Jos tämä menis läpi niin tarkoittaisiko se sitä että kirkko ei saisi enää huolehtia hautaamisista??
Vihreät veisivät kirkolta yhteisöveron
24.05.2010 10:00 | Elämään | Kai Kortelainen
Vihreät vaativat kirkon yhteisövero-osuuden poistamista. Samalla puolue haluaa siirtää kirkon lakisääteiset tehtävät seurakunnilta valtion ja kuntien hoidettaviksi.
Vihreiden linjauksista vastaa Turussa viikonloppuna koolla ollut puoluekokous. Puolueväen päätökset kirjattiin poliittiseen ohjelmaan, joka antaa samalla raamit vihreiden ensi kevään eduskuntavaalikampanjalle.
Vihreiden puoluekokous tiukensi huomattavasti alkuperäistä esitystä valtion ja kirkon suhteesta sekä kirkon saamasta yhteisöveron tuotosta. Vihreiden tavoite on, että kirkolta otetaan pois oikeus yhteisöveroon. Rahahanojen sulkeutumisen myötä kirkon yhteiskunnalliset tehtävät siirrettäisiin valtiolle ja kunnille.
Kirkon lakisääteisiä yhteiskunnallisia tehtäviä on taata hautapaikka kaikille suomalaisille sekä väestörekisteriin liittyvät tehtävät ja vanhoista kirkonkirjoista huolehtiminen. Lisäksi diakonia- sekä lapsi- ja nuorisotyössä seurakunnat tekevät yhteiskunnalle arvokasta työtä.
Korvauksena yhteiskunnallisista tehtävistään kirkko saa osuutena yhteisöveron tuotosta vuosittain noin 100 miljoonaa euroa.
Linjaus herätti myös ristiriitoja. Ohjelmatyössä mukana ollut Jukka Relander ihmetteli, ryhtyykö valtio hoitamaan sakramentteja eli pyhiä toimituksia kuten ehtoollista.
Vihreiden puoluekokouksen kirkon ja valtion suhteita koskevista linjauksista kertoi Helsingin Sanomat.
Kommentit (12)
Mikskähän sitten suurin osa kirkostaeronneistakin haluaa kirkollisen siunauksen. Tietysti helppous voi olla yksi syy, mutta ei välttämättä. Ja omaisethan ne useimmiten niitä hautajaisia järjestää.
t. pappi, joka siunaa useinkin kirkosta eronneita. Jotenkin on sellainen kutina, että suurin osa kuitenkin haluaa sen ev.lut. toimituksen, syystä kuin syystä.
Itse kun olen kuullut että syynä kirkkoon kuulumattomien kristillisiin hautajaisiin ovat yleensä sukulaiset ja muut läheiset...
Mikskähän sitten suurin osa kirkostaeronneistakin haluaa kirkollisen siunauksen. Tietysti helppous voi olla yksi syy, mutta ei välttämättä. Ja omaisethan ne useimmiten niitä hautajaisia järjestää.
t. pappi, joka siunaa useinkin kirkosta eronneita. Jotenkin on sellainen kutina, että suurin osa kuitenkin haluaa sen ev.lut. toimituksen, syystä kuin syystä.
Ei ne jätä mua mäkeen mätäneen kyllä joku korjaa pois silmistä. siitä en paineita ota . se on sit elävien murhe.mies 60v
sieltä, mistä haluaa vaan kunta osoittaisi paikan. Ei sukuhautoja, viereensä voisi vallan hyvin saadansä tai sen nyxän jne.
kerhoja yms. olisi ihan turha kunnalta odottaa. Meidän kylällä seurakunta on ainoa taho, joka toimintaa järjestää. Mieluummin toki kävisin ei-uskonnollisessa perhekerhossa, mutta kun sellaista ei ole.
En ole koskaan ollut muissa kuin papin siunaamissa hautajaistilaisuuksissa.
taasen en halua minkään sortin kirkollista hautausta. Onneksi siihen on nykylainkin mukaan mahdollisuus. Tuhkaus vain ja tuhkat mereen, siinä se.
-agnostikko-
Mun ymmärtääkseni se on kirkolta vastapalvelus (yksi niistä) tosta verosta. Ei hautausmaiden huolto ole mitenkään kirkon ykkösjuttu... Mun puolesta joku muu voi hyvinkin hoitaa homman! terv. kirkonrotta