Uteliaat naapurit, mikä karkottaisi heidän ikkunasta ja aidan reunalta?
Meille on sattunut melko ulospäinsuuntautuneet naapurit. Heti kun pihalla vähäkin liikkuu, ovat aina ikkunassa nenä kiinni lasissa. Jos jotain pihalla puuhailee, tulevat vähintääkin aidalle kyselemään, että mitäs on meneillään. Ihan hyväntahtoisia eläkeläisiä, mutta jonkin verran jo alkaa häiritä tietoisuus siitä, että kaikki, mikä tapahtuu, pannaan merkille ja tavatessa kysytään vielä tarkentavia lisätietoja.
Kommentit (21)
mutta ovat ikuisia valittajia. Kaikki asiat ovat huonosti, aina.
Viime viikolla mies käväisi takapihalla erittäin vähäisissä vaatteissa ja sen jälkeen ei ole naapureita näkynyt ....
Se on vähän kiusallista juuri siksi, että itse en ole niiiin ulospäin suuntautunut ja haluaisin siis pitää aika pitkälle yksityisyydestäni kiinni. Ujompaa ihmistä sitten aletaan kai helposti pitämään muka ylpeänä yms, kun ei halua KAIKEN AIKAA juoruilla naapureiden kanssa.
Todella rasittavaa, kun vielä asutaan rivarissa, jossa pitäisi ilmeisesti olla kuin naimisissa naapureiden kanssa ja elellää kuin jossain kommuunissa, HUOH... Jos ei halua sellaista, niin sitten pidetään leuhkana ja ylpeänä ja hädin tuskin enää moikataan. Ei mieskään meidän naapureista tykkää, mutta ei enää ole puhunut ok-talon hankkimisesta, kuten aiemmin meinattiin. Itse muuttaisin innoissani ok-taloon, tuskin niissä tarvii tällaista rasittavaa PAKKOkommuunielämää kärsiää, kuin näköjään rivareissa.
Välimatkaa taloilla on kuitenkin n. 500m eikä todella ole näköyhteyttä eikä puheyhteyttäkään sen paremmiin.. ts. emme ole missään tekemisissä kuin joskus satunnaisesti osutaan postilaatikolle samaan aikaan..
Kas kummaa, tämä vanha mies tietää meidän elämästä KAIKEN.. ihan viimeisimmätkin kuulumiset hän tarkistaa minulta tai oikeammin toteaa, että näin teillä sitten... mistä vi*usta hän tietää?? Joku meidän tuttu juoruaa meidän asioita tälle ihmiselle, vaikka emme edes tiedä, kuka voisi olla.. harvalle kerrotaan näitä meidän juttuja yleensäkään.. Kiusallista, kiusallista, ärsyttävää!!
me asutaan aika väljällä omakotitaloalueella, mutta tästä on aiva suora näköyhteys yhteen heidän ikkunaansa. Pitäisi varmaan laittaa pensas tms. Enhän mä tietenkään huonoja välejä halua naapureiden kanssa, mutta on vähän kiusallista olla pihalla kun tietää että jokainen liike rekisteröidään ja tosiaan vielä toteavasti vaan kommentoidaan että niin teillä taisi taas olla ne Lapin vieraat kylässä, varmaan olivat ihan yötä kun auto oli vielä aamulla pihassa. Mutta kukas se yksi nuori mies siinä porukassa oli jne...
ap
heidät nähdessäsi joku outo hajua on.. ja kysyt onko heillä ilmavaivoja.. toimisko?? :D
tellä taisi yksi päivä pyörähtää kylässä tyttärentytär.. onkos hänellä poikaystäväää... jne?
7 ja 8 tapaisia pikkuvihjeitä yritän keksiä olematta kuitenkaan loukkaava. Että he huomaisivat, että vaikka ikkunasta kaikenlaista kivaa näkyykin, ei sitä tarvitse ihan aina kommentoida tietäväiseen sävyyn, että kyllähän me jo tuo tiedettiinkin.
Mä en osaa samaistua ollenkaan tähän, koska mä varmaan olen ap:n kammoama yltiöpuhelias. Asutaan rivarissa ja meillä on seinänaapureiden kanssa yhteinen pihakin ja lapsilla yhteiset pihalelut.
Näköyhteys on tietysti helppo peittää. Verhot ikkunaan, ikkunateippi, pensasaita jne. Jos ette pihalla halua seurustella, niin varmaan kannattaa vain sanoa, että on tämä tai tuo homma tässä käsillä, keskityn nyt siihen. Nähdään myöhemmin.
Vihjailu ei muuten yleensä toimi, ihmiset eivät joko ymmärrä tai jos ymmärtävät, niin loukkaantuvat.
Jos ette halua seurustella ihmisten kanssa, niin on paras vain sanoa, että en nyt ehdi/jaksa/kykene seurustelemaan.
10
No ehken osaa edes selittää. Puheenaiheet kun liittyvät yleensä aina siihen, mitä meidän tontilla tapahtuu. Rivitaloasumisesta eikä pienestä pihasta ole kyse, vaan naapuri tulee ihan tien yli aidalle asti huutelemaan ja pakkohan siinä on sitten jossain vaiheessa mennä lähemmäksi puhumaan, ettei koko kortteli kuule. Oma vika tietennii, tuostahan voi käsittää, että itsekin haluan pitää juttutauon. Omassa päässähän tämä ongelma on, kun ongelma on nimenomaan se kiusaantuminen siitä, ettei askeltakaan voi ottaa niin etteikö se olisi huomattu. Ei meillä mitään salaisuuksiakaan ole, mutta jos joskus kaipaisi yksityisyyttä, niin tietää jo nyt että sitä ei ole. No pitkää pinnaa vain minulle.
Ap
Mä en osaa samaistua ollenkaan tähän, koska mä varmaan olen ap:n kammoama yltiöpuhelias. Asutaan rivarissa ja meillä on seinänaapureiden kanssa yhteinen pihakin ja lapsilla yhteiset pihalelut.
Kummatkin sitä haluavat ja on luontevia yhteisprojektia. Puheliaisuus on eri juttu kun kyttääminen.
ap
Muuttakaa pois. Vituttaa omatkin naapurit, kun ne pelkää ihmisiä ja kuitenkin on niin köyhiä ettei niillä ole varaa asua muualla.
vedä henkeä vähän. Rivari ei ole sama kuin kommuuni. Ystävällisen juttelun ja kaiken jakamisen välillä on eroa.
talkoisiin ja lapsenvahdiksi, päivittäin. Muistakaa itse laiskotella. Voitte myös lainata heiltä rahaa, usein, mutta ette koskaan maksa takaisin. Kun naapureille pikku hiljaa käy selväksi että olette aina jotain pyytämässä, he alkavat välttelemään teitä.
Siis aina kun tulevat juttamaan niin käännät puheen golfiin, postimerkkien keräilyyn tai vastaavaan joka on mahdollisimman kaukana naapurin kiinnostuksen kohteista...
Jos kyselevät "lapin vieraista" niin kerrot että joo näytit heillekkin postimerkkikokoelmaasi kun olet löytänyt yhden erikoisen leiman ja sitten vielä yhden hammastus on niin harvinainen... Eli aina puhe kääntyy siihen tylsään juttuun vaivattomasti. Ei taida enää kiinnostaa pidemmän päälle...
Siihen ei ole naapureilla mitään sanomista.
vähän väliä joku ohikulkija katseli ikkunasta
aloin laittaa sälekaihtimet kiinni yötä päivää leikkikentän puoleiselle ikkunalle
- saimme kotirauhan välittömästi
Tämä. Me asutaan kerrostalossa, joka on muuten ihan jees, mutta yksi sairaalloisen utelias naapuri tekee elämästä ihan hirveää. Saattaa kommentoida ihan mitä vaan yksityiselämääni liittyvää todella ärsyttävään kaikkitietävään tyyliin. Esim. lenkkeilen vuoden ympäri, mutta tämä tyyppi sattui ensimmäistä kertaa näkemään minun palaavan lenkiltä ensilumen aikaan. Jäi odottamaan rapun ovelle ja alkoi päteä, että "ei kai tämä ole järkevä vuodenaika aloittaa lenkkeilyä". Ja kun exän kanssa erottiin, niin kyseli, että "mihinkäs se sun kaveris on joutunut kun ei ole aikoihin näkynyt?" Tuntui hirveälle, exä jätti ja asia oli yhä kipeä, mutta enpä halua siitä tiliä tehdä jollekin m ulkerolle, jonka nimeä en edes tiedä ja jonka kanssa en ole minkäänlaisissa väleissä, paitsi tätä pakon edessä tapahtuvaa kysymysten väistelyä. Ja siihen vielä törmää jatkuvasti, kun pihalla ja roskiksella päivystys on sen elämän sisältö. Aargh.
saat lisää ongelmia huonoista naapurisuhteista sen jälkeen. Kun olet asumismuotosi ja -paikkasi valinnut, olet valinnut kaupan päälle naapurit, joista et voi etukäteen tietää, millaisia ovat. Joten yritä sopeutua tilanteeseen miten parhaiten taidat.