Voiko kesällä 14 v pojan päästää yksin meren rannalle kalaan?
Matkaa kolmeen hyvää kalapaikkaan on noin 1 km, 1,5 km ja 2 km.
Mutta noi matkat mietityttää, jos jotain sattuu. Lisäksi paikat on seuraavanlaisia: yksi paikka on jyrkän sillan kupeessa molemmin puolin, toinen kallioisella rannalla ja kolmas on pitkä laituri. Voihan siellä sattua mitä vaan.
Känny tietysti on ja poika osaa uida aika hyvin.
Kysyn siksi, kun pikkusiskonsa 11 v ei jaksaisi näille kalareissuille aina lähteä, joten kolmisin emme viitsisi niin usein käydä kalassa, kun poika haluaisi.
Olen etä-äiti, eikä pojalla ole tässä lähellä ikäistänsä kaveria mukaan näille kalareissuille.
Kommentit (13)
verrattuna omaan lapsuuteeni (olen 33 v.). Silloin oli ihan tavallinen tapa, että lapset kävi keskenään uimassakin syrjäisellä rannalla, itsekin olin isosiskon mukana 6-vuotiaasta lähtien. Niin ainakin meillä päin, maalla.
Poika siis täyttää kesällä tuon 14 v.
poika on yhteisillä kalareissuilla osoittanut taitonsa ja luotettavuutensa. Eli osaa arvioida miten lähelle jyrkkää kohtaa voi mennä, osaa varoa kalliota (märkää, levää) ja kiviä ja kalastustaidollisesti osaava. Toisinsanoen osaa arvioida, mitä tehdä, jos koukku jää pohjaan kiinni, pärjää isommankin saaliin kanssa jne. Näissä tilanteissa herkästi voi olla uhkarohkea ja mennä tohkeissaan hankaliin paikkoihin, jolloin on putoamisvaara.
Mutta kyllä minä tuossa tilanteessa jo päästäisin kohta 14-vuotiaan yksinkin kalaan.
Ja joku ei tuon ikäistä päästäisi yksin uimaan tai kalaan.
Osasyy epäröintiini on ehkä se, että olen etä-äiti. Nämä rannat eivät ole pojalleni sillä lailla tuttuja kuin isänsä luona. Tulee kytättyä tarkemmin, kun lapset eivät asu vakituiseen luonani.
Lisäksi tuo on ikäisekseen mielestäni aika lapsekas. Erittäin osaava kalamies kyllä.
Minkä ikäisen sitten päästäisit? Pitääkö olla 18 v? Vanhempi?
Provo?
viettämään laatuaikaa, kahdenkeskistä aikaa, sinnen kalaan.
polttanut tupakkaa, ja mahdollisesti harrastanut jo seksiä. Mutta älä vain päästä kalaan.
Itse olen reissannut 10 päivän mittaisilla kalareissuilla tuossa iässä. Soiteltiin vanhemmille jos muistettiin. Itse pian tuon ikäisen isänä en ehkä yhtä pitkille reissuille päästäisi, mutta kyllä 14 v:n vaan pitää jo sen verran osata olla ja mennä että kalaan voi päästää.
Päädyin siihen, että poika saa mennä yksin jos haluaa. Kysyn pojalta itseltään. Voin vaikka itse soittaa perään, jos haluan tsekata tilanteen.
Voinpa mennä kaksinkin pojan kanssa, tytär kyllä pärjää sen hetken kotona yksikseenkin. Lukee, pelaa koneella tai katsoo telkkaa.
Kannattaa sopia aika, jolloin hän palaa ja että hän vastaa puhelimeen, jos vanhemmat soittavat.