Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endon tosissaan ottava lääkäri Helsingistä?

14.04.2005 |

Hei,

liityn joukkoonne. Yritystä takana reilu vuosi, alkututkimukset Diacorilla tehty, molemmilla ikää 31, tutkimukissa ei löydy mitään, mutta " tulostakaan" ei ahkerasta yrityksestä huolimatta synny. Itse olen alkanut epäillä endoa erilaisten välivuotojen ja alavatsakipujen takia, mutta ainakin Ratsula, jonka luona Diacorilla käymme, tuntuu pitävän epäilystä perusteettomana, koska ultrassa ei näy mitäänsiihen viittaavaa. Kuitenkin, jos olen oikein ymmärtänyt, endo ei välttämättä näy ultrassa. Nyt hirvittää alkaa syytää rahaa ja perusteettomia toiveita erilaisiin hoitoihin, jos kaiken takana kuitenkin olisi endo. Vai voiko endosta huolimatta onnistua tulemaan raskaaksi? Niin ja sitten alkuperäiseen kysymykseeni, mistä löytäisin lääkärin, joka oikeasti on perehtynyt nimenomaan endometrioosin diagnosointiin ja hoitoon ja voisi joko antaa mielenrauhaa tai lähetteen laparoskopiaan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama lääkäri ja eka inssi takana. Varsinaisia endoon viittaavia oireita ei oikeastaan ole, paitsi loppukierrosta jonkinasteinen selkäkipu. Selkäkipu voisi tietysti johtua myös taaksepäin kallistuneesta kohdusta. Kipu ei ole kovaa, mutta sen huomaa näin kierron vikoina päivinä hyvin. Välivuotoja tai muita kipuja ei ole. Eikä ultrassa näy mitään. Silti ajatus tulee aina välillä mieleen, kun endohan voi olla täysin oireetonkin. Ja voi olla näkymättä ultrassa. Joillakin se näkyy, mutta silloin sitä pitää olla juuri tietyissa paikoissa.

IVF on itselleni sellainen " raja" , että sitä ennen toivoisin, että asia selvitetään lapassa, varmuuden vuoksi. Niin usein olen kuitenkin lukenut, että on tehty vaikka mitä hoitoja ilman tulosta ja sitten poistettu vähän endoa ja puf, tikussa plussaa :) Minäkin siis ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan tulevaisuutta varten ja toivon, että alkuperäinen saa apuja asiaansa!

Voimia ja tsemppiä!

Vierailija
2/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jari Sjöberg on Suomen tunnetuimpia endospesialisteja. Hän ottaa vastaan lääkärikeskus Femedassa Helsingissä. Itselläni oli sen verran oireita että osasin hakeutua Sjöbergin vastaanotolle. Vähän alavatsaa tunnustelemalla hän sai minut huutamaan kivusta. Laparoskopiassa (yksityisellä) löytyi vähän endoa. Mutta hän tosiaan tiesi heti tunnustellessa aivan oikein, missä endoa oli, vaikka ultrassa ei näkynyt mitään.

Lisää tietoja eri lääkäreistä löytyy hyvin myös endometrioosiyhdistyksen sivuilta, joilla on keskusteltu eri lääkäreistä otsikon " Yleistä endometrioosista" /" Hyvät/huonot lääkärit/sairaalat" alla. Keskustelupalstalle pitää ensin rekisteröityä. Käykääpä osoitteessa

www.endometrioosiyhdistys.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn myös Ratsulalla ja hän kyllä laittoi minut suoraan laparoskopiaan, jotta saatiin selville onko endoa vai ei (oli, ja paljon), vaikka mulla oli hyvin vähän mitään siihen viittaavia oireita eikä ultrassakaan tietysti mitään näkynyt. Mitään hoitoja ei aloitettu ennen kuin olin käynyt lapassa, sen jälkeen suoraan IVF:ään.

Vierailija
4/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä lukuunottamatta kukaan lääkäri ei ottanut endoepäilyjäni tosissaan, kaikki vain horisivat sitä, että kun ei ultrassa näy mitään. Kun lopulta onnistuin saamaan lähetteen julkisen puolen laparoskopiaan olin jo niin kipeä, etten jaksanut enää odottaa puolta vuotta vaan menin laparoskopiaan yksityiselle (Sjöbergille). Endoa löytyi (lievä endo), kaikki saatiin pois ja tulin heti raskaaksi 2 viikon kuluttua siitä. En sitten tiedä, että oliko endon poistolla ja raskautumisella jokin yhteys, siihen mennessä meillä ehti olla yritystä takana 3v 4kk.

Joskus voi olla pahakin endo eikä se pahemmin vaivaa, joskus taas jo vähäinenkin määrä sitä voi tehdä olon todella tukalaksi.

Vierailija
5/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on tehnyt minulle kaksi kertaa laparoskopian sairaala Laserissa. Ekan jälkeen tulin melkein heti raskaaksi. Toisella kerralla epäilin jälleen endoa ja hän oli sitä mieltä, vaikkei ultrassa näkynytkään, että sattaa sitä olla. Ja niinhän sitä sitten vähän löytyikin. Nyt vaan ei ole ollut yhtä hyvä onni kuin ekan leikkauksen jälkeen, eli raskautta ei kuulu. muutenkin Sjöberg todella miellyttävä ja pätevä gynekologi. Voin suositella!!!

Vierailija
6/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

endon mahdollisuutta... Omasta mielestäni joitain siihen viittaavia oireita olisi, menkkakivut lisääntyneet viimeaikoina, etenkin selkäkivut. Tässä kierrossa on ratsastaminen tehnyt kipeää... Pelottaa ajatuskin endosta, mutta kai mun pitäis ottaa sekin mahdollisuus lääkärin kanssa puheeksi.

Mitä laparoskopia maksaa yksityisellä, noin suurinpiirtein...?

joanna

Vierailija
7/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni endo luokiteltiin siis lieväksi, kaikki saatiin pois laserilla eikä tarvinnut enempiä leikellä. Hintaa sille tuli 2500¿, josta saa sitten osan takaisin KELA:lta.

Endo on siitä hankala ja salaperäinen sairaus, että siitä on vaikea etukäteen sanoa, että paljonko sen poisto yksityisellä tulee maksamaan, kun sen todellisen tilanteen näkee vasta siellä lapassa. Jos endo luokitellaan vaikeaksi, laparoskopia voi maksaa jopa 5000¿.

Vierailija
8/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin jostain lukenut että laparoskopia maksaa " useita tuhansia" , ja miettinyt että kuinkakohan monta.... Mutta tosiaan, sehän tietysti vaihtelee sen mukaan miten paljon joudutaan leikkelemään!

joanna

Vierailija
9/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni laparoskopian hinnaksi tuli jotain 2500-3000 euroa sairaala Laserissa. Minulla vakuutus korvasi hoidon, omavastuun osuus oli alle 100 euroa. Jos joutuu vielä yöpymään, niin yhden yön hinta on myös melkoinen ykstyisellä. Minä pääsin onneksi illaksi kotiin, vaikka leikkaus tehtiin vasta iltapäivällä.

Vierailija
10/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö lapassa Diacorissa ja jos, niin minkä hintainen toimepide se oli siellä? Ajattelin vain, että laittavatko nuo yksityiset mielellään lähetettä julkiselle puolelle..

Kiitos vain muillekin nimi-tiedoista. Jos näitä " oireita" alkaa tulla enemmän, niin pitää piipahtaa varmaan viimeistään Femedassa, joka on muiden lääkäreiden osalta jo tuttu.

Vierailija
11/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsula laittoin lähetteen julkiselle, lapa tehtiin Hyvinkäällä. Jonotusta tuli kolme ja puoli kuukautta eli ei paha.

Vierailija
12/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta. Kyllähän Ratsula on mun mielestä muuten ollut tosi symppis lääkäri ja olisikin tuntunut ihan hullulta, jos vaalisi Diacorin etua ennen kuin potilaan etua. Jos tämä asia askarruttaa enemmän mieltä, niin taidanpa keskustella hänen kanssaa lähetteestä nkl:lle. Sinne varmaan on hyvät jonot ja kesäkin vielä sotkee kuviot. No, mihinkäs tässä kiire - valmiissa maailmassa :)

Vierailija
13/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asenteesi on aivan uskomattoman ihana! Olen aikasemminkin vauvakuume palstalla nähnyt viestejäsi ja niistä vaan tulee hyvälle mielelle, niinhän se on että kaikesta selviää paremmin kun on positiivinen asenne!!

Ja ollaan muuten saman ikäisiä=) Noniin, poistun vauvakuume palstalle vielä vähäksi aikaa, palailen tänne sitten toukokuussa kun siirrytään hoitoihin, ellei nyt ihme tapahdu ja luomuplussa tule...

Vierailija
14/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee hyvälle mielelle kun saa mukavaa palautetta! Mä kun pidän itseäni täysin pessimistinä, mutta ehkä en sittenkään ole :)

Kovasti tsemppiä vielä luomujännäilyyn. Ehkä se plussa sieltä singahtaa :) Ja jos ei, niin ehkä sitten luontoa hieman auttamalla.

Vierailija
15/26 |
15.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämän vauvakuume asian myötä on tullut oikeen kunnon pessimismi esille, mieskin sano että muuten aina mun lasi on puoliksi täynnä (se valittaa kaikesta paljon helpommin kuin minä, mä aina jaksan uskoa että kaikki menee hyvin) mutta tässä asiassa maalailen piruja seinille=) Pelottaa vaan niin hitosti ettei onnistukaan koskaan.

Mutta kyllä tämä tästä, välillä on aikoja millon en ajattele asiaa ollenkaan, ja kun kesä tulee niin mieli paranee!

Vierailija
16/26 |
21.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille vinkeistä, varsin ajan Sjöbergille, joka oli varsin pätevän tuntuinen. Sisätutkimuksen perusteella hän löysi vähän kiinnikkeitä kohdun kannattimista (?). Kuulemma tarkempaa arvioita ehdon vakavuudesta tai sijainnista vatsaontelossa ei voi tehdä ilma lapaa, joten ei kun leikkausjonoon. Arvioitu kesto Naikkarille tällä hetkellä kuulemma noin puoli vuotta. Toivottavasti se menis nopeammin...

Samalla tässä pitäisi lähipäivinä päättää, tehdäänkö tällä kierrolla se suunniteltu luomuinssi vai ei. Aika ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta haluisi yrittää kaikkensa tässä jonotusaikanakin, koska ei kai se raskautuminen endottarillakaan ihan mahdotonta ole. Toisaalta taas usko onnistumiseen on aika matalalla, mikä ei ole hirvän motivoiva tilanne aloittaa tuotakaan rumbaa (joo, tiedän, että luomuinssi on toimenpiteiden helpoimmasta päästä mut silti). Niin, enkä tiedä kertoisinko ja miten tuosta hankkimastani " second opinionista" ja leikkauslähetteestä Ratsulalle...

Vierailija
17/26 |
21.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkärit ovat sanoneet, että mahdollinen endo ei vaikuta hoitojen valintaan. Sen takia en ole myöskään saanut lähetettä laparoskopiaan. Oireeni ovatkin kyllä melko lieviä. Sen ainakin tiedän, että endo ei ole este raskautumiselle, toisethan tulevat luomustikin raskaaksi endosta huolimatta. Ja monet onnistuvat hoitojen avulla, pitkään palstaa seuranneena muista monia tapauksia.

Vierailija
18/26 |
01.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko väliä sillä mihin aikaan kierrosta menee lääkärille endotutkimuksiin? Ajattelin tilata ajan kehumallenne Sjöbergille, kun tuloksettomia hoitoja on jo useita takana vaikka endon oireita ei juurikaan ole. Saanpahan mielenrauhan asiasta, kun lapaa ei ole tehty.

Vierailija
19/26 |
01.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli oviksen jälkeen pitäisi olla kiinnikkeiden tms. parhaiten tunnusteltavissa. Mutta kyllä käy mikä aika tahansa, jos siltä tuntuu, että haluaa käydä. Itselläni on aika varattu Sjöbergille ja se sijoittuu n. oviksen tuntumaan.

Vierailija
20/26 |
01.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin Sjöbergin klinikalle ja vastaanottovirkailija sanoi, että paras aika endotutkimuksen kannalta olisi alkukierto. Siihen mulle nyt annettiin aika. Tiedä näitä ajoituksia sitten...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme