(Pohjois)Pohjanmaalla on varmaan tylsää...
Kenen kännykässä on eniten ominaisuuksia? Kenellä on isoin omakotitalo ja trampoliini? Entä uusin ja tehokkain menopeli?
Miksi te tuotte kaikki viimeisen kymmenen vuoden aikaiset keräilykohteenne, käsityönne ja harrastuksenne toisten silmille ja tukahdutatte kenet tahansa? Miksi vieraaseenne pitäisi tartuttaa navetan haju, saunottaa hänet puusaunassanne läkähdyksiin, pakottaa hyiseen järveen ja puristaa hänestä raparperipiirakalla ja tahmaisella uunijuustolla totuus että joo, kyllä täällä vaan on kivempaa kuin ruuhkasuomessa?
Suoraan sanottuna mulle on ihan sama, onko teillä pakastin täynnä ternimaitoa ja hirvenkinttuja, laarit väärälläään oman pellon pottuja ja nisujauhoja ja talon päädyssä porkkanapenkki.
Mitä te tällä oikein haette, siis ihan tuntemattomatkin? Käsittämätöntä todistelua oman elämäntavan paremmuudesta. Oikein kärkkymistä ja provosointia, että jospa se helsinkiläinen vaikka yrittäisi leuhkia jollain (ei yrittänyt, mutta olisi varmaan pitänyt. Sitähän odotettiin!)
Nimim. yhdistetty työ- ja sukulointimatka, never again.
Kommentit (23)
Olen asunut pohjois-pohjanmaalla kolmella eri paikkakunnalla, kaikki olivat pienehköjä paikkakuntia. En haluaisi muuttaa takaisin sinne. Tunnistan pohjanmaalaisten tyylistä juuri tuon, meillä täytyy olla hienompi kulkupeli. Naapuri osti mönkijän, pitää meidänkin ostaa ja mielellään vähän parempi. Kyläläisistä yksi ostaa yhden tavaran, kaikilla se pitää sitten olla. Kovin kytätään mitä kelläkin on ja tiedetään toisten asiat asianomaista paremmin. Elämä on älyttömän pinnallista. Jos itsellä ei ole varaa ostaa jotain mitä naapurit osti, ostetaan se kuitenkin vaikka kaurapuurolla eläen ja keksitään samalla naapurista jotain huonoja puolia toisille kerrottavaksi.
Meidän perheelle riittää käynti sukulaisissa kerran vuodessa. Alkaa sinä aikanakin jo inhottaan se elämä siellä. Pihasaunat ovat mielestäni kivoja, mutta vaikka asunkin tätä nykyä Pirkanmaalla maaseudulla, ja minulla olisi mahdollisuus tehdä perunapenkit, maakellarit, porkkanapenkit, hankkia naapurimaatilta ternimaitoa, niin en tee. Ne eivät yksinkertaisesti kiinnosta minua. Pihasauna on, mutta ei sinne mennä vihtan kanssa joka kyläilijää tukehduttaan. Pohjanmaalla tuntuu jokaisella ihmisellä olevan parempi palkkakin kuin muilla. ;) Mitenhän se on mahdollista? ;)
miten tällä palstalla osataan uudestaan ja uudestaan panna kaikki pohjalaiset samaan nippuun ja lytätä koko sakki sen perusteella, että jollakulla on joku puolihullu tai muuten epämiellyttävä sukulainen jossainpäin laajaa Pohjanmaata.
Ikäni olen Keski-Pohjanmaalla asunut, mitä nyt opiskellut 5 vuotta välillä Pohjois-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. En kyllä yhtään tunnista itseäni, sukuani enkä ystäviäni näistä kuvauksista.
Olen asunut pohjois-pohjanmaalla kolmella eri paikkakunnalla, kaikki olivat pienehköjä paikkakuntia. En haluaisi muuttaa takaisin sinne. Tunnistan pohjanmaalaisten tyylistä juuri tuon, meillä täytyy olla hienompi kulkupeli. Naapuri osti mönkijän, pitää meidänkin ostaa ja mielellään vähän parempi. Kyläläisistä yksi ostaa yhden tavaran, kaikilla se pitää sitten olla. Kovin kytätään mitä kelläkin on ja tiedetään toisten asiat asianomaista paremmin. Elämä on älyttömän pinnallista. Jos itsellä ei ole varaa ostaa jotain mitä naapurit osti, ostetaan se kuitenkin vaikka kaurapuurolla eläen ja keksitään samalla naapurista jotain huonoja puolia toisille kerrottavaksi.
Meidän perheelle riittää käynti sukulaisissa kerran vuodessa. Alkaa sinä aikanakin jo inhottaan se elämä siellä. Pihasaunat ovat mielestäni kivoja, mutta vaikka asunkin tätä nykyä Pirkanmaalla maaseudulla, ja minulla olisi mahdollisuus tehdä perunapenkit, maakellarit, porkkanapenkit, hankkia naapurimaatilta ternimaitoa, niin en tee. Ne eivät yksinkertaisesti kiinnosta minua. Pihasauna on, mutta ei sinne mennä vihtan kanssa joka kyläilijää tukehduttaan. Pohjanmaalla tuntuu jokaisella ihmisellä olevan parempi palkkakin kuin muilla. ;) Mitenhän se on mahdollista? ;)
ja kertoa elämästään. Ei se, joka teki sulle ne piirakat ja uunijuustot, tehnyt niitä siksi että sulle tulis paha mieli - hän halus ilahduttaa sua asioilla, jotka kokee herkuiksi. Ja noi ihmiset halus kertoa sulle asioista, jotka heille on tärkeitä - ei se ollut sun lyttäämistä.
Kun mä menen sukulaisten luo Tampereelle, kuuntelen kuinka mieletön kulttuurielämä siellä on ja kuinka ihana mökki heillä on ja siinä mökin seinällä kasvaa mielettömästi vadelmia ja näin edespäin. Joskus mua tietenkin huvittaa lähtökohtainen ajatus siitä että kaikki maailman hyvä onkin sattunut valumaan juuri Tampereelle, mut en mä siitä ärsyynny. Nyökkäilen vain ja ajattelen, että tässä he yrittävät luoda kontaktipintaa jotta meillä ois jotain mistä keskustella.
loukkaako mun, tuntemattoman, elämäntyyli sua vain sen takia, että se on olemassa? Siis se, että asun maalla, mulla on kasvimaa ja puusauna? Jotenkin tulee tuosta sun viestistä sellainen kuva, että mä erityisesti "haen" jotain loukkaavaa tällä elämäntavallani. Pitäisikö mun ihan sun mielenrauhas takia muutta takaisin Helsinkiin kerrostaloon?
Jos kyläpaikassa savossa tarjottaisiin itsetehtyjä kalakukkoja ja omasta ryytimaasta poimittua satoa sekä saunotettaisiin savusaunassa, pitäisin toimintaa vieraanvaraisuutena! Ja samoin ajattelisin - tyhmä minä - myös pohjoispohjanmaalla.
En ole edes huomannut että täällä on heistä keskusteltu. Minulla ei ole vain joku puolihullu tai muuten epämiellyttävä sukulainen pohjanmaalla. Vaan, minulla on sukua paljon pohjanmaalla, mieheni sukua on paljon pohjanmaalla eri paikkakunnilla sekä ne kolme pienehköä paikkakuntaa jossa pohjanmaalla olen asunut, ovat tosiaankin pienehköjä, jossa lähes kaikki tuntevat/tietävät toisensa. Ei siellä tarvitse edes olla sukualainen kun tuntee toisen ihmisen.
T: 18
miten tällä palstalla osataan uudestaan ja uudestaan panna kaikki pohjalaiset samaan nippuun ja lytätä koko sakki sen perusteella, että jollakulla on joku puolihullu tai muuten epämiellyttävä sukulainen jossainpäin laajaa Pohjanmaata. Ikäni olen Keski-Pohjanmaalla asunut, mitä nyt opiskellut 5 vuotta välillä Pohjois-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. En kyllä yhtään tunnista itseäni, sukuani enkä ystäviäni näistä kuvauksista.
Olen asunut pohjois-pohjanmaalla kolmella eri paikkakunnalla, kaikki olivat pienehköjä paikkakuntia. En haluaisi muuttaa takaisin sinne. Tunnistan pohjanmaalaisten tyylistä juuri tuon, meillä täytyy olla hienompi kulkupeli. Naapuri osti mönkijän, pitää meidänkin ostaa ja mielellään vähän parempi. Kyläläisistä yksi ostaa yhden tavaran, kaikilla se pitää sitten olla. Kovin kytätään mitä kelläkin on ja tiedetään toisten asiat asianomaista paremmin. Elämä on älyttömän pinnallista. Jos itsellä ei ole varaa ostaa jotain mitä naapurit osti, ostetaan se kuitenkin vaikka kaurapuurolla eläen ja keksitään samalla naapurista jotain huonoja puolia toisille kerrottavaksi. Meidän perheelle riittää käynti sukulaisissa kerran vuodessa. Alkaa sinä aikanakin jo inhottaan se elämä siellä. Pihasaunat ovat mielestäni kivoja, mutta vaikka asunkin tätä nykyä Pirkanmaalla maaseudulla, ja minulla olisi mahdollisuus tehdä perunapenkit, maakellarit, porkkanapenkit, hankkia naapurimaatilta ternimaitoa, niin en tee. Ne eivät yksinkertaisesti kiinnosta minua. Pihasauna on, mutta ei sinne mennä vihtan kanssa joka kyläilijää tukehduttaan. Pohjanmaalla tuntuu jokaisella ihmisellä olevan parempi palkkakin kuin muilla. ;) Mitenhän se on mahdollista? ;)
minäkään en nyt oikein ymmärrä, mikä noissa uunijuustoissa nyt hiertää. Miksi sinua varten pitäisi ostaa kaupasta juustot, riista ja kasvikset, jos ne on mahdollista ottaa omasta puutarhasta, uunista tai pakastimesta? Miksei saa lämmittää saunaa vieraalle, ettei menisi kerskailuksi ja oman elämäntavan tyrkyttämiseksi?
On se jännä, kun lähdetään ulkomaille asti kokemaan eri kulttuurien perinteisiä tapoja, mutta ne suomalaiset tavat ovat ihan juntteja ja tekopyhiä.
Oon ikäni asunut Oulun kuppeessa, ja tiedän vain pari tuollaista pariskuntaa jotka kyttäävät naapureita/sukulaisia, että mitä ostavat ja missä käyvät. Toiset asuu kivenheiton päässä, ja toinen pari lapissa asti.
Lähempänä asuvat ovat hauskoja, niiden elämä ei ehdi olla tylsää kun ovat niin kateellista porukkaa että huhhuh :)
Kun naapuri vaihtoi auton, niin vaihtoivat hekin ja tietysti saman merkkinen ja värinen, mutta vähän hienompi ja kalliimpi.
Naapuri laittoi lapsilleen ison trampoliinin, niin hekin mutta niitä tuli 2, iso ja pieni vaikka lapset jo autokouluikäisiä.
Naapurit kävi lomamatkalla turkissa, hekin mutta vähän kauempana marokossa ja olivat siellä viikon verran enemmän.
Naapuri osti päältä ajettavan ruohonleikkurin, he hommasivat robottileikkurin...
Ihan älytöntä, eivät voi keskittyä olemaan onnellisia ilman tuota materiaalihössötystä, ja toi ei vain päde siihen että mitä se naapuri tekee, vaan kaikki sukulaiset ja kumminkaimat kysellään ja udellaan läpi ettei niillä vaan mene paremmin kuin meillä. Että ei se ainoastaan täällä meilläpäin tuo tauti vaivaa, taitaa olla muissakin lääneissä samaa ongelmaa...
Oon ikäni asunut Oulun kuppeessa, ja tiedän vain pari tuollaista pariskuntaa jotka kyttäävät naapureita/sukulaisia, että mitä ostavat ja missä käyvät. Toiset asuu kivenheiton päässä, ja toinen pari lapissa asti.
Lähempänä asuvat ovat hauskoja, niiden elämä ei ehdi olla tylsää kun ovat niin kateellista porukkaa että huhhuh :)
Kun naapuri vaihtoi auton, niin vaihtoivat hekin ja tietysti saman merkkinen ja värinen, mutta vähän hienompi ja kalliimpi.
Naapuri laittoi lapsilleen ison trampoliinin, niin hekin mutta niitä tuli 2, iso ja pieni vaikka lapset jo autokouluikäisiä.
Naapurit kävi lomamatkalla turkissa, hekin mutta vähän kauempana marokossa ja olivat siellä viikon verran enemmän.
Naapuri osti päältä ajettavan ruohonleikkurin, he hommasivat robottileikkurin...Ihan älytöntä, eivät voi keskittyä olemaan onnellisia ilman tuota materiaalihössötystä, ja toi ei vain päde siihen että mitä se naapuri tekee, vaan kaikki sukulaiset ja kumminkaimat kysellään ja udellaan läpi ettei niillä vaan mene paremmin kuin meillä. Että ei se ainoastaan täällä meilläpäin tuo tauti vaivaa, taitaa olla muissakin lääneissä samaa ongelmaa...
noin koville? :) Itellä kämänen kerrostaloluukku eikä puhettakaan mistään kasvimaista tai puusaunasta josta vois pulahtaa järveen uimaan. Järkyttävä melu koko ajan :) Vituttais minuakin.
ja katselit sillä silmällä et 'mitähän tuo oikein yrittää todistella'. Tuohan on vain joidenkin elämäntapa. Taitaa kaipuu itsellä pyrkiä pintaan, mutta sitähän ei voi tunnustaa. Et ehkä sanonut mitään, mutta kuitenkin vertailet itsekin...
