Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis päälle 3kg vauva on täysin NORMAALI. Moni ei tunnu tajuavan tätä.

Vierailija
10.06.2010 |

Keskipaino on se noin 3,4-3,5kg nykyään (HS:ssä oli juttu, jossa lääkäri totesi vastasyntyneiden keskipainon laskeneen, kun diabetekset paremmassa hoidossa), joten on aivan yhtä normaalia olla 3 kiloa kuin 4 kiloa syntyessään.

Todella törkeää kysellä, onko äiti polttanut tupakkaa tai juonut viinaa, jos lapsi ollut vähän päälle kolme kiloa. Ei ole mitenkään erityisen toivottavaa, että lapsesta kasvaa iso. Ei tietenkään liiallinen pienipainoisuuskaan ole hyväksi, mutta syntymäpaino 3 ja 4 kilon välillä on normaali!!!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että poikani syntyessään rv 41+6 painoi vain 3070g (ja oli 50cm pitkä). Minä ja mies olemme olleet syntyessämme yli 4-kiloisia.

Olisin todellakin kaivannut tutkimuksia tai edes hieman teiteellisiä selityksiä/arvioita sille, miksi vauva oli niin pikkuinen. Nyt ainoa kommentti lääkäriltä todella oli "poltinko raskausaikana tupakkaa". Ei, eläissäni en ole polttanut.

Toinen lapsi oli 3670g/53cm ja kolmas 4010g/54cm. Eli kyllä esikoisen kohdalla jotain häikkää on täytynyt olla...

Vierailija
2/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että poikani syntyessään rv 41+6 painoi vain 3070g (ja oli 50cm pitkä). Minä ja mies olemme olleet syntyessämme yli 4-kiloisia.

Olisin todellakin kaivannut tutkimuksia tai edes hieman teiteellisiä selityksiä/arvioita sille, miksi vauva oli niin pikkuinen. Nyt ainoa kommentti lääkäriltä todella oli "poltinko raskausaikana tupakkaa". Ei, eläissäni en ole polttanut.

Toinen lapsi oli 3670g/53cm ja kolmas 4010g/54cm. Eli kyllä esikoisen kohdalla jotain häikkää on täytynyt olla...

Sinä et siis polttanut ja juonut raskausaikana? Tuskin mitään häikkää on ollut, esikoiset vaan tuppaavat olemaan monesti pienempiä!

Minullakin esikoinen oli 2980g ja syntyi 39+0. Eikä vauvassa mitään häikkää ollut, en polttanut enkä juonut. Mutta tuli pieni vauva! Kuopus sitten oli 3,4kg. Ja ei taaskaan mitään häikkää.

Ollaan minä ja miehenikin oltu n. 4kg syntyessämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että poikani syntyessään rv 41+6 painoi vain 3070g (ja oli 50cm pitkä). Minä ja mies olemme olleet syntyessämme yli 4-kiloisia. Olisin todellakin kaivannut tutkimuksia tai edes hieman teiteellisiä selityksiä/arvioita sille, miksi vauva oli niin pikkuinen. Nyt ainoa kommentti lääkäriltä todella oli "poltinko raskausaikana tupakkaa". Ei, eläissäni en ole polttanut. Toinen lapsi oli 3670g/53cm ja kolmas 4010g/54cm. Eli kyllä esikoisen kohdalla jotain häikkää on täytynyt olla...

Miksi on oudompaa olla keskiarvon alapuolella kuin yläpuolella? Perustuu siihen, että..?

Vierailija
4/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun lapset syntyi niin päiviteltiin että onpa ne isoja. Toinen oli 3,7 ja toinen 3,6kg.

Vierailija
5/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen oli kaikista isoin, 4220g;)

että poikani syntyessään rv 41+6 painoi vain 3070g (ja oli 50cm pitkä). Minä ja mies olemme olleet syntyessämme yli 4-kiloisia. Olisin todellakin kaivannut tutkimuksia tai edes hieman teiteellisiä selityksiä/arvioita sille, miksi vauva oli niin pikkuinen. Nyt ainoa kommentti lääkäriltä todella oli "poltinko raskausaikana tupakkaa". Ei, eläissäni en ole polttanut. Toinen lapsi oli 3670g/53cm ja kolmas 4010g/54cm. Eli kyllä esikoisen kohdalla jotain häikkää on täytynyt olla...

Sinä et siis polttanut ja juonut raskausaikana? Tuskin mitään häikkää on ollut, esikoiset vaan tuppaavat olemaan monesti pienempiä! Minullakin esikoinen oli 2980g ja syntyi 39+0. Eikä vauvassa mitään häikkää ollut, en polttanut enkä juonut. Mutta tuli pieni vauva! Kuopus sitten oli 3,4kg. Ja ei taaskaan mitään häikkää. Ollaan minä ja miehenikin oltu n. 4kg syntyessämme.

Vierailija
6/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikin syntyi rv 39+3. Eipä käynyt mielessäkään että olisivat olleet erityisen pieniä

Vierailija
7/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 2760 rv 39+6, kuopus 3270g rv 38+5. Itse olin 2750g, mutta kuulemma 3 viikkoa ennenaikainen. Tosin melkein 40v sitten ei ultrattu ja äidillani oli epäsäännöllinen kierto, joten tarkkaa raskausviikkoa ei tiedetä.

