allerginen hyttysenpistoille?
Voiko hyttysenpistoille olla allerginen? Meidän kaksivuotiaan päässä on iso muhkura, halkaisija varmaan kaksi senttiä ja korkeus sentin. Aika hurjan näköinen pienessä päässä. Ja tuskin on ainakaan lyönyt päätään (ois tullut varmaan huutoa). Ei erityisemmin arastele pistoa ja se on eilisestä jo vähän laskenutkin. Edellisenä kesänä lapselta turposi koko jalkaterä kun siinä oli kaksi pistoa. Jos on allerginen hyttysenpistoille tarkoittaako se sitä että on myös esim. ampiaisen pistolle, koska sehän voi olla jo vaarallinen?
Kommentit (14)
Mä olen ollut lapsesta asti myös. Mutta ei ole ikinä mitään vakavia reaktioita tullut, ei ole tarvinnut lääkäriin lähteä. Tulee vaan erittäin isot patit, joista usein lähtee vielä imusuonia pitkin sellaisia viiruja jonkin matkaa eteenpäin. Alkukesästä aina oire pahempi, ja kunhan vaan antaa hyttysten pistää ja sietää oireensa, sitä kesän mittaan siedättyy.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2010 klo 22:20"]..itse reagoin aina alkukesästä tosi voimakkaasti eli mulle tulee jokaisesta pistosta useamman sentin levyiset paukamat, jotka kutisevat todella paljon.
Loppukesästä tulen yleensä immuuniksi eikä samanlaisia paukamia enää tule.
Ampiaisen pistoille en ole kovinkaan allerginen.
[/quote]samoja oireita ja syön antihistamiinia alkukesän joka tapauksessa kun on koivuallergia. Helpottaa hyttyspistoihinkin.
Meidän 2v viime kesänä sai aikamoisia patteja hyttysenpistoista ja lastenklinikalta diagnosoitiin hyttysallergia, en osaa sanoa liittyykö muihin pistoihin, mutta saatiin jotain allergialääkettä kesän ajaksi reseptillä tai sitten voi laittaa hydrokortisonia ensiapuna paukamiin. Meidän pojalle tulee myös lämpöä pistoista. Kesän ekat pistot aiheuttavat kovimmat reaktiot...
olla yliherkkä pistoille. Minulle tulee vielä aikuisenakin järkyttävän kokoisia patteja hyttysen pistoista, mutta ampiaisista tai mehiläisistä ei mitään.
Allerginen reaktio voi aina olla vaarallinen, oli aiheuttaja sitten hyttynen, mehiläinen tai joku muu, mutta hyttysherkkyys ei tarkoita automaattisesti yliherkkyyttä myös amppareille
..itse reagoin aina alkukesästä tosi voimakkaasti eli mulle tulee jokaisesta pistosta useamman sentin levyiset paukamat, jotka kutisevat todella paljon.
Loppukesästä tulen yleensä immuuniksi eikä samanlaisia paukamia enää tule.
Ampiaisen pistoille en ole kovinkaan allerginen.
Mulla turposi lapsena puoli päätä yhdestä pistosta, edelleen tulee isot paukamat, muttei ihan noin isot enään. Ampiaisen pistoonkin sain lapsena kyypakkauksen (=kortisonia) juuri siksi, että minun pelättiin olevan allerginen myös niille.
Meidän lapsi sai ohjeeksi ottaa valmiiksi allergialääkkeen ennen kuin menee hyttyspaikkaan (esim. Tuulix).
varsinkin alkukesästä. Hyttysenpisto saattaa aiheuttaa aivan mähdottoman pahkuran ja älyttömän kutinan... huh, huh! Helpottaa jos siihen saa jotain viilentävää tai kortisonivoide. Onko diagnoosi allergia vai mikä, sitä en kyllä osaa sanoa.
meillä 3-vuotiaalla alkoi tänä kesänä sekä koivun siitepölyallergia että hyttysallergia. Ainakin se eka pisto on järkky. Silmä muurautui umpeen ja siinä ympäriinsä nyrkin kokoinen kohouma.
Saa nähdä, mitä muuta löytyy, kun syksyllä on testit.
eli molemmat tytöt ja minä allergisia. Pienemmällä turposi koko silmä umpeen yhdestä itikan pistosta. Meillä on epipen- kynä aina varuilla sekä kotona että pk:ssa jos sattuu amppari pistämään hengitystiealueelle. Varmaa ei ole mitä niiden pistot aiheuttaa, mutta on hyvin tod.näk.että vakavamman reaktion kumminkin. Viime kesänä joku (ilm.amppari) oli pistänyt poskeen ja se turposi kaksi päivää niin paljon, että olimme lastenklinikalla kortisoni tiputuksessa.
Nyt viimeksi kun silmä siis muurautui kiinni, niin lääkäri sanoi, että voi syödä zyrteciä isommalla annoksella ennalta, jos tietää että menee itikka alueelle. Mutta niitä tuntuu olevan PALJON ihan kaupungissakin :/ argh
on yksi lapsista myös allerginen hyttysen pistoille. Saa ensimmäisistä pistoksista kauheet paukamat. Ja loppukesästäkin ovat aika hurjan näköisiä. Meille on annettu ohjeeksi aloittaa allergialääkkeen syöttäminen jo pari päivää ennen kun lähdetään paikkaan, missä tiedetään olevan paljon hyttysiä. Toki tänä kesänä niitä tuntuu olevan joka paikassa... :/ Mutta suosittelen niitä allergialääkkeitä antamaan, eivät sitten kutiakaan niin kauheesti.
Yhden ystäväni lapsi oli niin allerginen, että joutui vahtimaan, ettei yksikään hyttynen pistä, jos pääsi pistämään, niin siitä tuli sairaala reissu... Kun hyttynen koskikin ihoa, niin tuli ihan kauhee patti.
Itsellä joinakin kesinä ei tule oireita ja joinakin turpoaa kaulan imusolmukkeet ja kuume nousee muutamasta hyttysen pistosta pään alueelle. Myös minulla tämä on vain alkukesän ongelma.
olla yliherkkä pistoille. Minulle tulee vielä aikuisenakin järkyttävän kokoisia patteja hyttysen pistoista, mutta ampiaisista tai mehiläisistä ei mitään.
Allerginen reaktio voi aina olla vaarallinen, oli aiheuttaja sitten hyttynen, mehiläinen tai joku muu, mutta hyttysherkkyys ei tarkoita automaattisesti yliherkkyyttä myös amppareille
tavata samanlainen ihminen kuin minä :) mulle tulee kans hyttysistä järkyttävät, suuret, kuumottavat ja kivikovat patit, jotka usein tulehtuvat. ampiaisista ei mitään, ensin pieni punainen piste, mikä puolessa tunissa häviää... kukaan ei oikein koskaan tuota usko, et hyttysistä tulee pahemmat jäljet, mut näköjään on muitakin :)
Vanha keskustelu, mutta täälläkin sama. Hyttysille olen ollut lapsesta saakka allerginen. Joskus lapsena terveyskeskuksessa mummot päivittelivät, että onpa lasta ampiaiset paukuttaneet, vaikka hyttyset olivat olleet asialla. Ampiaisenpistosta sen sijaan ei tule juuri mitään reaktiota. Pieni punoitus ja kuumotus vain hetkeksi. Hyttysenpistot sen sijaan pahimmillaan kutittavat viikko tolkulla ja paukamat ovat välillä kämmenenkokoisia.