Äh, mitä mä voin tehdä ? ( anteeksi kun avaudun )
Tuo lapsi itkee, itkee ja itkee. on hieman yli 4kk. Ennen ei itkuisuutta ollut, nykyään iltaisin tai öisin sitä on senkin edestä.. Ensteks, vauva menee niin myöhään nukkumaanki, olisi edes joskus kiva päästä aikaisemmin nukkumaan. Toiseks, imetyksestä on tullut täys kaaos ! Päivisin se menee iha ok, mutta öisin. Kauheeta itkupotkuraivareita tulee. Mä luulen, tai tiedän että mulla ei maitoa tule enään niin hyvin kuin ennen ja vauva itkee sitä. Neuvolassakin paino alakäyrässä hieman-ei kuulemma yhtään huolestuttavaa. Kiinteitä annan aamupäivällä ja illalla hieman. Nyt viisaat mammat kertopaakas mulle ; mistä sen huomaa, että lapsi jää nälkäisesksi ? Syöttöjen jälkeen vauva jää huutamaan kuin hullu ja olen pistänyt sitten tuttelia, mutta ei huoli ! En edes halua tietää, kuinka monta tuttelia mulla mennyt hukkaan. Tähän ei auta " jos tulee 8 pissavaippaa päivässä ja paino nousee, niin saa tarpeeksi ruokaa " vaan tarkoitan sitä, että jos nyt imetän ja kun tissit on syöty, niin millä voin tietää jäikö lapsi nälkäiseksi ? Tuo monesti jäänyt huutamaan, mutta ei korvike kelpaa. Huoh :( Oikein sydäntä kirpasee, kun näkee miten toisella huono olla ja kaikenlisäks se, jos hänellä on nälkä eikä äiti anna tarpeeksi ruokaa ...
Kommentit (21)
jos maidontulo alkaa hiipua??? Tätä en tajua.
on mun veikkaukseni.
Sun maito ei ole mihinkään vähenemässä, jos kerran säännöllisesti imetät, ei voi tosta noin vain loppua joten siitä ei ole kyse.
Mä ehdotan, että jätät kiinteitä nyt pois ja vaan imetät ja katsot onko sillä mitään vaikutusta.
juuri sillä vellillä illalla.
Sai sen jälkeen nukkua rauhassa =)
Lapset nyt 5,7 ja 9.
antaa enemmän soseita, mutta imetä aina ensin niin että varmasti saa tarpeeksi maitoa eikä lopu maidontulo kokonaan.
meillä on kaikki alkanut aika pian syömään kokonaisia purkkeja yhdellä syötöllä (x3 päivässä) ja puolivuotiaana vielä aamu- ja iltapuurot lisäksi.
Eli annan ehkä lapselle liian vähän sitä ruokaa. Entäs, jos rupean antamaan ihan reippaasti sosetta, niin mitenköhän imetykselleni käy ? Pelkona siis se, ettei lapsi enään huoli rintaa tai jotain muuta.
8: meillä ihan sama ! Kun vauva ottaa pari imaisua tulee huutoa. Olen sitä mieltä, ettei minullakaan tule maitoa tarpeeksi. Korviketta olen yrittänyt antaa, mutta ei. Huutoa siitäkin tulee. Edelleen ainut mikä on kelvannut, niin vesipullo.
Hilittömiä rintaraivareita tuli. En meinannut kehdata lähtäe mihinkään, sillä lähes aina alkoi hirveä show jossain vaiheessa. Korvike ei kelvannut meilläkään, ei edes pakastettu äidinmaito.
En vieläkään tiedä mistä johtu. Pidin maidotonta diettiäkin pari viikkoa, eikä auttanut. Vähitellen raivarit kuitenkin loppuivat. Sitten imetys onkin sujunut hyvin. Nyt vähän on tas raivareita, kun olen alkanut vähentämään. Kohta meinaan lopettaa, kun vuosi on jo täynnä.
Ei se maailmanloppu ole, mutta haluan imettää lastani niin pitkään kun mahdollista. Joku sanoi porkkana-allergiasta, niin en usko koska kun annoin peruna maissia oli sama juttu.
19: lapsen paino on hieman alakäyrässä, joten kun annan kiinteitä niin jos se paino hieman rupeisi nousemaan.
21: jos annan soseita enemmän, voiko olla mahdollista että lapselle ei enään rinta kelpaa ? Sitä siinä pelkään, ettei hän enään huoli sitä. Ehkä tuo rintaa ennen kiinteitä sitten kannattaa.
22: Meillä myös oli yhdessä vaihees kauheita rintaraivareita, se oli todella kamalaa. En myöskään mihinkään silloin kauhesti viitsinyt lähteä.
Tuosta vellistä vielä, että jos rupean antamaan sitä ilalla, niin kannattaisiko kiinteät jättää pois, vaiko miten ? Kiitos teille vastanneille :) on ollut suuri apu ! Rupean kokeilemaan kaikkea, ja katson että tapahtuuko muutosta.
ap
soseita meni seuraavasti ensin harjoteltiin sitä 1 tl ja sitten kasvatin määrää pikkuhiljaa esim. 1 rkl -> puoli pientä pilttipurkkia kiinteää
ei se imetys lopu kokonaan vaikka lisäät kiinteitä.
voit tehdä niin että imetät ensin ja sitten kiinteet päälle. tai toisinpäin jos tuntuu ettei kiinteitä mene (esim. 6kk iässä)
suosittelen kiinteiden lisäämistä! :)
voimia!!
nykyään annan hieman enemmän. Eihän me olla ku kaksiviikkoa vasta syöty kiinteitä. En ole uskaltanut lisätä kauheita määriä lapselle, juuri tuon imetyksen takia. Enhän mä sais noin ajatella etten anna lapselle paljon ruokaa ettei imetys kärsi. Pääasia että lapsi saa ravintoa. Oli se sitten rintamaitoa, kiinteitä tai korviketta :) Ehkä mä ihan rohkeasti rupean antamaan suurempia annoksia. Entäs noista ruoka-ajoista. Annan noin 12-13 aikoihin ja siinä 20-21 aikoihin. Pitäisiköhän tuo ilta syöttö siirtää vaikka 17-18 aikoihin.
ap
Ajattelen sen olevan nälkää sen takia, koska hän voi ottaa tissin suuhun, imee kerran tai kaksi ja tulee huutoa. Myös sen, jos annan vettä hän oikeasti hotkii sitä todella reippaasti ( ja vettä annan siksi, koska parina iltana ei ole huolinut rintaa, eikä korviketta ). Kyllä hän tuttia syö. Röyhtäytän joka syöttökerran jälkeen, aina sitä röyhyä ei tule. Aluksi annnoin peruna maissia viikon verran n.pari tl ja nyt olemme maistelleet peruna porkkanaa ja annan sitä myös n.pari tl. Kakkaa ei enään tule niin paljon kuin ennen, ehkä 3-4 kertaa päivässä ? Mutta kun kakkaa, sitä kakkaa myös tulee ja paljon ! Olen antanut tuota kiinteää ruokaa iltaisin klo 20-21. Voikohan itkuisuus johtua siitä, jos hänellä vain on masuvaivoja ?
ap
vauvasi vatsa onkin jo tosi täynnä, tahtoisi imeä tissiä huvikseen/nukahtaakseen mutta hermostuu kun tulee maitoa joka ei enää uppoa. Eikä osaa nukahtaa silti ilman imetystä?Syökö tuttia? Jos epäilet yhä nälkää niin voithan yrittää pumpata maitoasi ja tarjota sitä yöllä, tai tarjota korviketta/velliä jos se kelpaa jo illasta ja säästää täydet tissit yöksi.
kuuntelin isovanhempia ja annoin tytön syödä niin kauan kuin suu aukeni peruna muusille. 4cl annoksesta tuli 1,5dl... Juu... ja huuto loppui :)
hmm, ja uusi maku kannattaa aina aloittaa aamupala/lounas aikaan, mutta kaksi viikkoa kokeiltu ainesosa sopii hyvin iltaruoaksi ravintoa kaipaavalle vauvalle.
Esikoinen nyt 9v ja nuorin 10kk - ei ole muut lapset sitten enää huutaneet ruuan perään
meillä vauvva otti pari imaisua tissistä ja aina itkupotku raivarit kuin oisin tulisen hiilen suuhun tuikannut, se itki kun ei tullut tarpeeksi maitoa kerralla kun sai pullon oli tyytyväinen joten meillä varsinainen imetys loppui pian ja kaiken maidon pumppasin niin kauan ku sitä tuli ja sit vähitellen pelkkään korvikkeeseen. pieni nyt 3kk
Eli annan ehkä lapselle liian vähän sitä ruokaa. Entäs, jos rupean antamaan ihan reippaasti sosetta, niin mitenköhän imetykselleni käy ? Pelkona siis se, ettei lapsi enään huoli rintaa tai jotain muuta.
8: meillä ihan sama ! Kun vauva ottaa pari imaisua tulee huutoa. Olen sitä mieltä, ettei minullakaan tule maitoa tarpeeksi. Korviketta olen yrittänyt antaa, mutta ei. Huutoa siitäkin tulee. Edelleen ainut mikä on kelvannut, niin vesipullo.
toisaalta jotkuthan vannoo nanniin, oletko kokeillut sitä?
Itse en uskaltanut antaa kiinteitä yötä vasten alussa, koska näyttivät aiheuttavan "tiukkoja pieruja",vaikkei varsinaisia mahanpuruja. Perunasta muuten on paljon niitäkin mielipiteitä, että on ärhäkkää ensiruuaksi.
En mä kyl ymmärrä miten imetystukipuhelin auttaisi jos vauva itkee jotakin muuta kuin nälkäänsä?
Kun olet varmistanut ettei hän jää nälkäiseksi kiinteistä niin mahdollisuuksia on monia:
-ilmavaivat
-hampaita tulossa
-refluksia
-allergia
-muu selittämätön vatsavaiva
-muu vaiva, mikä?
tuskin on nälkäinenkään. Meillä on nuo illat olleet tuollaista kitinää osan lapsist akanssa. Tissillä roikutaan vähän väliä, mutta ei se oikein nälkääkään ole, lähinnä lutkuttamista. Ja vitinää. Yhdellä lapsella oli koliikki, päivät meni jotenkuten, mutta iltaisin ja öisin oli tosi itkuinen. Tissi ei kelvannut, kitisi vaan.
Nuo kiinteät saattaa myös aiheuttaa vatsavaivoja, ei ehkä kannata illalla antaa? Tai jos hänelle on tulossa hampaita..
Jaksamsita, kyllä se ohi menee.
Meillä vellit on auttaneet saamaan hyvät yöunet.
jos mulla olisi tuollainen tilanne
Mulle vain sanottiin, että jos maissivelliä antaa illalla niin se voi häiritä imetystä ja maidontulo voi hiipua ? Siksi annan kiinteitä. Annan illalla, koska ajattelen että lapsi olisi sitten tyytyväinen mutta..