Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion pitää lapsillemme kesäkoulua. Älytöntä?

Vierailija
03.06.2010 |

Lapseni ovat tokalla luokalla. Molemmilla on hieman vaikeuksia kirjoittamisessa ja luetun ymmärtämisessä. Olen nyt lanseerannut lapsille ideaa, että jos jaksavat 5 päivänä viikkossa yhden tunnin ajan tehdä kanssani kirjoittamiseen ja luetun ymmärtämiseen liittyviä harjoituksia, saavat loman loputtua molemmat 100 e.

Mitä mieltä?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi keksiä lyhyemmän aikavälin tsemppareita, esim. aina perjantaisin jotain ekstra-kivaa: uimahalli, leffa, pyöräretki, yms.

Vierailija
2/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loma on kuitekin loma, tykkäisitkö itse jos lomasi aikana tekisit viitenä päivänä viikossa yhden tunnin töitä ?

Toisaalta lukemisen ja kirjoittamista voi tehdä niinkin ettei se tunnu opiskelulta. Lainaatte kirjastosta kirjoja ja juttelette niistä ja kirjoittelette vaikka satuja itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaksi ja puoli kuukautta?

Oisko ideaa pitää vaikka vähän tiiviimpi jakso? Mutta pitäähän lapsillakin olla loma. Itse ehkä pitäisin kolme kertaa 1½h.

Tai kokeilisitko kannustaa lapsia vain lukemaan. Esim. Risto Räppääjä kirjan tai vastaavan lukemisesta sais jonkun palkkion. Euro per kirja ?? Jos lapset yhtään "rahanahneita" alkavat lukemaan. Ellei raha kelpaa motivaattoriksi, sitten joku muu juttu. Iltapalalla voisi sitten keskustella kirjasta ja sen sisällöstä?

Ja noita varsinaisia harjoituksia harvemmin?

Jos kesäkouluajatukselle lähdette, miettikää joku kellonaika, jolloin lapset parhaimmillaan ja tehkää ne harjoitukset koko porukka yhtä aikaa sillä kellonlyömällä aina.

Vierailija
4/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ehdottama kirjojen lukeminen vaikuttaa paljon paremmalta ajatukselta. Voithan tehdä oikein kirjallisen kokeen kirjan sisällöstä eli luetun ymmärtämisen testausta. Ja päälle palkinto! Surullista jos noin pienet lapset eivät saa ollenkaan lomaa (eihän se tunti päivässä ole paljon, mutta se "pakko" leimaa silti koko kesää).

Vierailija
5/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rankkalta ja tylsältä kuulostaa! Eikö tuota lisäopetusta voisi järjestää syksyllä koulupäivän jälkeen?

Vierailija
6/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi aivot tarvitsevat lomaakin. Ja tuo rahalla lahjonta ei ole hyvä, ennemmin noita kesän kohokohtia eli huvipuistot, uimiset yms.

Itselläkin oli ensimmäisellä ja toisella luokalla lukemisessa ja kirjoittamisessa hieman hankaluuksia, ja lukihäiriökin todettiin. Äitini panostus oli se, että tuki minua koulutehtävissä, mutta lomat sain pitää lomana. Ja niinpä sitten lukiossa nimenomaan äidinkieli oli vahvimpia aineitani ja nykyisessä työssänikin kirjoittamisen taito on tärkeä (kuin myös lukemisen taito):) Eli kyllä ne lapset oppii vähemmälläkin. Ja luulenpa, että jos eivät saa lepuuttaa aivojaan ollenkaan, niin eivät taidotkaan kartu ollenkaan.

Vierailija
7/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse pidä ajatuksesta, että lasten pitäisi opiskella kesällä.Lapset joutuvat muutenkin nykyään koville pitkien päivien, vaatimusten ym.muodossa.Kesän kuuluisi olla aikaa, jolloin lapset saavat olla lapsia.Leikkiä, uida ja tehdä kaikenlaista kivaa.Sitten jaksaa taas paremmin pitkän talven yli.

Vierailija
8/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 8

Vierailija
9/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oletko ap itse luokanope? tajuatko että voit saada aikaan enemmän haittaa kuin hyötyä? lapset alkavat inhota lukemista ja opiskelua. jos he eivät ole koulussa, ammattitaitoisessa opetuksessa, jotain oppineet, et sinäkään sitä todennäköisesti pysty heille opettamaan. saat vain heidät vihaamaan koko asiaa, ja sinua. anna lasten lomailla, ja kannusta lukemiseen esim sadepäivinä, jollain sopivalla "porkkanalla". meidän ekaluokkalainen on hyvä ja nopea lukija, mut ei viitsis lukea kirjoja, vaan pelkkiä sarjakuvia. kannustan lukemiseen siten että kun hän haluaisi pelata tietokoneella normaalien peliaikojen lisäksi (normaalisti vain 1h la ja su)sanon että saa pelata puoli tuntia jos ensin lukee kirjaa puoli tuntia. monesti jatkaa sit kirjan loppuun asti pelien jälkeen.

Vierailija
10/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niinkuin joku ehdotti, jotain kivaa tekemistä rahan sijaan.

Vierailija
11/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla vaikeudet ilmenee?

Meidän ekaluokkalainen ei ymmärrä ohjeita, jos ne pitää lukea. Hänen sanavarastonsa tuntuu olevan aika suppea. Ehdottaisin ja suosittelisin kirjojen lukemista opetuksen tms sijaan.

Vierailija
12/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä käydä vaikka niin, että amatöörina saat enemmän aikaan pahaa kuin hyvää noin tehdessäsi.

Vierailija
13/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös se, että aikuinen lukee ääneen isoillekin lapsille. Näin kirjakieli rakenteineen kaikkineen, myös tarinoiden rakenteet yms. tulevat tutuiksi ja sanavarasto karttuu.

Myös palkinto lukemisesta voi toimia.

Kannattaa olla itse innostunut. Eihän lapsi myöskään välttämättä opi leikkimään jollain lelulla ilman aikuisen/toisen lapsen esimerkkiä. Myös lukemista voi tehdä yhdessä. Ja Aku Ankat yms. tilaukseen.

Yksi tuttuni jättää kirjoja vaivihkaan asuntoon tarjolle, pöydän reunille yms.

Vierailija
14/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte lukea kirjoja, joista on tehty elokuva (Pelikaanimies, Risto Räppääjä, Heinähattu ja Vilttitossu..) Vasta kun kirja on luettu, katsotaan elokuva, ja sitten keskustellaan siitä, kumpi oli parempi.

Vierailija
15/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjaantumisen palkitseminen rahalla. Kirjoittaminen ja varsinkin lukeminen ovat niin valtavia, elämänmittaisia iloja, että ovat oma palkintonsa. Parempi systeemi olisi ahkeroinnin jälkeinen elämys (jota täällä joku ehdottikin): retki, leffa, kesäteatteri tms.

Ja koko kesä? Miksei vaikka kuukausi ja sitten he voisivat lueskella ja vaikka pitää sääpäiväkirjaa (= kirjoittaa) omaksi huvikseen lopun kesää?

Vierailija
16/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemällä sanaristikoita, kirjoittamalla "mustalaisen päiväkirjaa" tai vaikka kirjeitä yhdessä.

Laita lapset kirjoittamaan kauppalaput sanelusta. Keksikää yhdessä "lomapäivän ohjelma" ja kirjoittakaa siitä huoneentaulu. Eihän sun edes tarvitse sanoa, että se on tukiopetusta. Osta hienot tussit.

Vierailija
17/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä herätään lomillakin klo 7 (valitettavasti). Ajattelin, että opetustuokion voisi pitää esim. klo 8-9, jolloin muutenkin meillä vain odotetaan ulos pääsyä ja tuolloin ei voi oikein vielä mennä riekkumaan ja herättämään naapureita. Tuo tunti ei siis mitenkään ole pois heidän päivästään. Ja en ole ope mutta kasvatusalan perustutkinto mulla kuitenkin on. Olen tilannut opettajille tarkoitettuja luetun ymmärtämisen harjoitusmonisteita, kirjoittanut helppoja tekstejä ilman isoja kirjaimia ja pisteitä (saavat siis lisätä ne oikeille paikoille), aion sanella heille tekstejä, joita saavat kirjoittaa (oikeinkirjoitusharjoituksia), saavat annetusta kuvasta kirjoittaa pienen tarinan (on ollut suuria vaikeuksia koulussa keksiä tarinoita) jne.

Molemmat lapset lukevat mielellään kirjoja, joten se ei ole ongelma. Raha toimii motivaattorina meillä parhaiten, sillä himoavat ds-pelejä ja retkiä, leffoja ym. teemme muutenkin.

Edelleen kuitenkin mietin, kuinka lapset sisimmissään asiasta tuumaavat...eivät ainakaan vielä ole mitään marmattaneet vaan ovat innoissaan...

Vierailija
18/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluvuoden aikana?? Miksi vasta nyt lomalla heräsit tukemaan lasten oppimista? Antaisin lasten lomailla rauhassa, palaat asiaan sitten syksyllä.

Vierailija
19/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään stressaavaa.

Minä ehdottaisin et lukisitte kirjan viikossa. Lasten kanssa luette vuoronperään tai lapsi lukee pikku pätkiä ja sinä suurimman osan. Kappaleen jälkeen kysellään mitä siinä tapahtui jne. Lapset kertovat kappaleen sisällöstä ja sinä vielä kyselet muutaman ylimääräisen kysymyksen. Muista kehuminen

Vierailija
20/43 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä mikä kasvatusalan tutkinto sulla voi olla, kun tällaisen idean vasta nyt sait..? Miksi et ole harjoitellut lastesi kanssa kouluvuoden aikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi