Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 2,5-vuotiaalla olla laktoosi-intoleranssi?

Vierailija
04.06.2010 |

Meidän 2,5-v. nukkuu huonosti. Viime yönä heräsi neljä kertaa. Kävin kerran rauhoittelemassa, silloin lapsi itki ja itki. Nostin syliin, jossa sitten paukutteli reippaasti ja tämän jälkeen rauhottui. Olen jo aiemmin miettinyt jonkin allergian mahdollisuutta. Voikohan tuon ikäisellä olla jo laktoosi-intoleranssi? Isällään on.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annettiin jo 1v maitokokeilujen jälkeen laktoositonta maitoa, kun kakka oli jatkuvasti löysää ripulia. Kakka tuli aina 15min aterian jälkeen ja oli siis ihan ripulia,vaikka lapsi söi kuitenkin kiinteitä ruokia.

Laktoosin pois jättämisen jälkeen kakka normalisoitui välittömästi ja mahakivut jäi pois.

Helpointa sun on ostaa kaikki maitotuotteet laktoosittomina ja kokeilla onko siitä apua.

Jos haluat diagnoosin, niin terveyskeskukseen on ihan turha viedä. Ne vaan sanoo, että on tosi harvinaista, että lapsilla on laktoosi-intoleranssi. Mars lastenlääkärille yksityiselle ja otetaan 1 verikoe. Siitä näkee onko lapsella geeni, joka aikaansaa sen, että jossain vaiheessa elämää laktoosia hajoittavat entsyymit loppuvat ja laktoosi ei enää hajoa. Joillain se tapahtuu aikaisemmin ja joillain myöhemmin.

Mutta ensin kannattaa tosiaan ottaa kokeiluun ne laktoosittomat tuotteet. Kaikkea saa nykyään laktoosittomana, joten ei ole vaikeaa.

Vierailija
2/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mitä epäilen on omena, mutta tekiskö se univaikeuksia ja vatsakipua, vai pitäiskö tulla iho-oireita? Niitäkin kyllä tavallaan on, lapsella on atooppinen iho.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on laktoosi-intoleranssi. En ole ikinä sitänyt maitoa. Vauvana jopa äidinmaito tuli raakana läpi ja pylly aivan vereslihalla. Näin siis äidin kertoman mukaan. Myöskään korviketta en sietänyt enkä ole ikinä tykännyt juoda maitoa. Vatsa on aina ollut huono ja varsinkin maitodon juonnin tai muun vastaavan jälkeen vatsa sekaisin ja kipeä. Nyt vasta aikuisiällä todettu lakstoosi-intoleranssi (en siedä edes Hylaa). Olaan tässä äidin kanssa puhuttu ja tultu siihen tulokseen että olen tod näk kärsinyt siitä koko elämäni mutta silloin 1970-luvulla kun olin pieni laktoosi-intoleranssista ei tiedetty.

Jos hänen isällään on laktoosi-intoleranssi niin onko kaikki teidän ruoka Hylaa? Jos ei niin anna lapsellekin sitä ja katso helpottaako oireet. Jos ei niin vaihda vaikka täysin laktoosittomaan. Jos oireet helpottavat niin lapsella tod näk on intoleranssi. Ei tähän mitään sen kummempia testeja tarvita, vaikka niitä tehdäänkin. Itselläni tehty sekä rasitustesti sekä verikoe. Rasitustesti on kamala jops on intoleranssi. Vessa tulee olla lähellä ja auta armias ne tuskat vatsassa...hyi kamalaa...

Vierailija
4/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omena ihan kuten mikä muukin ruoka-aine tahansa voi aiheuttaa pelkästään yöheräilyjä (siis lapsi herää mahakipuun, refluksiin jne).

Kokeile laktoosittomia tuotteita ja pidä kirjaa lapsen syömisistä, heräämisistä, kakoista, ihon kunnosta ja itkuisuudesta. Vaihtele syömisiä ja koeta sitten katsella muistiinpanoista onko jokin yhteinen tekijä joka haittaa lapsen unia (voi olla useitakin ruoka-aineita).

Meillä esikoinen heräili melkein vuoden kunnes tajuttiin vaihtaa fluoritabletti toisenlaiseksi. Keskimmäinen heräili porkkanaa ja maitoa syötyään. Nuorimmainen heräilee vieläkin jos saa bataattia, kanaa tai kanamunaa.

Tsemppiä.

Vierailija
5/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hänen isällään on laktoosi-intoleranssi niin onko kaikki teidän ruoka Hylaa? Jos ei niin anna lapsellekin sitä ja katso helpottaako oireet. Jos ei niin vaihda vaikka täysin laktoosittomaan. Jos oireet helpottavat niin lapsella tod näk on intoleranssi.

Mietin noita testejä vielä, että kun lapsi aikanaan menee päiväkotiin, niin tarvitaanko siellä sitten lääkärin lausunto erityisruokavaliosta? Eli kannattaisiko ne sitten kuitenkin teettää, vaikka siellä yksityisellä?

ap

Vierailija
6/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siina oireina voi olla samat kuin laktoosi-intoleranssissa.

Itse luulin koko ikani olevani laktoosi-intolerantikko, mutta enpas olekaan, olen allerginen maitoproteiinille... Testit sen todistivat.

Vierailija
7/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoallergia. Sekoitatkohan kaksi asiaa?

Minun mahani ei ole koskaan sietänyt maitoa, vauvana oksentelin paljon, mutta koska kasvoin hyvin oksentelusta ja ripulista huolimatta ei lähdetty tutkimaan tarkemmin. Vasta aikuisena erinäisistä syistä jouduin/pääsin allergiatutkimuksiin ja minulla todettiin maitoproteiiniallergia.

Mietin vaan kun sanoit, ettet siedä maitoa, mutta laktoosi-intoleranssissahan on kyse maitosokerista ja jos on maitoallergia niin sillon vältettävä maitoproteiinia ja muita maidon ainesosia ja minä joudun välttämään myös naudanlihaa.

Itselläni on laktoosi-intoleranssi. En ole ikinä sitänyt maitoa. Vauvana jopa äidinmaito tuli raakana läpi ja pylly aivan vereslihalla. Näin siis äidin kertoman mukaan. Myöskään korviketta en sietänyt enkä ole ikinä tykännyt juoda maitoa. Vatsa on aina ollut huono ja varsinkin maitodon juonnin tai muun vastaavan jälkeen vatsa sekaisin ja kipeä. Nyt vasta aikuisiällä todettu lakstoosi-intoleranssi (en siedä edes Hylaa). Olaan tässä äidin kanssa puhuttu ja tultu siihen tulokseen että olen tod näk kärsinyt siitä koko elämäni mutta silloin 1970-luvulla kun olin pieni laktoosi-intoleranssista ei tiedetty.

Jos hänen isällään on laktoosi-intoleranssi niin onko kaikki teidän ruoka Hylaa? Jos ei niin anna lapsellekin sitä ja katso helpottaako oireet. Jos ei niin vaihda vaikka täysin laktoosittomaan. Jos oireet helpottavat niin lapsella tod näk on intoleranssi. Ei tähän mitään sen kummempia testeja tarvita, vaikka niitä tehdäänkin. Itselläni tehty sekä rasitustesti sekä verikoe. Rasitustesti on kamala jops on intoleranssi. Vessa tulee olla lähellä ja auta armias ne tuskat vatsassa...hyi kamalaa...

Vierailija
8/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on laktoosi-intoleranssi. En ole ikinä sitänyt maitoa. Vauvana jopa äidinmaito tuli raakana läpi ja pylly aivan vereslihalla. Näin siis äidin kertoman mukaan. Myöskään korviketta en sietänyt enkä ole ikinä tykännyt juoda maitoa. Vatsa on aina ollut huono ja varsinkin maitodon juonnin tai muun vastaavan jälkeen vatsa sekaisin ja kipeä. Nyt vasta aikuisiällä todettu lakstoosi-intoleranssi (en siedä edes Hylaa). Olaan tässä äidin kanssa puhuttu ja tultu siihen tulokseen että olen tod näk kärsinyt siitä koko elämäni mutta silloin 1970-luvulla kun olin pieni laktoosi-intoleranssista ei tiedetty. Jos hänen isällään on laktoosi-intoleranssi niin onko kaikki teidän ruoka Hylaa? Jos ei niin anna lapsellekin sitä ja katso helpottaako oireet. Jos ei niin vaihda vaikka täysin laktoosittomaan. Jos oireet helpottavat niin lapsella tod näk on intoleranssi. Ei tähän mitään sen kummempia testeja tarvita, vaikka niitä tehdäänkin. Itselläni tehty sekä rasitustesti sekä verikoe. Rasitustesti on kamala jops on intoleranssi. Vessa tulee olla lähellä ja auta armias ne tuskat vatsassa...hyi kamalaa...

Vierailija
9/9 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin noita testejä vielä, että kun lapsi aikanaan menee päiväkotiin, niin tarvitaanko siellä sitten lääkärin lausunto erityisruokavaliosta? Eli kannattaisiko ne sitten kuitenkin teettää, vaikka siellä yksityisellä? ap

Mä nyt ensialkuun katsoisin, jos siitä laktoosittomasta ruokavaliosta olisi apua. Jos pari viikkoa kokeilette ja koitat huomioida, jos joku asia muuttuu...

Me ei missään vaiheessa tarvittu lääkärintodistusta päiväkotiin. Testikin otettiin, kun lapsi oli 4v, ehkä sitä tarvii sitten koulun alkaessa?

Mutta joo, kyse voi olla ihan mistä vaan. Meidänkin lapsella oli kaikenlaisia vatsaongelmia ja on vieläkin 6-vuotiaana erittäin herkkävatsainen. On ollut refluksia ja sitten ihan kaikenlaisia suolisto-oireita, joihin suurimpaan osaan ei saatu mitään vastausta. Ehkä kyse on vaan hitaasti kehittyvästä suolistosta, tilapäisistä toimintahäiriöistä jne. Olemme kyllä saaneet hyvän hoidon ihan lastenklinikkaa myöden ja moneen asiaan on saatu helpostusta

Suosittelen kyllä jossain vaiheessa sitä lastenlääkäriä, jos ne oireet jatkuvat vielä laktoosittomaan ruokavalioon siirtymisen jälkeen. Kyse voi olla niin monesta muustakin asiasta, vaikka oireet olisikin samat. Justiinsa se mainittu maitoproteiini, keliakia... Jos kyse on nyt ihan vaan keväällä alkaneesta ongelmasta, voi olla siitepölyallergiaa ja tietyt ruoka-aineet ristireagoi ja ilmenee just esim suolisto- ja vatsaongelmina.

Vaihtoehtoja on paljon, joten siksi kannattaa sinne lastenlääkärille jossain vaiheessa mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi