Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkkakuittien ja tiliotteiden säilytysaika?

Vierailija
05.04.2010 |

Laatikoita siivoillessa...

Kuinka kauan vanhoja palkkakuitteja ja tiliotteita pitäisi säilyttää. Näyttää olevan noin 10 vuoden kuitit tallessa ja niistä tulee aikamoinen pino...

Varmaan ainakin parin viimeisen vuoden paperit kannattaisi olla tallessa, mutta voiko vaikka 5 vuotta vanhat paperit heittää pois?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin luotettava taho niin anna mennä vain roskiin, et sinä niillä mitään tee.

Jos hiukkaakaan mietit jääkö esim. eläkkeet maksamatta, niin tarkista eläkeasiat ensin.

Vierailija
2/13 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos haluat toimia varman päälle, säilytä 6 vuotta (= maksuvuoden lisäksi 5 täyttä vuotta). Eli 2005 vuoden tulosteet voi hävittää vuoden 2011 tammikuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tilinauhat tallessa vuodesta 1998 eli siitä saakka kun aloitin nykyisessä työpaikassani :)

Vierailija
4/13 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin luotettava taho niin anna mennä vain roskiin, et sinä niillä mitään tee. Jos hiukkaakaan mietit jääkö esim. eläkkeet maksamatta, niin tarkista eläkeasiat ensin.

Minun työnantajani oli valtakunnallinen hotelliketju vieläpä Alko-konsernia. Lähtiessäni äitiyslomalle yllättäen ketju myytiin ruotsalaisketjulle. Hotelliketjun pääkonttorin henkilökunta sai suurimmaksi osaksi kenkää, koska eihän kahta hallintoa tarvita.

Äitiyslomien jälkeen selvisi, ettei ko. ketjulla ole tarjota enää minullekaan töitä. Niinpä työsuhde päätettiin, ilmoittauduin työttömäksi ja hain työttömyyskorvausta. Tarvittiin palkkatodistus. Yllätys yllätys: palkkatietojani ei löytynyut mistään!

Onneksi minulla oli tallessa 10 palkkalaskelmat, joiden perusteella minulle laskettiin ansiosidonnainen korvaus.

Nokiakin voi lähteä Suomesta eikä amerikkalaiset löydä menneitä palkkatietoja....

Vierailija
5/13 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitän roskiin aina samantien, joskus jopa avaamatta kirjekuorta, jossa se tulee kotiin.

Tilille kun tulee rahaa niin OK ja eläkeasioista tulee joku lappu kerran vuodessa kotiin.

En kyllä tiedä onko eläkeasiat ihan kunnossa, muta ainakin firman nimi löytyy lapuista ja eläkettä on kertynyt. Sitä en osaa sanoa, onko eläkettä kertynyt niin kuin pitää. Mutta hassua se olisi, jos firma maksaisi eläkkeet, mutta jotenkin vajaavaisina, toki kaikki on mahdollista, pitänee ensikerralla tarkistaa tarkemmin.

Vierailija
6/13 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko edelleen samaa mieltä säilytysajoista? Entä verotiedot?

Vierailija
7/13 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säilytä lainkaan.
Mulle ei edes tule palkkalappua tai tiliotetta kotiin, kaikki on netissä.

Vierailija
8/13 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö verotuksen tarkistusta vaten tarvi 10v tiedot säilyttää? Mutta palkkakuiteista riittää vuoden viimeinen kuitti mistä näkyy koko vuoden palkat. Meilläkin palkkakuitti tulee sähköisenä ja ne säilyy siellä siellä sähköisessä arkistossa vain 2v joten vuoden viimeinen pitää aina tulostaa ulos.

Tiliotetta ei ole tarvis säilyttää. Paitsi ehkä jos otteella on jotain mistä mahdollisesti tarviit kuitin eikä muuta kuittia oo(esim oot ostanu kesämökin tms)

Vierailija
9/13 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän (5v) ja tarkistan aina. Kunta on työnantaja, ja keskimäärin kolmessa palkanmaksussa per vuosi on virheitä. Ja toki aina niinpäin että rahaa puuttuu. Vituttaa odotella aina seuraavaan kuukauden tiliin. Luottis ei ota kantaa kun kuitenkin aina korjaavat.

t. pienipalkkainen kuntalahna

Vierailija
10/13 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säilytä. Netissä ne on näkyvillä jonkin aikaa.

Vierailija
11/13 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiä ei ollut edes keksitty siihen aikaan, miltä mulla on vanhimmat tiliotteet ja kuitit.

Syy niiden säilyttämiseen on : avoliitto, jossa jokaisen tavaran omistaa se, joka sen on ostanut ja perikunta, jonka omistamassa talossa asutaan. Jokainen kuitti tallessa siltä varalta, että joku väittää äidin/vaarin/miehen/veljen/kenenlie maksaneen kuluja.

Vierailija
12/13 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkakuiteista olen säilyttänyt vuoden viimeisen, jossa näkyy koko vuoden tulot. Nykyisin kuitit löytyvät netistä. Tiliotteita en säilytä.

Vierailija
13/13 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin luotetaan nettiin :O