Omituinen huomio työpaikalta?
Tänään tajusin hassun asian, olen töissä virastossa jossa enimmäkseen miehiä, yhteensä n. 60 töissä, naisia hippusen vähemmän, olisko kolmisenkymmentä.
No, olen raskaana, ja työpaikan miehet onnittelevat urakalla, jokainen pysähtyy kommentoimaan mahaa jotenkin ja ovat aidosti iloisia olotilastani.
Mutta naiset! Ovat kuin eivät huomaisikaan. Näistä 30 :stä n.6 on onnittelut ja ollut ns. aidosti kiinnostunut ja onnellisen tuntuinen puolestani. Muut eivät sano mitään, katseesta oikein näkee, että välttelevät katsomasta mahaani ja ovat kuin eivät huomaisikaan.
Itseä se ei häiritse, mutta pistimpä vain merkille. Kuitenkin, tulen toimeen kaikkien kanssa , vaikken juuri oleile heidän seurassaan työpäivän aikana. Minulla on omat työt, ja heillä on yhteisötila, missä työskentelevät, käyvät tauoilla ja kahvilla yhdessä ym. Aamuisin kuitenkin tervehditään ja sanasia vaihdellaan...
Voiko naiset konttorirottina olla niin tiivis yhteisö ( kanalauma) , että se ehkäisee normaalin kanssakäymisen muiden naisten kanssa...
Niin taustatietona, että pidin mahan piilossa vaatteilla, vasta viime viikolla laitoin päälle sellaista vaatetta, jossa se näkyy, kun vanhat vaatteet ei sitä enää piilottanutkaan.
Mutta olisihan se kohteliasta onnitella, kuitenkin tietääkseni kaikki nämä naiset mistä kirjoitin, niin ovat perheellisiä itsekin...
Miten muilla työpaikoilla?
Kommentit (15)
Yritän itse viimeiseen asti olla kommentoimatta muiden naisten mahoja, koska tiedän kuinka kurjalta tuntuu kun onnitellaan "raskaudesta" joka oikeasti on vain lihomista. Asia on minulle todella arka, enkä siksi halua kommentoida muiden maha-asioita ollenkaan. Kerran yksi tuttava näyttäytyi NIIN ison mahan kanssa että melkein ajattelin voivani tehdä poikkeuksen tässä asiassa, mutta jälkikäteen paljastui että hänkään ei ollut raskaana. Valmiiksi venynyt mahanahka alkaa pienekin lihomisen jälkeen helposti näyttää taas raskausmahalta. Ikinä en aio kommentoida ennen kuin ihminen itse kertoo olevansa raskaana.
minuakin luultiin toistakymmentä vuotta raskaana olevaksi ja oli monta huvittavaa ja vähemmän huvittavaa tilannetta. En ole koskaan itse ollut huomaavinani, ellei ole kerrottu, että raskaus on totta.
En ole edes lihava, mutta se mahan kohta vain näytti aina silloin tällöin suuremmalta, vaatteistakin varmaan johtui. Huomasin tosiaan kuinka helposti virhearvioidaan.
taikauskoa kai---
ja kun tiedän MITEN rankkaa on tulossa...olen hiljaa
Siis pitääkö raskaudesta onnitella? Eikö onnittelut hoideta yleensä siinä vaiheessa kun vauva on syntynyt?
Olen siis ilmeisesti tyly kun en suuremmin kommentoi toisten raskauksia elleivät he itse ota aihetta puheeksi. Jotkut kun eivät halua asiasta erityisemmin puhua työpaikalla..
että odotat kaikilta 60:ltä työtoveriltasi huomiota raskaudestasi...
Yritän itse viimeiseen asti olla kommentoimatta muiden naisten mahoja, koska tiedän kuinka kurjalta tuntuu kun onnitellaan "raskaudesta" joka oikeasti on vain lihomista. Asia on minulle todella arka, enkä siksi halua kommentoida muiden maha-asioita ollenkaan.
Ja myös minua on onniteltu olemattomasta raskaudesta. Ei niin mukavaa...
raskaus kyllä on onnittelemisen arvoinen paikka. Ei ihmiset välttämättä tuosta vaan sormia napsauttamalla saa lasta, joten ei sitä voi laskea kuuluvaksi ihan normaaliin arkeen - itselläkin takana useamman vuoden yritykset, ennen kuin onnistui.
Tietenkin ymmärrän myös, jos perheellisyys on uuvuttanut nämä nyky-äidit niin totaalisesti, ettei siitä omasta äitiydestään enää iloa saa, niin vaikea se on iloita muitten puolesta...
Tuohon maha-asiaan pitää kuitenkin kommentoida sen verta, että olen hoikka nainen, ja ihan satavarmasti mun maha näyttää vauvamahalta, sekä se lisäksi, että näiden meidän työpaikan naisten esimies kyllä tietää tilani ja on sen varmasti kertonut muille.
Ja enhän mä mä nyt oleta, että KAIKKI kommentoisi, mutta kyllä se vaan silmään pistää kun tietystä porukasta isoin osa on välinpitämättömiä.
Kyllä minä onnittelisin, jos huomaisin/tietäisin työkaverin olevan raskaana.
Ap
raskaus kyllä on onnittelemisen arvoinen paikka.
Ja omasta mielestäsi (ja varmaan tuttavienkin jotka raskaudesta tietävät) mahasi ihan varmasti näyttääkin nimenomaan raskausmahalta. Mutta muuten ulkopuolisen ja raskaudesta tietämättömän voi olla sitä vaikea arvioida. Sanonta "Mitä näemme riippuu siitä mitä etsimme" on osuva tässäkin ;)
ettei raskaana olevaa naista saa huomioida millään tavalla. Ja toisaalta pitää huomioida jatkuvasti ja kaiken aikaa :)
Mutta olet ap oikeassa, onnittelu kuuluu hyviin tapoihin.
Outoja kommentteja! Kyllä munkin mielestä raskaus on onnittelemisen arvoinen asia, ja onnittelen kyllä, jos tiedän jonkun olevan raskaana.
AP:n tapauksessa käsittääkseni raskaus on kuitenkin tiedossa.
Olen niiiin onnellinen, että olen miesvaltaisella työpaikalla!
kovia kommentoimaan naisten ulkonäköä muutenkin. Minulla on sama kokemus. Miehet ovat onnitelleet raskaudesta rohkeasti, mutta olen kuullut useammankin kerran, kun joku innokas mies onnittelee "tulevaa äitiä" joka ei edes ole raskaanaa. Nainen on siinä sitten soperrellut.... kiiiitooooos... en kyllä ole raskaana mutta... Naiset ovat hienotunteisempia eivätkä katsele ja kommentoi toisten vatsoja.
Onnittelen vasta sitten, kun työkaveri itse kertoo asiasta. Olen nähnyt liian monta tapausta, joissa onniteltu ei ole ollut ollenkaan raskaana. Toiset ovat jopa hyvinkin hoikkia, mutta tunikoissa helposti odottavan äidin näköisiä.
Alaisen terveydentilaan liittyvä tieto on ehdottomasti salassa pidettävä. Tietenkään pomosi ei ole kertonut siitä kenellekään! Paitsi, jos olet nimenomaan pyytänyt kertomaan. Siihen asti kun hän tiedottaa äitiyslomalle jäämisestäsi ja sen takia tehtävistä työjärjestelyistä, ei asia ylipäätään kuulu työkavereillesi mitenkään.
En tosiaan itsekään koskaan onnittele raskaana olevaa ennen kuin henkilö itse tiedottaa siitä esimerkiksi työpalaverissa.
vauvamahaa, ennenkuin tämä on itse kertonut raskaudestaan. Ja mielestäni tämä on hyvien tapojen mukaista : O
Ja uutisenkertomistavasta voi usein päätellä sen onko raskaus toivottu vai ei.
Yritän itse viimeiseen asti olla kommentoimatta muiden naisten mahoja, koska tiedän kuinka kurjalta tuntuu kun onnitellaan "raskaudesta" joka oikeasti on vain lihomista. Asia on minulle todella arka, enkä siksi halua kommentoida muiden maha-asioita ollenkaan. Kerran yksi tuttava näyttäytyi NIIN ison mahan kanssa että melkein ajattelin voivani tehdä poikkeuksen tässä asiassa, mutta jälkikäteen paljastui että hänkään ei ollut raskaana. Valmiiksi venynyt mahanahka alkaa pienekin lihomisen jälkeen helposti näyttää taas raskausmahalta.
Ikinä en aio kommentoida ennen kuin ihminen itse kertoo olevansa raskaana.