Onko viäntäjiä paekalla ?
Kommentit (48)
olin vuan aekannaa opiskelemassa pohjosessa päen ja uattelin että jompoo kumpoo pittää olla. tietennii voep olla että raamalaesten puhheesta ee sua mittään tolokkua. en tiijjä ku ennoo sillee perehtynnä.
melekeen koko päevän. Lapset on tohkeessaan ku piäsöövät lätäköehen pomppimaan.
Mistään tuo lie suuttuna, ku emminä aenakaan oo huomanna mittään sen ihmeempöö.
Va oeskoon se ollu tuo piojätepussi ku mulla jäe poesviemätä töehin lähtiissä. Sese suatto pahalle haesta ku ol kalanperkeet eelisestä asti. On se ollu imakka lööhkä ku ovat kottiin tulleet.
Taijan tehä jottain hyvvee iltapalaks niin josko tuo leppyy. Ei oo mykyrokan ystävä tämä minun ukko, mutta leepäressu se maettaa.
Minnoon tännään vuon olla möllötellynnä. Oon vielä äetiyslomalla hoetamassa penskoo ja voen sannoo että naatiskelen elämästäni. Tehkee työkii nii. Vaikka kaet kaekki savolaeset ossoo naatiskella. Iha niinku italialaeset vae mitä työ ootta mieltä?
mikä voelokki.Tiäläkii on yks savolaine naine.Vuan jo tokkiinsa ootta työ saana aikaan tuas haaskan ketjun tänne palastalle.Mie se oon koko päevän sisälä tuvassa töröttänä ku on tuota vettä taevas työntänä aina vuan ja alvariinsa.Mut tokkiinsa se on hyvä jot suap nuo rehut tuola ulukona vettä etteevät ihan vallan kassaan kuiva kaik lopeliat ja orvokit.Ja nii, jos se ei jaksas sattoo, vois tuolta kaivostannii se ves loppuu...voe hyvän tähen ko meillekkii on noita mukuloita kertynä jot pitäs saunala pyykit pestä nii ko ennen vanhaa vespaassa.uatelkeepa sitä työ kanssa sisaret?Ko meilä on kuitennii tuo tuommone nykyaikane pyykkikone ja sehä tarvihtoo sitä vettä ihteesä vuatevermeen puhistamiseks.Mutta eipä miulla tässä tään enempiä ko lähen liiteristä puunhakkuun jotta suap hellaan tulen ja sopan kiehummaan.
kehtois männä töehin. No muutaman kuukauven piästähän se helepottaa ku tulloopi tuo meiän vauva. Onko tiällä muita paksuna oljoita?
Enpä ou aiemmi näen haaskoja viestejä lukenukkaan, ko tiällä nytten...
Ehtoo savolaesta meininkiä joha on mahoton :-)
Ite ukkoriähkän kanssa asua mötkötettiin tuolla oulun seuvulla ja melekein piäs unehtummaan koko savon kielj. Mää ja sää ja ookkonää vuan piässä pyörj.
Vaa ny oon palannunna kuopijon seuvulle ja tokkiisa pallaattelen kielen viännökset mielen piälle.
Voe hyvä ihme nyt että onnii tännään ollu kaanis päevä, ee oo vettäkää lorraattanna pisaran pisarata! Pittääpä tästä männä laettamaan ehtoosumpit, ni suapi sittä niitä salasia elämiä kahtoo ja ryystee sumppia.
Terveesiä vuan kaekille savolaesille tiältä Kuopijosta!
Tiällä Joensuun seuvulla huastellaan,kun en ihan varma oo.
Mie oon asunna tiällä nyt jonnii aekkoo ja ihmetellynnä jotta miks tiällä ei kauhheesti viännetä,enemmän tätä kuulloo jo etelä-suomessa.
savon murre on vuan niin hankaloo lukkee näin kirjotettuna. Tiällä kanssa yks paljasjalakalainen savolainen. On tämä murteen kirjuttaminenkin hankaloo omalla tavallaan jos on lukeminenkin.
Iha jonninjoutavii=) etkös sie ou koskaan kuullunna sanontoo jot se on kuulijalla se vastuu ko savolaesta kuuntelloo =) Että eikun viännetään ja kiännetään entiseen tappaan ja kahotaan ja kuulostellaan mihi se tää meijät viep.No voe hyvän tähen, nukkumaaha se on mäntävä jot jaksaa uamula tuas tormakkana nousta!
lukijalaha se vastuu nyt on =)Kerrankos sitä savoelaanen ihe kompastuu omaan puhheeseen =))
Nii se vua viikko tuas läht kääntii, vaekka öylö pahalta näätti. Kaekki nii halavatun pahala piälä vessatteen takija.
Vuannii meijän penska se opettelloo kävellä teputtelemmaan. On niin metka katellaa ko hiän hoepperehtii ku ukko tolokun kännissä. Ja niihä tuo könälleen heittää samala laella.
Vuan nyt pittää männä ko penska riäkyy tuolla kammarissa. Eikiu hölökyn kölökyn.
räpsähin tähän konneen iäreen. Ja kyllä tuas on muuten sattoo lotranna, ihan niinkun tarpeeks asti. Öylön lähti eskoenen kooluun ja tännään alako kuopuksella kerho. Kyllä nuo penskat on jo isoja. Pitäskö vielä tehhä kolomas, sitten oes tuas ihana pikku vaava kaenalossa. Tiijä häntä tullooko tehtyä, ennee näen vanahana ee taeja jaksoo.
Kirjottelemissiin naekkoset.
Asuttako työ lähempänä Kuopijjoo, Iisalamee, Mikkelijä ? Uattelin että mistäpäen Savvoo ne porukat on. Ite oon läheltä Kuopijota.
ee pyyhkäse minu ukko munnoosa kuha on kusassu. ee toennaa pyyhkäse. heeluttelloo ja remputtaap mutta ee kuitenkaa liijan kaavvan ettee kukkaa homppeliks luule.
voe tokkiisa mite toeste ukot oekee niistäävät vissiinnii sen kullisa kuivaks. varmaannii viäntäävät toesesta piästä toeseen suuntaan että kaekki kusj lähtööp poes :D