholia ennen 18-vuoden ikää.

Ja omat vanhempani ovat olleet hyviä vanhempia minulle.

Kyllä ne ovat ihan muut asiat, joista "huono vanhemmuus" lähtee kuin se, saako 16-vuotias maistaa kulauksen siideriä...

niin miten ihmeessä minä silloin asetun sinun yläpuolellesi?

sinä teet lastesi suhteen niinkuin parhaaksi näet.

Vierailija
25/28 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaviiniä ruoan kanssa tai kuohuviiniä juhlapäivänä. Maistamiseksi se tosin aina jäi, sillä en ole näin aikuisenakaan tykästynyt alkoholin makuun. Mielestäni äitini ei myöskään menetellyt millään tavalla väärin, sillä hän on omalla käytöksellään osoittanut, että alkoholi on ok seurustelu/ruokajuoma, jos sitä käyttää sivistyneesti. Humalassa en ole äitiäni milloinkaan nähnyt.

Vierailija
26/28 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin teini. Joskus TODELLA harvoin saatoin juoda 2-3 lonkeroa, mutta se oli tosiaan hyvin harvoin. Tuo kyttääminen oli ainoastaan raivostuttavaa ja pidin sitä epäluottamuksen osoituksena enkä suinkaan minään välittämisenä. Se johti siihen, että kotoa muutettuani aloinkin bilettää jatkuvasti ja perusteellisesti.

Vierailija
27/28 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin teini. Joskus TODELLA harvoin saatoin juoda 2-3 lonkeroa, mutta se oli tosiaan hyvin harvoin. Tuo kyttääminen oli ainoastaan raivostuttavaa ja pidin sitä epäluottamuksen osoituksena enkä suinkaan minään välittämisenä. Se johti siihen, että kotoa muutettuani aloinkin bilettää jatkuvasti ja perusteellisesti.

Eli sinulle ei olisi annettu vanhempien taholta alkoholia mutta ei myöskään olisi kytätty? Miten luulet että asiat olisivat silloin menneet? Olisi vain sanottu että "emme hyväksy alaikäisen alkoholinkäyttöä"

Vierailija
28/28 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja antaa vetää päänsä täyteen alaikäisenä.

Muistelisin, että kun olin 17-vuotias, vanhempani ensimmäisen kerran kysyivät, haluanko jouluna maistaa viiniä, kun kerran hekin juovat. Sain lasin pohjalle sentin, maistoin enkä pitänyt mutta ruoan kanssa se sentti sitten hävisi. Puolta vuotta aiemmin (silloinkin siis olin 17-vuotias) oli äitini 40-vuotissynttärit ja en todellakaan saanut maistaa boolia enkä mitään alkoholia eikä saanut kukaan muukaan alaikäinen.

Mitä lähemmäksi 18-vuotispäiväni tuli, sitä enemmän sain oikeuksia (esim. isäni osti minulle kuovuviiniä vanhojen tansseihin). En ikinä tullut näistä edes humalaan, vanhempani opettivat, että alkoholia käytetään juhlissa esim. ruokajuomana ja luottivat täysin siihen, että en esim. heidän viinakaapilleen mene. Enkä mennyt.

Meillä alkoholista ei tehty mörköä mutta ei siitä tehty myöskään mitään janojuomaa vaan se nimenomaan kuului juhliin ja seurustelujuomaksi. Ekat kännit sitten otinkin vasta reilusti yli 18-vuotiaana. Piti sekin kokea, mutta ravintolassa bilettämässä, en missään lumihangessa alaikäisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi