Pitääkö kaukaa tulleille vieraille tarjota yösija, jos tilaa olisi?
Sukulaiseni asuvat 300-500 km päässä. Haluaisin kutsua heitä lapsen ristiäisiin, jotka pidettäisiin kotonamme. Meillä olisi tilaa noin 3 yöpyjäperheelle, mutta ei kuitenkaan kaikille yösijaa tarvitseville. Mitä sanoisit kutsusta, josta tulisi kuluja hotellimajoituksesta? Vaihtoehtoja on alkaen leirintäalueen mökistä tavallisiin ketjuhotelleihin. En oikeasti jaksaisi emännöidä vieraita vuorokautta ruokineen ja aamiaisineen, mutta haluaisin toki tavata heitä ja kutsua juhliin. Olenko itsekäs?
Kommentit (24)
me ei tultais hotellimajoitukseen!
Jollain tekosyyllä jätettäis ristiäiset väliin
voisitko kutsua nuo yösijattomat perheet joskus toiste, ihan muuten kyläilemään? Et itse kuitenkaan ehdi ristiäisissä keskittyä kaikkiin vieraisiin kun vauvakin vaatii aika paljon aikaasi.
Mekin saatiin kutsu 400 km:n päähän ristiäisiin - eikä menty.
sukuni tuntien he eivät varsinkaan tule ellei ole hyvää syytä (vrt. ristiäisJUHLAT muu kahvittelu). Meistä on ihan itsestään selvää, että ristiäiset pidetään omassa kodissamme, jota muuten moni on sanonut tulevansa katsomaan. Se on kyllä totta, että seurustelulle ei ehkä jää parhaiten aikaa, jos väkeä on paljon. Pitääpä vielä siis miettiä.
Tuossa mielessä jokainen hankkii itse majoituksen on ihan hyvä periaate. Itsekkyyttä olen näkevinäni myös niissä vieraissa, jotka olettavat että pikkuvauvan perheeseen otetaan vielä 10 henkeä yövieraita iltaruokaa ja aamupalaa nauttimaan. Hotelli olisi monelle paljon rauhaisampikin paikka yöpyä, varsinkin jos ei halua olla koko aikaa sukulaisten kanssa vaan katsella vähän kaupunkiakin.
jos teille suinkin mahtuu niin vieraat voi majoittaa. Itse ainakin mielelläni majoitan ystäviä tai sukulaisia. Voithan sanoa ottaa esim mukaan omaa patjaa tms jos ei teillä muuten tila riitä tai sitten ihan vain sanoa että meille mahtuu sen ja sen verran ja jos haluatte kaikki olla meillä ottakaa omaa patjaa/makuupussia tai muuta tai sitten voitte halutessanne mennä hotelliin. Kyllähän asiasta voi keskustella ja yrittää löytää yhdessä ratkaisu...
tunkea pikkuvauvaperheeseen yökylään. Totta kai voit kutsua kaikki haluamasi ihmiset ja he voivat päättää pääsevätkö tulemaan vai ei.
tunkea pikkuvauvaperheeseen yökylään. Totta kai voit kutsua kaikki haluamasi ihmiset ja he voivat päättää pääsevätkö tulemaan vai ei.
Ihmettelen muutenkin uusia juhlatapoja: häävieraatkin pitää majoittaa tai ainakin maksaa majoituslasku, synttärivieraille annetaan kiitospussukka lahjaksi osallistumisesta jne.
Siis kutsuja päättää ketä kutsuu ja mihin ja kutsun saaja vain että tuleeko vai ei. Ei siis mitään välimuotoja että tullaan jos saadaan ottaa lapset tyttöystävineen mukaan tai tullaan jos voidaan olla teillä yötä.
että ap vuokraa enemmistön asuinseudulta juhlapaikan ja pitopalvelun ja asuu itse tarvittavan ajan vauvoineen hotellissa, että vieraille on vaan mahdollisimman mukavaa vääntäytyä juhliin?