Jos et vertailis niin ei tuollainen kutittais! :)
'ihan sama onko sulla asunto jossain keskustassa, ihan sama millä citymaasturilla ajat, ihan sama mitä duunia teet, ihan sama mitä kulttuurinähtävyyksiä on luukkus lähellä, ihan sama mistä vaatteesi ostat, ihan sama missä hienostopaikoissa syöt -mitä sä yrität noita hienoja ravintola-annoksia syöttää, yritätsä todistella syöväs paremmin?-, ihan sama vaikka vedätkin pikaruokaa päivät pitkät....' :D
kuvasi hyvin P-pohjalaisten itsekeskeisyyttä ja itsetunnon heikkoutta. Kaikkea "uutta" ja vierasta pelätään ihan sikana.
Asiakirjoitus.
nimim. P-Pohjanmaalta kotoisin enkä koskaan enää palaa
ja sanonpa vaan, että siihen kilpavarusteluun ja sensellaiseen ei ole ollenkaan pakko mennä mukaan. Laumasieluja löytyy niin kaupungista kuin maaseudultakin.
Teuvalla muutaman vuoden lääkärinä ja todella tylsistyi ja ahdistui kyttäämisestä. Muutti kotiseudulleen takaisin Turkuun.
Mutta noista saunomisista jne. ajattelen, että ehkä sukulaisesi ovat ajatelleet sun kaipaavan tuollaisia asioita maalta?
Voi olla jotain todistelua, että kyllä maaseudullakin on elämää tai oman "huonommuuden" karkottelua eli huonon itsetunnon pönkittelyä tuo kilpavarustelu.
loukkaako mun, tuntemattoman, elämäntyyli sua vain sen takia, että se on olemassa? Siis se, että asun maalla, mulla on kasvimaa ja puusauna? Jotenkin tulee tuosta sun viestistä sellainen kuva, että mä erityisesti "haen" jotain loukkaavaa tällä elämäntavallani. Pitäisikö mun ihan sun mielenrauhas takia muutta takaisin Helsinkiin kerrostaloon?
Pitäisikö mun ihan sun mielenrauhas takia muutta takaisin Helsinkiin kerrostaloon?
Kaupungeissa kaikki eivät asu kerrostaloissa, eikä kyse ollut yhden elämäntyylin paremmuudesta toisen rinnalla. Jos olet tyytyväinen elämäntapaasi kuten minäkin omaani, eikös silloin kaikki ole ok? Emme siis väännä kättä siitä kumpi on parempi emmekä tukehduta toisiamme omaan erinomaisuuteemme.
-ap
Pitäisikö mun ihan sun mielenrauhas takia muutta takaisin Helsinkiin kerrostaloon?
Kaupungeissa kaikki eivät asu kerrostaloissa, eikä kyse ollut yhden elämäntyylin paremmuudesta toisen rinnalla. Jos olet tyytyväinen elämäntapaasi kuten minäkin omaani, eikös silloin kaikki ole ok? Emme siis väännä kättä siitä kumpi on parempi emmekä tukehduta toisiamme omaan erinomaisuuteemme.
-ap
että koko tää elämäntyyli jotenkin rassaa sua. En mä omaani kellekään tuputa, mulle riittää, että itse viihdyn. Ja käsittääkseni omasta viihtymisestäkin saa puhua, ilman että agenda olis saada toinen käännytettyä omalle kannalle, vai?
Ei pahalla, mutta tuota esiintyy ihan joka puolella! :) Joka puolella Suomea asuu joku joka on tuollainen kuvailemasi ihminen :)
mulla on sukulaisia Sydän-Hämeestä ja Itä-Suomesta ja verrattuna helsinkiläiseen menoon, siellä sellainen ihme kursailu kuuluu käytössääntöihin. Ikinä ei voi sanoa, että asiat on hyvin, että on ylpeä jostain saavutuksestaan. Jatkuvaa kitinää ja vähättelyä ja sitten myöhemmin tajuaa, että oikeasti tyyppi olikin tyytyväinen ja haki kehuja ja siksi puhui alakanttiin.