Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Joka kymmenes leikki-ikäisistä ja alakouluikäisistä lapsista on ylipainoinen."

Vierailija
26.05.2010 |

"Monet lapset ovat elintaparemontin tarpeessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimuksen mukaan noin joka kymmenes leikki-ikäisistä ja alakouluikäisistä on ylipainoinen. Yläkouluikäisistä liian pulskia on joka neljäs.

THL patistaa vanhempia huolehtimaan, että lapset söisivät enemmän kasviksia ja vähemmän sokerisia juomia ja ruokia. Myös yöunia pitäisi pidentää, sillä keskieurooppalaisiin lapsiin verrattuna suomalaislapset nukkuvat tunnin vähemmän.

Hampaiden harjauskin unohtuu usein, sillä vain noin puolet lapsista harjaa hampaansa kahdesti päivässä.

THL:n mielestä paino-ongelmat ratkeaisivat parhaiten muuttamalla koko perheen elintapoja, sillä monet lapsiperheiden vanhemmistakin painavat liikaa.

THL keräsi perheiden elintapatietoja lasten neuvoloista sekä kouluterveydenhuollosta vuosina 2007-2009." IL

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin teini on liian pulska. Painaa 39 kg ja on 148 cm. Kun saisi ainakin 7 kg tiputettua. Nyyh.

Vierailija
2/53 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa puhua läskistä kun alkaa harmittaa kun ei ole ketääm ketä voisi syyttää siitä ettei tänäänkään lähtenyt lenkille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulutettuja ihmisiä (ainakin nuoremmat ikäluokat), jotka "luonnostaan" ovat hoikempia.

Ne lihavat lapset ovat huonommilta alueilta tai jostain landelta.

Vierailija
4/53 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulutettuja ihmisiä (ainakin nuoremmat ikäluokat), jotka "luonnostaan" ovat hoikempia.

Ne lihavat lapset ovat huonommilta alueilta tai jostain landelta.

itse tunnen kaupungissa asuvan lihavan lapsen, jonka äiti on terveydenhoitoalalla. Pitäisi siis tietää edes perusteet että miten toimia. Lapselle ei juurikaan anneta herkkuja vaan perheessä tehdään hyvää kotiruokaa. Mutta niitä määriä ei rajoiteta ilmeisesti mitenkään. Lapsella on ihan älytön ruokahalu, olen sen huomannut kun hän on meillä. Jää syömään vielä sen jälkeen kun toiset ovat lopettaneet enkä todellakaan ala tästä vieraan lapsen kanssa meillä tappelemaan (on syönyt meillä 2 tai 3 kerta joten minä en ole häntä lihottanut). Joillekin aikuisille on edelleen perverssi ylpeilyn aihe että "niin reippaasti se söi taas 12 lihapullaa" tms

Vierailija
5/53 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilussa ylipainossa on terveysriskinsä, sehän on aivan tutkittua. Toisaalta lapset ovat ruumiinrakenteeltaan erilaisia, eli sellaiseen "hmm, onkohan tuo naapurin Jannica vähän painavampi kuin Jennica" -ajatteluun ei kannata mennä. Kyllä sen nyt ihan heti näkee, jos joku on sairaalloisen lihava. Lapset kasvavat, ja joskus ovat hoikempia, joskus pulskempia. Esimerkiksi esikoiseni oli koulun aloittaessaan aika laihassa kunnossa. Terkkari sanoi, että on kasvanut juuri paljon, ja siksi paino laahaa hetken jäljessä. Ja nyt puolitoista vuotta myöhemmin just ajattelin, että on vähän pulskistunut. Välillä syö paljonkin, mutta ihan terveellistä ruokaa, ja yleensä kuitenkin varsin maltillisesti. Minusta olisi kamalaa sekin, että lapsen luontainen kylläisyydentunne sammutettaisiin sillä, että tiettyinä aikoina tarjottaisiin juuri tietty määrä ruokaa ja se olisi syötävä, oli nälkä tai ei.

Sinänsä paino ei kerro minusta aivan oleellisimpiakaan asioita ihmisen ravitsemuksesta. Jotkut voivat syödä kaikenlaista mättöä lihomatta, jotkut eivät, mutta kaipa se jossain verisuonten kunnossa näkyy. Ja teineissä tiedän niitä, jotka ovat hoikassa kunnossa ja syövät epäterveellisesti - salaisuus on siinä, että hypätään joidenkin aterioiden yli kokonaan. Ja sekö on tervettä?

Muistetaan aina se kokonaisuus :)

Vierailija
6/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne lapset joka päivä niitä ranskalaisia syövät, ei se lapsi siinä liho jos joskus muutaman ranskalaisen syö, näin voin kertoa kolmen -3 käyrällä kulkevan lapsen äitinä.

Ja kyllähän tuo on geeneissäkin onko pulska vai laiha. Itse olen 6 vuotta yrittänyt lihottaa lapsiani siinä onnistumatta.

Minusta tälläiset kirjoitukset on tosi vaarallisia, tässäkin jutussa sokeriset mehut tuomittiin vaarallisiksi vaikka ne sokerittomat niitä vaarallisia oikeasti ovat.

Mielummin pitäisi opastaa kohtuulliseen syömiseen/juomiseen.

Esim. sokeroitua mehua saunan jälkeen tai synttäreillä, ei päivittäin.

Keksejä juhlissa ja joskus ruuan jälkeen jälkkäriksi tai välipalaksi ei naposteltavaksi aterioiden välillä.

Vierailija
7/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua kerta niin kauheasti ärsyttää!

Joku jo ehdottikin, että aloita ihan oma ketju näistä muista ongelmista! Ja lihavuudesta on helppo puhua, koska paino koskettaa meitä jokaista.

Varmasti omassakin piirissäni on pahoinpitelytapauksia, mutta ammatti-ihmisenä varmasti tiedät, miten taitavia pahoinpitelijät ovat. Pahoinpitelyn jäljet eivät välttämättä koskaan näy päällepäin. En välttämättä koskaan edes tapaa kaikkien tuntemieni lasten vanhempia ja vaikka tapaisinkin, niin alkoholisti osaa kyllä piilotella juomisensa. Sitäkään ei välttämättä ulkopuolinen huomaa.

Ja olet todella väärässä, jos kuvittelet ettei lihavuudesta aiheudu psyykkisiä ongelmia!

Vierailija
8/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös hyvin terve. Meillä suvussa paljon lihavia, ja kaikki eläneet yli 95 vuotiaiksi. Omat lapset ovat hoikkia, koska urheilevat paljon.

Ihme fasismia taasen ilmassa...

Vierailija
9/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen ollut lihava. Päinvastoin. Onnellisempaa ihmistä saa hakea! Ala-asteella minulla oli eniten kavereita, yläasteella samoin. Aikuisena olen suosittu ystävä ja kaikki terveysarvot kunnossa. En juo, en polta. Lapset hoikkia, koska harrastavat liikuntaa paljon.

Vierailija
10/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihava lapsi on todellisessa vaarassa sairastua?

Typerää selittää, että "meidän suvussa kaikki painavan väh. 200 kg ja elävät silti 120-vuotiaiksi" kun tutkimusten mukaan lihavuus ON haitaksi.

Miksi ette voi tunnustaa faktoja ja sen jälkeen miettiä miten lapsen ja ehkä koko perheen terveyttä voisi kohentaa?

Vierailija
11/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljasti, että jos on vain pelkkä ylipaino, elinikä nousi hyvin korkeaksi. Pelkkä paino ei laskenut elinikää!Esim. hoikalla, joka tupakoi, tai hoikalla, jolla korkea RR oli ALEMPI elinikä :O. Laitoin painoksi kokeeksi jopa 110-120 kg. Jos ei vain polttanut eikä juonut ja RR hyvä ja kolesteroli. En siis itse paina noin paljoa ;)

Vierailija
12/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli joku 89 v. On tosi pulska, mutta muuten elää terveellisesti.

JA PAINO EI KATSO HENKISTÄ JA SOSIAALISTA ONNEA.

Olen ollut kaikista masentunein laihana.

Vierailija
13/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suurimassa osassa tämä on nimenomaan vanhempien syytä. Tyhmiä vai laiskoja?

Vierailija
14/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lihavia lapsia. Minua vituttaa se, että täällä solvataan ja nimitellään lihavia lapsia.

Ja kuten joku totesi, on vielä pieni paha, jos lapsi on pulska!

Melkein kaikki huostatut lapset ovat nälissään, huonoissa vaatteissa, osa hakattu, vanhemmat narkkeja, tupakansavussa olleet ikänsä jne.

Mutta näistä ei puhuta. Ei. Kun se on niin ihqua ja teiniä inhota sitä läskiä...

Parasta maailmassa on olla hoikka, mitä siitä, vaikka on sätkä suussa ja pullo kourassa. Sori, mutta hieman kiehuu.

Vierailija
15/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap ei nimitä ketään tässä ollenkaan.

*tarjoo silmälasit*

Vierailija
16/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan koulukiusaamisen. Ja näköjään täällä äidit kasvattaa uutta koulukiusaajasukupolvea, mitä juttuja lukee.

Vierailija
17/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että suurempiakin ongelmia on, mutta kyllä lasten terveys on todella tärkeää!

Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan. Ei ole oikeen syöttää ja juottaa lapsille kaikkea epäterveellistä, oli sitte sitten kiire, lapsi kiukuttelee jne.

Pitää ymmärtää se että liikalihavuus ei ole hyväksi kenellekään. Jo alakoululaiset kärsivät koulukiusaamisesta. Ylipaino altistaa monille sairauksille ja yleinen vastustuskyky heikkenee huomattavasti.

Vierailija
18/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampaiden pesussta luistetaan ja lapset nukkuvat liian vähän.

En kyllä vähättelisi lihavuudenkaan seuraamuksia: jo pienillä lapsilla on nähtävissä verisuonenseinämien muutoksia ja verensokeriarvojen kohoamista, kakkostyypin diabeteskään ei ole tuntematon. Liika lihavuus ja epäkelvot elintavat aiheuttavat lapsen elimistöön muutoksia, mitkä voivat johtaa vakaviin sairastumisiin viimeistään aikuisiällä. Kakkostyypin diabeteksellä on monia ikäviä liitännäissairauksia.

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että erityisesti suomalaisten alkoholinkäyttöön pitäisi puuttua vakavammin sekä muutenkin huono-osaisuuteen, ei plekästään lihavuuden haittoihin. Mutta ovathan nämäkin aiheet tosin olleet usein huomion aiheena.

Vierailija
19/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin vain tuon IL:n jutun tänne, jossa tarjotaan faktoja. Tärkeä aihe keskustelulle. Ja typerää kyllä olisi lapsia syyttää ruokailutottumuksista, eivätköhän aikuiset ole siitä vastuussa. -ap

Vierailija
20/53 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni päiväkodeissa ei ole yhtäkään lihavaa lasta. Tunnen varmaan ainakin yli 100 lasta asuinalueellamme ja ainoastaan yhtä voisi sanoa lihavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän