Tehdäänkö sokerirasitustesti kaikille raskaana oleville?
Ihmettelen tätä kun minun raskausaikanani näin ei ollut. Yksi kaveri kertoi näin.
Kommentit (12)
kaikille, vain heille jotka kuuluvat riskiryhmään. Tosin jossakin suomen yliopistosairaalassa sokerirasitus tehtiin kaikille, kun haluttiin saada tutkimustuloksia, se on kuitenkin jo loppunut.
tehdään, jotka ovat 25vuotiaita ja sen yli. Ja jos on painoindeksi 24 tai enemmän.
kai vaan jos painoindeksi on korkea. (Olen ollut raskaana 35v+37v:na ja iän takia ei ainakaan tehty.)
Ja niiden mukaan suurin osa joutuu siihen.
Esim.
-ikä
-painoindeksi
-aikaisemmat isokokoiset lapset
-sukurasitus
-painon nousu
Ja normaalit valkuaiset yms.
vaikuttavat.
...ja jossain ei. On sidoksissa paikkakuntaan. Omalla paikkakunnallani tehdään jos on korkea painoindeksi, tarpeeksi ikää tai kuuluu muuten riskiryhmään. Tiedän kuitenkin ainakin yhden paikkakunnan, jossa on tänä vuonna tehty päätös siitä että testi tehdään kaikille. On muuten melkoista varojen tuhlausta...
joillakin paikkakunnilla herkemmin..
Olin hoikka ja sain reilu nekikiloisen pojan. ja söin terveellisesti jne. Toisen raskauden kohdalla menin sokerirasitukseen.
mun ymmärtääkseni vaihtelee kaupungeittain millä perusteilla tehdään. eli ei voi sanoo tiettyjä kriteerejä minkä perusteella tehdään. Mut tietenkin ikä, painoindeksi, sukurasitus yms vaikuttaa
...ja jossain ei. On sidoksissa paikkakuntaan. Omalla paikkakunnallani tehdään jos on korkea painoindeksi, tarpeeksi ikää tai kuuluu muuten riskiryhmään. Tiedän kuitenkin ainakin yhden paikkakunnan, jossa on tänä vuonna tehty päätös siitä että testi tehdään kaikille. On muuten melkoista varojen tuhlausta...
työtä, ei tuhlausta!
Kaikilla työssäkäyvillä suomalaisilla ei ole hyvää terveyshuoltoa ja monet sairaudet jäävät pimentoon. Saati sitten työelämän ulkopuolella olevat...aikapommi tikittää, sorry vaan.
Itse kävin sekä ekasta että tokasta lapsesta sokerirasitustestissä, koska olen hitusen pullukka. Molemmissa ihan loistavat tulokset ja hyvillä mielin kävin. Tärkeää asiaahan siinä testataan, menee siinä samassa läjässä kaikkien muiden pissa-, veri- ja painetestien kanssa.
ainakin on tämän vuoden alusta tehty kaikille yli 25-vuotiaille tai bmi:n mukaan ylipainoisille.
Kysyin asiaa, kun lähetettiin testiin ihan yllättäin. Syy oli ikäni (31-v).
perusteena painoindeksi (ei yli ??, mulla 22) ja aiempien lasten koko (ei yli 4,5kg).
ja niille kenen painoindeksi on vähänkin yli 25.
Näin ainakin keskisuomessa