Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys tuskaa. Vauva 4 päivää vanha.

Vierailija
02.06.2010 |

Tässä sitä oon koneen ääressä ja itken. Kaikki se viime vauva-ajan tuska on palanut mieleen. Imetin silloin itkua vääntäen puoli vuotta.Ilman imetystä olisin tuntenut itseni vielä huonommaksi äidiksi. Ensimmäinen kuukausi meni rintakumilla kun muutoin ei onnistunut. Kaiken päälle vauvalla oli koliikki, jota ei varmasti auttanut kumilla imetys, josta ilmaa pääsi masuun normaalia enemmän.

Nyt ajattelin, että ehkäpä kaikki menee tällä kertaa paremmin. Ensimmäinen päivä lähtikin käyntiin hyvin. Vauva oli hanakkaampi imemään ja selkeästi sai rinnasta maitoa. Sitten imetys muuttui tuskallisen kipeäksi. Puren itse pyyhettä samalla kun vauva imee että helpottaisi kipuun. Tänään kokeilin kumia ja kipeältä sekin tuntui. Sitten näin kun kumiin alkoi vuotamaan toisesta rinnasta verta. Nyt sitten imetän vain ehjästä rinnasta ja pelkään miten se kestää. Kova kynnys tarttua pulloon.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain voi olla isojen painavien rintojen lisäksi myös matalat nännit!

Esim. minun nännini ovat niin tylpät ettei vauva kerta kaikkaan saa otetta, - kun ei ole mikä menisi sinne suun sisään. Kätilön kanssa koitettiin raskausaikana; laittamalla tukkapinni puristamaan nänniä että alkaisi tulla esiin, mutta kun ei niin ei.

Vauvat saivat lypsettyä maitoa.

Ei pidä yleistää 43 asioita jos joillakin on jotain niin ei välttämättä kaikilla.

Verensekaista maitoa ei anneta vauvalle. Mitä jos itse joisit verta...

Veren sekaista maitoa voi varovasti lypsää

pois ettei tule esim. rintatulehdusta tai ettei maito lopeta tuotantoaan, heitetään pois ja annetaan vauvalle terveestä rinnasta. Vauva alkaa oksentamaan veren värjäämää maitoa, eihän vauvalle vielä muutenkaan anneta lisäruokaa.

Varmaan 43 tahdot auttaa ja tarkoitat hyvää, mutta painava rinta voi olla oikeasti hankala, ja jos on elämisen tasapainoittamiseksi keinoja kuten lypsäminen ja joskus korvikkeen antaminen, sallittakoon se jos imettäjästä siltä tuntuu.

Vierailija
42/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kun mun sormet olis näpytelleet ton viestin.

Mäkin luulin, että toisen lapsen kans olis ollut helpompaa ja paskan marjat. JA isot rinnat ovat TODELLAKIN hankalat imetyksessä, munkin vauva melkein tukehtui niihin FF lolloihin, hankalaa imetysasentoa oli vaikea löytää ja niin helvetillistä niiden isojen, turvonneiden tissejen kans ja kun vielä sattu niin pirusti. Katsoin aina kateellisena kavereita, jotka ottivat pienen, terhakkaan rinnan esiin ja vauva tarttui siihen muitta mutkitta. Mun piti asettautua rintoineni tiettyyn asentoon ja ei puhettakaan, että oisin voinut ottaa sen esille julkisilla paikoilla.

Mä taplailin rintakumin ja oksitosiinisuihkeen kans 3kk ja sitten annoin periksi. Se oli vaan niin tuskallista. KAikki voiteet oli käytössä ja rintakumit ja imetystukipalsta ja kätilöt ja terkat.. yritin pumppausta ja pullo tuli aina vaan täyteen verta.

TSemppiä! Toivottavasti alkaa sujumaan, mutta jos ei, niin pääasia on, että lapsi saa ruokaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joitakin kommentteja ja tsempitystä myös minulta:

- Otatko parasetamolia kipuun?

- Voit lohduttautua sillä, että kun on noin vähän aikaa vauvan syntymästä, suuri osa rinnan pakkautumisesta ja mahdollisista paukamista on kudosnestettä maidon noustessa, ei maitoa.

