Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis olisiko mun oikeesti pitänyt päästää

Vierailija
02.06.2010 |

mun 8 vuotias tyttö yksin kaverinsa kanssa maauimalaan?? Tytön kaveri soitti ja kysyi voiko meidän tyttö tulla hänen kanssa uimaan, tyttöni kysyi minulta ja sanoin että jos kaverin äiti tulee mukaan nin sitten käy. Ei kuulemma tule vaan on yksin menossa?! Nyt meidän tyttö huutaa yläkerrassa kurkku suorana kuinka tyhmä äiti mä oon ja kuinka mä en ikinä anna tehdä mitään kivaa.. Anteeksi vaan kaikki äidit jotka päästätte näin pienen lapsenne mutta mulla ei tulisi ikinä mieleenkään päästää 8 vuoden ikäistä lasta yksin uimaan! Teinkö nyt jotain väärin, olisiko mun pitänyt päästä.. Vaikka tyttöni osaakin uida sitähän ei ikinä tiedä mitä tapahtuu..

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... nämä ovat näitä ikuisuuskysymyksiä.

Meidän lähihallissa on sääntö jonka mukaan alle 8v pitää olla aikuinen mukana ja 8 täyttäneet uimataitoiset lapset voivat uida ilman vanhempien läsnäoloa.

Minusta loppu onkin sitten ihan kiinni lapsista ja vanhemmista. Itselläni on tyttö ja poika vuoden välein. Tyttö arka ja tarkka kaikesta ja on saanut mennä joka paikkaan sitä mukaan kun on uskaltanut ja säännöt ovat myöten antaneet kulloin kyseessä olevaan paikkaan.

Poika on mallia vaahteramäen eemeli. Yleensä milloinkaan ei ole yhtä aikaa kaksi jalkaa maassa ja ideoita tulee lopputtomana nauhana ja ne myös kokeillaan ja toteutetaan sitä mukaan kun tulevat.

Kaikenlaisia vahinkoja ja tapaturmia sitten myös tapahtuu. Poika on nyt 10v. Näistä syistä käy hallista vain minun kanssani.

Mielestäni vanhempien tulee tuntea lapsensa ja tehdä ratkaisut kulloistenkin lähtökohtien ja tilanteiden mukaan. Mukavaa uintikesää=))!

Vierailija
22/29 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 6-vuotiaani eskarin päättävä typyli osaa uida, ja uskoisin päästäväni hänet vuodenkin päästä kesällä kavereiden kanssa kyl todellakin valvotulle rannalle uimaan, ehkä jo vuodenkin päästä. Käyhän hän koulussakin silloin jo ja kävelee valvomatta koulumatkat, herran jee.

Omassa lapsuudessani käytiin 7-vuotiaasta alkaen ihan valvomattomalla uimarannalla kavereiden kanssa ja yksinkin. Ei maalaistalosta joudettu joka hetki mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään päästäisi tuon ikäistä vielä yksin uimaan, vaikka kuinka osaisi uida. Se että lapsi protestoi, on vain niitä ikäviä vanhemmuuden puolia, mutta aina ei voi miellyttää lasta vaan on kannettava vastuunsa vanhempana. Kyllä lapsikin myöhemmin ymmärtää asian.

Ja ei ne uimavalvojat ole tosiaan mitään lapsenvahteja, ei heidän varaansa voi laskea lapsen vahtimista.

Vierailija
24/29 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me joskus 70-luvulla on uitu ilman vanhempien valvontaa ties kuinka nuorina. Maailma on muuttunut! Silloin ei käytetty turvavöitä autossa, ei käytetty pyöräilykypärää, tupakoitiin sisällä kaikkialla jne.

Vierailija
25/29 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä varmaan turhaan ole asetettu. Maauimaloissa monesti tosi paljon porukkaa, ei siellä kukaan uimavalvoja välttämättä ajoissa näe, jos lapselle jotain sattuu.

Itse siis en olisi päästänyt tyttöjä kahdestaan.

Vierailija
26/29 |
02.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias on vähän eri asia kuin 8-vuotias!

Ei se ole pelkästään siitä uimataidosta kiinni, voiko päästää yksin uimaan! En päästäisi 5-vuotiasta itsekseen puistoonkaan, tuskin kerrostalossa pihaankaan, mutta 8-vuotiaan kyllä sinne uimaan, jos hän itse haluaisi ja kokisi siihen olevansa kypsä ja luottaisin häneen.

Meidän vanhemmat lapset ovat tainneet käydä kavereineen uimassa keskenään 8-9-vuotiaina...

Muistan itsekin aika nuorena käyneeni kavereiden kanssa ilman aikuista uimassa, mutta ehkä se saaressa asuneella on eri asia?!

Vierailija
27/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotta on tutun uimavalvojan mukaan suotava alaikäraja. Sitä nuoremmilla ei ole tarpeeksi järkeä vielä (uimataito ei tuo lapselle järkeä päähän ;). Siis vaikka ne uisivat aallokossa kilometrin, voi sattua vahinkoja ja virhearviointeja, kuten hypätä toisen niskaan tai jäädä itse alle, kun ei osaa siirtyä hyppääjien alta pois huomion karatessa muualle. Kyllä monet liian nuorena yksin menevät hölmöilee ja niitä sitten vieraat aikuiset ojentavat. Uimavalvojilla on vastuulla koko uimahallin turvallisuus eivätkä voi yksittäisiä lapsia seurailla sen enempää vanhempien laiskuuden takia.

Vierailija
28/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan vetäistä päivän pohjat. Poikani ovat 11 ja 13, enkä vieläkään haluaisi päästää heitä järvelle pelkällä kaveriporukalla. Uimataitoa löytyy, mutten tykkää kun hyppivät kalliolta veteen (on kyllä kielletty, mutta hyppivät silti) tai harrastavat sukelluskilpailuja.

Uimahalliin saavat kyllä mennä keskenäänkin.

Vierailija
29/29 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin ekaa kertaa yksin uimaan 7-vuotiaana. Eihän se silloin tuntunut oudolta, mutta pakko myöntää nyt 23-vuotiaana, etten mahdollista omaa lastani päästäisi vielä tuossa iässä yksin uimaan. Käytiin tuolloin kaverin kanssa uimahallissa, jossa tietysti oli uimavalvoja, mutta silti. Osattiin uida tosi hyvin, kumpikin harrastettiin uintia. Silloin ei ymmärtänyt sitä vaaraa, mikä kuitenkin veteen liittyy.