Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka naimisiin meno vaikuttaa yh:n etuuksiin ja muihi virallisiin asioihin?

Vierailija
04.06.2010 |

Tuli tuosta toisesta yh-ketjusta mieleen... Eli onko näin, että lapsilisästä poistuu yh-korotus? Millä perusteella? Elarit kuitenkin säilyy?

Olen menossa naimisiin ja perheensisäistä adoptiota on suunniteltu. Sillon adoption jälkeenhän en ole enää yh, mutta tämä välivaiheen kuvio on hämärä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-korotus poistuu jo kun muutatte yhteen - olitte te naimisissa tai ette.

Elarit säilyy. Paitsi jos miehesi adoptoi lapsesi.

Vierailija
2/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut avo-/avioliitossa, et ole yksinhuoltaja. Isä maksaa elarit normaalisti, paitsi jos puolisosi adoptoi lapsen, ei isä ole enää velvollinen maksamaan elatusmaksuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olen ymmärtänyt oikein niin yksinhuoltajakorotus poistuu jo silloin jos muutat kumppanin kanssa asumaan saman katon alle?? koska sitten sä et ole enää "yksin" kun asut kumppanisi kanssa. Onko näin, joku tarkentaa???

Vierailija
4/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkossa 2 aikuisen perhe, jossa oletetaan, että molemmat osallistuvat perheen kuluihin. Ihan sama kenen lapset ovat. Et ole enää yksinhuoltaja.

Vierailija
5/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yh kun muutin avoliittoon. En siis saa mitään yh-tukia, mutta elatusmaksut pyörivät.. Eivät tietenkään sitten jos mieheni adoptoisi lapseni.

Vierailija
6/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olen ymmärtänyt oikein niin yksinhuoltajakorotus poistuu jo silloin jos muutat kumppanin kanssa asumaan saman katon alle?? koska sitten sä et ole enää "yksin" kun asut kumppanisi kanssa. Onko näin, joku tarkentaa???

Saahan Kela helposti tarkistettua väestörekisteritiedoista ketä Teidän asunnossa on kirjoilla.. Kyllähän nuo kimppakämppä opiskelijatkin saavat väliin kyselyitä noista "elinkumppaneistaan". =)

Vierailija
7/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708161610HL?OpenDocument

Yksinhuoltajakorotus

Yksinhuoltajalle maksetaan jokaisesta lapsesta lapsilisään yksinhuoltajakorotusta 46,60 euroa. Voit saada yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään, jos et ole lapsilisän alkaessa avio- tai avoliitossa tai olet muuttanut puolisostasi erilleen yhteiselämän lopettamiseksi. Kun ilmoitat Kelaan avoliiton solmimisesta tai eroamisesta, lapsilisä tarkistetaan seuraavasta kuusta alkaen.

Vierailija
8/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on menossa naimisiin, niin luultavasti hän asunut jo kumppanin kanssa yhdessä(vai??) niin eikö kela ole muka poistanut jo korotusta lapsilisästä?

Vierailija
9/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hassua. Jotenkin olin ajatellut, että mun yksinhuoltajuus säilyy kunnes mies adoptoi lapsen. Koska olen lapsen ainoa huoltaja. Tässä lapsilisäasiassa siis lapsen huoltaja määritellään eri tavalla kun esim. passihakemuksessa tai muissa planketeissa, joissa kysytään lapsen huoltajaa.

Ainakin mulla on ollut sellainen oletus, että sitten vasta kun mies adoptoi mun lapseni, hän on lapsen huoltaja.

Tossa raha-asiassa mun harhakäsitys johtuu varmaan siitä, että mun äiti aina hokee sitä kuinka hänen uudella miehellään ei ollut mitään velvollisuutta esim. ostaa meille lapsille ruokaa tai muutakaan, mutta hyvää hyvyyttään osti välillä. Siksi varmaan luulin, että tämä taloudellinenkin yksinhuoltajuus virallisesti jatkuu... Oma mieheni onneksi on ollut alusta asti sitä mieltä, että yhteinen yritys, yhteiset rahat. Vasta tässä häiden alla muutetaan tosin yhteenkin.

- ap

Vierailija
10/10 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hassua. Jotenkin olin ajatellut, että mun yksinhuoltajuus säilyy kunnes mies adoptoi lapsen. Koska olen lapsen ainoa huoltaja. Tässä lapsilisäasiassa siis lapsen huoltaja määritellään eri tavalla kun esim. passihakemuksessa tai muissa planketeissa, joissa kysytään lapsen huoltajaa.

Ainakin mulla on ollut sellainen oletus, että sitten vasta kun mies adoptoi mun lapseni, hän on lapsen huoltaja.

Tossa raha-asiassa mun harhakäsitys johtuu varmaan siitä, että mun äiti aina hokee sitä kuinka hänen uudella miehellään ei ollut mitään velvollisuutta esim. ostaa meille lapsille ruokaa tai muutakaan, mutta hyvää hyvyyttään osti välillä. Siksi varmaan luulin, että tämä taloudellinenkin yksinhuoltajuus virallisesti jatkuu... Oma mieheni onneksi on ollut alusta asti sitä mieltä, että yhteinen yritys, yhteiset rahat. Vasta tässä häiden alla muutetaan tosin yhteenkin.

- ap

Näinhän se loogisesti menisi, koska olet virallisesti yh ellei uusi mies adoptoi lastasi. Omastamielestänikin vähän hassua miten joihinkin asioihin vaikttaa toisiin ei. Ei minun uusi mieheni esim. maksa lapseni harrastuskuluja tai vaatteita joten miksi en voisi saada tuota yh korotusta... No joo...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä