Miten joku törkimys voi väittää että väsymys ei haittaa?!
Uskomattomia tyyppejä täällä, jotka sanovat että vauva- ja pikkulapsiajan unenpuute äideillä ei ole ongelma! Että pitää kestää kun ei ole kerran sairas yms. Ja että äidit on jotain pullamössöä kun ovat ihan poikki!
Kauhea unenpuute on paljon pahempikin asia kuin joku flunssa. Se vastaa humalatilaa siinä että reaktiot ovat hitaampia, ja aiheuttaa pitkittyessään monia psyykkisiä ja fyysisiä ongelmia! Tiesittekö, että esim Guantanomon kidutuksissa ja vastaavissa on käyetty aina pakkovalvottamista, että ihminen sortuisi?
Itsekin olen nähnyt hallusinaatioita ja sydän on tykyttänyt väsymyksestä ja apea sumuinen olo on arkinen tunne. Kaikki fyysiset pikku kivut tuntuvat väsyneenä voimakkaammilta.
Äiti ei ole myöskään sellainen kone, että sitten kun saa sen pienen hetken rauhaa, niin voisi välttämättä heti nukahtaa ja virkistyä.
Väsymys kuuluu pikkulapsiaikaan, mutta älkää vähätelkö sitä vaikka itsellänne olisi ollut helpompaa! Todellakin voi tarvita perhetyöntekijää tai muuta apua valvottavien lasten takia, varsinkin jos päivällä pitää hoitaa isompia lapsia tai muuta.
Kommentit (66)
Mutta ei kai sitä voi ymmärtää, jos ei ole itse kokenut. Ainakaan jos ei ole yhtään kykyä asettua toisen asemaan ja tuntea myötätuntoa.
Ihmettelen sitä, miksi ei tarjota sitä lastenhoitoapua, joka oikeasti auttaisi, vaan jotain hemmetin keskusteluapua?! Kaikilla ei ole sukulaisia tai muita läheisiä, jotka voisivat auttaa lastenhoidossa. Eikä rahaa palkata ketään.
Väsyneen äidin tulisi saada ihan ensiksi univaje pois, eli hänen pitäisi saada nukkua! Sitten vasta voisi ajatella sitä keskustelua ja miettimistä mitä ongelmille tulisi tehdä. Eihän kuukausien univajeinen äiti edes pysty keskittymään mihinkään keskusteluihin. Mielessä on vain nukkuminen....Näin se on.
että eivät enää erota normaalia ja yliväsynyttä olotilaa toisistaan. Hyvähän siinä on huutaa että kaikkien kuuluu olla väsyneitä kun on niin pihalla itse ettei enää edes tajua mitä se tarkoittaa.
henkisistä ongelmista. Hetihän noista herjaavista kommenteista huomasi ettei niitä ole ollut terve ihminen kirjoittelemassa...
Jos se on noin vaikeaa.
Parisuhteessa elävällä on mukana perheessä mies, joka kykenee kyllä jopa töiden ohessa valvomaan viikonloppuna yhden yön ja kokonaisen päivän, jolloin äiti voi nukkua.
Jostain kumman syystä yliväsynyt äiti ei menekään nukkumaan lastenhoitoapua saadessaan vaan shoppailemaan, bilettämään ja kavereille. Väsymys on siis pelkkä tekosyy.
Ja turha väittää, että käy ylikierroksilla eikä voi nukkua. Juurihan kirjoititte, että perhetyöntekijän sijaan tarvitaan lastenhoitoapua nukkumisen ajaksi.
kauan. Mulla kesti 1,5v, mutta olen taas niin jäärä tms että en silti apuja hakenut virallisilta tahoilta.
Eli sisulla.
Mutta jokainen tyylillään, ja aina saa arvostella, se kuuluu ihan tavalliseen elämään.
Tuen antaminen tuntuu kyllä olevan vaikeaa monelle, ihmettelen sitä kovasti.
Yleensä pienillä lapsilla on 2 vanhempaa. Minusta ei ole yhteiskunnan tehtävä järjestää perheenjäsenille uniaikaa, kyllä perheessä ihan itse on pystyttävä siihen, että myös isä osallistuu lastenhoitoon.
Yleensä pienillä lapsilla on 2 vanhempaa. Minusta ei ole yhteiskunnan tehtävä järjestää perheenjäsenille uniaikaa, kyllä perheessä ihan itse on pystyttävä siihen, että myös isä osallistuu lastenhoitoon.
Eikä se, että ulkopuolinen tulee antamaan apua, että äiti voi nukkua... Kädetöntä.
Ja tarkoitan perheitä, joissa on isä.
onneksi olkoon kymppi kauniista sielustasi!
Voin vannoa sinulle että yliväsynyt äiti ei mene shoppailemaan eikä bilettämään. Ne ylikierrokset, jotka haittaavat nukkumista, tarkoittavat siis sitä, että jos äiti saa yhtäkkiä vaikka 45 minuuttia rauhaa, niin hän ei silti välttämättä pysty nukahtamaan sillä sekunnilla ja nukkumaan sitä 45 minuuuttia.
Väsynyt äiti tarvitsee apua ja leporauhaa ja jos hän ei sitä saa, niin sitten täytyy ymmärtää, että monenlaisia ongelmia voi seurata äidille, lapsille ja koko perheelle.
Toivottavasti kymppi ymmärrät hävetä typeriä kommenttejasi.
jos minun mieheni olisi töissään yhtä väsynyt kuin minä olen useimpina päivinä, niin hän ei pystyisi tekemään niitä ja saisi potkut. Jos kaksi aikuista on kotona yhtä vauvaa kohden, niin silloin kyllä nukkumisvuorot voi yleensä järjestää.
hiljaa muualla kuin äidin sylissä, niin ei ole kauheasti vapaaehtoisia hoitamaan vauvaa siksi aikaa, että äiti saa nukkua. Sitä paitsi mä en ainakaan nukkunut kauhean hyvin, kun lapsi huusi viereisessä. Imetyksen lopetus sitten helpotti tilannetta. Hulluksi tulee, kun nukkuu vuoden ajan pienissä pätkissä. Kaikki vauvat eivät ole helppoja tai edes tavallisia.
Joka vähättelee toisten unettomuutta tai unen puutteesta aiheutuvia ongelmia, on vain yksinkertaisesti säälittävä ääliö eli sääliö.
Mutta meillä ainakin mies ajaa rekkaa --> hänen täytyy yhtälailla saada nukkua tarpeeksi, että pystyy töissä olemaan. Itse en ainakaan tiedä mitään pelottavampaa kuin rekkakuski, joka ei ole nukkunut tarpeeksi ja on silti liikenteessä. Kaikilla kun ei ole mahdollista mennä väsyneenä töihin. Isyysloman piti joo, mutta meillä valvottiin käytännössä yöt ja päivät muutama kuukausi putkeen. Jos isi olisi koko tuon ajan täysillä valvonut, että itse olisin saanut nukkua niin enää ei meillä todennäköisesti isiä olisi. Palkattomalle tietenkin olisi voinut jäädä, mutta sitten olisi rahat loppuneet kesken, sillä äitiyspäivärahat eivät ihan kaikkeen riitä, meillä ainakaan.
P.S. ei ole muuten mitään herkkua mennä niillä 3 tunnin unilla montaa päivää putkeen.. jossain vaiheessa pimahtaa väkisin..
Mutta meillä ainakin mies ajaa rekkaa --> hänen täytyy yhtälailla saada nukkua tarpeeksi, että pystyy töissä olemaan. Itse en ainakaan tiedä mitään pelottavampaa kuin rekkakuski, joka ei ole nukkunut tarpeeksi ja on silti liikenteessä. Kaikilla kun ei ole mahdollista mennä väsyneenä töihin. Isyysloman piti joo, mutta meillä valvottiin käytännössä yöt ja päivät muutama kuukausi putkeen. Jos isi olisi koko tuon ajan täysillä valvonut, että itse olisin saanut nukkua niin enää ei meillä todennäköisesti isiä olisi. Palkattomalle tietenkin olisi voinut jäädä, mutta sitten olisi rahat loppuneet kesken, sillä äitiyspäivärahat eivät ihan kaikkeen riitä, meillä ainakaan. P.S. ei ole muuten mitään herkkua mennä niillä 3 tunnin unilla montaa päivää putkeen.. jossain vaiheessa pimahtaa väkisin..
vaikka niillä kolmen tunnin unille elää...
Vaikka mies teki raskasta epäsäännöllistä vuorotyötä.
Ei ollut mikään mahdottumuus järjestää. Ehkä nämä naiset vaan itse haluavat olla marttyyreita ja parkua mutta eivät anna miehensä auttaa.
marttyyrina olo on niin hauskaa, että ei haittaa rytmihäiriöt eikä edes se, että kävelen kärryjen kanssa punaisia päin tokkurassa! Kyllä on niin hauskaa olla olla marttyri että mikään ei vedä sille vertoja! Idiootti.
marttyyrina olo on niin hauskaa, että ei haittaa rytmihäiriöt eikä edes se, että kävelen kärryjen kanssa punaisia päin tokkurassa! Kyllä on niin hauskaa olla olla marttyri että mikään ei vedä sille vertoja! Idiootti.
Vai miksi et saa apua?
ei ole oikeasti kärsinyt väsymyksestä/unettomuudesta, niin eihän sitä monet ymmärrä ongelmaksi.
Itsekin olen joskus väsynyt ja kun en osaa keskellä päivää päiväuniaikaan nukkua, niin migreeni ym. lisäävät väsymyksen vaikutuksia entisestään. Onneksi saan useimpina öinä kuitenkin jo nukkua, vain hampaiden tulo valvottaa lasta ja samalla meitä vanhempia.
Perhetyöntekijä ei kuitenkaan ole vastaus tuohon ongelmaan, hehän eivät alennu mitään fyysistä työtä tekemään, ovat vain keskusteluapuna. Lastenhoitoapua kyllä kannattaa hankkia, ettei väsymys pilaa koko vauva-aikaa.