Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka itsenaisia teidan 9v tytot ovat? Mista asioistaan huolehtivat? Mita velvollisuuksia kotona?

Vierailija
24.05.2010 |

Meilla 9-vuotias tytto ja tuntuu ettei mene ollenkaan perille etta pitaa auttaa kotona ja huolehtia omista tavaroistaan, laittaa reput yms koulujutut valmiiksi ja lahtovalmiiksi ajoissa.

Jos jotain pyydan tekemaan niin sitten naama rutussa tekee, ja usein viela pokkana pyytaa etta olisi saatava siita rahaa palkaksi!

Minusta ei ole kohtuutonta vaatia etta oma huone on suht'koht jarjestyksessa, vie edes JO viikatut omat vaatteensa kaappeihinsa, syottaa kanin paivittain seka laskee taman jaloittelemaan(vanhemmat siivoaa...), tekee laksyt ja varmistaa etta koulurepussa on kaikki mita tarvitsee.

Lisaksi olen pyytanyt etta huolehtii jumppavaatteet/uimakassin kouluun mukaan itsenaisesti milloin on kyseinen paiva.

MUTTA joka ikinen paiva saa naista muistuttaa, kun ei, mitaan ei muista. Vai onko vain niin laiska kun tietaa etta kylla se aiti palvelee....?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petivaatteet vaihdan minä, mutta tyttö on hirveän omatoiminen muuten. Eikä tyttöä ole noihin hommiin patistettu, vaan on itse ottanut vastuulleen asioita.

Kiitoksen saa ja paljon kehutaan reippaudesta, mielellään tuntuu tekevän. Tosin tyttö on myös todistanut vastuullisuutensa niin, että saa myös erityisvapauksia ja on tosi mielissään.

Vierailija
22/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie omat viikatut vaatteet kaappiin (joskus myös viikkaa ne), pitää huoneensa siistinä, imuroi, pyyhkii omasta huoneestaan pölyt, huolehtii, että reppu on pakattu, kello soimassa, vaatteet valmiina, tekee itse aamupalansa, tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen, vie roskat, huolehtii, että koirilla on puhdasta vettä ja että rotilla on kuivaruokaa. Vaihtaa itse petivaatteensa.

Meillä ihan samoin, paitsi mä vaihdan lakanat ja meillä ei ole koiraa. Ja tyttö 8 v. tokaluokkalainen. Luokkansa priimus, harrastaa kolmea juttua ja on erittäin suosittu kaveri. Kävelee aamuisin kouluun, lähtee patistamatta. Käy aamuisin ja joskus harrastusten jälkeen suihkussa.

Ainoa mikä joskus meinaa unohtua on aamuisin hampaidenpesu, siitä joudun joskus muistuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä lapsi on muuten itse ilmoittautunut harrastuksiinsa ja itse kulkee niihin myös! ja hoitaa kaikki harrastusvälineiden pakkaamiset yms. aina itse. Ei ole koskaan tarvinnut muistuttaa mistään.

Vierailija
24/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei saunota porukalla - ja näin on ollut aina, joten lasta ei tarvitse muistuttaa vaan se on itsestäänselvyys. Tosin kaikki perheenjäsenet urheilevat lähes päivittäin, joten tämä on ihan käytännön pakkokin.

Kayko teidan tytot oma-aloitteisesti suihkussa? Meilla pitaa siihenkin patistaa, ikina ei mene ilman kaskemista! Hiuksiaan on nyt alkanut laittaa, mutta muuten ei ole kiinnostusta "kauneudenhoitoon".

Vierailija
25/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suorastaan ylpeä, kun saa pedata omansa ja meidän vanhempien sängyt :) En siis yhtään ihmettele, jos 8v hoitaa saman homman.

Vierailija
26/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV:ssä oli edesmenneellä Helge Heralalla muistaakseni tän niminen soukin olisko ollu "Valehtelioitten klubi" Tosi naurettavan hauska ohjelma.

Vierailija
27/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollakulla on patalaiska pentu, joka ei tee asioita tai ei osaa tehdä kun ei ole ikinä joutnut tekemään, niin mikä siinä on niin ihmeellistä jos muut samanikäiset tekee paljonkin asioita? Oma lapseni on vasta 6 vuotias, mutta kyllä hän huoneensa siivoaa, auttaa pyykin laittamisessa, pöydän kattamisessa ja osaa viedä valmiiksi viikatut vaatteet omalle paikalleen kaappiin.

Vierailija
28/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset pienestä pitäen otetaan mukaan kotitöihin, kannustetaan tekemään itse asioita ja annetaan kykyjen mukaan vastuuta, niin lapset oppivat siihen pienestä pitäen ja tekevät oma-aloitteisesti asioita.

Jos taas yhtä-äkkiä ruvetaan vaatimaan erilaisia asioita joita ennen ei ole joutunut tekemään, niin harvemmin se sujuukaan itsestään.

Vierailija
29/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset osallistuvat niiltä osin kuin ikä ja kyvyt antavat myöten. Osallistuminen on kuitenkin sivuseikka ja harkitaan tapauskohtaisesti. Lapsen työtä on leikkiä ja käydä koulua.

Vanhemmat hoitavat pyykkihuollon, petivaatteiden vaihdot sun muut ja ilmoittavat, koska mennään saunaan ja koska suihkuun. Aikuiset siivoavat keittiön, huolehtivat siitä mitä syödään ja milloin ja käyttävät kodinkoneita (mm. tiskikone).

Kouluasiat katsotaan yhdessä, mutta kyllä meillä aikuisilla on vielä päävastuu katsoa, että kaikki on huomioitu ja tarvittavat tavarat hankittu ja pakattu mukaan.

9-vuotias on vielä aika pieni lapsi, enkä näe tarvetta pistää häntä vastaamaan isommista kodin töistä. Haluan, että hän tietää että hänestä huolehditaan ja isä ja äiti järjestävät asiat.

Lapsuus on ainutlaatuista aikaa ja silloin saa olla huoleton ja keskittyä leikkimiseen ja haaveiluun. Elämä kyllä opettaa.

Mieheni on kotiäidin kasvattama. Äiti huolehti kotona aivan kaikesta eikä mieheni koskaan oppinut tekemään ruokaa, käynnistämään tiskikonetta tai pesemään vaatteitaan. Siitä huolimatta hän on erittäin taitava ja pystyvä ihminen, joka hoitaa oman kotimme kaikki koti- ym. työt mallikelpoisesti.

Tämä ns. "ahkeran äidin" tai passaavan äidin lapsi oppi kotoaan elämisen mallin, jossa peseydytään säännöllisesti, nukutaan puhtaissa petivaatteissa, syödään kotiruokaa, pukeudutaan puhtaisiin ja silitettyihin vaatteisiin ja koti on siisti. Kun tuli aika vastata näistä asioista itsenäisesti, tämä on se standardi, johon hän pyrkii.

Ei ahkerien äitien lapsista tule aina hutiluksia ja päinvastoin.

Vierailija
30/30 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ylittänyt tuon iän ja olivat 9-vuotiaina aivan erilaisia. Toinen hoiti kouluhommansa itsenäisesti, mielellään teki erinäisiä kotihommia ja ihan omasta tahdostaan. Ei tarvinnut juurikaan muistutella. Mutta toinen taas...joo...aikamoista vääntöä...joka asian suhteen. Joutui muistutella lähes kaikesta, eikä mitään tehty vain yhden muistuttamisen jälkeen. Eli meidän tapauksessa vaan kaksi niin erilaista luonnetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme