Onko kenenkään tuleva ekaluokkalainen tutustunut kouluun, mutta nyt
kesän aikana on tiedossa muutto, joten pitääkin mennä uuteen kouluun. Tutustumiskoulussa on tutut kaverit eskarista, mutta uudessa koulussa ei ketään kavereita.
Mitenkähän onnistuu? Kokemuksia?
Kommentit (3)
Aikuiset tuppaavat tekemään näistä asioista yleensä suurempia ongelmia kuin lapset itse. Me muutettiin just keskimmäisen koulunaloittamista edeltävä kesänä, ja itse hössötettiin kaikesta tyyliin "totta kai sä pyydät vanhoja kavereita meille kylään aina" yms. Lasta itseään jännitti koulun aloittaminen vähän, mutta jo parin viikon jälkeen ui siellä kuin kala vedessä. Oli löytynyt uudet kaverit ja uudet ympyrät, vanhoista ei juuri enää puhunut.
Esikoinen (oli tuolloin 11v) sen sijaan piti ja pitää vieläkin yhteyttä myös noihin vanhoihin kavereihinsa (lähinnä harrastusten kautta).
Tosin paras kaveri muutti sattumalta myös samalle alueelle. Muita tuttuja mulla ei luokassa ollut, eikä olisi ollut siellä tutustumiskoulussakaan. Eskarin kävin seurakunnan kerhossa.
Enpä usko, että tuo on niin suuri ongelma.
Kunhan äiti ja läheiset eivät tee asiasta ongelmaa ja päivittele uutta koulua ja kaverittomuutta koko kesää etukäteen.