Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyhmä kysymys opiskelusta

Vierailija
03.06.2010 |

Eli kyse on yliopisto-opiskelusta (hoitovapaalla). Kuinka täysipäiväistä opiskelu varsinaisesti ekana vuonna on? Onko joka päivä luentoja tms. vai onko myös päiviä jolloin vain itsenäisesti opiskellaan? Ovatko luennot sun muut aina aamulla tai päivällä? Lähinnä mietin millaisen päivähoitopaikan lapseni tarvitsee vai tarvitseeko sellaisen vain satunnaisesti, jolloin hoitovapaani jatkuisi. Valtiotieteellisestä on kyse. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni riippuu hyvin paljon opiskeltavasta alasta, minkälaisia opinnot on, kuinka paljon on pakollista läsnäoloa ja kuinka paljon voi esim. tenttiä.

Varmaan sekin vaihtelee, mihin aikaan luennot on. Omalla lapsellani on vuorohoitosopimus päiväkodin kanssa, sillä joskus on pakolliset luennot on loppuneet vasta kahdeksalta.

En valmistu tavoiteajassa, mutta olen tässä ohella tehnyt myös töitä ja muita opintoja. Vaikea sanoa, mikä eniten on opiskelutahtia hidastanut.

Kun aloitin opiskelut, lapsi oli 1-vuotias. Neljä vuotta takana ja varmaan 1,5–2 vielä edessä.

Vierailija
2/5 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtsikka on siitä tyypillinen yliopisto ala, että ei ole mitään tiettyjä "vuosia", joina tehdään sitä ja sitä, vaan edetä voi aika lailla valitsemassaan tahdissa valitsemillaan tavoilla. Voit myös valita, suoritatko ne kurssit, mitä haluat suorittaa, lunenoillaja harkkaryhmissä vai kirjatentteinä vai kotiesseinä.

Voit siis haluteesasi maata vaikka koko vuoden kotona. Mut ehkä ei liikaa kannata, koska joskus se opintoaikoijen rajaus ehkä saattaa vielä alkaa purra.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä että voin myös ilmoittautua poissaolevaksi ja saada 0 opintopistettä, mutta pointtina on, että haluaisin edetä opinnoissa ja lapsen kanssa kotona pystyn opiskelemaan, mutta onko tämä yhtälö oikeasti mahdollista? Voinko oikeasti valita itse suoritustapani, tuosta vaan? En siis halua edetä hitammassa tahdissa, vaan vain opiskella enimmäkseen kotona lapsen hoidon takia.

Vierailija
4/5 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimman osan suoritustavoista. ERi asia on, kannattaako se. Ensimmäinen vuosi on yleensä sellaista "sisäänajoa" ja "initiaatiota tieteenalan/laitoksen kulttuuriin" ja siitä suuri osa on sellaista tietoa, jota ei varsinaisesti opeteta missään, mutta joa vaaan tarttuu mukaan luennoilla käydessä , kuunnellessa ja keskustellessa. Tietoa siitä, miten missäkin asiassa toimitaan, ketkä proffat on järkeviä ja miten niille kannattaa asiansa esittää ja niin edelleen. Käy ainakin joillain luennoilla.

Mut ei kai kukaan ikinä ole opiskellut muuta kuin lääketiedettä tai opettajankoulutusta niin, että koko viikko vietetään kampuksella. Yleensä luontoja on muutama tunti viikossa. Suosituimpia opetuspäiviä ovat tiistai-torstai, mutt akyllä maanantaisin ja perjantaisinkin jotain voi tapahtua. Yleensä luennot pyritään pitämään klo 10-16, mutta tähän on myös runsaasti poikkeuksia. Syksyn opetusohjelmat julkaistaan näinä päivinä, sieltä voi alkaa katsella kellonaikoja ja kursseja.

Mut sulla on aika poikkeuksellinen lapsi, jos kuvittelet pystyväsi lukemaan tenttiin ja/kirjoittamaan esseitä lapsen kanssa kotona. Tarviit hoitopaikan kuitenkin.

Vierailija
5/5 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alasta en osaa mitään sanoa, enkä ota kantaa tuohon ensimmäiseen vuoteen.

Mutta omasta kokemuksesta. Opiskelen DI:ksi nyt lapsen kotihoidon ohella. (tausta siinä eri että vaikka olen päiväopiskelija olen saanut kandivaiheen käytänössä katsoen hyväksi luettua edeltävitä opinnoista johtuen.) Aloitin opinnot töiden ohella ja kävin noin 15 op/ lukukausi tehden 30-32 tunnin työviikkoa ja uhrasin yhden täyden päivän tai kaksi puolikasta opinnoille. Äitiysloman olin poissaolevana ja nyt hoitovapaalla on tarkoitus käydä 15-20 op /lukukausi. Keväällä tuli 18.

Lapsella ei ole hoitopaikkaa. Vaan erittäin innokas mummo, joka katsoo. On kevään mittaan hoitanut lasta 2-6 tuntia viikossa, jonka olen käyttänyt laskuharjoituksissa käymiseen. Muun opiskelun olen hoitanut iltaisin ja viikonloppuisin miehen ollessä kotona. Mummo. joa hoitaa, on vuorotyössä ja katsonut lasta työvuorojensa puitteissa.

Opintoja minulle tulee siis hieman vähemmän kuin täysipäiväisessä opiskelussa, mutta suhtessa käytettyyn aikaan ihan hyvin. Ei se helppoa ole, jos ei niin vaikeaakaan kuin kuvittelin.