Säästöniksisi, jonka epäilet olevan sellainen, jota monet muut eivät ole hoksanneet!
Kommentit (169)
Voi tarkoittaa joko pienemmässä asunnossa tai huonommalla alueella asumista.
kuten vaatteista, kengistä, huonekaluista ja autosta.
ostopaikkoina. Sitten joissain kaupoissa (esim- s-market) lihat laitetaan -30% aleen kaksi päivää ennen viimeistä käyttöpäivää. Niitä ostetaan. Käytetään kauden vihanneksia (kaali on todella edullista ja ravitsevaaa, omenoitakin jos ilmasiksi saa sukulaisilta, siitä tulee piirakkaa, omenahyvettä, puuroa jne. Kerätään marjoja ja sieniä syksyllä pakastimeen. Collegehousut ompelen lapsille itse (maksavat alle 2euroa/kpl). Verhot teen itse. Kankaat ostan tehtaanmyymälästä tai alesta. Pesen tiskirätit vaatteiden joukossa pesukoneessa. Tiskiharjat pesen astianpesukoneessa. Hamstraan halpoja ruokia pakastimeen. Maitoakin saa Lidlistä miltei puoleen hintaan kun viimeinen myyntipäivä lähestyy. Merkkituotteita ei oikein käytetä.
itse olen vuosi kausia ollut eri kaupoissa lihatiskissä töissä eikä meillä ainakaan ole koskaan lihoja heitetty pois päivän päätteeksi saati myyty halvemmalla vaan kyllä se on seuraavana päivänä myyntikelpoista vielä :)
tietty on niissäkin päiväykset tai aika kuinka kauan säilytetään....
- en vede vessaa joka kerta kun käyn
- pesen pyykit ja käytän astianpesukonetta iltaisin 21 jälkeen yösähköllä
-talvisin ei meillä patterit ole edes päällä vaan joka päivä lämpiää leivinuuni jossa teen samalla usein ruoan myös sekä leivon puun lämmöllä kanssa.
-alennus myynneistä, kirpputoreilta vaatteita
- mehut tulee omasta takaa, eli omista marjoista..samoin hillot, omenat, luumut, mansikat, perunat
- omaa multaa syntyy myös kompostista
-lapsen pissa vaipat poltetaan saunan kiukaassa
-kaikki mahdollinen minkä voi polttaa ilman että tulee kauheita käryjä tai naapurilta vihainen soitto, poltetaan.
mehutölkit ym joissa on folio sisällä viedään keräyspisteeseen
jätekuluissa säästetään TOSI paljon vuodessa näin.
lojuvat kaapissa käyttämättöminä.
Näin me ainakin säästämme selvää rahaa aivan konkreettisesti.
Tilipäivänä (nykyisin opintotukipäivänä) tililtämme menee rahaa suoraveloituksella toiselle tilille! Näin niitä rahoja ei ennätä koskaan näkemään, ja niitä ei tule ikävä!
Tämä tili on säästötili, eikä sieltä saa nostaa rahaa kuin nelkjä kertaa vuodessa, jos nostaa useammin, niin siitä menee joku käsittämätönn rahasumma (en muista tarkkaan, mutta olisiko ollut 10¿)....
Tämä on todettu meillä toimivaksi!! Rahaa säästyy ja ihan huomaamatta.
Ja tottakai hintoja vertaamalla säästää paljon!! Ja kauppalappu on myös hyvä keksintö. Siihen tulee kirjoitettua aina ne, mitä tarvitsee. Sitten kun ei osta muuta,kun sen mitä tarvitsee, niin säästää rahaa ja saattapi jopa linjoja ajatellen olla ihan hyvä, kun ostaa vain välttämättömän, eikä mitään herkkuja!!
ja siisteinä jos käyttää huuhteluainetta
Vierailija:
en käytä pyykinhuuhteluainetta koskaan.
Lomailuun emme käytä etelänmatkailua,hotelleita,risteilyä, kylpylöitä ym. ,kuin tosi harvoin.
Erosimme kirkosta, koska emme käytä kirkon palveluita.
Hoidan koko perheen hiustenleikkuun ja emme värjää hiuksiamme.
Meidän lähikaupasta saa seuraavan päivän v.m.pvä tuotteita -30%, kun käymme kaupassa iltaisin. Muuten ei tuotteiden hintoja paljoakaan vertailla vaan ostetaan mitä halutaan.
Vaatteet ostetaan usein ale- hintaan ja kokoa 34 löytyy hyvin alennuksessa.
Emme osta lapsille krääsää ympäri vuoden vaan synttäreille ja jouluna saavat paljon lahjoja ja sitä mitä ovat lähinnä toivonneet tai mitä me oletamme heidän pitävän.
Käytämme säästölamppuja ja pyrimme käyttämään kodinkoineita yösähköllä.
Vettä käytetään sen mitä tarvitaan eli ei törsäillä, ai niin ja tv lupaa ei olla maksettu vuosiin joten nyt siitä on tullut niin iso säästö ,että päätettiin taas alkaa sitä maksamaan.
Mies korjaa autot itse ja emme hanki niin uusia autoja,että niitä vuosihuoltoon tarvitsisi viedä.
Remontit,sähköt- ja putkityöt teemme itse ja suvusta löytyy ammattilaisia.
Niin ja ehkä suurin säästö on se, että lyhennämme asuntolainaa ja kiinteistömme sijaitsee alueella jossa hinnat ovat noususuhdanteessa joten lapset saavat perintöä. Osakkeisiin olemme myös sijoittaneet ja tulevaisuus kertoo ovatko ne säästöä vai tuhlausta.
Emme tilaa lehtiä vaan käytämme nettiä .
Voisin jatkaa mutta tässä yhteenveto. Pyrimme säästämään suurissa asioissa niin pienistä ei ole niin väliä. No, kaikki on niin suhteellista, että jokainen miettiköön itse mitä on säästöä ja mikä tuhlausta. Mutta meillä näin.
Toivottavasti tässä ei ole toistoa:
- ajamme autolla vain jos pyörällä/kävellen/bussilla ei pääse
- ostan ale-myynnistä vaatetta (kyttään joulun alla kauppojen valikoimia ja ostan vasta alehinnalla)
- alesta ostan myös lahjoja, kirjoja ym tulevan vuoden synttärilahjoiksi
- joulukoristeet ja valot ostetaan vasta alesta
- vanhat pyyhkeet ja harsot käytetään tiski- ja pesurätteinä, viimeiseksi siirtyvät auton pesuräteiksi
- en osta kaupan muovikasseja, vaan käytän kankaisia
- palautuspulloja kerään useamman kuukauden ja vien ne kerralla, rahan laitan säästötilille (kertyy kivoja summia)
- emme käy elokuvissa, uutuusleffat tulevat vuokraamoihin ja katsominen kotona on kivempaa/halvempaa
- emme käy ravintoloissa syömässä tai muutenkaan
- hiustenleikkuu sujuu näppärästi omalla koneella, värjäyksiin käytän kaupan värejä jotka jaan kahteen osaan (= kaksi värjäyskertaa yhden hinnalla, lyhyet hiukset)
- wc-paperia ostamme kerralla isomman satsin (vertailen tarjouksia)
- ruokakaupassa käymme kerran tai kaksi/viikko ja aina ostoslistan kanssa, heräteostokset tulevat kalliiksi
- kerran viikossa pidämme puuropäivän
- käyn kirppareilla, kierrätys kannattaa!
- pesen pyykkiä aina täysiä koneellisia
- leivon leivät itse
- en osta eineksiä/valmisruokia
- sammuttelen valoja, myös tietokoneen ellei sitä kukaan käytä tai jos lähdemme kotoa, tv/radio eivät ole turhaan päällä taustamölynä
- rikkinäiset vaatteet korjaan heti, sitten vasta ostetaan uusi ellei korjaaminen ole mahdollista
- kengät käytetään suutarilla ja huolletaan säännöllisesti
Nyt ei tule muuta mieleen. Tämä on meille ihan arkea jo, ei oikeastaan enää osaakaan tehdä toisin.
Meillä ei ole pinnasänkyä, vaunuja tai rattaita, kantoliina on halvempi ratkaisu ja kyllä se 1-vuotias sopii samaan sänkyyn.
Suunnitellaan menemiset sen mukaan. Naapurit ihmettelevät miten me pärjätään yhdellä autolla. Jos joskus tulee kahden auton tarve, niin ajetaan taksilla (silläkin voi muuten ajaa monta matkaa kuukaudessa ennen kuin tulee kalliimmaksi kuin kahden auton vakuutusten ja bensojen maksaminen)
Naapurissa samanikäisiä lapsia - kierrätämme juhlavaatteita ja -kenkiä, jos juhlat ovat eri aikaan (esim. poikani juhlakenkiä on lainattu kaksiin juhliin ja 1-vuotiaani lainasi naapurista juhlasandaaleita kevätjuhliin)
Ostan vähän ja huippulaadukasta ja ajatonta (vaatteet). Kamppeet on aina (?!) tyylikkäitä ja siistejä kun ovat laadukkaita. Pestään sitten useammin, mutta kun käyttää hyviä pesu- ja huuhteluaineita, eivät kulu. Kotioloissa käytetään vanhoja rytkyjä.
Yritetään löytää elämänsisältöä muualta kuin ostamisesta: kirjoista, opiskelusta, itsensä kehittämisestä, lasten kanssa puuhailusta. Ei välttämättä ole kovin helppoa jos on tottunut shoppailuun.
Kolmosta ja nelosta eivät alle kouluikäiset lapset meillä katso mm. siksi että eivät näe mainoksia. Mediakriittisyyttä voi opettaa myöhemminkin.
Kannustamme lapsia rakentelemaan leikit itse " jätekamoista" esim. pihalla - aina ei tarvitse edes niitä Brion laadukkaita puuleluja kestävän kehityksen opettamiseen.
kiusausta heittää roskikseen muuten käyttökelpoista rättiä.
Vanhoista sanomalehdistä tehdään itse roskapussit.Koulupoikani oli oppinut tän ympäristöopissa.
Kauppakassi on kankaasta ja muovipussien ostoa vältetään.
Kananmunankennot ovat hyvää sytykettä,ei tarvitse ostaa sytytyspaloja.
Eväsretkillä käyetään muoviastioita kertakäyttöisten sijasta.
Etikkaa käytetään ikkunoitten ja uunin pesussa kalliitten mönjien sijaan.
kaikki sellaiset vaatteet jotka tulevat halvemmaksi itse tehtynä, loput asten alennusmyyntien alennusmyynneistä
Kotimaiset marjat päihittävät tuontihedelmät mennen tullen.
Kannattaako kirkosta tosiaan erota? Seurakunnan työ on niin tärkeää, että mielelläni sinne maksan. Käyn ilmaisissa perhekerhoissa, joulujuhlissa syömässä ilmaiset puurot jne. Joku saa seurakunnasta vapaaehtoisen kotiin, diakoniapua jnejne. Älkää myykö arvojanne säästämisen vimmassa!!!
Ja kaikkea ei ympäristösyistä kannata mennä polttamaan. Tulee ne käryt ja syöpäyhdisteet myös teidän omille lapsille eikä pelkästään naapurin lapsille...
Että jotain ajatustakin mukaan.
Vierailija:
Kun siis jollain garnierilahan sotketaan itse siihn sellasseen nokkapulloon, ja siinä lukee että se tulee käyttää välittömästi (jottei räjähdä). Mulla jää aina puolet aineesta yli..
jos nettiyhteys on minuuttitaksalla, kirjoita sähköpostiviestit etukäteen tekstinkäsittelyohjelmalla.
älä osta herkkuja (paitsi vierasvaraksi jotain mauttomia vohveleita/ leivo pakkaseen pullaa ja piilota pois näkyviltä), niin laihdut eikä mene rahat herkkuihin.
tilaa kaverin kanssa 2 lehteä -vaihtakaa ne niin molemmat saa lukea 2.
Ei säästämistä kannata ottaa turhan vakavasti. Esim uimahalliliput maksavat tajuttomasti mutta en tosiaan halua vaihtaa sitä ilmaiseen lenkkiin. Kokonaisvaltainen liikunta ja sosiaalisuus pitää mielen ja kehon virkeänä ja silläkin säästää!
Alennusmyyntien aikaan jos jotain mukavaa tulee kouluikäisiä ajatellen vastaan - ostan. Esimerkiksi kirjakauppojen alennusmyynneistä löytää edullisesti muutamalla eurolla (alk. peräinen hinta usein vähintään kaksinkertainen) hienoja synttärilahjoja (tarroja, valokuva-albumeita, kyniä, yms.) tyttären koulukavereille. Kouluiässä kun synttärikemuja on melkein kuukausittain, eikä aikakaan riitä aina joka ostoskeikkaan.
Viherpeukaloita suosittelen murskaamaan kananmunankuoret ja antamaan kukkapenkille tai nurmikolle (luonnollisesti mullan maan alle, mullan joukkoon). Kasveille luonnollinen kalkinlähde!