Oletko ajatellut helpottaa läheistesi urakkaa kun kuolet?
Hautajaisissa on oma hommansa vaikka käyttäisi hautaustoimistoa. Vielä jos lapsia on useampia niin voi mennä hankalaksi.
Jokaisella omat toiveet, halut ja odotukset.
Jos vainaja on eläissään hoitanut tuon hautaus asian niin ei tarvitse läheisten stressata.
Kommentit (18)
että pitäis varmaankin laihduttaa rankasti, että kantajilla olis helpompaa :D Mutta onneksi krematorioon menee liukuhihna.
että pitäis varmaankin laihduttaa rankasti, että kantajilla olis helpompaa :D Mutta onneksi krematorioon menee liukuhihna.
Mielenkiinnosta kyselen kun ei ole tullut vastaan. Aivan vahtimestarin hauiksella ne arkut sinne uuniin työnnetään. Tietyin apuvälinein, että ei nyt aivan lattiaa pitkin jyrrätä...
on vain yksi lapsi, ei tarvi tapella kenen mielen mukaan tehdään asiat.
Voiko ihminen olla niin iso, ettei mahdu arkkuun?
Onko niitä XXL kokoisia?
Mummun syövän edetessä, mutta kuitenkin kun vielä näköjään oli pystynyt hommailemaan (ystäviensä avustuksella) oli lähettänyt aitasta kamaa kaatopaikallle, siivonnut yläkerran, valokuvat oli karsittu kahteen albumiin (mulle ja mun siskolle), kirjahylly oli tyhjätty mummon matkamuistoista, vaatteet karsittu minimiin, jne jne. Mummun mökki oli todella, todella siisti ja tip top melkein suoraan esittelykunnossa, kun sitä alettiin myymään.
Olisi nyt edes nuo viimeiset viikot ennen sairaalaa käynyt ulkoilemassa, tavannut ystäviään muutenkin kuin nakittamalla mökin siivous/raivaustehtäviä.
Mummu oli myös maksanut ja tehnyt tilaukset paikallisesta hautaustoimistosta, kuvan oli toimmittanut sinne valmiiksi, valinnut tarjottavat jne.
Ja mummu oli uusinut testamentin, selkeää sinänsä kuin vain minä ja sisko jakamassa, mutta oli määritellyt mitkä ukin antamista koruista kumpainenkin saa muistoksi. Enempi tunnearvoa kuin rahallista arvoa.
mutta olen laittanut paperille ylös, mitä omaisuutta on olemassa, missä ovat vakuutukset, kaikki asiat, mitä tarvitaan perukirjoitukseen ja asioiden hoitamiseen. Muut järjestelyt hoitakoot perijät.
mutta kasikymppinen mummoni onneksi on.
eiköhän ne osaa ihan itsekin sen pitopalvelun tilata.
En kuulu kirkkoon ja olen monesti ajatellut, että selvitän valmiiksi kirkkoonkuulumattoman hautajaisjärjestelyihin tarvittavat tiedot.
Ja olen tiedottanut että tahtoisin minut tuhkattavan.
ajattelin polttaa itseni, niin tuhkaus on halvempaa
tuhka kipataan kesämökille lempipuuni alle.
Omat vanhempani olen saattanut hautaan ja se oli raskasta.
Minä olen valinnut arkun ja koristeen, uurnan, siunauspaikan, nimilaatan. Uurnallekkin on paikka.
Kuolinilmoitukseenkin on raha olemassa.
Muistotilaisuus on suunniteltu mutta toki mies ja lapset saaavat sitä muuttaa jos tuntevat tarpeelliseksi. On tuskaista miettiä noita asioita kun itselle rakas ihminen on kuollut.
ja ajattelin tuhlata omaisuudenkin hyvissä ajoin, joten jälkikasvun ei tarvitse siitä tapella.
Voin ainakin kuollessa helpottaa lasteni elämää. Nyt on rahasta tiukkaa.
ettei jäisi sukulaisten hävitetäväs.