Kuinka aikaisin raskausmyrkytys voi iskeä?
Mulla tuli tänään täyteen 22 raskausviikkoa. Nyt illalla alkoi yks kaks sattua ylävatsaan, keskelle juuri kylkiluiden alapuolelle. Ajattelin ensin että onko tulossa sappikohtaus, mutta kipu on erilaista. Lisäksi pari kertaa on yhtäkkiä alkanut silmissä vilistä. Esikoisesta mulla oli raskausmyrkytys ihan lopussa, silloin oireena oli vain kohonnut verenpaine, joka minulle oli korkea mutta muuten normaalin rajoissa, päänsärky, pissassa oli valkuaista ja turvotusta oli runsaasti. Silloin myös silmissä vilisi välillä kuten tänäänkin; Lääkäreitä nauratti kun kuvailin sitä sanomalla että näkökentässä vilisee kuin siittiöitä. Nyt ei muita oireita ole kuin tuo ylävatsakipu (jota silloin seitsemän vuotta sitten ei ollut joten en tiedä millaista sen pitäisi olla) ja silmissä viliseminen. Valkuaisen tilannetta en tietenkään tiedä. En oikein kehtaisi soittaa äitipolille kun viikkoja on näin vähän... Tietääkö kukaan kuinka aikaisin raskausmyrkytys voi iskeä?
Kommentit (2)
jatkossa paremmin, mittaamaan verenpaineet ja valkuaiset tiiviimmin, etenkin, kun ensimmäisessä raskaudessa sinulla jo oli raskausmyrkytys. Sehän usein toistuu seuraavissakin raskauksissa.
Tämä siis, jos nyt oli väärä hälytys ja jatkat elämääsi normaaliin tapaan kotona etkä sairaalalevossa.
Raskausmyrkytyksessä vatsakipu on yleensä vannemaista, se ei paikannu yhteen tiettyyn kohtaan, vaan puristaa vannemaisesti. Näköhäiriöillekin voi olla muita selityksiä, mutta kannattaa nyt ehkä kuitenkin ottaa yhteyttä sairaalaan, varmuuden vuoksi, jos siltä tuntuu.
joten voit sen suhteen soittaa polille. Toivottavasti kyse on nyt kuitenkin jostain muusta.