Imetys tuskaa. Vauva 4 päivää vanha.
Tässä sitä oon koneen ääressä ja itken. Kaikki se viime vauva-ajan tuska on palanut mieleen. Imetin silloin itkua vääntäen puoli vuotta.Ilman imetystä olisin tuntenut itseni vielä huonommaksi äidiksi. Ensimmäinen kuukausi meni rintakumilla kun muutoin ei onnistunut. Kaiken päälle vauvalla oli koliikki, jota ei varmasti auttanut kumilla imetys, josta ilmaa pääsi masuun normaalia enemmän.
Nyt ajattelin, että ehkäpä kaikki menee tällä kertaa paremmin. Ensimmäinen päivä lähtikin käyntiin hyvin. Vauva oli hanakkaampi imemään ja selkeästi sai rinnasta maitoa. Sitten imetys muuttui tuskallisen kipeäksi. Puren itse pyyhettä samalla kun vauva imee että helpottaisi kipuun. Tänään kokeilin kumia ja kipeältä sekin tuntui. Sitten näin kun kumiin alkoi vuotamaan toisesta rinnasta verta. Nyt sitten imetän vain ehjästä rinnasta ja pelkään miten se kestää. Kova kynnys tarttua pulloon.
Kommentit (55)
Saatiin miehen kanssa tyhjennettyä pumpulla sitä verta vuotavaa rintaa.
Olen jo onneksi taas rauhallisempi, mutta surettaa tilanne tottakai.
En asu treen seudulla joten treffit ei onnaa, kiitos vain. Asumme lähellä Turkua.
Imetysotetta katseltiin ja korjailtiin edellisessä imetyksessä, mutta silloin helpotusta imuotteeseen tuli vasta vauvan kasvettua.
Yritän toistaiseksi pumpata rikkinäisen rinnan ja imettää ehjästä. Pelottaa vain, että sekin menee rikki tiuhemmasta imetyksestä.
Ihanaa kuulla että joillakin kipu on helpottanut tottumisen jälkeen.
Kai mulla on normaalia herkemmät noi rinnan päät, koska kumillakin imettäminen on kivuliasta.
ap
ota särkylääke vähän ennen imetystä, muutaman päivän ajan. Pystyt olemaan rennompana, kun ei satu NIIN paljon.
T. Kahdekasan lapsen äiti, jolla aina imetyksen alku ollut takkuista.
sitä voi ihan hyvin käyttää ilman huonoa omaatuntoa, itse imettänyt rintakumilla vuoden kahta lasta ja maitoa on riittänyt. muistaa vain tarjota lapselle usein rintaa.
ts. näännit matalat.
Vauvat kun ovat syntyneet, eivät ole saaneet pidettyä runtaa suussaan, luiskahtaa pois painavana. Nännit tosiaan olemattomat, kuin sisäänpäin...
Ei auttanut muu kuin ottaa "järki käteen" ja lypsää maito jolloin vauva sai kuitenkin sylissäni äidinmaitoa, omaani.
Sain aina synnäriltä lypysypumpun, sähköllä toimi. Maitoa on tullut ain ajpka synnytyksen jälkeen runsaasti, ja olen samalla luovuttanut keskosillekin. Sain luovuttajana pitää pumpun ilmaiseksi ja maidosta vielä maksettiin ihna hyvä hinta.
En todellakaan ymmärrä jos ei osata laittaa asioita tärkeysj'ärjestykseen, ei iotkuja kun lypsät ap maidon, annat pullosta sylissä pitäen jolloin läheisyyttä on ihan riittämiin.
Nyt yrität lypsää varovasti verisestä viodosta pois, lämmin suihku jopa saubna voi pehmentää ja saat maitoa lypsettyä, se helpottaa. Heitä verinen maito aina pois, lypsä terveestä rinnasta vauvan maitomäärät.
Vauvasi saa sentään oman äitinsä hyvää äidinmaitoa, väliäkö sillä on vaikka ei ime sitä suoraan koska asiat ovat noin.
En ole koskaan tuntenut itseäni huonoksi äidiksi vauvan saadessa lypsämääni maitoa, on kuitenkin äidinmaitoa. Huonomminkin voisi olla esim. ettei tulisi maitoa.
Ota vain reipas asennen elämäänne, mikä on tärkeätä ja kaikki menee omalla painollaan kun vauva saa ruokaa, Sinä huomaat pian ettei murhetta kannata kantaa...lypsypumppu nuyt ihan alkuun...jos haluat saat vuokrattua synnäriltä tai Kätilöliitolta tai sieltyä neuvovat mistä.
Ps. minä olen lypsäny kuudelle sekä keskosille.
niin ei muutako lopetat imetyksen. korvikkeet on nykyään niin jyviä jopa parempia kuin äidin maito. turhaa ittees syyllistät. mua ei oo kukaan syyllistäny vaikka en pystyny imettään paria viikkoa pitempään tai siis maito vaan loppu.
Minulla myös isot ja raskaat rinnat, imetän aina kotona makuulleen. Suosittelen todella, vauva saa paremman otteen rinnasta eikä sinun tarvi nostella ja väännellä rintaa.
Tsemppiä, kyllä se helpottaa, kun maidontulo alkaa tasaantumaan ja iho tottuu imemiseen. Minullakin on atooppinen iho ja rinnan päät meinaa jatkuvasti rikkoontua, mutta näyttää ne tottuvan imetykseen.
Ja Onnea vauvan johdosta! :)
Itselläni ainakin oli selkeä epäsuhta vauvan pikkuisen suun ja oman rintavarustukseni kanssa... :) Mutta kuten sanoit, vauvan kasvaessa helpottaa. Ajattele päivä kerralaan, ja yritä estää rintojasi kipeytymästä enempää. Käytä rintakumia ja rasvaile ahkerasti. Voit myös tyhjentää rintaa ihan reilusti pumpulla ennen imetystä, vauva voi saada tyhjemmästä rinnasta paremmin otteen. Pinkeästä rinnasta kunnon imuotteen saaminen voi olla aika mahdotonta. Ja kyllä se helpottaa. Itse olen kolmea lasta imettänyt kutakin reilusti yli vuoden, mutta jokaisen kanssa alku ollut takkuista. Ja tuskallista... Mutta tiesin, että alun jälkeen helpottaa ja niinhän se oli. Jos imetys kovin tuskaista ja rintasi aivan verillä, mutta saat pumpulla tyhjennettyä rintoja, niin pumppaa ihmeessä maidot ja syötä pullosta, että rintasi saavat parantumistauon.
Tsemppiä!
verille asti on ihan normaalia ja kuuluu asiaan imetyksen alussa, vaikka olisi kuinka oikea imetysote.
Näin minulla ainakin meni ensimmäinen kuukausi ensimmäisen kanssa ja samaa odotan nyt pian alkavalta toiseltakin kerralta. Hammasta purren mentiin mutta kyllä se siitä helpottui huomattavasti kun vauva kasvoi ja nännit tottui. Itse luulen, että rintakumit vaan pitkittää kipua kun nännit eivät totu raastavaan kipuun samalla lailla.
Lopettaisit sen hemmetin imetyksen, antaisit korviketta ja nauttisit olostasi!
lehteen reikiä, pehmitä kaulimella ja laita kipeään rintaan. Auttaa ihmeesti.
Imuotteeseen saat apua ns. hampurilaisotteesta jonka ohjeet löytyvät imetystukilistan verkkosivuilta.
Voit myös soittaa imetystukipuhelimeen. Ei hätä ole tämän näköinen, tarvitset vain apua.
esim. Silkkipää ja Mammaliina tekee kotikäyntejä. Koulutettu imetysohjaaja-kätilö anta varmuuden ja oikeat ohjeet imetykseen!
kyllä se aluksi kipeää tekee mutta pääasia että vauva saa maitoa...
itselläni on 7 lasta. joka kerta ollut alussa sama tilanne. yhtä lasta syötin rintakumin kans ja päätin etten toisten lasten kans sitä tee. siitä ei meinannu eroon päästä ku vauva ei pelkkää rintaa huolinu. itselläni kans pari eka viikkoa tuskaa ja sitten alkaa helpottaan.. mitkään rasvat ei hirveesti helpota mut käyttäny silti oon. voimia sinne
saa paikkakunnan imetystukihenkilöltä sähköpumppua lainaan 2e/viikko. Pumpuissa on isoja eroja!
ps.leimatkaa vaan imetysfanaatikoksi, mutta tuskin ne korvikkeet äidinmaitoa parempia nyt on ;), niin kuin joku aijemmin väitti.
Tuossa vaiheessa ja vielä myöhemminkin kaikki saattaa itkettää ja ainakin osa siitä johtuu hormoneista. Itke pois.
Kohtalotovereita on, mullakin sattui ihan himputisti ekat 2 kuukautta. Käytin rintakumia aina pahimpaan aikaan ja heti ilman kun vaan kestin olla. Lopulta iho karaistui ja homma helpotti.
