Mahdollinen endometrioosi; kärsiä vai tähystykseen?
Endoa on epäilty pari vuotta ennen lapsia mutta raskausaika kadotti oireet yli viideksi vuodeksi. Nyt sitten oireet oavt palanneet - ennen menkkojen alkua kipu oikean kylikaaren alla- Särkylääkkeillä selviän, mutta kivuliaimmat päivät ja yöt ovat tuskaa. Kipu tekee ärtyisäksi eikä kipuun heräilyn takia huonosti nukkuminen auta yhtään. Mutta pahoja päiviä on ehkä 1-2/kk.
Gyne oli valmis kirjoittamaan lähetteen tähystykseen, mutta oli sitä mieltä että jos kivun kanssa pärjää, niin turha mennä nukutukseen. Viimeksi tuskissani vannoin jo haluavani leikkaukseen, nyt en sitten enää ole varma.
Onko leikkaus auttanut muita endosta kärsiviä?
Kommentit (17)
Mulla tähystysleikkaus auttoi raskautumisessa kahden vuoden lapsettomuutden jälkeen.Heti leikkauksen jälkeen pitää ottaa e-pillerit ja estää kuukautisten tulo,jollet halua raskaaksi.Ja taas imetyksen jälkeen pillerit käyttöön,niin tauti pysynee kurissa.
Ja jos et puolen vuoden sisään raskaudu leikkauksesta,pitäs ottaa hedelmöityshoidot käyttöön,enneku endo ehtii taas levitä..
Onko joku saanut varman endodiagnoosin ilman tähystystä?
ap linjoilla
ilman näköyhteyttä ja koepalaa. Tätä ei poista se tosiasia, että usein diagnoosi osuu täysin oikeaan ilman tähystystäkin - myöhemmin se vain varmistuu.
kiinnostaisi tämä myöskin. Endo epäily 2kk sitten ja nyt otin hormonikierukan, josko se auttaisi... En kuitenkaan halua käyttää hormonikierukkaa / muuta hormoni valmistetta vaihdevuosiin asti..
Kivut hävisivät samantien, mutta tulivat uudelleen n 2 vuoden päästä jolloin alotettiin säännöllinen e-pillerien syönti. Nyt taas kunnossa.
Kivut oli ennen leikkausta niin kovat, että päivittäin söin maksimimäärän särkylääkettä. Kaikki kivut jäi leikkauspöydälle ja nyt kun leikkauksesta on 2,5 vuotta olen viimeisillän i raskaana, joten raskautumiseenkin leikkauksesta sain avun.
ota huomioon se, ettei endo suinkaan ole sairaus, jossa 'kivut jäävät leikkauspöydälle'. Ne voivat jopa pahentua siistimisyrityksen jälkeen, kun arpikudos ja kiinnikkeet lisääntyvät.
ettei leikkauksesta ole apua (lonkka-, polvi-, selkä, kasvainten poisto leikkaukset)? Eipä tuo vahvojen särkylääkkeidenkään syöminen päivittäin kauhean hyväksi ole. Miten sinä toimisit, jos sinulla endon kivut olisivat voimakkaat? Et taida edes tietää, kuinka pahoja ne todellisuudessa voivat olla.
ota huomioon se, ettei endo suinkaan ole sairaus, jossa 'kivut jäävät leikkauspöydälle'. Ne voivat jopa pahentua siistimisyrityksen jälkeen, kun arpikudos ja kiinnikkeet lisääntyvät.
Minulta on poistettu kohtu, munasarjat, paksusuoli ja osa ohutsuolta endometrioosin takia. Pesäkkeitä oli myös keuhkoissa. Olin loppuvaiheessa ennen tätä radikaalileikkausta useita viikkoja osastohoidossa morfiini- ja antibioottitipassa, joten tiedän kyllä, mitä endokivut ovat.
Radikaalileikkausta edelsi neljä siistimisyritystä, joiden jälkeen tilanne aina paheni. Joka kerran minulle luvattiin ja vannottiin, että nyt tilanne helpottaa, tämä on se leikkaus, josta saan apua.
Itse en halua antaa kenellekään vääriä toiveita; romahdus oli jälkeenpäin liian raskas. Toisaalta en halua lytätäkään; ilman muuta on enemmän niitä, jotka saavat apua kuin meitä kivuliaita. Mutta sokkona ei tähän nimenomaiseen leikkaukseen kannata mennä.
ja siitä saa kelakorvauksen jos tarvitsee lääkkeitä.
Minulta on poistettu kohtu, munasarjat, paksusuoli ja osa ohutsuolta endometrioosin takia. Pesäkkeitä oli myös keuhkoissa. Olin loppuvaiheessa ennen tätä radikaalileikkausta useita viikkoja osastohoidossa morfiini- ja antibioottitipassa, joten tiedän kyllä, mitä endokivut ovat.
Radikaalileikkausta edelsi neljä siistimisyritystä, joiden jälkeen tilanne aina paheni. Joka kerran minulle luvattiin ja vannottiin, että nyt tilanne helpottaa, tämä on se leikkaus, josta saan apua.
Itse en halua antaa kenellekään vääriä toiveita; romahdus oli jälkeenpäin liian raskas. Toisaalta en halua lytätäkään; ilman muuta on enemmän niitä, jotka saavat apua kuin meitä kivuliaita. Mutta sokkona ei tähän nimenomaiseen leikkaukseen kannata mennä.
En tarkoittanut, ettei endo ole sairaus, vaan ettei se ole *sellainen* sairaus, jossa leikkaus on automaattinen apu.
Juuri siksi minäkin olin valmis neljään leikkaukseen, kun olin aivan lopussa kivuista. Opiaatteja söin päivittäin kahdeksan vuoden ajan.
En jaksa jankata asiasta, oma tarinani on jo päättynyt. AP:lla ei edes varmaa diagnoosia ja tilanne varmasti ja toivottavasti saadaan hallintaan.
Endometrioosi on helvetillinen sairaus. Kateeksi ei ole käynyt sitäkään endotuttavaa, jonka pesäke on kiinni iskiashermossa. Sitä ei voida leikata lainkaan.
ja aina se vaan uusiutuu...
raskaus onnistui 2,5v yrittämisen jälkeen.
kandee mennä leikkaukseen jos on mahdollisuus – varsinkin jos haluaa raskautua. Endo tuhoaa mm. munasarjat vähitellen, jos sitä ei hoida.
Raskaus surkastuttaa endon, mutta sitten se taas alkaa jylläämään.
Itse menen tutkimuksiin ens vuonna, kun alamme yrittää toista lasta. Varmasti menen leikkaukseen taas. Siis tähystyksellä nuo aikaisemmat tehtiin.
Mene ihmeessä!!!
t. 35v
Minulla todettiin endometrioosi ultraäänitestien, verikokeiden, magneettitutkimuksen ja paksusuolentähystyksen jälkeen. Maanantaina oli tähystysleikkaus, jossa ei saatu endoa poistettua lainkaan, koska se on kiinni peräsuolessa. Nyt odotettavissa isompi leikkaus, jossa osa peräsuolta täytyy leikata pois. Tähystysleikkaukseksta olisin toipunut varman nopeammin, mutta sain pahan hematooman. Onko kenellekään tehty endon poistoa peräsuolesta?