puu vai sähkösauna?
Kommentit (9)
Meillä sähkökiuas kaupungin omakotiasunnossa maalla tietysti puukiuas, siinä parempi löyiy.
mutta tietenkin sähkösaunan lämmittäminen on paljon vaivattomampaa.
meillä uusi omakotitalo minne laitettiin puusauna ihan siitä syystä että löylyt on NIIN paljon paremmat kun sähkösaunassa.
Onhan se vaivalloista lämmittää mutta kyllä se on sen vaivan arvoista. ja meillä on puita niin paljon että ei tartte murehtia sitäkään...
Lenkin jälkeen on päästävä heti saunaan, ei siinä huvita alkaa lämmittelemään. Mökillä saunotaan pitkällä kaavalla ja kunnon löylyillä puusaunassa.
Sähkösauna on sitä varten, että voi laittaa sen vaikka lenkin ajaksi lämpenemään ja käydä sitten pikaisesti saunassakin lenkin päälle. Tai töistä tullessa.
Puusauna on sitten lauantai-iltoja varten koko perheen yhdessäoloon ja nautiskeluun ja ajanviettoon.
Suomi on saunojen luvattu maa.
on talossa sähkökiuas, (hetivalmis) ja pihasaunassa on puukiuas. Molemmat hyviä, mut kesällä kyllä puusauna on best. Ja tavallista sähkökiuasta en halua enää koskaan meille, kun ollaan totuttu tohon hetivalmiiseen.
kun osaa tuunata.
Kyllä kunnon isolla kivimäärällä varustettu puukiuas on aina paras.... luulisin.
Kuitenkin sähkökiukaasta saa myös varsin hyvän, kun tuunaa kivimäärän itselleen sopivaksi, eli sen mukaan miten kipakoita löylyjä haluaa.
Itse olen tuunannut sähkökiukaamme seuraavasti:
- kiukaassa on toinen puoli varustettu pienemmällä kivimääräällä, eli sieltä lähtee kipakammat ja nopeammat löylyt
- toinen puoli on varustettu hieman suuremmalla kivimäärällä, joten siinä vesi ehtii hetken oolla kivillä, ennenkuin vesi höyrystyy kokonaan. Näiän tulee hieman pehmeämpi löyly
- kiukaalla on myös kaksi vesiastiaa, eli kaupasta ostettavia erilaisia "löylynhenkiä" tai vastaavia. Niihin kun laitta vettä täyteen 5 minuuttia ennen löylyyn menemistä ja vielä täyttää uudestaan kiput minuutti enne löylyyn astumista, niin kyllä siitäkin aika kivan pehmoiset ja kosteat löylyt tulevat.
Olen tosi tyytyväinen ja mielestäni tuolla tuunauksella ollan ja aika kivasti puukiuasfiiliksissä.
Toki paras sauna edelleen on puukiuas.
Jos yhtään huomioi tuunausta ja käytön vaivattomuutta, niin hyvä sähkökiuas kyllä voittaa puukiukaan.
Miltähän tuolla sähkösaunassa tuntuis, vois olla aika läpitunkevat ja pisteliäät tunnlemat =D.
Mutta joo, puukiuas vie pisteet =). Tunnelma ja löylyt, se on ihanaa! Mutta itse saunomme lähes päivittäin sähkösaunassa ja hyvin kelpaa sekin =).
sähkösauna taas helpompi ja siistimpi...