Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos itse olisit hyvin allerginen hevosille, antaisitko

Vierailija
31.05.2010 |

miehesi lapsen mennä hevosleirille kesken kesäloman, jonka lapsi viettää teillä? Tulisi siis sieltä leiriltä vielä pariksi-kolmeksi viikoksi teille.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi harrastaa ratsastusta ja käy leirillä joka kesä, vaikka olen pahasti allerginen hevosille.

Vierailija
2/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirikamat heti pesukoneeseen, kyllä se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun ongelma tai miehen se että lapsi on lomalla muuaalla kuin saisi olla isän kanssa. ehtiikö lapsi heittämään kamat kotiin leirin jälkeen?

Vierailija
4/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavarat vaan pesukoneeseen ja lapsi suihkuun heti. Ei ongelmaa. kieltäminen olisi todella itsekästä.

Vierailija
5/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saisi ratsastaa vaikka joka päivä ja tulla tallilta himaan. Vaatteet pitää vaan vaihtaa heti kun tulee sisään ja opetella sellainen rutiini. Eikä vaatteita tarvi edes pestä joka kerta, mutta täytyy olla erikseen tallilla käytettävät vaatteet, takit ja kengät myös.

Vierailija
6/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai pystytkö muuten välttämään niin tehokkaasti allergeeneja, ettet ole missään tekemisissä ihmisten kanssa, jotka on saattaneet olla lähellä hevosta??

Itsekäs ainakin olet.

Vierailija
7/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen HYVIN allerginen hevosille, joten ymmärrän tilanteen vähän liiankin hyvin. Itse sanoisin säännöksi, että MIKÄÄN leirillä olllut vaate/tekstiili ei tule meidän asuntoomme käymättä ensin jossain muualla pesussa. Eli hevosten luona käytetyt vaatteet eivät edes tule meille pesuun (hevosen hilsettä pesuhuone ja pyykkikone täynnä - ei kiitos!)

Eli jos lapsella on paljon vaatteita niin leirille pakataan leirivaatteet erikseen, jotka sitten makaavat siellä laukussa loppuloman ja laukku loman loppuessa avaamattomana äidilleen. Tai jos vaatteita ei ole niin paljoa, niin sitten menee leiriltä äidilleen/kaverilleen/kummilleen/mummulleen, joka pesee vaatteet ja lapsi tulee puhtaiden vaatteiden kera meille pari päivää myöhemmin.

Ja sanomattakin on selvää, että myös makuupussi yms. pestään, jos niitä meinaa lomansa aikana meillä levitellä.

Vierailija
8/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin omistaa hevosen ja nuoriin lapsista todella allerginen. Tallilta tullaan ja risutaan autotallissa, varastossa "alasti" t-paita ja verkkarit pääle. Sisällä heti suihkuun ja joku juoksuttaa välivaatteet takaisin autotalliin. Työlästä on mutta harrastaa saa jokainen.

Vierailija
9/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehellä on lapsi aiemmasta suhteesta ja tällä lapsella toiveita ja harrastuksia, joita kenties isä tukee (että kehtaakin).

Konsultoi allergialääkärisi kanssa miten minimoit haitat kun lapsi palaa leiriltä. Jos, kuten sanot, olet HYVIN allerginen hevosille, sinulla joko on oma lääkäri tai omaa kertynyttä asiantuntemusta siitä, miten noistä tilanteista selvitään.

Vierailija
10/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta omat lapseni saavat käydä koiraperheissä kylässä (itse en voi mennä) ja tallilla. Tosin meillä tallikamppeita säilytetään pääasiassa ulkona tai pestävät lapsi panee heti koneeseen ja koneen päälle.

Vierailija
11/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtaa ne vaatteet jo siinä auton vieressä ja lyö tallikamat pussiin, niin ei tartu karvoja autoonkaan. Mut et sinä siitä mitään oireita saa, kun et itse ole siellä lähelläkään heppoja. Kai se isä voi kuskinakin toimia ees ja taas.

Kummallinen ajatusmaailma ap.llä vai onko meillä pöpökammoinen desinfiointihysteerikko kyseessä?