- Suihkussa voi käsin lypsää. Myös vauvan ajatteleminen auttaa herumista. Jopa sen stressaavan itkun kuunteleminen.

- Makuultaan on usein helpompaa imettää isoista ja painavista rinnoista, kun ne tukeutuvat patjaan. Laita tyyny oman pään alle, oman selän taakse ja vauvan selän taakse, niin voit rentoutua. Pyydä esim. mies auttamaan?

- Mies tai sinä itse voit kiskaista makuullaan imevää vauvaa jaloista alaspäin, jolloin imemisasento usein parantuu. Rintaahan tulisi olla enemmän suussa vauvan leuan puolella.

- Kun vauva "haukkaa", voit itse leuasta vetää vauvan suuta vielä enemmän auki. Vauvan avatessa suunsa leukojen pitäisi olla riittävän rennot.

- Kun tarjoat rinnan, voit puristaa sitä k a u k a a , niin että rinatarauhasta tulee kunnolla otteeseen. Puristus siis peukalolla ja etusormella/muilla sormilla.

- Maidonkerääjää voi pitää paidan tai liivin sisällä lyhyitä aikoja päivän mittaan, jolloin kangas ei hierrä nänniä, ja nänni saa rauhassa parantua.

- Voit itse tai miehesi vauvan imiessä sivellä rintaa nänniä kohti ja edesauttaa näin herumista.

- Tiedän, että ole jo vanha tekijä, tsemppiä, kävi kuinka kävi!

- Myös vauvojen suut ovat erilaisia. Itse epäilin, että omallani ei kieli aluksi viikkoihin/kuukausiin tullut paljon ulos suusta. Joka tapauksessa vauvan kasvu eli suun kasvu auttoi imetystä. Jos ovat äitien rinnat erialisia, niin ovat myös vauvat. On kaikenlaisia kikkoja, toivottavasti joku toimii sinulla. Yksihän on tuo pyyhkeen pureminen :), voi voi, tsemppiä tosiaan ja pää pystyyn!

Vierailija
44/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kun olisin tiennyt ja tajunnut lasteni kohdalla..kuinka paljon syytin itseäni etten osaa imettää vaikka olisin osannutkin..kyse kun oli rinnoista, joissa nännipiha iso ja nänni niin matala ettei vauva saanut otetta.. ja kun imetysote oli huono niin maitoa ei herunut tarpeeksi, lapsi ei kasvanut kuukaudessa kuin vajaa 300 g eli toisin sanoen hän oli nälässä vaikka kuinka syötin mielestäni :(

Se oli aivan hirveää, toisen kohdalla imetys meni pieleen mutta luovutin helposti. Nyt kolmannen kohdalla haluaisin tietysti yrittää imetystä, mutta isojen rintojen kanssa tosiaan on omat kikkansa.. rintaa on kohotettava että se tyhjenee kunnolla, istuen on mulle paras tapa imettää. Imetystyyny tosin pitäisi olla...

MInkä kokoinen se rintakumi kannattais olla?

Vierailija
45/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile hieroa sitruunan puolikkaita muutaman kerran päivässä ja anna ilmakylpyä. Lisäksi tuota Bepanthenea tai Lansinohia, jota jo suositeltiin.

Minäkin muistan tuon tuskan nyt kuin eilisen päivän, kun luin sinun tekstisi. Sitruuna auttoi mulla, kun verta tosiaan tirskui rintakumeihin ja itku pääsi joka imetyksellä.

Tosin ekan vauvan kanssa sain Daktarin geeliä neuvolasta ja se auttoi nopeasti. Tokan kohdalla kokeilin sitruunaa, joka oli melkein yhtä tehokas.

Vauvan suussa voi myös olla sammasta, joka ylläpitää nännien kipua. Myös se kannattaa hoitaa joko sitruunalla tai puolukalla. Jälkimmäinen ei ole niin tehokas.

Kokeile ihmeessä! Itselläkin imetys oli täyttä tuskaa, kunnes nännit paranivat ja imetys oli aivan ihanaa :)

Vierailija
46/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. yx

Vierailija
47/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin suurista rinnoista, ei nänneistä.