Vierailija
8/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,4kg ja kuopus 4,0kg kummatkin poikia.

Kuopuksen aikana oli terveellisempi ja säännöllisempi ruokavalio ja oma paino nousi vähemmän kuin esikoisen aikana.

Kummankaan kanssa en ole polttanut enkä juonut pisaraakaa alkoholia.

Lapset nyt vaan ovat yksilöitä, toiset isompia ja toiset pienempiä ja tuo keskiarvo on keskiarvo, eli poikkeamia voi olla suuntaan jos toiseen ilman, että äiti on polttanut tai juonut tai mässännyt.

Vierailija
9/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuaa. On tämäkin asia mistä vääntää, haloo!!

Vierailija
10/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli syntyessaan 4005g (rv42+1)+raskausdiabetes mulla.

Keskimmainen oli rv41 3340g.

Ja kuopus rv39 3140g.

Kaikki ihan normaaleja!

Oliko sulla ap verenpainetta esikoisen raskausaikana?

Vierailija
11/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut alhainen verenpaine. Raskauden alussa 60/110 ja loppuvaiheessakin vain 80/125.

t. 2

Ja ei, en juonut pisaraakaan alkoholia odotusaikana (vastaukseksi sille yhdelle).

Vierailija
13/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että SEKÄ äiti (minä) ETTÄ isä (mieheni) ovat olleet yli 4-kiloisia syntyessään. JA siihen, että lapsi nyt kuitenkin syntyi yli 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen.

t. 2

Miksi on oudompaa olla keskiarvon alapuolella kuin yläpuolella? Perustuu siihen, että..?

Vierailija
14/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miksi ihmeessä kommentoit?

Mun lapset 3685g (poika) ja 3415g tyttö) kumpikin syntyi rv 39+3. Eipä käynyt mielessäkään että olisivat olleet erityisen pieniä

Vierailija
15/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisi alle 3 kg luulsin että on polttanut ja juonut tai lapsi ja äiti ei ole odotuksen aikan saanut tarpeeksi ravintoa.

Vierailija
16/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö syntyi rv40+1 ja painoi 3390g (51,5cm pitkä).

Lähinnä tuli vain kommenttia että onpa teillä ollut ihanan sutjakka tyttö kun tuntuu että kaikki nykyvauvat ovat päälle 4kg painoisia pullukoita.

Ja ei - itse en ole sitä mieltä että 4kg painoinen vauva on pullukka mutta näin meille useampi kommentoi.

Verenpaineesta joltain kysyttiin. Minulla on ollut aina alhainen verenpaine (normaalisti noin 110/65 ja raskauden aikana se huiteli linjalla 105/60 tai alempana).

Vierailija
17/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö syntyi rv40+1 ja painoi 3390g (51,5cm pitkä). Lähinnä tuli vain kommenttia että onpa teillä ollut ihanan sutjakka tyttö kun tuntuu että kaikki nykyvauvat ovat päälle 4kg painoisia pullukoita. Ja ei - itse en ole sitä mieltä että 4kg painoinen vauva on pullukka mutta näin meille useampi kommentoi. Verenpaineesta joltain kysyttiin. Minulla on ollut aina alhainen verenpaine (normaalisti noin 110/65 ja raskauden aikana se huiteli linjalla 105/60 tai alempana).

Tyttö on jatkanut samalla pituus/painolinjalla koko lapsuutensa. Pituus +2 käyrällä ja pituuspaino -1 käyrällä. Tuskin siis kyse oli mistään "lapsi ei saanut tarpeeksi ravintoa kohdussa" koska on pysynyt samanmallisena nyt koko lapsuudenkin. Tai sitten lapsi ei saanut tarpeeksi ruokaa kohdussa ja näkee nälkää nyt kohdun ulkopuolellakin. Tosin eikö sitten pituuskin laahaisi. ;)

Vierailija
18/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vauvasi ole kaikilla mittapuilla juuri keskimääräinen? Onko joku sanonut että 3400g tyttö olisi jotenkin pieni? Tai onko sinusta 51,5cm pitkä?

Meillä lapset 3070g/50cm, 3670g/53cm, 4010g/54cm.

Kaikki ovat pituudessa +2 käyrällä (sinun vauvasi muuten ei voi olla...) ja suhteellisessa painossa -10-20 välillä.

Vierailija
19/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen oli kaikista isoin, 4220g;)

Sinä et siis polttanut ja juonut raskausaikana? Tuskin mitään häikkää on ollut, esikoiset vaan tuppaavat olemaan monesti pienempiä! Minullakin esikoinen oli 2980g ja syntyi 39+0. Eikä vauvassa mitään häikkää ollut, en polttanut enkä juonut. Mutta tuli pieni vauva! Kuopus sitten oli 3,4kg. Ja ei taaskaan mitään häikkää. Ollaan minä ja miehenikin oltu n. 4kg syntyessämme.

Ainakin minun mittapuulla :D Harvoin noin kuulen että esikoinen ollut suurin :) Vaikka tuntuu että kaikki nyt pyöräyttelevät lapsia :)

Vierailija
20/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 3850g (esikoinen) ja tyttö 3450g , ihan normi painoisia ja poltin tupakkaa jonkun verran, että eipä se aina selitä kokoa..