Vierailija
12/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan noita allergialääkkeitäkin olemassa. Ei meidän äiti ainakaan ole lakannut kyläilemästä lastensa luona, vaikka kaikkea allergiaa aiheuttavaa löytyykin.. kissaa, koiraa ja hevosta. Kyllä mummo siitä huolimatta kylässä käy ja kylään ottaa, vaikka sitten kaiveleekin imuria esiin heti, kun ovi lähdön jälkeen kolahtaa. =)

Vierailija
13/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hevosille, kissoille ym ja meillä eivät omat lapset TODELLAKAAN mene hevosleirille. Kyse ei ole mistään pienestä nuhasta, minkä saan, vaan kunnon hengenahdistus ym. Ja se, että vaatteet pesee kerran koneessa, ei todellakaan riitä. Sitäpaitsi, kun vaatteet purkaa kassista koneeseen laitettavaksi, hevospöly pöllyää ympäriinsä. Ja lapsen hiukset, leiriltäpaluuvaatteet (jotka ovat päällä), kengät, kassi ulkopuolelta ym ovat siinä hevospölyssä. Pienikin määrä riittää aiheuttamaan kunnolla alllergiselle vakavan kohtauksen. Ja jos lapsi haetaan kotiin omalla autolla, riittää jo näistä vaatteista, hiuksista ym tuleva eläinpöly tekemään autosta allergisoivan moneksi viikoksi.

Eli ei, minun lapseni ei tosiaankaan mene hevosleirille. Ap:n ongelma on paljon hankalampi, sillä omia lapsia voi kieltää menemästä joutumatta pahan äidin maineeseen, mutta jos samalla perusteella kieltää miehen lapsia menemästä, saa miehen lapsia vihaavan äitipuolen maineen. Äitipuolen pitää kestää mitä vain, vaikka kuuden viikon sairastelu.

Vierailija
14/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hevosille, kissoille ym ja meillä eivät omat lapset TODELLAKAAN mene hevosleirille. Kyse ei ole mistään pienestä nuhasta, minkä saan, vaan kunnon hengenahdistus ym. Ja se, että vaatteet pesee kerran koneessa, ei todellakaan riitä. Sitäpaitsi, kun vaatteet purkaa kassista koneeseen laitettavaksi, hevospöly pöllyää ympäriinsä. Ja lapsen hiukset, leiriltäpaluuvaatteet (jotka ovat päällä), kengät, kassi ulkopuolelta ym ovat siinä hevospölyssä. Pienikin määrä riittää aiheuttamaan kunnolla alllergiselle vakavan kohtauksen. Ja jos lapsi haetaan kotiin omalla autolla, riittää jo näistä vaatteista, hiuksista ym tuleva eläinpöly tekemään autosta allergisoivan moneksi viikoksi.

Eli ei, minun lapseni ei tosiaankaan mene hevosleirille. Ap:n ongelma on paljon hankalampi, sillä omia lapsia voi kieltää menemästä joutumatta pahan äidin maineeseen, mutta jos samalla perusteella kieltää miehen lapsia menemästä, saa miehen lapsia vihaavan äitipuolen maineen. Äitipuolen pitää kestää mitä vain, vaikka kuuden viikon sairastelu.

ei asu kotona. eli ap ei voi kieltää menemästä koska vaatteet saa pesuun muuallekkin. ennemin voisi itkeä että kerrankin saisi olla lomallaan heillä, mutta tarvii sit käyttää yksi viikko muualla.

Vierailija
15/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisten oireiden voimakkuuteen vaikuttaa myös psyykkiset tekijät: jos ajattelet että saat kauhean voimakkaat allergiset oireet siitä kun ikävä ipana haluaa väkisin käydä pyörimässä hevospölyssä, saat todennäköisesti voimakkaammat oireet kuin jos ajattelisit positiivisesti.

Itse olen ratsastanut ja pyörinyt talleilla siitä huolimatta että minulla on ollut vakava allergia ja astma. Tallivaatteille täytyy olla eri säilytyspaikka ja hiukset täytyy pestä ennen nukkumaan menoa. Lääkkeet auttaa aika paljon. Mitä sitten jos tulee vähän oireita, ei niihin kuole.

Vierailija
16/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan niistä, että aika monella vastaajista taitaa olla ennakkoluuloja isien uusia puolisoita kohtaan JA että kovinkaan monella ei ole kokemusta muuta kuin lievästä allergiasta.

En ole vielä kommentoinut millään tavalla miehen lapsen hevosleirille menoa. Mietin, voinko sanoa siitä mitään, sillä kuten joku vastasikin, isän uutena puolisona saa niin helposti maineen, että vihaa lapsia, jos heitä kohtelee kuin omiaan. Heitä täytyy kohdella himpun verran enemmän silkkihansikkain.

Itselläni on tietenkin allergialääkkeet, astmapiiput ynnä muut. Käytän niitä ympäri vuoden sillä olen allerginen lähes kaikille eläimille (ja monelle siitepölylle ym), mutta hevosille kaikkein eniten. Allergiani on sitä luokkaa, että esim. ajaessamme hevostallin ohi autolla sataa kilomeriä tunnissa (vaikka nukkuisin enkä näe koko tallia), henkeäni alkaa ahdistaa ja silmäni muuttuvat kirkkaanpunaisiksi, aivastuttaa ym. Ja auton ikkunat siis kiinni. Ja lääke otettuna aamulla. Samoin busseissa, junassa ym matkustaminen on usein hankalaa, sillä useimmiten saan noita edellä mainittuja oireita ja lisäksi vesikelloja. Bussissa kun on aina ihmisiä, joiden vaatteissa on eläinpölyä. Oireiden tulo ei siis vaadi sitä, että eläin olisi samassa tilassa.

Minua mietityttää se, miten juurikin tuo lapsen kotiintulo olisi parasta hoitaa. Lapsi täytyy hakea autolla leiriltä, eikä ole mahdollisuutta pestä hänen päälleen puettavia vaatteita tai suihkuttaa lasta ennen kotiin tuloa. Leirikamoja ei voisi purkaakaan meillä, vaan ne saisivat odottaa kassissa äidille menoa. Ellei mies sitten voisi käydä pesemässä niitä pesulassa tms. Kuten joku sanoi, lapsen hiuksissa, kengissä, kassin ulkopuolella, vaatteissa on sen verran eläinpölyä, että jo autossa istuminen on minulle sen jälkeen joitain viikkoja hankalaa- vaikka auton imuroi sen jälkeen. Tiedän tämän siitä, että koiraperheessä kyläilyn jälkeen (itse en ollut mukana) oireeni jarkuivat pari viikkoa, vaikka auto siivottiin hyvin. Koiralle en edes ole niin allerginen kuin hevoselle.

Kunpa tietäisi, mitä tehdä. En halua vaikuttaa miehenlapsenvihaajalta ja kieltää häneltä hauskaa, en myöskään paeta koko lapsen loman ajaksi muualle oireita vältelläkseni (tykkään olla lapsen kanssa). Joten ainoa vaihtoehto taitaa olla vain kärsiä oireet, jotka tulevat tuplalääkityksestä huolimatta.

ap

Vierailija
17/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyttele itse vaikka kavereilla muutama viikko.

Vierailija
18/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kai minä sitä voisi kieltääkään?! Enemmän ihmetyttää, miksi lapsi menee leirille juuri silloin, kun olisi isällään? Vai onko koko kesän siis teillä?

Mieheni on hyvin allerginen hevosille ja itse olen tallilta lähtiessäni vaihtanut yleensä jo siellä vaatteet ja säilytän niitä kuistilla tai laitan suoraan pesuun. Joskus tyttäreni tullessa kaverinsa kanssa ratsastamassa on sitten auto imuroitu heidän jäljiltään, kun ovat ratsastuskamppeilla olleet autossa.

Vierailija
19/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan käänny lääkärisi puoleen. En ole allerginen hevosille (vielä, kai?) mutta monenlaiselle muulle. Minulla on oiva ihotautilääkäri, jolta olen saanut paljon elämää helpottavia ohjeita ja vinkkejä. Pyrkimys kai on elää niin, että allergia EI aiheuta esteitä elämälle?

Ellei sinulla ole omaa allergiaalääkäriä ja olet noin allerginen, hanki sellainen! Varsinkin jos lapsipuolesi harrastus allergisoi sinua.

Yksi ehdotus:

Lapsi menee leirin jälkeen suihkuun/ saunaan naapuriin ja pakkaa kaikki leirikamansa ilmatiiviisti. Sinä tai lapsen isä vie hänelle hevosvapaat vaatteet, joihin hän vaihtaa ennenkuin tulee kotiin. Naapurin kanssa voi varmaan sopia, että leirikamat voivat olla vaikka heidän autotallissaan kunnes lapsi palaa äitinsä luo.

10

Huomaan niistä, että aika monella vastaajista taitaa olla ennakkoluuloja isien uusia puolisoita kohtaan JA että kovinkaan monella ei ole kokemusta muuta kuin lievästä allergiasta. En ole vielä kommentoinut millään tavalla miehen lapsen hevosleirille menoa. Mietin, voinko sanoa siitä mitään, sillä kuten joku vastasikin, isän uutena puolisona saa niin helposti maineen, että vihaa lapsia, jos heitä kohtelee kuin omiaan. Heitä täytyy kohdella himpun verran enemmän silkkihansikkain. Itselläni on tietenkin allergialääkkeet, astmapiiput ynnä muut. Käytän niitä ympäri vuoden sillä olen allerginen lähes kaikille eläimille (ja monelle siitepölylle ym), mutta hevosille kaikkein eniten. Allergiani on sitä luokkaa, että esim. ajaessamme hevostallin ohi autolla sataa kilomeriä tunnissa (vaikka nukkuisin enkä näe koko tallia), henkeäni alkaa ahdistaa ja silmäni muuttuvat kirkkaanpunaisiksi, aivastuttaa ym. Ja auton ikkunat siis kiinni. Ja lääke otettuna aamulla. Samoin busseissa, junassa ym matkustaminen on usein hankalaa, sillä useimmiten saan noita edellä mainittuja oireita ja lisäksi vesikelloja. Bussissa kun on aina ihmisiä, joiden vaatteissa on eläinpölyä. Oireiden tulo ei siis vaadi sitä, että eläin olisi samassa tilassa. Minua mietityttää se, miten juurikin tuo lapsen kotiintulo olisi parasta hoitaa. Lapsi täytyy hakea autolla leiriltä, eikä ole mahdollisuutta pestä hänen päälleen puettavia vaatteita tai suihkuttaa lasta ennen kotiin tuloa. Leirikamoja ei voisi purkaakaan meillä, vaan ne saisivat odottaa kassissa äidille menoa. Ellei mies sitten voisi käydä pesemässä niitä pesulassa tms. Kuten joku sanoi, lapsen hiuksissa, kengissä, kassin ulkopuolella, vaatteissa on sen verran eläinpölyä, että jo autossa istuminen on minulle sen jälkeen joitain viikkoja hankalaa- vaikka auton imuroi sen jälkeen. Tiedän tämän siitä, että koiraperheessä kyläilyn jälkeen (itse en ollut mukana) oireeni jarkuivat pari viikkoa, vaikka auto siivottiin hyvin. Koiralle en edes ole niin allerginen kuin hevoselle. Kunpa tietäisi, mitä tehdä. En halua vaikuttaa miehenlapsenvihaajalta ja kieltää häneltä hauskaa, en myöskään paeta koko lapsen loman ajaksi muualle oireita vältelläkseni (tykkään olla lapsen kanssa). Joten ainoa vaihtoehto taitaa olla vain kärsiä oireet, jotka tulevat tuplalääkityksestä huolimatta. ap

Vierailija
20/20 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kai minä sitä voisi kieltääkään?! Enemmän ihmetyttää, miksi lapsi menee leirille juuri silloin, kun olisi isällään? Vai onko koko kesän siis teillä? Mieheni on hyvin allerginen hevosille ja itse olen tallilta lähtiessäni vaihtanut yleensä jo siellä vaatteet ja säilytän niitä kuistilla tai laitan suoraan pesuun. Joskus tyttäreni tullessa kaverinsa kanssa ratsastamassa on sitten auto imuroitu heidän jäljiltään, kun ovat ratsastuskamppeilla olleet autossa.

kuten koululeirejä, esteleirejä, maastoleirejä, yms. Joten voihan olla, että juuri se leiri mille lapsi haluaa, on juuri sinä aikana kun on isällään, eikä välttämättä muita ajankohta vaihtoehtoja ole.

nimim. itsekin hevos"tyttö"