Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotias laihduttaa

Vierailija
26.05.2010 |

Minulla on 8-vuotias tytär, joka nyt kertoi vakavalla naamalla olevansa liian paksu ja että hän on laihdutuskuurilla. Siis oikeasti. Mistä tuonikäinen voi keksiä tuollaisen ajatuksen?? Ja miten lapselle saa päähän, että ruoka-asioissa totellaan aikuisia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa myös jutella miten esim aikakauslehtien kuvia käsitellään digitaalisesti että mallit saadaan näyttämään laihemmilta.

Itse sanoisin, että alkaisin käymään tytön kanssa vaikka uimassa tai lenkillä ja tehtäisiin sit yhdessä terveellistä ruokaa, mutta laihduttaminen ei ole tuonikäiselle kuuluva asia, koska kasvaa vielä.

Vierailija
2/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa on oikein klassinen anoreksiansyntyasetelma, jos pitää syödä lautanen tyhjäksi vaan siksi kun äiti käskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvukäyrät?

Vierailija
4/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuo olla joltakulta kaverilta peräisin? Vai onkohan joku ihaillut liikaa lapsen hoikkaakin hoikempaa olemusta?

Suututtaa ja pelottaa tämä maailma. Itse sentään pääsin yli 10-vuotiaaksi ilman ulkonäköpaineita.

Ap

Vierailija
5/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä laihduta. Eikä häntä ole missään komennettu syömään lautasta loppuun tms. Koulussakin ruokailu on minusta hoidettu järkevästi. Eli maistaa pitää, mutta pakoteta ei.

Vierailija
6/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuo olla joltakulta kaverilta peräisin? Vai onkohan joku ihaillut liikaa lapsen hoikkaakin hoikempaa olemusta? Suututtaa ja pelottaa tämä maailma. Itse sentään pääsin yli 10-vuotiaaksi ilman ulkonäköpaineita. Ap

ei voi tietää.

Minkä kokoinen lapsesi on? Miten koulu sujuu?

Vierailija
7/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina ollut. Pieni, äärimmäisen siro, kaita ja hoikka.

Koulu sujuu erinomaisen hyvin, pärjää hyvin ja on suosittu ja sosiaalinen lapsi. Sai juuri kehuja opettajalta. Ei kuitenkaan ole mikään hikipinko, vaan itse aika hyvin säätelee sitä oppimistaan ja opiskelemistaan jne.

Kaksi parasta kaveriaan on pikkuisen punkeroa, ja ovat samassa ip-kerhossa. Onkohan toinen heistä nyt sitten jotenkin jonkinlaisella laikkarilla ja esimerkiksi vanhemmat kieltäneet syömästä kerhon makeita välipaloja? (siellä on minustakin vähän liikaa pullaa/pannukakkua yms. välipalana.)

Vierailija
8/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti jokin mättää, jos minäkuva on noin vääristynyt ja alkaa laihduttamaan, turhaan.

Jos et saa lastasi syömään tavalliseen tapaan, on ongelma sitten jo vakavampi.

Toivottavasti ei anorektikko.

Vierailija
9/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli tuo sama vaihe, sanoin tyttärelleni; sopii, lihava et ole, mutta jos haluat niin laihduta vaan. Tyttäreni katseli minua silmät pyöreinä, jatkoin juu kaikki karkit ja pullat pois, näin voit laihduttaa, mutta ruokaa on syötävä, koska sinun ikäiset eivät laihduta ja ilman että syöt kärsii myös oppimisesi ja kasvamisesi.

Tyttäreni "laihdutti" innoissaan viikon, tämän jälkeen koko touhu unohtui ja seuraavalla viikolla hän ostikin jo taas tutulla summalla karkkiakin (sovittu 1 €)

Vierailija
10/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on todella kaunis ja siro gaselli ja sitä kiitellään aina. En ole ikinä tykännyt siitä, että lapselle jauhetaan ulkonäöstä!

Koulussa ilmeisesti nyt sitten myös tytöt keskenäänkin ovat alkaneet jutella yms.

Lapsi syö kyllä ihan hyvin täällä kotona... Ehkä on vain puheita. Onneksi tulee kesä, että voin seurata päivän syömisiä tarkemmin.

Vierailija
11/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se voi mennä noinkin helposti ohi! Karkeista minäkin käskin vähentää ensimmäiseksi.

Ap

Vierailija
12/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlaisia puheita. Käytöksestä ja puheista kuulsi kovasti läpi kavereiden jutut, sanat oli vieraita tytön omaan suuhun ja se mahan esittely, siis nostaa paistaa ja vetää masua sisään ja sanoo: kato äiti, miten iso maha! Ja sitten näyttää, että: haluaisin olla näin laiha.

Mun tyttären luokalla on pari tällaista pissiksen alkua, joilla on isompia siskoja ja voisin kuvitella että tuota kautta on tullut nuo laihduttamis/ läski-jutut kuvioihin.

Onneksi opekin heillä huomasi tuon, laihdutuspuheet loppuivat kun ope oli sit kertonut tuon ikäisille sopivalla tyylillä oman lapsensa ongelmasta, kun oli liian laiha ja syöminen ei meinannut onnistua ja siitä meinasi tulla vakavaa. Oli patistanut tyttöjä syömään kunnolla (siellä on niitäkin, jotka ei syö kuin sen näkkärin koulussakaan, ei aamupalaa, ei päiväruokaa kotona).

Oma tyttöni on kyllä hyvä syömään ja herkutkin maistuu, mutta yritän pitää päivittäisen syömisen tasapainossa. Onneksi kasviksia menee ihan niin paljon kun niitä jaksaa kotiin kantaa.

Mutta kaikille vanhemmille: ohjatkaa ne laihdutuspuheet jonnekin muille urille, alaluokkalaisten ei ainakaan tarvitse niillä päiväänsä täyttää!

Vierailija
13/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaan 13-vuotiaat isotsiskot!

Itselläni on viisi vuotta vanhempi isosisko ja minä osasin 11-vuotiaana ulkoa rusinankin kalorit hänen takiaan.

Vierailija
14/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta pömppömahastaan. Poika on sellainen rotevan mallinen ja maha tosiaan pömpötti vielä 10-vuotiaanakin kuin pikkulapsella. Onneksi poika urheilee, joten selitin että kunnon ruoka on välttämätöntä että pärjää urheilussa, mutta laihduttaa voi lisäämällä liikuntaa ja etenkin tekemällä vatsaliikkeitä. Poika jaksoi vetää niitä vatsoja ehkä kolme viikkoa joka toinen ilta ja sitten unohtui :-) Nyt 12-vuotiaana maha on hävinnyt kasvun myötä ja poika on lähinnä tyytyväinen siihen, että on vahva ja nopea.

Jälikäteen ajattelin että mun toiminnassa oli parikin tosi hyvää puolta: en mennyt mukaan siihen vartalon arvioimiseen vaan puhuin terveydestä ja fyysisestä kunnosta. Jos ihminen nimittäin on päättänyt että hänen kropassaan on jotain vikaa, sitä on vaikea kumota vastaan inttämällä. Lisäksi tuo että pienentää mahaa vatsalihasliikkeillä oli hyvä ja konkreettinen keino, jota poika voi heti kokeilla. Eikä olisi ollut vaarallista vaikka se olis jäänyt päällekin.

Lapselle kannattaakin korostaa sitä, että hän saa laihduttaa vain jättämällä herkut pois ja lisäämällä liikuntaa. Oikea ruoka tarvitaan pituuskasvuun ja terveenä pysymiseen.

Vierailija
15/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin luokkakaverin äiti on laihiksella tai hysteerinen painon suhteen tai anorektikko. Kyllä ne yleensä ohi menee. Tavallisesti aikuiset ovat tämän takana

Vierailija
16/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä että lapsellasi on huono itsetunto ja vääristynyt vartalonkuva. Lapset ovat imupaperia ja keräävät itseensä kaiken näkemänsä ja kuulemansa. Oletko joskus itse puhunut omasta laihdutuskuurista? Pitäisi olla äärimmäisen tarkka miten painosta puhutaan lasten kuullen ja mitä ne näkevät ja kuulevat eri medioista.

Oma 25 vuotta kestänyt syömishäiriöni on ihan pienestä lähtöisin, siitä että äitini oli jatkuvasti laihdutuskuurilla ja arvosteli OMAA vartaloaan. Tulin erittäin kriittiseksi myös omaa kehoani kohtaan enkä hyväksy sitä vieläkään täysin.

Minulla on 8-vuotias tytär, joka nyt kertoi vakavalla naamalla olevansa liian paksu ja että hän on laihdutuskuurilla. Siis oikeasti. Mistä tuonikäinen voi keksiä tuollaisen ajatuksen?? Ja miten lapselle saa päähän, että ruoka-asioissa totellaan aikuisia?

Vierailija
17/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun lapseeni? Jep.

Meillä ei kukaan laihduta. Olen itse kasvanut laihduttavan isonsiskon varjossa ja tiedän, miten se vaikuttaa.

Kuten sanoin, lapseni ulkonäköä kommentoidaan todella hanakasti muuten. Hän on hyvin kaunis ja siro lapsi ja sitä sitten ihastellaan. En ole tykännyt siitä koskaan.

ap

Vierailija
18/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada tuollaista pähänsä.

Mulla yksi todella laiha tuttu nainen. Siis oikeasti laiha. Polven kohdalta on leveämpi kuin sen yläpuolelsta. jne. Silti hän puhuu aina laihduttamisesta ja kuinka takapuoli leviää. Siis mihin ne luut leviää?

Tyttärensä on yhtä laiha. Kamalannäköistä kun polvilumpio on jalan paksuin kohta. Tämä tyttö myös koko ajan puhuu, että pitää laihduttaa. Eli matkii äitiään.

Vierailija
19/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin palstallakin haukutaan lapsia läskeiksi, samaa varmaan puhuvat kotonakin : Onpa naapurin ******* läski! Ja muksut sitten ottavat ulkonäköpaineita ja puhuvat niitä koulussa, että pitää laihduttaa, ettei vain ole läski!

Vierailija
20/22 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

bmi on 15 ja se on hyvä! Puhuu silti laihduttamisesta ja painosta 24/7, eskari-ikäinen muksu on jo hälyyttävän laiha, äiti kieltänyt kaikki herkut...sairasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan