VAUVA mukaan KOULUUN?? :)
Eli tilanne on tämä: esikoinen 1v6kk ja kuopus 4kk. Olen saanut opiskelupaikan yliopistosta syksyksi ja isä jää pariksi kuukaudeksi syksystä lasten kanssa kotiin kunnes kuopus täyttää 9kk et saa laittaa hoitoon. No nyt näyttää vähän siltä et oisin TAAS raskaana... Ja vauva syntyis joskus maaliskuussa et onnistuiskohan ottaa n.3kk kouluun mukaan rattaissa? Hyväksyyköhän ne tän yliopistolla? Haluaisin pitää varsinkin ton raskausajan toiset lapset hoidossa kun se on NIIN paljon raskaampaa tehdä fyysistä työtä (lastenhoito) kuin henkistä (opiskelu)... et jos koittaisin ryhtyä "tehomammaksi" ja suorittaa opiskeluita vauvan kanssa sen kevään?
Kommentit (49)
yhden 8 lapsen äidin joka kävi amk-tutkinnon niin että suurinpiirtein aina vauva oli mukana koulussa. -ap
Mulla on ainakin ollut poika luennoilla mukana, silloin oli kyllä jo yli 1-vuotias. Muutaman kerran kyllä ainoastaan. Ei oo kukaan pahalla kattonu, tai ainakaan asiasta maininnut.
Nyt nykyisessä koulussa on näkynyt joitain lapsia, mutta ovat olleet luentojen aikana esim. isovanhempien hoidossa käytävässä ja äiti on sit käynyt syöttämässä välillä.
Itsellä vähän samantapainen tilanne, jos nyt raskautuminen onnistuu. Jatko-opiskelu tähtäimessä ja varmaan osa lukukaudesta menisi vauvan kanssa tavalla tai toisella.
Kyllähän siinä se on, että jos se vauva paljon itkee tai muuten häiritsee toisten keskittymistä, niin sit varmaan ei kovin hyvällä katsota, mutta muuten en näkisi estettä.
yliopiston maisterilinjasta (olen opiskellut jo amk-tutkinnon) joten opiskeluja olisi n.2v. -ap
..oli kerran juttu äidistä,joka kävi vauvan kanssa luennoilla. Eli eiköhän se onnistu. Kysy tietty lupa luennoitsijalta ensin...
Mutta ei mielestäni täysipäiväisesti. Ei ainakaan saa toisten opiskelijoiden rauhaa häiritä kaikenaikaa. Itsekin tiedän omasta koulustanikin äitejä joilla on ehkä ihan viimeisinä koulupäivinä ollut vauva mukana ja pakollisilla luennoilla. Luennot kun usein järjestetään vain kerran vuodessa.
1. Monet luennoitsijat eivät pidä siitä että lapsi on mukana.
2. Saattaa olla että muut suhtautuvat lapseen hyvin TAI hyvin huonosti. Kannattaa muistaa se, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, ehkä joku juuri päätynyt aborttiin tai saanut keskenmenon jne. --> lapsi voi aiheuttaa ahdistusta jos haluaa "ajatukset muualle". Jos joku tekee valituksen, niin et voit enää olla luennoilla ym. koska lastahan ei sinne periaatteessa saa viedä.
3. JOS menet yliopistolle, niin istu aina luentosalin oven vieressä, ja jos lapsi alkaa kitistä/vaippaan tulee lasti niin VÄLITTÖMÄSTI poistu ja mene muita häiritsemättä salista ulos.
4. Muista että lapset tarvitsevat sinua, prioriteetti nro 1 ei saa olla opiskelu vaan lapset!
VOi onnistuakin, ehkä jopa 6 kk asti. Mutta liikkuvaa lasta onkin sitten vähän hankalampi istuttaa rattaissa.
kysyn sit keväämmällä opeilta josko heille sopisi kokeilu... et jos näyttää et on itkuinen vauva niin sit suosiolla jään kotiin jo sillon maaliskuussa. -ap
äitiensä mukana useissa yliopistoissa ja korkeakouluissa (TKK, TTKK, TAY). Eihän se yleistä ole, mutta joillaskin luennoilla/kursseilla varmaankin onnistuisi. Voit oletettavasti myös suunnitella opintosi niin, että pakollista läsnäoloa vaativaa opiskelua on mahdollisimman vähän.
vauva oli välillä mukana koulussa ;)
Ihan pienen vauvan kanssa se onnistuu helposti, vauva vain syö ja hetken katselee ja sitten taas nukkuu! Mutta paljoa 3 kk isompaa ei enää oikein voi ottaa... Alkaa häiritä opiskelijoiden opiskelua... Mulla oli silloin tällöin kyllä mukana. Näin jälkeenpäin ajateltu olisi kannattanut suoraan pitää välivuosi! Usein vauvani nukkui vaunuissa luokan takaosassa. Sitten heräsi ja syötin ja pieni vauva nukahti taas pian. Oli kantoliina siinä missä vauva keikkui ja sitterikin joskus mukana ja heiluttelin leluja ym. Mutta mitä isommaksi vauva tuli, sen hankalampaa tuosta tuli.
Itse suoritin suurimman osan lopuista opiskeluista iltaisin, jolloin mieheni hoiti lasta minun ollessa koulussa! Kaikkia kursseja ei vaan illassa ollut, vaan piti käydä myös päivisin.
eihän se vauva olis mukana kuin sen n.3kk ikäiseksi asti eli siihen saakka suht tyytyväisenä ehkä saattais vaunuissa köllötellä... Mut sit on taas se seuraava syksy edessä,sillon kun vauva olis vasta 6kk... Sillon pitäis miettiä et jäiskö isä kotiin 3kk:ksi... Näin varmaankin. Sitten saisin suoritettua ton tutkinnon ajallaan. Let's see.
Itse olin muuten koulussa vielä sinä päivänä, jonka iltana vauvani sitten syntyi. En siis jäänyt äitiyslomalle. Vauva syntyi torstaina, olin 2 vrk hänen kanssa synnärillä ja seuraavan viikon olin poissa koulusta. Kun vauva oli vasta reilu viikon vanha niin palasin kouluun :) Pidin siis viikon vauvaloman. Mutta tosiaan, jälkeenpäin ajateltuna jos saisin uudestaan valita niin olisin pitänyt sen välivuoden! Olisin saanut nauttia rauhassa esikoisestani! Nyt hänen vauva-aika meni siinä opintojen lomassa. Hyvin kyllä jaksoin, nuori äiti ja opiskelija, intoa täynnä. Ja tosiaan - valmistuin ajallani! ;) Mutta lapset on vain kerran pieniä.
Liekö jäänyt jotain syyllisyyttä tms. tuosta (esikoinenkin muuten kotihoidettiin 3v saakka vuorottelemalla miehen kanssa hoitovuoroja), niin myöhempien 2 lapsen kanssa olen todella ollut kotona ja rennosti ;)
Osaisin sen perusteella sanoa ja minne.
Osaisin sen perusteella sanoa ja minne.
tuo et jos jää näkemättä vauva-aika kun 2 vauvaa jo ennestään.. ja ties kuinka monta vielä tänki jälkeen... -ap
äitiä ja vauvaa kolmea kuukautta, eli satunnaisiin luentoihin kyllä voi onnistua, se kannattaa ottaa etukäteen selville.
niiden mielestä jotka tyrmää heti? Pääsin lukeen KTM:ksi. t.ap
mutta yleisesti ottaen yliopisto-opiskelu ei ole niin "koulumaista" kuin alemman asteen kouluissa. Läsnäolopakkoa ei yleensä ole. Osa kursseista voi olla ihan pelkkiä kirjatenttejä tai kirjatenttejä + kotona tehtäviä harjoituksia. Osan kursseista voi varmaan joka tapauksessa opiskella "etänä". Joten aloita opiskelu syksyllä ja pyri heti alussa juttelemaan opinto-ohjaajan (tai miksi sitä oppilaitokssasi kutsutaankaan) kanssa, jotta saat parhaat vinkit opintojen suunnitteluun kevättä varten. Ei varmaan kannata keväälle mitään hurjaa opintopistemäärää suunnitella, mutta halutessasi onnistut varmaan jotain suorittamaan. Ja lunnothan kestävät yleensä pari tuntia kerrallaan, joten ei sinun kauaa tarvitse vauvankaan luota pois olla. Jos siis suunnittelet kurssisi niin, että sinun ei tarvitse olla pitkiä yhtäjaksoisia aikoja yliopistolla vaan esim 2-3 tuntia per päivä (tai vain parina päivänä viikossa tuo pari tuntia). Tietysti helpottaa, jos asut lähellä oppilaitostasi.
Vähän luulen ettei tuo tule onnistumaan. Sori.