Mitä tapahtuu rv 36-37 syntyvälle lapselle? Voiko se olla jo kuten täysaikaisetkin?
Tarkoitan että kuinka hengenvaarallista on syntyä noilla viikoilla ja joutuuko lapsi heti pitkäksi aikaa teholle? Tapauskohtaista, mutta noin yleisesti.
Kommentit (17)
meillä poika syntyi viikolla 36+6, oli iso sälli jo eli 3500 ja 48 cm pitkä, kotiin pääsi jo kolmen päivän ikäisenä. Päivääkään ei ollut edes lastenosastolla, joutui tosin 2 kk ikäisenä isohkoon vatsaleikkaukseen.
ei joudu teholle, ellei synnytyksessä itsessään tapahdu jotain yllättävää.
on tänään rv 36+0 ja lääkäri sanoi hauskasti: "Voi hyvin syntyä lähiviikkoina, mutta yhtä normaalia on että menee lasketun ajan ylikin". Että voi sataa tai sitten voi olla ettei sadakaan.
ap
on tänään rv 36+0 ja lääkäri sanoi hauskasti: "Voi hyvin syntyä lähiviikkoina, mutta yhtä normaalia on että menee lasketun ajan ylikin". Että voi sataa tai sitten voi olla ettei sadakaan. ap
minullekin sanottiin ja arvaappa mitä; pikkuinen prinssi syntyi viikolla 42+5. Oli kiva odotella joka päivä vauvaa syntyväksi kovilla helteillä.
on tänään rv 36+0 ja lääkäri sanoi hauskasti: "Voi hyvin syntyä lähiviikkoina, mutta yhtä normaalia on että menee lasketun ajan ylikin". Että voi sataa tai sitten voi olla ettei sadakaan.
ap
taisi pohjustaa vaan tulevaa. sulla taitaa olla jo jotain merkkejä että voisi syntyä ajoissa kuten paikat jo pehmenneet tms.? silti voi mennä ylikin kuten minulla :)
vauva on jo melkolailla valmis syntymään. keuhkot voi olla hiukan huonommat ja lämmittävä rasvakerros puuttuu mutta ainakin lyhyellä lämpökaappi reissulla selviää. mulla syntyi sektiolla ensimmäinen 37+4 ja keuhkot oli jo ihan valmiit. lämpökaappia tarvitsi puoli päivää.
Vauva on jo valmis noilla viikoilla.
Esikoinen syntyi rv37 2800g 46cm. 3pvää oli valvonnassa mutta johtui alhaisesta verensokerista.
kaksi syntyneet rv37, ja olivat ihan normaaleja paketteja :) yksi syntyikin sitten rv 32, ja joutui viettämään kuukauden teholla. Nyt silläkin kaikki hyvin :)
Noilla viikoilla syntyneillä on kaikki jo "valmista". Teholle ei tietenkään joudu, ellei sitten satu jotain yllättävää - mikä voi yhtälaila sattua vaikka lapsi syntyis rv 42.
Eli voit olla ihan huoletta.
Onko lapsesta kokoarviota?
Tuolla aikaisemmin syntyneellä laski hieman sokerit, saatiin pullomaidolla takas nousuun. Oli myös syntymän jälkeen pari tuntia lämpökaapissa synnärillä. Molemmat kellastui ja sairaalassa meni viikko vielä syntymän jälkeen. Molemmat olleet myös alkuun aika väsähtäneitä, ja imetys ei ole oikein onnistunut... Mutta pikku"vikojahan" nuo ovat, terveitä ja "valmiita" lapsia kuitenkin olivat.
viikolla 36 että tää ois ihan valmis syntymään ja voi syntyä etuajassa kun on jo kiinnittynyt ja laskeutunut hyvin... Syntyi sitten rv 41+4. Ja oli siltikin keltainen parisen viikkoa, mutta ei kuitenkaan tarvinnut hoitoa siihen.
Suurimmat ongelmat yleensä kellastuminen ja huono syöminen
paino 3660g ja oli 49cm pitkä. ihan normaali laps, ei joutunu tarkkailuun, lastenosastolle tms, ei myöskään kellastunu eikä ollu huono syömään.
nyt oli 2850 g. Pää on jo niin alhaalla ettei päänympärysmittaa saatu kovin luotettavasti. Vauva on raivotarjonnassa ja "hyvin asemissa", kuulemma. Hyvä kuulla että monella on mennyt noin hyvin. Jos vielä viikonkin jaksaisi sinnitellä. Ja kaiken huipuksi mulla on tunne että tämä menee sitten kaikesta huolimatta laskettuun aikaan tai tosiaan ylikin, joten sitten voi muistella, miten on jo kuukauden verran odottanut päivittäin synnytystä.
Lisääkin saa laittaa vielä kokemuksia, seuraan kyllä ketjua!
ap
Heh... ilmeisesti ap on ihan tosissaan huolineen. No eihän tuo nyt ole varsinaisesti edes keskonen, joten ei nuo viikot ainakaan mitään ongelmia aiheuta. Eli "jos vielä viikonkin jaksaisi sinnitellä" ei kyllä lisää selviytymismahdollisuuksia yhtään (koska ne ovat jo niin lähellä normaalia)
tuon saa aika varmasti heti viereen... Syöttövälit ovat alkuun tarkkoja, kun kuitenkin noilla viikoilla vielä suht pienikokoisina usein syntyvät. Itse olen synnyttänyt kaksi kertaa rv37 ja molemmilla kerroilla sairaalassa kohdeltu ihan täysaikaisina. Bilirubiiniarvojen tarkkailun vuoksi olin molempien kanssa sairaalassa hieman pidempään, mutta eivät sitten tarvinneet valohoitoa van maksat alkoivat toimia. Olen muuten synnyttänyt myös 31-viikkoisen vauvan, jolla ei oikeastaan missään vaiheessa ollut mitään suurempia ongelmia (pari ekaa vuorokautta hengityskoneessa, mutta sittemmin oli lähinnä kasvamassa osastolla viitisen viikkoa.)
Eli jos synnytys käynnistyy rv 37, ei tehdä mitään synnytyksen estämiseksi.
Kaikki hyvin siis, ei huolta.