Lansinoh auttoi mulla paremmin kuin Bebanthen ja ilmakylvyt auttoivat! Lämmin suihku myös helpottaa kipeän rinnan tyhjentämistä.
Imuotetta kannattaa korjailla aina vaan kun jaksaa kyllä se vauva oppii ja sen suukin kasvaa pian niin sekin helpottaa.
jos lypsät oman maiodon, alkuun terveestä rinnasta annat lypsettynä ja sitten poisheittojen jälkeen kun toinen rintasi on kunnossa, niin siitäkin lypsät vauvallesi.
Tiedät onko vielä verta siinä kipeässä ruinnassa, kun ruiskautat hie,an maitoa sideharsoon, siinä näkyy väriä jos on verellistä hiukankaan.
Olen tosiaan lypsänyt kuudelle vauvalle maidot sekä keskosille.
Hyvää vointiam ja mukavia hetkiä perheen kanssa, ei tarvitse olla jäykissä ohjeissa..."imetä,imetä", koska se on nyt mahdotonta ja äidinmaitoa saa lypsämällä ja antamalla pullosta. kaikki on silloin hyvion, ap.
ja imetä nojatuolissa sen kanssa. kaksosten imetystyynyllä saa parhaimman asennon. mulla oli mollavauvan malli, minkä sai selän taakse kiinni.
Ei sen rinnan tartte mennä kokonaan vauvan suuhun!!!
Vaan sitä nännipihaa niin paljon kuin menee, härnäät lapsen syömään: purista vähän maitoa, lapsi alkaa etsimään rintaan, anna sen hamuta kunnolla. Sitten annat rinnan suuhun; vauva haukkaa niinkuin hampparia. Sää survaat NÄNNIPIHAA suuhun kunnolla. Sen pitää mennä kunnolla miltei kitalakeen.
Ei ihme että joillain veri lentää! Ottakaa tieto asennoista ennenkö alatte puolustautumaan isoilla rinnoillanne.
EIKÄ RINTAA PAINETA POIS NENÄN EDESTÄ, takaa vaan sen ettei nänni ole hyvin suussa.
Mulle kätilö sairaalassa meinasi hermostua kun olin jatkuvasti painamassa rintaa. Sitä varten ihmisen sieraimet on sivussa: kyllä se hengittää vaikkei rinnasta törkkisi.
Ja mitään tarvetta ei ole "lepuuttaa" rintaa jossa haava. Sää hoidat rintaa, mutta et kyllä jätä imetystä.
Paremmat asennot ja Lansinohia, ilmakylpyä.
Etkä jätä rintaa tyhjentämättä.
Sitten sulla pitää olla riittävästi nestettä; sää hikoat imettäjänä normaalia enempi, sitä nestettä menee maidossa ja helteellä.
Imetät mieluiten vaikka puolen tunnin välein niin maito lähtee nousemaan. Imetys on epäsäännöllistä jos imettämisessä tulee 4 h taukoja. Eikä vastasyntyneellä kannata pitää kovin suuria taukoja.
Itsellä on D- rinnat ja koskaan ei ole imetys sattunut, 4 lasta.
Mulla kaksi lasta ja molempien imetys mennyt päin peetä.. nyt neuvolassa kätilö on neuvonut tosi hyvin vaikka vauva ei ole vielä syntynyt. Ensinnäkin pyydä neuvolasta joku ohjaamaan imetystä. Voi käydä niin että maito ei heru kunnolla ja sitten vauva joutuu imemään täysillä. Sitten vinkki jonka itse sain:
Purista maitotippoja ja laita vauva lähelle mutta älä anna heti rintaa suuhun. Katso että vauva on alhaalla eli hänen päänsä joutuu nousemaan kun ottaa rinnasta kiinni. Kuulemma saa paremman imuotteen kun vauva oikeesti alkaa "nykyttää päätään" eli haistelee ja tajuaa mikä homman nimi on. Kuulemma synnärilläkin vain työntävät sen vauvan tissille ennen kuin kaveri edes tajuaa mitä pitäisi tehdä!
Onko sulla oikeankokoinen rintakumi? Mun pitää kans se käyttöön ottaa varmasti... en tiedä kans minkä kokoisen ostaisin jo valmiiksi.
Sitä sanottiin kans et heti kun vauva ottaa nännin suuhun niin sen pitäisi mennä suoraan kitalakeen jolloin imuote onnistuu eikä rinta tulisi niin kipeeksi.