Miten paiva sujuu yhden vauvan kanssa kotona?
Mielikuvitus ei riita - vinkkeja tekemisen puutteeseen kaivataan. Vauva 3kk...
Kommentit (31)
välillä tympi kun ei keksiny mitään tekemistä,kaikki oli tehty miljoonaan kertaan ja kavereitakaan ei päivisin ollut.Lapsi ei puisto iässä.
No siihen loppui tylsyys kun tuli toinen ja päivät sujuu mukavasti touhutessa.
Kaupungille jos lähtee, niin pakataan vauva autoon ja ajetaan kaupunkiin.
Mitä kivaa siellä kaupungissa on, sellaista, josta tykkäisit, jos vauvaa ei olisi? Tai sellaista, mihin et ole koskaan käynyt tutustumassa mutta nyt olisi aikaa?
Perhekerhoja on 1 kerran viikossa, vauvan päikkäriaikaan. Eipä siinä mitään, mutta vaihtoehdot ovat päiväunet tai huutava/natiseva vauva, tosin jos oikein tylsää, niin sekin vaihtoehto on OK...
Voisiko vauva nukkua tuon perhekerhon ajan? Enemmänhän se kerho onkin tässä vaiheessa sinua varten? Jos ajoittaisit sinne menon niin, että otat vaunut mukaan ja nukutat vauvan vaunuttelemalla perhekerhon lähimaastossa ennen kerhon alkua, niin sitten hän nukkuu eikä herää kun menet kerhoon? Jos siis vauva herää aina, kun siirrät hänet autosta sisälle (ymmärsin että menet autolla kerhoon?)
Siivoamista olen tehnyt viimeiset 3kk ja ainahan sitä riittää, mutta joskus kyllästyttää.
Joo, ei, sitä kannattaa tehdä vain sen verran kuin mukavalle tuntuu.
Esikoisen kanssa kävin niin paljon vaunulenkeillä, että vieläkin ahdistaa kävellä maantien laitaa (kaupungissa ts. ihmisten ilmoilla kävely olisi kyllä kivaa).
Aina ei viitsi lähteä yksin kauppakeskukseen.
Mitä jos ottaisitkin auton ja ajaisit sillä jonnekin, missä on kivat vaunuttelumaastot? Vaikka sinne kaupunkiin? Minä ajan välillä bussilla kauaskin, että saan vaihtelua vaunulenkkeihin. Piristää tosissaan! Ja kahviloissa tms tulee usein vaihdettua muutama sana ihmisten kanssa, kun on vauva mukana.
Tsemppiä! T.21
ei ole oikein ketään kaveria kotona päivisin eikä tässä tuppukylässä ole muutenkaan juuri mitään tehtävää.
Onneksi nyt kesällä pystyy olemaan enemmän ulkona. Nyt kun oli niitä helteitä niin levitin vauvalle varjoon peiton ja laitoin siihen istumaan ja leluja eteen. Viihtyi vähän aikaa.
Lisäksi hankittiin pihalle vauvakeinu ja hiekkalaatikko (vauva 10kk)
kävin vauvan kanssa rannalla ottamassa aurinkoa, siis vauva nukkui rattaissa ja minä otin aurinkoa.
Käydään kaupassa usein kaksistaan, aamupäivällä on kaupassa rauhallista ja isossa marketissa on kiva joskus ihan katsella vaatteita yms. ilman että mies on hoputtamassa...vauvakin tykkää kun on paljon katseltavaa.
vaunulenkeille lähden mieluiten silloin kun vauva on hereillä, samoin kotitöitä ja ruokaa teen yhdessä vauvan kanssa. tyttö osaa jo kävellä, joten seuraa joka paikkaan :)
Vauvalle kun antaa siinä jotain oheistoimintaa niin viihtyy. Esim. keittiössä jotain turvallisia keittiötavaroita, pyykkienlaitossa joku kori jota vauva saa tyjentää. Imurointi nyt on niin jännää, että sitä tyttö tykkää katsella vaikka kuinka kauan :D
vauvan päikkäriaikaan istun koneella tai luen. Se kun on päivän ainut oma hetkeni. Silloin en tee kotitöitä.
Kaupungille jos lähtee, niin pakataan vauva autoon ja ajetaan kaupunkiin.
Mitä kivaa siellä kaupungissa on, sellaista, josta tykkäisit, jos vauvaa ei olisi? Tai sellaista, mihin et ole koskaan käynyt tutustumassa mutta nyt olisi aikaa?
--- No ehkä joskus jotain näyttelyitä, mutta muuten en keksi hirveästi tekemistä kaupungissa ilman vauvaakaan. Siis toki jos me asuttaisiin kaupungissa, niin kävelisin lenkkejä ja vain katselisin ihmisiä (siihenkin tosin kyllästyy).
Perhekerhoja on 1 kerran viikossa, vauvan päikkäriaikaan. Eipä siinä mitään, mutta vaihtoehdot ovat päiväunet tai huutava/natiseva vauva, tosin jos oikein tylsää, niin sekin vaihtoehto on OK...
Voisiko vauva nukkua tuon perhekerhon ajan? Enemmänhän se kerho onkin tässä vaiheessa sinua varten? Jos ajoittaisit sinne menon niin, että otat vaunut mukaan ja nukutat vauvan vaunuttelemalla perhekerhon lähimaastossa ennen kerhon alkua, niin sitten hän nukkuu eikä herää kun menet kerhoon? Jos siis vauva herää aina, kun siirrät hänet autosta sisälle (ymmärsin että menet autolla kerhoon?)
--- Voisi vauva nukkua, mutta paikka ei ole sellainen, että haluaisin jättää ulos nukkumaan. Sisällä taas uni ei jatku :/ Eli se kyllä onnistuu, että mennään sinne vaikka kävellen (30min), mutta kun päästään perille, vauva todennäköisesti herää siihen, että vedän rattaat sisätiloihin. Yleensä näin käy.
Tietenkään mitään vallan kamalaa ei siitä seuraa, jos vauva ei aina säntillisesti nukukaan tiettyä aikaa, kyllä me esim. perheenä liikutaan vauvan uniajoista huolimatta, silloin kun liikutaan. MUTTA ne päivät sitten on aika risaisia ja illat menee itkiessä, mikä ei niin hauskaa ole kuitenkaan. Tavallaan sitä haluaa tehdä muutoksia vain, jos on oikeasti vaivan väärti.
Vaikka en ole yrittänyt "totuttaa" vauvaa nukkumaan hiljaisuudessa, niin ajan myötä on vain käynyt niin, että hän ei nuku melussa tai jos on tavallisesta poikkeavia ääniä. 2kk vanhana naapuri sai paukuttaa naulapyssyllä menemään, eikä vauva herännyt - mutta nyt 1,5kk myöhemmin herää heti. Sama juttu kun vielä pari kk sitten oltiin usein päiväuniaika liesussa ja vauva nukkui - nyt vauva vain herää, eikä enää nukukaan. Muutos tapahtui kun lämpimämmät ilmat alkoivat.
Siivoamista olen tehnyt viimeiset 3kk ja ainahan sitä riittää, mutta joskus kyllästyttää.
Joo, ei, sitä kannattaa tehdä vain sen verran kuin mukavalle tuntuu.
Esikoisen kanssa kävin niin paljon vaunulenkeillä, että vieläkin ahdistaa kävellä maantien laitaa (kaupungissa ts. ihmisten ilmoilla kävely olisi kyllä kivaa).
Aina ei viitsi lähteä yksin kauppakeskukseen.
Mitä jos ottaisitkin auton ja ajaisit sillä jonnekin, missä on kivat vaunuttelumaastot? Vaikka sinne kaupunkiin? Minä ajan välillä bussilla kauaskin, että saan vaihtelua vaunulenkkeihin. Piristää tosissaan! Ja kahviloissa tms tulee usein vaihdettua muutama sana ihmisten kanssa, kun on vauva mukana.
Tsemppiä! T.21
--- Kyllä mä välillä sitten käynkin kaupungissa. Bussilla menee sen verran pitkälliseksi se matka (jopa 1,5h yhteen suuntaan ja 2-3 vaihtoa), että sitten otetaan auto alle. Motiivin pitää olla aina matkoille hurja, sillä jos vauva ei nuku, hän vain karjuu autossa (ei oikein ole hyvä autoilija).
No eilen käytiin kyllä reissussa päivällä ja hyvin meni... paitsi ettei tavattu ketään ja jotenkin se sosiaalisten kontaktien nälkä ei tyydyttynyt.
Kiitos kumminkin vinkeistä. Odotan kyllä sitä aikaa, että alkaa olla enemmän mieltä mennä esim. asukaspuistoon vauvan kanssa. IHan näin pienelle siellä ei vielä mitään ole. Harmi vain, että meidän lähin (tosi monipuolinen) on niin autio. En oikein tiedä, mitä lähialueen mammat tekevät. Siis lapsia täällä kyllä on vaikka kuinka paljon, mutta puistot ja kerhot ammottaa tyhjyyttään.
t. ap
Minä saan iloa vauvan lisäksi noista kävelyistä, jotka suuntautuvat usein meren rannalle tms kivaan paikkaan. Kahvilassa käyn aika usein, samoin muissa paikoissa, joista pidän. Vauvan kanssa voi hyvin käydä melkein missä vaan. Vauvakinossa, leikkipuiston vauvatapaamisissa, shoppailemassa, torilla istumassa, näyttelyissä... Minun täytyy saada joka päivälle joku yksi juttu, joka on minua varten :) .
Mutta täällä on vain oma piha ja sitten tuo maantien laita. Paikalliset vauvatoiminnot ovat YHTÄ perhekerhoa lukuunottamatta ajettu ihan alas, vaikka lapsiperheitä kyllä riittää.
Olin niin uupunut, että päivisin yritin vain selvitä aamusta iltaan. Jos olisin jaksanut, olisin laittanut vauvan kantoliinaan ja lähtenyt kaupungille. Ylipäätään tehnyt kaikkea kivaa, mitä mieleen juolahtaa.
Käydään kaupassa usein kaksistaan, aamupäivällä on kaupassa rauhallista ja isossa marketissa on kiva joskus ihan katsella vaatteita yms. ilman että mies on hoputtamassa...vauvakin tykkää kun on paljon katseltavaa.
--- Mun vauva ei oikein tykkää noista markettireissuissa hereillä. Vaikka katselee, niin pitäisi sitten olla sylissä koko ajan. Ei viihdy liinassa, ellen kävele koko ajan, mutta toisaalta hermostuu vaunuissa/kaukalossa.
vaunulenkeille lähden mieluiten silloin kun vauva on hereillä, samoin kotitöitä ja ruokaa teen yhdessä vauvan kanssa. tyttö osaa jo kävellä, joten seuraa joka paikkaan :)
Vauvalle kun antaa siinä jotain oheistoimintaa niin viihtyy. Esim. keittiössä jotain turvallisia keittiötavaroita, pyykkienlaitossa joku kori jota vauva saa tyjentää. Imurointi nyt on niin jännää, että sitä tyttö tykkää katsella vaikka kuinka kauan :D
--- Toi vaihe vasta edessä... näin pieni ei vielä oikein näprää niin taitavasti, kun ei esineet pysy kädessä, vaikka yritys kova.
vauvan päikkäriaikaan istun koneella tai luen. Se kun on päivän ainut oma hetkeni. Silloin en tee kotitöitä.
--- No mä itse asiassa teen usein kotitöitä silloin. Tai puutarhassa jotain hommia.
Toi vauvakeinu olisi kiva omalle pihalle hommata, vaikka siitä ei ehkä IHAN vielä olekaan iloa. Se aika kummiskin tulee vielä.
ap
Olin niin uupunut, että päivisin yritin vain selvitä aamusta iltaan. Jos olisin jaksanut, olisin laittanut vauvan kantoliinaan ja lähtenyt kaupungille. Ylipäätään tehnyt kaikkea kivaa, mitä mieleen juolahtaa.
Mullahan on onni siinä, että vauva nukkuu hienosti yms. on tasainen rytmi jne eli ei tuollaisia ongelmia. Mutta sosiaalisen elämän puute on vähän tylsää, silti.
ap
Sinuna varmaan menisin aika usein sinne kaupunkiin :). Vaikka melkein koko päiväksi, kun bussimatka kestää niin kauan. Kauanko automatka kestää? Ottaisin tai ostaisin hyvät piknikeväät mukaan ja söisin ne lounaaksi jossain puistonpenkillä tai viltillä, tai sitten kävisin kahvilassa tai ravintolassa lounaalla. Ja muun ajan käyttäisin kävelemiseen, näyttelyihin tutustumiseen (en ikinä ole harrastanut museoita tai näyttelyitä ennen vauvaa mutta olen nyt ajatellut aloittaa, kun kerran on aikaa), kirjastossa lehtiä lukemalla... Ja kannattaa ottaa selvää, onko siellä kaupungissa perhekahvila/ vauvojen leikkipuistoaamu tms. Sen voisi yhdistää samaan reissuun! Krätyillankin varmaan kestää paremmin (jos ne vauvan unet häiriintyy), kun on itse virkistynyt aikuisten tapaamisesta.
Ja sitten minulle tuli hieno idea: perusta itse joku kerho! Kysy tiloja vaikka leikkipuistosta/ seurakunnasta tms ja laita ilmoituksia kauppaan, leikkipuistoon jne. Kerho voi olla ihan vaan olemista ilman sen kummempaa ohjelmaa. Jos ja kun muitakin sinne ilmestyy, voitte sopia esim. että leivotte vuorotellen ja keittelette kahvit, ja myöhemmin joku ehkä innostuu pitämään lapsille lauluhetken/ askartelua/ jumppaa tms. Tuo MLL perhekahvilakin on luultavasti lopettanut vapaaehtoisten vetäjien puutteesta. Jos et itse halua perustaa kerhoa, voit myös soittaa ja kysyä sitä.
t.21
Sinuna varmaan menisin aika usein sinne kaupunkiin :). Vaikka melkein koko päiväksi, kun bussimatka kestää niin kauan. Kauanko automatka kestää? Ottaisin tai ostaisin hyvät piknikeväät mukaan ja söisin ne lounaaksi jossain puistonpenkillä tai viltillä, tai sitten kävisin kahvilassa tai ravintolassa lounaalla. Ja muun ajan käyttäisin kävelemiseen, näyttelyihin tutustumiseen (en ikinä ole harrastanut museoita tai näyttelyitä ennen vauvaa mutta olen nyt ajatellut aloittaa, kun kerran on aikaa), kirjastossa lehtiä lukemalla... Ja kannattaa ottaa selvää, onko siellä kaupungissa perhekahvila/ vauvojen leikkipuistoaamu tms. Sen voisi yhdistää samaan reissuun! Krätyillankin varmaan kestää paremmin (jos ne vauvan unet häiriintyy), kun on itse virkistynyt aikuisten tapaamisesta.
Ja sitten minulle tuli hieno idea: perusta itse joku kerho! Kysy tiloja vaikka leikkipuistosta/ seurakunnasta tms ja laita ilmoituksia kauppaan, leikkipuistoon jne. Kerho voi olla ihan vaan olemista ilman sen kummempaa ohjelmaa. Jos ja kun muitakin sinne ilmestyy, voitte sopia esim. että leivotte vuorotellen ja keittelette kahvit, ja myöhemmin joku ehkä innostuu pitämään lapsille lauluhetken/ askartelua/ jumppaa tms. Tuo MLL perhekahvilakin on luultavasti lopettanut vapaaehtoisten vetäjien puutteesta. Jos et itse halua perustaa kerhoa, voit myös soittaa ja kysyä sitä.
t.21
Eli siis se nyt ei sillä lailla olekaan paha matka. Mutta saa olla nätti ilma, että viitsii pitkäksi aikaa mennä. Nyt oli ihanat helteet ja silloin onkin kiva olla ulkona, voihan sitä vaikka vaihtaa vaipankin ulkona - ja vain hengailla. Mutta kylmä kesäsää ja epävakaista - ei oikein silloin houkuta.
Meidän alueen MLL jäsenvastaavaan voisinkin ottaa yhteyttä, olen miettinyt sitä monta kertaa. Tämän piirin nettisivuilla luki kyllä, että se perhekahvilatoiminta lopetti kävijöiden puutteeseen. Samaten mammajumpan lapsenhoito loppui samaan syyhyn - ei hoidettavia. En mä sitten tiedä, että onko niin, että täällä asuu vain niitä perheitä, joissa on vino pino taaperoita, leikki-ikäisiä ja pikkukoululaisia, joten vauvahommat eivät vedä. Kun ei tänne perähikiälle tule kukaan järjellinen yhden vauvan vanhempi ;)
t. ap
Meillä kyllä sama juttu, siis pakkastalvi, kaverit töissä, max 40 minuutin unia (paitsi aamulla) ja tylsistyneenä vauva narisee. Mutta nautin suunnattomasti tästä ajasta, sillä teen asioita, joista itse nautin :)! Pääasia että lähtee kotoa ulos edes kerran päivässä, eikä jämähdä esim. samaan elikkipuistoon tai omaan pihaan. Voi ottaa vaikka ihanat eväät ja viltin ja mennä kivaan piknikpaikkaan, jos kaupunki ei ole lähellä.