* Jos sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla, niin mikset pidä juhlia siellä? On aika älytöntä jos vaikka 6 autollista porukkaa ajaa esim. Jyväskylästä Helsinkiin yksien ristiäisten takia, kun homma menisi helpommin että ristiäiset pidetään Jyväskylässä --> vain yksi auto (=teidän perhe) ajaa tuon välin.(
Jos kerran kaikki kutsuttavat ei kuitenkaan teille mahdu, niin vaikea tarjota yöpaikkaa vain osalle. Tai sitten tarjoat yöpymistä kaikkein kauimpaa tulijoille.
Ei kutsujan tarvitse kaikille järjestää majoitusta, kutsuttavat sitten itse päättävät, tulevatko vai eivät.
että ap vuokraa enemmistön asuinseudulta juhlapaikan ja pitopalvelun ja asuu itse tarvittavan ajan vauvoineen hotellissa, että vieraille on vaan mahdollisimman mukavaa vääntäytyä juhliin?
* Jos sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla, niin mikset pidä juhlia siellä? On aika älytöntä jos vaikka 6 autollista porukkaa ajaa esim. Jyväskylästä Helsinkiin yksien ristiäisten takia, kun homma menisi helpommin että ristiäiset pidetään Jyväskylässä --> vain yksi auto (=teidän perhe) ajaa tuon välin. (
Jos oletetaan, että tuolla toisella paikkakunnalla asuu ap.n ja/tai hänen vanhempansa, niin tokihan he majoittuvat mahdollisuuksien mukaan mummolaan. Jos on tilaa, niin voi tiedustella mummolta voisiko ristiäiset pitää heillä tai sitten vuokrata seurakunnan tila käyttöön.
Mihinkä pitopalvelua tarvitaan? Ei kai ap sellaista olisi omaan kotiinsakaan tilannut. Paljon voi leipoa itse ja suuritöisimmät tilata leipomosta ja hakea paikan päälle.. ja tässä kohtaa voi hyödyntää niitä paikkakunnalla asuvia sukulaisia. ;) Kahvinkaatajaksi saa helposti värvättyä jonkun sukulaisen tai ystävän, tuttavan tai naapurin.
Sillä varmistaa, että voi tulevina vuosina valittaa huonoja suhteita sukulaisiin, kyläilypaikkojen puutetta, vaikeuksia saada mökkiä lainaan ja kaikenpuolista muutakin surkeutta.
Ap, vakavasti puhuen. Kai sinä ja pitkänmatkalaiset sukulaiset voitte keskeneänne organisoida yöpymiset? Puhukaa toisillenne!
Teillä on pieni vauva, sovitte vieraiden kanssa liinavaatteet, ruuat jne niin että sinä pääset mahdollisimman helpolla. Ihmiset ymmärtävät kyllä ja osaavat improvisoida, se on ihmisten ominaisuus. Ja ihmiset auttavat mielellään! Kaikki menee pieleen ja kyräilyksi, jos ei ota asioita puheeksi.
Sukulaiseni asuvat 300-500 km päässä. Haluaisin kutsua heitä lapsen ristiäisiin, jotka pidettäisiin kotonamme. Meillä olisi tilaa noin 3 yöpyjäperheelle, mutta ei kuitenkaan kaikille yösijaa tarvitseville. Mitä sanoisit kutsusta, josta tulisi kuluja hotellimajoituksesta? Vaihtoehtoja on alkaen leirintäalueen mökistä tavallisiin ketjuhotelleihin. En oikeasti jaksaisi emännöidä vieraita vuorokautta ruokineen ja aamiaisineen, mutta haluaisin toki tavata heitä ja kutsua juhliin. Olenko itsekäs?
voi kyllä hyvin tulla ajamalla tollasen matkan, ja ajaa poiskin!!! EI tartte yösijaa!!
eikä ainakaan sun tartte hoitaa sitä!! eiks tää oo sama juttu kun esim häissä!!
ja ne kyllä tulee ja hoitaa ite hommansa jos oikeesti haluu!!
on ihan ok, ettei pikkuvauvan perhe tarjoa yösijaa kenellekään. Toisenlaisessa elämäntilanteessa olettaisin, että yösija tarjotaan, jos tilaa on. Jos ei ole tilaa, niin ei sitten vaan tarjota.