Kyllä tiedän että toisilla on nännit jossain uumenissa.

Mutta ei se veri vaarallista ole. Enempi sitä hallaa tekee jos rintaa en stimuloida ja rinta tukkeutuu.

Mitä tähän liittyy että minä joisin verta? Kyllä syön veriruokia.. ;)

Mutta maito on vauvan perusruokaa ja joskus rinta voi haavautua, vaarallista se ei ole.

En minä mitään jumalauta yleistä, mutta kunhan sanon että ei isot rinnat tarkoita etteikö voisi imettää.

Imetän nuorinta lastani ja vaikka makuultaan mahan päältä kun maito on hyvin noussut rintoihin ja lapsi kannattaa itseään.

43

Vierailija
48/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannatella painavaa rintaa.

Vierailija
49/55 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin joku jo kirjoittikin. Mulla koski imettäminen alussa niin paljon että itku tuli silmään joka kerta. Sairaalassa jo neuvottiin ja siellä oli jääkaapissa kaalia josta sai käydä repimässä sopivan kokoisia paloja. Ne vaan nännin päälle kylmänä ja helpottaa. Mulla ainakin ajan kanssa helpotti.

Vierailija
50/55 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä vauvalle verimaitoa anna. Ja ei kukaan ole väittänyt että suureet rinnat estää imetyksen, on vain huomattavasti hankalampaa löytää molemmille hyvä asento.

Itselläni ainakin vauva tukehtuu jos rintaa ei olisi painanut sivulta, on meinaan iso rinta.

Vierailija
51/55 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en tiedä miten saan tyhjennettyä tuota verta valuvaa rintaa.Se on kivikova, turvoksissa, koskettaminen helvettiä kun kävelykin sattuu.

vaan maitoa siitä pois vaikka sattuukin. Hiero ja lämmitä ja pumppaa maito pois. Kipeähän se on, jos on ihan pinkeänä ja täynnä maitoa.

Auttaako muuten, jos ennen imetystä lypsät hieman maitoa pois rinnasta, niin vauva saisi pehmeämmästä rinnasta paremman otteen. Niin minä tekisin ja teinkin.

Vierailija
52/55 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin rikkoutuneella rinnalla, ja aina vauva oksensi verimaidon pois. Ei pysy lapsen sisällä. Ja olen samaa mieltä, että isoilla rinnoilla on haasteellisempaa imettää sekä siinä, että rinta voi olla sen mallinen, että siihen voi tukehtua.

Minä en kyllä vauvalle verimaitoa anna. Ja ei kukaan ole väittänyt että suureet rinnat estää imetyksen, on vain huomattavasti hankalampaa löytää molemmille hyvä asento. Itselläni ainakin vauva tukehtuu jos rintaa ei olisi painanut sivulta, on meinaan iso rinta.

Vierailija
53/55 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kätilö kädestäpitäen näytti ettei saa räpeltää rintaa imettäessä, sää kokoajan puristat nännipihaa virheasentoon ja se kipeyttää rintaa kun vauva imee nänniä joka on suussa väärin!

Kysy neuvolasta saako imettää jos rinta on haavautunut, ei se veri mitään tee. Ei tässä ole mistään mutusta kiinni, sää teet mitä haluat ja pari juttua menee erilailla sun mutuilla mitä neuvola on mulle vinkannut.

Saa sitä vaikka päällänsä imettää jos haluaa, mitä sitten?

Itselläkin on isot rinnat, älä sössötä. Kyllä pienirintasiakin on jotak ei saa hyvää asentoa, mitä sitten? Toi hankaluus on ihan oma asia, ei vaan iso rintasien. Minusta imetys on helppo ja mukava asia!

43

Vierailija
54/55 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tuttu syötti kanssa verimaitoa, vauva oli ja on vieläkin kova puklauttamaan(minkä ikäisenä sen pitäisi loppua, vauva on jo yli9kk? muttei imetä enää.)

Vierailija
55/55 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tuttu syötti kanssa verimaitoa, vauva oli ja on vieläkin kova puklauttamaan(minkä ikäisenä sen pitäisi loppua, vauva on jo yli9kk? muttei imetä enää.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan