Mokasinko lapsen synttärit - vieraille ei annettu kiitospussukkaa!
Meillä juhlat pidettiin HopLopissa kodin remontin takia. Tein tylyn päätöksen, enkä hankkinut vietaille mitään kiitoslahjaa. Lapset leikkivät ja seikkailivat innoissaan koko juhlien ajan. Lähtiessä lapseni kiitti vieraita, ja sitten lähdettiin kotiin.
Itse inhoan sitä krääsää, mikä synttäreiltä kotiin kantautuu. Karkkia juhlissa syödään muutenkin, kotona ei mielestäni tarvitse enää mussuttaa. Kaikki ne pillit ja pikkuotukset ovat päätyneet meillä hyvin pian roskiin.
Nyt vain tuntui, että en halua tuollaista turhaa roinaa antaa kenellekään. Taidan olla niuho. Mutta hyvät juhlat olivat lapseni mielestä. Ja vieraidenkin, kun olivat seuraavana päivänä jutelleet päiväkodissa.
Kommentit (18)
Mä oon niin onnellinen et löytyy viel muitaki äitejä jotka eivät LAHJO lastensa synttärivieraita!!!
Mä en kans ymmärrä tota hommaa et pitää ostella kauhee kasa lahjoja et saa ne vieraatki sit tyytyväisiksi.Meille muksuille on kavereidensa synttäreiltä tullu lahjaks värityskirjoja,tusseja karkkipusseja, koruja...siis ihan sairaan kalliiksi käy jos kutsuu 8-10 vierasta ja kaikille pitää tommoset ostaa...Me ei IKINÄ olla ostettu vieraille,eikä osteta!!
mäkin ostin taas kerran ne pakolliset pussukat ja Tiimarissa on oikein oma osasto nykyään kiitospussukkakrääsää, erilaisia huonolaatuisia kertakäyttöleluja.
Pussukka on tietysti ihan hauska ohjelmanumero. Mutta sisällöksi vois riittää ihan vaikka karkki, jos niihin päätyy. Meidän synttäreillä pussukat on annettu synttäreiden aikana eikä kotiinviemisiksi, kun lapset alkavat mussutella nameja, meno vähän rauhoittuu loppua kohden.
anna lähtiäispusseja vieraille. Viimeksi jokainen sai lähtiessään purkat suuhun.. xylitolia
ettet jakanut mitään pussukoita! En ole koskaan ymmärtänyt niiden ideaa. Parilla synttäreillä tyttöni on saanut kiitospussukan ja oli aivan ihmeissään, miksi sen sai. Itse olen myös sitä mieltä, että karkkia ei tarvi enää kotona mussuttaa, synttäreillä saa ihan tarpeeksi.Krääsä joutaa suoraan roskiin, sääliksi käy vanhempia, jotka turhuuksiin rahansa haaskaa!
jokunen, joka kritisoi noita krääsäpusseja, kun omassa tuttavapiirissä ei ole ketään, joka ei niitä mukaan työntäisi.
itse en ole moiseen lähtenyt, eikä niitä ole kukaan kysellytkään.
mut siis nyt lapsi jo 13v, eikä kukaan ole mitään sanonut, että olis PITÄNYT lahjoa.
että unohdettiin koko krääsäpussukat, vaikka ne oli varattu. Syötiinpä sitten ite ne namit.
Yks lapsi kysyi kaverin lapsen synttäreillä sellasen pussuan saatuaan, että eiks oo muuta!? Niin törkeetä ja kiittämätöntä!
on niin uusi asia, että vieraat saavat lähtiessään lahjoja. Siis eikös niinku vieraat tuovat tullessaan lahjoja. Ja niistä kyllä sitten pitäisi olla yllättynyt ja iloinen. Lahjoja ei myöskään tilata etukäteen lahjalistalla. Lähtiessä kutsuja kiittää käynnistä ja vieras kiittää juhlista. Että näin mun elämässä tähänkin asti ja tätä sovellan myös lapsiini. Jos jotain rutinoita tulee, saavat toukkani alkaa askarrella kiitoskortteja vaikka sitten valokuvalla varustettuna.
mutta a) ei koskaan muovipussissa vaan kierrätettävässä paperipussissa tai pahvirasiassa ja b) ei koskaan krääsää vaan pelkkiä karkkeja tai keksejä tms. "katoavaa". Tämä on mun kompromissini krääsänvastustajana ja toisaalta ympäristön paineen/mallin välillä.
mutta nyt olen luovuttanut, kun kerran niitä kaikkien muidenkin synttäreillä jaetaan. Tosin yritän laittaa mukaan myös jotain katoavaa, kuten karkkia/purkkaa, hauska kynä tms.
Mitä tulee tuohon HopLop juttuun, meillä päin näyttää olevan tapana, että mikäli synttärit pidetään Huimalassa, lasten teatterissa tms. ei lahjapussukoita ole lasten mukana kotiin tullut. Eli ilmeisesti yleisesti ajatellaan, että juhlat jo kustantavat sen verran, että rahaa ei enää laiteta vieraiden lahjoihin. Eikä nuo lapset niiden vieraslahjojen perään ole kyselleet, vaikkei niitä ole saatukaan.
en voi olla ainoa lapseni kaveripiirissä, joka rikkoo tätä idioottimaista perinnettä!
Meillä ei olla mitään kiitoslahjoja jaettu, eikä tyttökään ONNEKSI niitä ole kotiin tuonut! Ja mikä kummallisinta, tyttö ei siltikään ole mikään MINUNMINUN-rohmu, vaan auliisti jakaa esim. saamistaan karkeista (esim. jakoi pyytämättä omasta suklaamunastaan palaset kaikille 8 vieraalle ja ne palat ei edes olleet mitään nuppineulanpään kokoisia ;) ja lelujaan kyläilijöiden kanssa.
kukaan ei pakota teitä laittamaan pussiin krääsää. Lahja voi olla yksinkertainen ja tyylikäs. Ja varsinkin jos vieraita ei ole kovin monta lahja voi olla muutakin kun tiimarin muovista krääsää.
viimeksi pidimme Hoplopissa juhlat ja ne on jo niin kalliit ihan itsessään, että mielestämme saa riittää.
Vanha ketju mutta lisätäänpä jos joku lukee.
Mä oon antanut vieraille "kiitos" pussukat joissa on yleensä purukumia, tao ksylitoli pastilleja. Ei enää lisää herkkuja. Teemaan sopivia tarroja/ muistilehtiö. Mitä nyt yleensä edullisesti saa.
Jep, meillä kans ollut purkkaa ja tarroja. Ne tulee aina käytetyksi. Ja pussi ei mitään muovia vaan paperista itse taiteltu pikku kirje.
Idioottimainen tapa, mutta mielestäni kun ne pussukoiden sisällöt valitsee järkevästi, niin niistä saa tehtyä ihan kivat ja järkevät eikä maksa just mitään.
mäkin ostin taas kerran ne pakolliset pussukat ja Tiimarissa on oikein oma osasto nykyään kiitospussukkakrääsää, erilaisia huonolaatuisia kertakäyttöleluja.
Pussukka on tietysti ihan hauska ohjelmanumero. Mutta sisällöksi vois riittää ihan vaikka karkki, jos niihin päätyy. Meidän synttäreillä pussukat on annettu synttäreiden aikana eikä kotiinviemisiksi, kun lapset alkavat mussutella nameja, meno vähän rauhoittuu loppua kohden.