Kyllä me varmaan silti lähdettäisiin juhliin, vaikka hotelli pitäisi itsekin maksaa. Vähän tosin riippuisi millä hinnalla hotelleita saisi. (Joillakin hotelleilla muuten saa halvemmalla yön, kun ilmoittaa vähintään 2 vk etukäteen. Joten laita kutsut hyvissä ajoin.)
ja mikään pikkuvauva ei ole tälle ollut esteenä ja miksi edes olisi? Ja ristiäsissä oli yövieraita ja oli todella mukavaa. Parhaimmillaan on pihalla majoittunut asuntoautossa viisihenkinen perhe ja sisällä ollut 6 henkeä yöpymässä ja ne omat vauvat eivät ole kyllä tästä rasittuneet.
Me saimme kutsun ristiäisiin toiselle puolelle Suomea. Emme olleet kummeja, mutta lähiomaisia kuitenkin. Pidimme itsestäänselvänä, että pikkuvauvaperhe ei todellakaan halua yövieraita kotiinsa juhlien ajaksi, sillä tekemistä ja puuhaa on muutenkin tarpeeksi. Suvun iäkkäin oli yövieraana.
Varasimme hoteelin pariksi yöksi, ja lensimme perille, sillä oma kuopuksemme oli silloin 6 kk ja koko päivän automatka olisi ollut liikaa lasten kanssa silloin. Olimme tyytyväisiä ratkaisuumme, ja uskoisin, että ristiäisten pitäjätkin.
Jos olisin sinä, kutsuisin kaukana asuvat ristiäisiin ilman mitään puheita tai viittauksia yösijaan. Aikuiset ihmiset osaavat itse päättää, lähtevätkö juhliin, missä haluavat yöpyä, mihin heillä on varaa ja mitä pitävät tärkeänä.
vääntäkää mulle rautalangasta, mistä alkaen kutsuja on ruvennut huolehtimaan vieraiden yöpymisestä! Pitääkö hankkia taksikyytikin kotiovelta juhlapaikalle? Vai voiko olettaa, että tulevat julkisilla? Mites noi vaatteet sitten, ne pitää varmaan kanssa ainakin maksaa, ellei jaksa lähettää jokaiselle sopivaa asua postissa.
EI AINAKAAN KAIKKI !
MUTTA HEI: ristiäisperheeseen yökylään jää kyllä vaan joko tosi tuttu tai sitten tosi juntti: Mummot ja pikkulapsiperheet etusijalla.
Yleensä ristiäiset on pienimuotoinen kahvijuttu
Meillä oli ruokaa 25 hengelle kun joku halusi...ja minä suostuin.
Ja se 300 km päästä tullut perhe jäi yöksi.
Minä kutsuin.
No joo, se meni ihan ok, kunhan eivät ristiäisten alla tule.
Jos olisin sinä, kutsuisin kaukana asuvat ristiäisiin ilman mitään puheita tai viittauksia yösijaan. Aikuiset ihmiset osaavat itse päättää, lähtevätkö juhliin, missä haluavat yöpyä, mihin heillä on varaa ja mitä pitävät tärkeänä.
ehkä just se suvun iäkkäin yöksi
* Onko pakko pitää isot ristiäiset? Pyydä paikalle vain ihan lähimmät, tyyliin isovanhemmat ja kummit.
* Jos sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla, niin mikset pidä juhlia siellä? On aika älytöntä jos vaikka 6 autollista porukkaa ajaa esim. Jyväskylästä Helsinkiin yksien ristiäisten takia, kun homma menisi helpommin että ristiäiset pidetään Jyväskylässä --> vain yksi auto (=teidän perhe) ajaa tuon välin.
Itse en missään nimessä kehtaisi häätää vieraita hotelliin tmv. JOS kotona tilaa on. Mieti itse: "tässä meillä on kolme makuuhuonetta ihan tyhjillään mutta menkää hotelliin yöksi en jaksa teitä emännöidä" :(