Onko mielestäsi reilua, että lapsesi on päivähoidossa
kokopäivän ja sinä olet kotona? (älä sekota tähän erityislapsia)
Yhteiskunnalle se maksaa 9000e vuodessa ja sinä maksat siitä vaikka 1500e vuodessa.
Onko reilua, onko?
Kommentit (42)
ja tosiaan, virikelapset ovat täyden päivän ja hoitomaksu 0e. Toisaalta perheissä sellainen tilanne, että lapsen paarhaaksi onkin olla hoidossa.
Koska yhteiskunta olemme me. Me yhteiskuntana olemme sitä mieltä, että lapsi ansaitsee varhaiskasvatusta ja ikäistensä seuraa, eikä äitejäkään tarvitse ajaa hulluuden partaalle vauvan, leikki-ikäisen, huonosti nukuttujen öiden ja täydellisen äitiyden ristipaineessa.
joka kuukausi yli sen määrän mikä on todellinen hoitokustannus. Ja äitikin silloin kun ei ole vauvan kanssa kotona.
sopivan ratkaisun. MUTTA, haluaisin kuitenkin lisätä tänne, että äiti voi hyvinkin järjestää omalle lapselle virikkeitä, ja uskallan jopa sanoa, että äidillä on enemmän mahdollisuuksia järjestää monipuolista ohjelmaa, jota päiväkodissa ei vaan pystytä järjestämään/tarjoamaan. Mitä tulee lapsen kaveriseuraan, niin kotona ollessaan voi helposti järjestää leikkitreffejä, tavata kavereita leikkipuistossa, tai esim.kerhoissa. Silti, en tuomitse ketään, ja uskon, että jokainen äiti tekee juuri niin, kuin hänestä tuntuu oikealta.
että suurin osa tämän alueen lapsista on päivähoidossa. Poikani on 5v. eikä yksikään saman ikäinen ole päivisin kotona. Ei tuon ikäistä innosta 1-3v. kanssa touhuilut.
Olen myös itse työssä käyvä, enkä antaisi hoitopaikkaa pois. Voisin pienentää hoitopäivien määrää. Arkivapaat on kivoja ja niitä joskus on pidettykin. Tuolloin on monesti jotain ekstra ohjelmaa: neuvola, hammaslääkäri, kauppoja, uimahallia. Poikani kyllä kaipaa kavereitaan ja on selvää että nämäkin suhteet ovat hänelle tärkeitä ja hänellä on oikeus niihin.
Se että kerhoista saa uusia kavereita, ei kuittaa niitä vanhoja tuttuja siellä päiväkodissa
Paikkoja ei kuitenkaan ollut vapaana ja 5v poikani joutui perhepäivähoitoon.
3 muuta lasta ovat 10kk-3v. Tosi kivaa!
Virikelapset pois päiväkodeista!
ja pk-maksut 0 euroa. Se on reilua.
Kummallista että niin tavallista että lapsen näkökulma ja tarpeet niin vähän nykyään merkitsevät. Äidit puhuvat vaan oikeuksistaan.Lapsen oikeuksista puhutaan huomattavasti vähemmän.Vanhemmuuden tärkeimpänä kriteerinä pidetään että vanhempi aina asettaa lapsen edun ensisijalle.Lapsen hyvinvointi on tällöin tärkeämpi kuin vanhemman oma.Harvemmin äidit palstalla pähkäilevät tästä näkökulmasta asioita.
kattamaan kaikenlaista muutakin kuin pelkästään teidän lapsen turhakehoito! Sairaanhoito tai koulut ovat paljon tärkeämpiä palveluita ylläpitää!
On reilua lapsen isä maksaa veroja joka kuukausi yli sen määrän mikä on todellinen hoitokustannus. Ja äitikin silloin kun ei ole vauvan kanssa kotona.
Mun lapsi ikävöisi kotona kavereita, joita ei äiti voi taikoa! Ei 3,5 v:n ikäerolla löydy kovinkaan montaa leikkiä yhdessä. Siksi lapseni on päivähoidossa. Vittu se mitään ilmaista lystiä olen. Kuntalisääkään en saa, koska lapseni on hoidossa. MINÄ teen tässä palveluksen kunnalle.
Oo hiljaa kun et näe napaas pidemmälle.
Siis 1 v. kotona, melkein viis vee hoidossa.
Kyllähän me kaikki kuulutaan tähän YHTEISKUNTAAN!
Ja veroja maksetaan, kovinta maksua maksetaan lapsien tarhasta.
Hajoa siihen elämääsi!
Onko sulla työtä? Onko? Lässynlässyn! On se kamalaa kun ei joka toinen hetki ota lapsia pois jos on työttömänä, lomautettuna tai äitiyslomalla. Ei kaikki vanhemmat makaa vuosia kotona niin pitää ajatella muutakin kuin sitä että on YHTEISKUNNAN MAKSAMALLA hoitovapaalla 3 vuotta! Tai pidempään jos muksuja pukkaa enempi.
Puhumattakaan että on työtön laiska paska, eikä töihin meneminen nappaa alkuunkaan.
Jaa, noinko on!
Meillä lapset viihtyy tarhassa, olen sitten töissä tai äitiyslomalla.
Meillä 5v jatkoi kolme lyhyttä päivää viikossa Pkssa, kun jäin äitiyslomalle ja itkee kotona ne kaksi muuta kun ei pääse päiväkotiin. Ja on tosi onnellinen, että ensi syksynä eskari on joka päivä. Ja kuntalisä menee meiltäkin, mutta näyttää siltä, että moni muukin ajattelee lapsen etua ja kiristää muissa menoissa, jotta voisi pitää sisaruksen hoidossa 200 euron menetyksestä huolimatta.
Mun lapsi ikävöisi kotona kavereita, joita ei äiti voi taikoa! Ei 3,5 v:n ikäerolla löydy kovinkaan montaa leikkiä yhdessä. Siksi lapseni on päivähoidossa. Vittu se mitään ilmaista lystiä olen. Kuntalisääkään en saa, koska lapseni on hoidossa. MINÄ teen tässä palveluksen kunnalle.
tai muuttaa ihmisten ilmoille. *ttu sä mitään palvelusta kunnalle teet vaan 10 000 euron menoerän, kun et viitsi hoitaa lapsesi virike- ja leikkiseura-asioita itse.
!
Meillä lapset viihtyy tarhassa, olen sitten töissä tai äitiyslomalla.
[/quote]
.
Miksiköhän niin harvoin mietitään sitä minkä ikäisestä lapsesta on kyse ja miten pitkiä päivähoitopäivät ovat.Uskon että harva äiti on sitä mieltä että alle kolmevuotias viihtyy paremmin päiväkodin isossa ryhmässä kuin kotona äidin kanssa. Aivan eri juttu onkin sitten 3-5v:n kohdalla nämä jo kaverieta ja päiväkodin toimintaa kaipaavat, mutta eivät sitä kuitenkaan kaipaa eivätkätarvitse kokopäiväisesti.
Kun kerhoja ja leikkikouluja ei enää samalla tavalla ole saatavilla on hyvä vaihtoehto että päälle kolmevuotias on aamupäivät päiväkodissa, silloin lähdetään selkeästi järjestämään arkea lapsen näkökulmasta (silloin kun jompi kumpi vanhemmista on kotona).
kavereita. Eihän lapsi koko aikaa tarvitse toisten lasten seuraa. Meillä ainaakin tykkää olla välillä yksin ja aikuisten kanssa.
kolmas vuosi samojen hoitajien ja suurimmlta osin samojen lasten kanssa. Miksi veisin lapsen pois tutusta paikasta, jossa jatkaa osa-aikaisen, joten on tosiaan luksus-asemassa, kun saa sekä yksin oloa, äidin kanssa oloa ja myös tutussa Pkssa oloa
kavereita. Eihän lapsi koko aikaa tarvitse toisten lasten seuraa. Meillä ainaakin tykkää olla välillä yksin ja aikuisten kanssa.
Yhteiskuntahan sen maksaa, siis me veronmaksajat. Jos olet työnhakijana ja sinulla ei ole tuloja, eihän niitä itse makseta.